BELG -> Welke Leeftijd Beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeany

Re: BELG -> Welke Leeftijd Beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:47

Belgen zijn laatgroeiers, net als de meeste (?) barokke rassen.
Mijn fries heb ik pas uit de wei geplukt toen die 4 was.
( en toen ook pas begonnen met zadelmak maken ed. )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:51

Minstens 3 jaar, want anders is hij nog niet uitgegroeid, en dat kan alleen maar kwaadaardige gevolgen hebben, in ieder gaval vast succes gewenst

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 15:03

Dank jullie wel!

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:17

Ik vind dat je aan beleren geen leeftijd kan geven ook minimale leeftijd vind ik 2.5 maar geen een paard is het zelfde en de ene heeft meer tijd nodig dan de andere om zich ver genoeg te ontwikkelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:24

Nou, zullen we maar minstens 4,5 doen bij een Belg? En 2,5 is voor ieder paard te vroeg.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:33

Dank je wel!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:58

Yamcha schreef:
Nou, zullen we maar minstens 4,5 doen bij een Belg? En 2,5 is voor ieder paard te vroeg.

Ja, inderdaad, en OOK voor renpaarden!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:23

Belgen gaan bij 4,5 al puberen... dan kan je hem/haar er beter voor al ingereden hebben, wat ook 9/10 keer gedaan wordt

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:36

Ik vind 5/6/7 wel erg laat. Het kan natuurlijk geen kwaad, maar een belg kan je makkelijk op 3/4 inrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:50

DeniseES schreef:
Belgen gaan bij 4,5 al puberen... dan kan je hem/haar er beter voor al ingereden hebben, wat ook 9/10 keer gedaan wordt

Als je een paard eerder gaat inrijden omdat hij/zij anders te sterk wordt om het puberen, dan moet je je vragen stellen bij je manier van inrijden... je kunt ook wachten tot na de pubertijd...

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:10

Thanks!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:23

Yamcha schreef:
DeniseES schreef:

Als je een paard eerder gaat inrijden omdat hij/zij anders te sterk wordt om het puberen, dan moet je je vragen stellen bij je manier van inrijden... je kunt ook wachten tot na de pubertijd...

Over het algemeen worden alle paarden al voor hun pubertijd ingereden, dat is bij een belg echt niet anders hoor

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:05

DeniseES schreef:
Over het algemeen worden alle paarden al voor hun pubertijd ingereden, dat is bij een belg echt niet anders hoor
Helemaal mee eens.

Yamcha schreef:
Hoezo, zullen we maar 4,5 doen? We gaan toch niet voor de TS gaan beslissen wanneer hij zijn paard mag inrijden en 'zullen we maar 4,5 doen' klinkt mij wel erg nonchalant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:16

anneliesdj schreef:
Yamcha schreef:
Hoezo, zullen we maar 4,5 doen? We gaan toch niet voor de TS gaan beslissen wanneer hij zijn paard mag inrijden en 'zullen we maar 4,5 doen' klinkt mij wel erg nonchalant.

De TS vroeg toch advies? Dan krijgt hij/zij dat. Ik beslis niet voor de TS. Overigens was dat een reactie op iemand die voorstelde om het dier maar met 2,5 in te rijden, wat ik voor ieder paard te vroeg vind.

DeniseES schreef:

Niet alle paarden hoor. Ik ken een hoop mensen die een warmbloed niet voor het 4e jaar inrijden, en laatbloeiers niet voor het 5e jaar. Dus dat geldt lang niet voor alle paarden.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:36

anneliesdj schreef:
Yamcha schreef:

@Yamcha: "Zullen we maar 4,5 doen" komt niet bepaald als een advies of mening over, maar meer als iemand die haar zin doordrijft en gelijk wilt hebben.

Yamcha schreef:
DeniseES schreef:

Niet alle paarden hoor. Ik ken een hoop mensen die een warmbloed niet voor het 4e jaar inrijden, en laatbloeiers niet voor het 5e jaar. Dus dat geldt lang niet voor alle paarden.

