technische ruiter of meer op gevoel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Re: technische ruiter of meer op gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:04

Urielle schreef:
Eleandra: dat zijn automatismen. Maar die zijn dan ook ooit technisch aangeleerd.
Ik hoef ook niet meer na te denken over de hulp voor schouderbinnenwaarts, tenzij er iets mis gaat. en heeft hij niet genoeg buiging dan hoef ik ook niet meer na te denken dat ik meer in moet komen met het binnenbeen. Omdat ik dat zo vaak gedaan heb.
Maar ooit heb ik er wel op zitten puzzelen dus toch is het technisch rijden imo.

Daar heb je inderdaad ook weer gelijk in. Moeilijke vraag eigenlijk, maar mijn gevoel ( Haha! ) zegt me dat ik toch echt op gevoel rijd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:51

Ik rijd op mijn gevoel en los problemen technisch op. Ik weet hoe mijn paard voelt als hij goed loopt. Is het gevoel anders dan heb ik een hele technische trucendoos, maar ik blijf voelen of een hulp wel effect heeft en zo ja, wat voor effect en of dat effect gewenst is of niet.
Ik denk dat je altijd een combinatie van de twee nodig hebt om goed te kunnen rijden. Je moet technische trucjes hebben om problemen op te lossen, maar zonder gevoel merk je niet eens dat die problemen bestaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:52

Waarom is techniek nou weer een truukje? En waarom gebruik je het alleen om iets op te lossen? Vanwaar alleen voelen bij problemen?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:56

Urielle schreef:
Het valt me op dat heel veel mensen hier gevoel zeggen. Ik ben benieuwd hoe je aan dat gevoel komt. Ik bedoel daarmee: Je paard doet iets, hoe weet je gevoelsmatig al wat je moet doen zonder dat ooit iemand dat uitgelegd heeft?

Daarom vroeg ik me ook af wat er hier verstaan werd onder gevoelsruiter of technische ruiter, ik denk dat er een hoop 'gevoel' zeggen terwijl ze bedoelen: ik voel aan wat het paard fout doet en reageer daarop zoals ik geleerd heb. Dat is in mijn ogen technisch rijden. Als je alles op je gevoel doet, ben ik benieuwd hoe ver je zult komen..

Maar misschien denk ik te technisch Clown?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:32

tegen mij zeiden ze altijd dat ik veel gevoel in mijn handen had, maar dat ik eens op moest houden naar beneden te kijken omdat ik alles daardoor verpest. maar denk toch dat gevoel het begin is van goed rijden Knipoog

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:05

Ik denk dat ik meer op gevoel rijdt. Ik weet 't eigenlijk niet.. Huilen van het lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:14

ik denk dat mensen die 'geen' gevoel hebben de technische dingen wel kunnen toepassen maar dat er weinig uitkomt. als je met je gevoel technische dingen toepast. weet je wanneer je het moet doen, hoe je het moet doen en op het juiste moment. dus denk echt dat het zo is

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 02:58

wat is 'technisch'?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 05:21

Ik begin het nu te leren om ook op mn gevoel te rijden. Daardoor merk ik nu ook veel meer wanneer ze het goed doet en wanneer niet. Hoef ik het niet meer te filmen Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:03

sjaantje schreef:
wat is 'technisch'?

imo: volgens de regels die je instructeur geeft.
op gevoel rijden is voor mij dat je zelf instinctief al aanvoelt wat je moet doen, voor iemand het ooit tegen je gezegd heeft.

Zo heb ik een slecht ruitergevoel met rechtrichten omdat elke instructeur altijd maar zegt wat het paard doet ipv mij eerst te laten benoemen en dan te corrigeren als mijn gevoel niet klopt. Met een paard waarmee ik dus gelest heb voel ik het zo, maar een vreemd paard daarmee moet ik dan weer zoeken (als hij niet al te erg scheef is, als ze erg scheef lopen voel ik het natuurlijk wel.)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:01

