Hoe trainen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:03

Ik heb er dus ook twee en ben een beetje aan het uitproberen hoe ik dat het beste kan doen qua rijden.

OP dit moment rij ik ze zowiezo om de dag, uit tijdgebrek kan ik er meestal geen twee per dag rijden.

Beiden lopen ze eigenlijk beter als ze de dag ervoor niets gedaan hebben.... Verward

Verder longeer ik ze regelmatig, met hulpteugels maar ook vaak zonder.

Toon is op dit moment een beetje vervelend, dus daar probeer ik nu wat vaker op te stappen om door een probleem heen te breken.

Ik les elke week, de ene week met Toon de andere week met Kaminka. De dag voor de les rijd ik niet op het lespaard, maar geef hem wat losse beweging. Dat bevalt mij door ondervinding heel goed.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 15:20

Merel Blom schreef:
Hey,
Gewoon laag over de rug werken, neusje lekker diep, veel buigen. Gewoon alle spieren loswerken in de draf en galop. Ook veel schakelen, aan het been stellen..
Sjon heeft snel spierpijn, dus dan gymnastiek ik haar een dagje, want anders kan ze niet gewoon 3 dagen achter elkaar dressuren..

Oke dan doe ik dus precies hetzelfde! Ik rij vaak op deze manier, en wissel het af met een dagje meer opgericht lopen met oefeningen erbij (meer proefgericht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:24

Dat gymnastieken van Merel doe ik op de eerste dag dat ik er weer op zit en dan de dagen erna wat ingewikkelder werk, zo is niet elke dag in het zadel hetzelfde en rij je van het een naar het ander met een logische opbouw.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:35

Ik rijd er ook twee.

Amiga moet voor haar spieren gewoon dagen achterelkaar werken, als ik die om de dag doe kom ik niet veel verder dan loswerken bij wijze van spreken.
De methode van Orri is mijn ideaal maar ik heb op het moment daar niet helemaal de mogelijkhied voor: ik heb op disndag les, de woensdag geen tijd (van 9-6 school en ' s avonds les met het andere paard) en donderdag weer les bij de vereniging. Erg vervelend, maargoed.

Lady rijd ik meestal 2 dagen, dan 2 dagen niet, weer 2 dagen wel enz. Die maakt het niet veel uit, ze is gewoon altijd fijn als ik er weer opstap. Die heeft veel minder aanleg tot stijf worden.

Wat ik ook nog even toe wilde voegen: het hangt natuurlijk ook van de graad van africhting (samenhangend met leeftijd!) af wat je van een paard verwacht.
Hoe hoger de africhting, hoe verfijnder - dus hoe losser het paard moet zijn (en hoe meer het te verwerken krijgt). Dat speelt imo zeker mee!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:49

Mijn schema ziet er ongeveer net zo uit als dat van Merel, alleen bij mij is het iets minder gestructureerd omdat ik weleens erg laat terug kom van school...En de mijne loopt niet elke week een wedstrijd en komt niet in de molen, maar voor het B blijft hij goed genoeg in conditie Haha!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 16:04

De meeste jonge dieren die net onder het zadel zijn rijd ik zo'n 3 x in de week, vaker doe ik niet, want dan kan ik er elke dag wel 8 gaan rijden en ik heb ook nog een school. De oudere paarden (2) die al een heel stuk verder doorgetrained zijn die rijd ik elke dag, vooral de ene wordt erg snel stijf. 1 dag in de week hebben ze rust en dan ben ik maandags vaak aan het loswerken. Ik zit er niet elke dag even lang op,soms 20 minuten, soms het 2 of 3 dubbele.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 18:25

Pompidou heeft eigenlijk nooit vrij.
Ja een vrije dag is bij haar een beetje simpel buiten longeren, voor haar plezier.

Haar dag ziet er zo uit: s'morgens in de wei. Tussen de middag een half uur in de molen, en rond een uur of 4 rijden of longeren.
Meestal rijdt ik 4 keer per week, en longeer dus 3 keer per week, waarvan een keer dus heel simpel. Dat is meestal zondags.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 18:45

Ik gymnastiek mijn paarden altijd, hoeft niet lang daarna pak ik ze op. Wat ik ook wel eens doe is bv een langere tijd, bv 2 weken, alleen maar dat soort werk, gymnastieken dus. Ik merk eigenlijk nooit iets van stijfheid bij mijn paarden....