Op 4-jarige leeftijd puberen ze ook nog niet (uitzondering daargelaten), dat begint ongeveer bij 5 jaar. En natuurlijk zijn er laatbloeiers, uitzondering bevestigd de regel weer. Maar het zijn, zoals je al zegt, laatbloeiers. Het is dus niet gebruikelijk.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 19:54

Dank jullie wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:56

Ik vind het idd niet wijs, om zoals sommige mensen hier voorstellen een Belg met 3 jaar in te rijden. Een Belg is een laatbloeier zoals elke koudbloed, wat betekent dat ze langer doorgroeien. In mijn opinie is het verstandig te wachten tot ze zover uitgegroeid zijn dat ze die belasting ook aankunnen. En dat is niet met 3 jaar. Ik heb een heel mooi schemaatje, waarbij je precies kunt zien wanneer de groeiplaten zich sluiten.

Afbeelding

Hier is het verhaal erbij:
Van onder naar boven

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Je begrijpt dat dit dus niet zozeer mijn mening is, maar dat het mij gaat om het welzijn van het paard. Dit verhaal gaat over warmbloeden, bij een koudbloed mag je er 2 jaar bij optellen. Een vrij simpele rekensom leert ons vervolgens, dat een koudbloed niet eerder is uitgegroeid dan met 10 jaar. Ik ben nog mild geweest, als ik me strak hieraan houd, zou ik adviseren dit paard niet eerder in te rijden dan met 7 jaar...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:56

Dan vind ik het toch knap dat als dit voor warmbloeden geldt, toch altijd ingereden wordt vanaf 3 jaar...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:10

Niet iedereen weet dit. Dat geeft niks, maar daarom vertel ik het. Wat je niet weet, kun je geen rekening mee, houden, toch?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:12

Ja, het blijft voor de eigenaar wanneer het paard ingereden wordt, maar ik heb nog nooit gehoord dat een paard bij 3 last heeft gehad van 'te vroeg' inrijden (misschien iemand anders wel, maar het komt zeker niet vaak voor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:18

Die gevolgen zie je veel later pas, daarom worden ze vaak over het hoofd gezien. Ik ken een paard, was ook op 3 jarige leeftijd ingereden, maar op z'n 15e totaal versleten. De voorbenen en de rug zijn kapot. En dat terwijl een paard tot z'n 25e toch nog gewoon moet kunnen werken, zonder pijn.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:38

Maar hoe vaak gebeurd dat nou... je kent 1 paard die dat heeft gehad...? Ik neem aan dat je veeeel meer paarden kent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:47

Ik ken veel meer paarden. Maar ik ben geen DA, dus van dat paard wéét ik het zeker. Maar tuurlijk, ken ook een pony die moest ingeslapen worden omdat haar rug heel ver doorgezakt was, en ze artrose in de voorbenen had.
Kissing spines is ook een ziekte die heel veel voorkomt o.a. door te vroeg ingereden zijn. Slijtage in de nekwervels, kapotte heupen, kapotte voorbenen, doorgezakte ruggen... er zijn zoveel fysieke problemen bij paarden, wat vaak door te vroeg inrijden wordt veroorzaakt...
Je paard heeft maar 1 rug, alsjeblieft (niet persoonlijk tegen jou hoor) wees er voorzichtig mee. Ik ben soms mss te voorzichtig, maar ik voorkom liever problemen dan ze te genezen...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:51

Ik zeg ook niet dat je supervroeg moet gaan inrijden (2,5 zoals gezegd is is echt te vroeg), en natuurlijk ben ik voorzichtig met m'n paardje, maar je moet ook niet té voorzichtig zijn. Het is ook niet dat je meteen heel hoog dressuur moet gaan rijden of springen ofzo, de basis is het 1e jaar meer dan genoeg. En dan zijn ze al weer 4...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:17

Er zijn heel veel paarden die eigenlijk al veel te vroeg afgeschreven moeten worden omdat het lichaam het niet meer trekt, ga maar eens rondkijken in de sport. Bovendien, waarom zou je je onnodig haasten? Bekijk het eens niet van de kant wat er op tegen is, maar wat is er op voor om je paard al zo vroeg in te gaan rijden?