Net onder het zadel en al aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Net onder het zadel en al aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:51

Veel jonge paarden gaan naar beneden door ontspanning, dit is ook aan de teugel lopen. ze moeten niet aan de teugel getrokken worden. mijn 3 jarige liep na een maand al stukjes fijn naar beneden, puur door van achteren naar voren te rijden.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:39

Born2BCrazy schreef:
MissEvil schreef:
Vaak lopen jonge paarden ook te diep/op de voorhand. Maar dit zien veel ruiters/amazones niet.
Jammer, maar goed, dat is wat ik eraan zie. Tuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!

Hmm lijkt me logisch? Blond En lijkt me ook helemaal nog niet zo erg in het begin..

Nee, nou het lijkt mij niet prettig voor het paard als de ruiter niet weet waar hij mee bezig is.
En veel mensen zitten al helemaal verkeerd (handen véél te laag) en hebben daardoor geen onafhankelijke zit, waardoor het paard nooit op vier benen leert lopen.
Maar daar hoor je niks van, want die denken dat dat paard dat wel doet.

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:12

ben het helemaal met je eens!

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:15

en owja trouwens, voor een jong paard is het heel belangrijk dat het op zijn eigen benen leert lopen. Is tog het belangrijkste uit de dressuur volgens mij. Dat aan de teugel rijden en alles komt later wel, als je je pony/paard goed aan je been hebt en op zijnj eigen benen hebt lopen kun je daaruit verder werken naar mijn mening Pling

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:28

Mijnes is nu 3 mnd onder het zadel en loopt niet aan de teugel hoor. maarja komt nog wel. Vind het nou niet 1 van de belangrijkste dingen bij een jonkie

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:47

Born2BCrazy schreef:
"Vaak lopen jonge paarden ook te diep/op de voorhand. Maar dit zien veel ruiters/amazones niet.
Jammer, maar goed, dat is wat ik eraan zie. Tuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!"

Hmm lijkt me logisch? Blond En lijkt me ook helemaal nog niet zo erg in het begin..

MissEvil schreef:
Nee, nou het lijkt mij niet prettig voor het paard als de ruiter niet weet waar hij mee bezig is.
En veel mensen zitten al helemaal verkeerd (handen véél te laag) en hebben daardoor geen onafhankelijke zit, waardoor het paard nooit op vier benen leert lopen.
Maar daar hoor je niks van, want die denken dat dat paard dat wel doet.

Ik doelde op het te diep/op de voorhand lopen..
immers..laat je ze op eigen benen lopen..ze zijn nog nietzo sterk..dus dan is het niet zo verwonderlijk..

de ruiters/amazones die niet weten wat ze doen..wel erg Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:10

suus_ schreef:
Mijnes is nu 3 mnd onder het zadel en loopt niet aan de teugel hoor. maarja komt nog wel. Vind het nou niet 1 van de belangrijkste dingen bij een jonkie

En dat hij nu verkeerde spieren ontwikkelt vind je ook niet erg?

Als je een jong paard op de juiste manier rijdt, dan zoekt het paard zelf de juiste aanleuning op.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:24

Veel mensen richten zich het eerst op de voorkant, dat klopt.
Ik heb hem inderdaad eerst zijn evenwicht laten zoeken, lekker voorwaarts laten lopen, gewoon dus op eigen benen leren lopen en verder niks van hem gevraagd. Af en toe vroeg ik wat aan hem, je voelt of zo'n paard er klaar voor is...Ik lette in het begin totaal niet op de voorkant. Op gegeven moment ging hij licht mijn hand opzoeken en zo kon ik beetje bij beetje meer vragen. Geduld is dus erg belangrijk en veel mensen kunnen dat geduld niet opbrengen.
Maar ja, dan moet je maar niet aan een jong paard beginnen.

Net onder het zadel en al aan de teugel vind ik geen goed begin!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:28

Bijna alle jonge paarden die je met een stille gevoelige hand rijdt zakken vanzelf naar de hand toe binnen de eerste pakweg tien keer rijden. Daar hoef je verder niet veel voor te doen.

Ze lopen wel (bijna) allemaal nog op de voorhand, logisch ook, want de kracht om van achteren tot dragen te komen is er nog niet. Dat is ook niet erg, als je er maar naar toe werkt om de achterhand sterker te krijgen. Van achter naar voren rijden dus.

"En veel mensen zitten al helemaal verkeerd (handen véél te laag)" zag ik hierboven ook nog staan en dat vind ik JUIST bij een jong paard geen probleem omdat de paarden dus nog wat dieper lopen en de lijn mond/hand/elleboog een rechte lijn moet zijn.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:33

Precies.

Ik vind het wel belangrijk dat een paard vrijwel meteen nageeflijk is, dit heeft namelijk met correct ruggebruik te maken en dat is zeker wel belangrijk voor z'n jong dier. Anders heb je binnen no time hun rug stuk.

En dan heb ik nou geen zin in een discussie over het verschil tussen nageeflijk en aan de teugel en dat een paard ook z'n rug correct kan gebruiken zonder in het krulletje te lopen enzo.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:36

myn mening:
een paard rond rijde is stom
een paardje kan ook goed lope zonder aan de teugel te lope en kan dan ook nagefelijk zijn!!!

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:38

maaitjuh schreef:
Precies.

Ik vind het wel belangrijk dat een paard vrijwel meteen nageeflijk is, dit heeft namelijk met correct ruggebruik te maken en dat is zeker wel belangrijk voor z'n jong dier. Anders heb je binnen no time hun rug stuk.