Er zijn maar weinig ruiters die goed kunnen rijden en nauwelijks of geen uitleg nodig hebben. De meeste ruiters bereiken met bloed, zweet en tranen het niveau dat ze uiteindelijk bereiken, met veel inspanning. Die ruiters rijden wel met gevoel, maar dat is een verkeerd gevoel. Je kan met technisch rijden, omdat je de aanleg niet van nature hebt, net zo veel bereiken als iemand die het talent min of meer van nature heeft. Het is alleen harder werken, en je kan niet op je eigen gevoel afgaan. Je hebt een spiegelfunktie nodig waarbij iemand (instructeur, trainer) aangeeft of je iets goed of niet goed doet en hoe je het verbetert. Als het goed gaat, zorg je ervoor dat de ruiter dat gevoel als ankerpunt meekrijgt. Dat moet meerdere keren terugkomen en door jou als ruiter ervaren worden. Dan heb je je referentie gevoel. Als je geen groot talent bent, dan is de weg om hetzelfde te bereiken als een getalenteerde ruiter heel anders. Je gevoel is niet je kompas, als je dat gevoel volgt kom je niet op de goede plek uit. Voor je gevoel misschien wel, maar niet voor echte dressuur. Pas als je op meerdere schoolpaarden als referentie hebt gereden en dat gevoel vasthoud, kan je door veel rijden op verschillende paarden voelen of je verkeerd of goed bezig bent. Ook kan je meerdere paarden naar een bepaald niveau rijden onder begeleiding. Ook dan bouw je de ervaring op die nodig is om over een goed ontwikkeld gevoel te kunnen beschikken. In het lagere "tussen traject" heb je die ervaringen ook, echter je weet niet of je gevoel in overeenstemming is met dat wat in de praktijk moet gebeuren. Ik geloof dat veel ruiters op hun gevoel rijden, maar dat het gevoel waarmee ze rijden, totaal verkeerd ontwikkeld is..... Het zal geen of een uitermate mager resultaat opleveren.
Ik geloof niet dat iemand die een instructeurs cursus gedaan heeft en relatief weinig ervaring heeft, in staat is om ruiters het goede gevoel bij te brengen.....

in_ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:07

gewoon op gevoel en hij doet wat ik wil, dus....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:15

ik ben het wel het Goofy eens, en zoals ik al eerder had gezegd herken ik dat verschil ook wel. Met springen hebben ze mij nooit verteld wat je moet doen als je te groot/klein bij een sprong komt, behalve dan "niets doen als je niet ziet" en "ritme". Dat is iets dat ik echt op gevoel en ook oplos, en dat heb - weet ik nu achteraf - ook al altijd gezien. Helaas met dressuur niet Verdrietig

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:25

Urielle schreef:
sjaantje schreef:
wat is 'technisch'?

imo: volgens de regels die je instructeur geeft.
op gevoel rijden is voor mij dat je zelf instinctief al aanvoelt wat je moet doen, voor iemand het ooit tegen je gezegd heeft.

Zo heb ik een slecht ruitergevoel met rechtrichten omdat elke instructeur altijd maar zegt wat het paard doet ipv mij eerst te laten benoemen en dan te corrigeren als mijn gevoel niet klopt. Met een paard waarmee ik dus gelest heb voel ik het zo, maar een vreemd paard daarmee moet ik dan weer zoeken (als hij niet al te erg scheef is, als ze erg scheef lopen voel ik het natuurlijk wel.)

Oké, dank je.
Dan denk ik dat het puur technische rijden begint, als het gevoel er niet is.

LoveEddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:27

Gevoel..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:04

Technisch denk ik. En omwille van de reden die Goofy al noemde. Ik weet gewoon nog niet hoe een correct gereden paard hoort te lopen en dat besef ik eigenlijk maar sinds kort. (En dan nog alleen maar de absolute basis) Sinds mijn paard doorgereden is door iemand die wel weet hoe het hoort en ik zelf ook les krijg van deze persoon. De eerste keer dat ik er toen weer opzat, herkende ik mijn eigen paard niet meer. Ik had haar zelf opgeleerd en jaren gereden zoals ik het zelf fijn vond, voor mijn gevoel dan. Blijkbaar zat mijn referentie er een beetje naast. (of eerder het gebrek aan referentie Sigaar )
Want ik deed echt alles verkeerd, zelfs de meest basic dingen moest ik plots over beginnen nadenken, hoe ik ze moest uitvoeren. En die eerste periode liet mijn "gevoel", mij aardig in de steek. Clown De enige manier waarop ik eruit kwam was door de instructies van mijn lesgeefmens tot in de details te volgen. Dan speel ik echt een filmpje af in m'n hoofd (links zitten (wat dus eigenlijk recht is)-tempo-benen eraf-rustig met binnnehand-....etc) T'is precies een mantra in m'n hoofd, die ik telkens afstreep zoals een boodschappenlijstje.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:54

Als technisch alles oke is kun je op gevoel rijden. Dus ja ik rij op gevoel als je niet op gevoel rijd kun je ook niet weten of de afstand kloppend is of nmiet of hoe je het moet gaan oplossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:00

Gevoel
Ik weet nog dat ik de term rechtrichten pas hoorde op bokt.
Ik bang, jee dat deed ik niet, kende de term immers niet.
Maar bij de uitleg ervan wist ik dat k nooit anders heb gedaan, want een scheef paard rijd niet Lachen
Kreeg ook les op gevoel in die tijd
Dan werd er gezegt, ja daar, die pas is goed, die pas, nee die niet meer.
Zo leerde je voelen hoe het moest voelen.