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 19:29

O jee, kan je met om de dag rijden geen vooruitgang verwachten Bloos Ik rij beide paarden lekker om de dag. De andere dag staan ze een paar uur buiten. Jet staat zowiezo de hele dag met het veulen buiten (heeft een uitloop aan de box). Ik heb Max wel een kort tijdje vaker gereden 5 a 6 x maar daar stompte hij toch een beetje van af. Vandaar weer om de dag maar dan ook flink aan de bak. Goed opbouwen, lekker gymnastisch werk en dan totaal ca 45 min trainen. Bevalt me op dit moment heel goed. Hoe dat van de winter gaat maar weer even afwachten.

En overigens heb ik mijn beide lichte tour paarden toendertijd ook maar een keer of 3 in de week gereden hoor en dat is toch uiteindelijk niet zo slecht gegaan Haha! . Ik denk dat je beter 3x in de week goed kunt trainen dan 5x halfbakken. Uiteraard heeft het paard wel voldoende beweging nodig. Longeren ligt me niet zo, Max gaat altijd als een gek in de rondte rennen dus dat doet voor mijn gevoel meer slecht dan goed. Hij mag dus lekker los freewheelen.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 09:32

Ik heb absoluut geen vaste regel daarin. Ik bekijk per dag wat ik met haar wil doen. Als ik zin heb rijd ik haar zeven dagen per week, maar het gebeurt ook regelmatig dat ik er twee keer per week op zit en de rest loopt ze in de wei. Er is echt geen touw aan vast te knopen. Straks als ik weer een regelmaat in mijn leven heb, zal dat wel gaan veranderen en ik wil er ook naartoe gaan werken een vast rijschema in te bouwen.

SkyMarian

achter elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:36

ik "rijd" sjaak altijd 6 dagen in de week.

maandag: longeren
dinsdag: lekker met de snufferd over de grond Gaaaap
woensdag: redelijke intensieve arbeid Slapen
donderdag: afbeuldag (les) Boos!
Vrijdag: met de snufferd over de grond / of het bos
Zaterdag: vrije dag Pling
Zondag: bos is cross

Zo ziet het er meestal uit. Hangt ook een beetje van zijn bui af, maar ik rijd hem niet meer 2 dagen intensief achter elkaar, om zijn spieren ook wat tijd te gunnen om zich te herstellen.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:45

voor mij is het heel verschillend per paard, ligt er net aan hoe het paard het werk oppakt na een vrije dag, maar wat bij mij zelf heel sterk meespeelt, en dat is misschien heel stom, maar ben ik wel eerlijk in: als ik een dag oversla ben ik meteen geneigd om dat de dag daarna meteen weer te doen, dus voor mijn eigen motivatie en regelmaat kan ik beter elke dag wat doen. Maar ach, de ene dag rijdt ik dan echt heel fanatiek, de andere dag alleen maar lekker lang en laag en bv maar 20 minuutjes, dag 3 misschien eens alleen maar heel veel stap-werk, ook net afhankelijk van de bui van het paard.

Maar Tender is bijvoorbeeld een paard dat het beste gedijdt bij meerdere dagen achter alkaar, terwijl Prokaznjek altijd goed oppakt als je rijdt, dus die kan wel om de dag.

Paarden van klanten gaan om de dag, omdat dat meestal nog jonge dieren zijn...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 20:19

Hmm, zondag idd meestal naar buiten, maar of dat nou zo ontspannend is........ Haha!
Maandag had ik les, maar dat wordt nu zaterdag.
Maandag dus rijden,
Dinsdag rijden of longeren,
Woensdag rust,
Donderdag rijden en
Vrijdag rijden.
Daarbij komt ook dat ik af en toe een baaldag heb en dan doet een stalgenootje haar longeren voor mij, andersom doe ik dat voor haar.

Ik ben militair, dus ik moet soms op oefening, dan doet zij haar ook longeren en verder rust. Ik merk dat ze dat prettig vind, hebben we weer een frisse start. Schijnheilig