En dan heb ik nou geen zin in een discussie over het verschil tussen nageeflijk en aan de teugel en dat een paard ook z'n rug correct kan gebruiken zonder in het krulletje te lopen enzo.

mee eens;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:41

Juist omdat een jong paard niet goed in evenwicht is, is een goede aanleuning vanaf het begin juist positief, daardoor krijgt hij namelijk een betere balans, en bovendien als een paard met zijn neus in de lucht loopt, gebruikt hij de verkeerde rugspieren

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:42

Urielle schreef:
Bijna alle jonge paarden die je met een stille gevoelige hand rijdt zakken vanzelf naar de hand toe binnen de eerste pakweg tien keer rijden. Daar hoef je verder niet veel voor te doen.

Ze lopen wel (bijna) allemaal nog op de voorhand, logisch ook, want de kracht om van achteren tot dragen te komen is er nog niet. Dat is ook niet erg, als je er maar naar toe werkt om de achterhand sterker te krijgen. Van achter naar voren rijden dus.

"En veel mensen zitten al helemaal verkeerd (handen véél te laag)" zag ik hierboven ook nog staan en dat vind ik JUIST bij een jong paard geen probleem omdat de paarden dus nog wat dieper lopen en de lijn mond/hand/elleboog een rechte lijn moet zijn.

Helemaal mee eens!

Dát bedoelde ik nu ook, alleen jij verwoord het een stuk beter (ik had even geen zin om het uitgebreid te typen Bloos )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:43

Sommige paarden bieden het aan de teugel gaan als vanzelf aan.
Mijn ene ruin bood zich direct aan hij liep aan de teugel en vrij vaak zelfs achter de teugel. Die hebben we werkelijk moeten leren op lengte te lopen.
De andere ruin mist heel veel balans en gebruikt zijn hals als balansstok.
En als ik mag kiezen dan doe mij maar de krachtpatser die er als vanzelf aan gaat lopen als die gene die balans zoekt met de hals.
Het is voor de ruiter ook makkelijker eentje die balans loopt dan eentje die dit mist.

Als een paard goed vanachter onder gereden wordt en het aan de teugel gaan gaan spelenderwijs is dit helemaal niet erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:44

Hoe sneller aan de teugel hoe beter Ja
Kunnen ze alleen maar beter de ruiter dragen.
Verwar aan de teugel niet met in de krul, dat is nooit goed, ook niet als ze 10 zijn.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:46

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dus dat de algemene mening is dat het wel kan, zelfs goed is, mits het goed wordt aangepakt en niet geforceerd Ja

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:47

Ik rijd mijn 3jarige nu ongeveer 2 maand ca 2 a 3 keer in de week zo'n 20 minuten. Door gewoon voorwaarts neerwaarts te rijden zakt ze er aan de voorkant vanzelf in en gaat ze lekker over de rug lopen. Ook rijd ik echt heel veel figuren, ze is nogal heet en zo houd ze haar aandacht er beter bij. Ze komt nog vaak weer omhoog maar ik merk dat ze elke keer beter en langer de hand wil volgen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:27

ik zie dit regelmatig ook ja, en vind het echt absurd! onze ruin hoeft niet aan de teugel te lopen. maar doet dit vaak na een tijdje uit ontspanning. als die wil mag die met zijn kop de lucht inlopen. maar als het rijden fijn en ontspannen is zakken ze vaak sneller Bloos

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:07

KarinvdM schreef:
suus_ schreef:

En dat hij nu verkeerde spieren ontwikkelt vind je ook niet erg?

Als je een jong paard op de juiste manier rijdt, dan zoekt het paard zelf de juiste aanleuning op.

Omdat hij niet rond loopt?? Hoe weet jij nou hoe die loopt

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:22

Ik vind het ook heel moeilijk, ben nu bezig met een jong paardje en heb dr nou voor de 8e keer ohz gehad. Ze bied het zelf aan maar ik weet niet goed wat ik ermee moet doen.
Moet ik eropin gaan door een beetje met de teugels te spelen of moet ik er helemaal geen reactie op geven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:40

Als ze erin zakt doe je natuurlijk niks met je hand, want de beloning voor aanleuning is juist dat het paard zo min mogelijk last van je heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:42

suus_ schreef:
Omdat hij niet rond loopt?? Hoe weet jij nou hoe die loopt

Je zei zelf dat je paard niet rond liep, dan gebruikt hij dus de verkeerde spieren. En worden die teveel ontwikkeld dan wordt het straks alleen moeilijker en pijnlijker voor je paard om wel aan de teugel te komen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 17:51

Klinkt misschien stom, maar ik vraag het me toch af. Zie ik het ook goed dat het aan de teugel lopen eigenlijk bedacht is door de mens, omdat het paard op deze manier zijn rug versterkt om een ruiter te kunnen dragen? Het is toch niet echt natuurlijk voor een paard om met zijn hoofd gebogen te lopen? Van nature hoeft hij immers niemand te dragen.

Vikingsverre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:53

bij mij was het zo dat hij vanzelf wel aan de teugel ging lopen na 1 maandje onder het zadel.. het probleem was alleen dat daardoor hij ontzettend veel aanleuning zocht aan mijn hand. toen heb ik 6 maanden met lange teugel gereden zodat hij zijn "eigen benen" ging dragen als het waren.. en nu als hij aan de teugel loopt trekt hij helemaal niet meer aan het bit om aanleuning te zoeken Tong uitsteken