Pas sinds bokt ben ik me veel meer gaan verdiepen in de theorie achter de dingen die ik had geleerd.
Want men had me bijv wel verteld dat ik als hij links vast zat daar niet sterk mocht worden en ik hem met het linkerbeen naar de rechterhand moest rijden, maar waarom?
Het gaf resultaat en voelde goed. En ik voelde het ook als ik geen les had en op telkens andere paarden.

Nu ben ik wel blij de theorie te weten.
Heb nu ook een instructrice die de theorie uitlegt
En dat maakt het allemaal weer wat logischer
Dus ik vind dat je beide hoort te kennen Ja

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:37

gevoel Clown

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:10

ik vind dat ik nu meer een gevoels ruiter ben.
maar ik heb altijd wel les gehad dus ik heb in het begin wel de techniesche dingen geleerd de basis en wat extras er omheen en in de loop der jaren heb ik meer mijn eigen idee toegepast en rijd ik nu meer met gevoel maar als iest niet lukt dan heb je toch wel wat aan de technische snufjes Tong uitsteken iedereen die op een gewone manege les heeft gehad rijd ook een deel technisch of hefet dat gereden denk ik.

volgens mij rijd je pas 100% op gevoel als je NH lessen hebt gehad en echt op die manier altijd rijd met je paard.

op een van mijn shetjes rijd ik af en toe nog wle eens en dan rijd ik gewoon gevoels matig terwijl ik de andere half half rijd eerst gevoelsmatig lukt iest niet dan pas ik mijn technieken toe Lachen hoe ik het op de manege heb geleerd.

Ik dnek ook dat het voor iedereen persoonlijk is hoe die rijd en welke toepassingen die gebruikt en of die de ene oefening meer technisch of gevoels matig rijd het ligt denk ik voornamelijk op wat voor paard je zit, als een paard heel technisch alles is aangeleerd denk ik niet dat die zo snel op de gevoelsmatige dingen van de ruiter reageert, maar jah kan zo zijn dat die het dan wel beter doet hehe Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:26

Citaat:
volgens mij rijd je pas 100% op gevoel als je NH lessen hebt gehad en echt op die manier altijd rijd met je paard

sorry dat vind ik dus echt onzin
20 jaar geleden bestond NH gewoon niet, dat is een hype van de laatste jaren.
Toch reden juist mensen vroeger meer op gevoel dan nu.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:26

Wat heeft NH te maken met juist aanvoelen van het lichaamsgebruik van het paard?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:35

Urielle schreef:
Wat heeft NH te maken met juist aanvoelen van het lichaamsgebruik van het paard?

Ja dat snap ik ook niet helemaal. Ik voel mijn paard haar fijn aan en mijn paard mij, maar wij doen niet aan NH. Tegenwoordig kan je alleen een goede combinatie zijn die goed op elkaar zijn ingespeeld als je NH doet. Dat idee krijg ik een beetje.. Nou kom maar langs hoor. Ik denk dat mijn band met mijn paard sterker is dan menig NH's

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:53

Ik heb deze topic blijkbaar beetje verkeerd begrepen sorry voor het misverstand. Lachen
toedeloe

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:22

Ik denk ook dat je beide nodig hebt.
Als je de één meer hebt dan de ander, is de balans ertussen al weg.
Wat dat betreft ben ik het helemaal met Goofy44 eens.
Je moet gevoel hebben, maar je moet ook dondersgoed weten waar je mee bezig bent. Je moet weten hoe het voelt als het goed is. Maar ook als er ook maar íets fout aanvoelt, meteen reageren, en rijtechnisch oplossen.

Ik denk dat gevoel is, precies weten wat jouw lichaam doet (waar heb je je handen, zit je wel precies recht, hoeveel bewegen je benen, etc.) dus total controle over je lichaam, en daarbij precies voelen wat het paard doet. Dus hoe het paard de spieren gebruikt, hoe en wat zijn benen, rug, aanleuning, gewoon álles.
En idd, dan heb je een goede spiegel nodig, en ik heb geluk, ik heb een geweldige instructrice. Ze laat me ook weleens mijn ogen sluiten, en dan; welke kant trekt hij scheef? Dus welke kant zet hij zijn binnenbeen er net wat verder onder, zulke dingen.
Ik geloof niet dat er veel instructrices/instructeurs zijn die je zulke dingen laten doen. Maar ik leer er zóveel van! Ik rijd al zóveel bewuster, nog steeds niet zoals ik wil, maar zoals iemand anders al zei; het is een proces waar je je hele leven mee bezig bent.
Sommige mensen geven gewoon de hulp voor bijv. sbw, maar als het paard scheeftrekt merken ze het niet, en doen er niets aan. Dus denken ze dat het zo goed is. Dat zijn dingen die ik jammer vind Lachen