Tinkerloos schreef:Ah,nog een halsring fan!
Ziet er leuk uit hoor,zeer ontspannen allemaal.
Lekker zo doorgaan!
Aan allen die denken dat je persee een zadel en hoofdstel met bit nodig hebt om je paard onder controle te houden:
geeft niks,ik dacht er vroeger ook zo over,tot ik ondervond dat het geen verschil hoeft te maken.
Het ligt aan de training,opvoeding,band met je paard enz..
Een paard kan op alleen een halsring soms beter onder controle staan dan een paard met een pelham stang in zijn mond.
Er zijn combinaties zat die een gevaar op de weg zijn,ook al hebben ze een zadel op en hoofdstel om met scherp bit,dubbele neusriem en hulpteugels.
De optoming bepaald niet hoe gevaarlijk het wel of niet is,dat bepaald de bereidwilligheid tot meewerken/samenwerken van het betreffende paard waar mee gereden wordt.
Hier is duidelijk een eenheid aan het werk.
Toppie dus.
En nog even voor de TS:
Hier is een optomingsloos topic,staan leuke plaatjes in:
viewtopic.php?f=34&t=448760&hilit=
dank je
en ja ik vind zelf dat mn paard rustiger is zonder optoming dan met en hij stop ook wanneer ik dat van hem vraag enzo en het voelt gewoon zo goed ik voel en denk al met hem mee als het ware, kan het niet precies beschrijfen maar het is iig geweldig, als je trouwens nog tips voor me hebt over het rijden ofzo zijn ze natuurlijk van harte welkom dank je

als jij en je paard elkaar zo vertrouwen als deze combi, krijg je hem ook wel rustig met je stem.. (Je kan hem iig niet in zn mond trekken waardoor hij 9 van die 10 keer nog harder gaatrennen