Hoezo levensgevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Re: Hoezo levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 15:59

oplettendheid is idd altijd een positief iets. Daar sluit ik mij dan ook bij aan. Mij gaat het hierom dat onze intructrice het geen gevaar vind de pony moet alleen nog veel leren en is ook best leergierig hierin worden mijn dochter en de pony dan ook begleid voor wat betreft prive les. De instructrice is zelf ook nog op de pony gekropen om te voelen... Ze vond het geen onwil van de pony maar onkunde wat door oefenen oefenen en oefenen tot positief beleid kan leiden.En van uit dit beleid dan pas verder gaan met springen. Maar dat is wat anders als meteen de handoek in de ring gooien en kappen met de pony die eigenlijk een goed karakter heeft en zich van geen kwaad bewust is.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:12

als de instructrice het ook geen gevaar vind dan is het niet echt gevaarlijk die instructrice is opgeleid (toch?) die ziet heus wel of je dochtertje er mee door kan gaan met rijden of dat ze moet stoppen met die pony te bereiden. Ik weet zeker dat het goedkomt, veel succes

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:17

Ik denk dat jijzelf en de instructrice wel kunnen inschatten of het gevaarlijk is of niet.
Vaak komen die reacties uit jaloezie. Zo moest ik mijn gevaarlijke monster ook maar naar de slacht brengen 2jaar terug want het zou toch nooit wat worden en ik zou verongelukken. Na hard werken is het een geweldig en mooi paard geworden.
Dus trek je niet te veel van anderen aan, en zorg dat jullie er plezier in houden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:20

Ik ben benieuwd hoe je er over denkt als je dochtertje met letsel in het ziekenhuis beland. Ze heeft geen controlle over de pony en de instructrice laat haar wel springen? Tja......

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:22

idd wel laten springen vind ik dom als ze de pony daarin niet goed onder controle heeft. Wel eerst zorgen dat de basis goed is.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:34

Bij ons op de club waar ik eerst op zat gingen ze soms wel van de ene bak naar de andere bak omdat hun paard het in de bol had... ( tussen de bakken zaten geen afrasteringen )
Je roept een keer sorry en gaat weer terug *LOL*

Het kan inderdaad gevaarlijk zijn... maar als iedereen een beetje oplet is er toch niets aan de hand?
niemand is ooit perfect begonnen toch?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:46

Hee jongens, mijn dochter zit net op de club je moet toch ergens beginnen. En dan kom je er achter dat ze nog niet zo "ver"zijn. De instructrice is er niet voor niets op gekropen.
Ze heeft maar 1 sprong niet gesprongen zoals "het"hoorde...
De rest ging voor de eerste keer eigenlijk goed. Nou dan weten we weer waar onze plaats is en gaan gewoon verder oefenen oefenen. Rome is ook niet in een dag gebouwd. Het is alleen geen slome pony en als dat wel was waren wij er ook blij mee,
en we maken er wat van. sloom of snel ach als het maar betrouwbaar is en dat is ze volgens onze inductrice wel (opgeleid en al).

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:51

Ik zeg ook absoluut dat dat gevaarlijk is om gewoon te werken aan de basis. Maar persoonlijk zou ik eerst zorgen dat de basis goed is voor ik me over een sprong(etje) zou wagen.
En zeker heeft het tijd nodig, en als er goede begeleiding bij zit komt het zeker wel goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vraagtekens zet over de kunde van de instructrice. Misschien heeft ze zelf geen kinderen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:56

Echt weer zo'n Calimero-topic dit... Dit soort gedachtes (van de TS) zijn heel typerend voor veel paardenmensen. Zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk, oh nee.

Als jij er van overtuigd bent dat wat jij met pony en kind doet goed is, waarom laat je je dan zo opnaaien door wat andere mensen zeggen, of door wat jij denkt dat andere mensen denken???

Gebruik je energie voor zaken die nut hebben, ipv voor het klagen over anderen. Want dat is dit gewoon; klagen.

Het feit dat je dit hier moet bespreken insinueert wel dat je kennelijk dus niet helemaal zeker bent dat wat je doet goed is. Anders zou je hier niet om bevestiging van anderen komen vragen.

Bovendien; ga je je beter voelen als iemand voor jou bevestigd dat 'de anderen' jaloers zijn? of er geen verstand van hebben? Gaat dat voor jou wat oplossen?

Ga naar een andere club als de club (en de mensen) je niet aanstaan. Niet dat dat wat oplost, want overal zul je mensen tegenkomen die het misschien niet met je eens zijn. Deal with it.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:26

Niks van aantrekken van die reacties. Zolang je dochter het fijn vind en je duidelijk vorderingen ziet dan gaat het toch de goeie kant op? Ze kan er veel van leren en tuurlijk het kan foutgaan maar daarnaast heb ik het ook al zien fout gaan met echt heel brave pony's. Dus ongelukken zitten overal. En tja je hebt idd vaak van die jaloerse ouders. Laat haar gewoon lekker met die pony rijden. Zorg voor goeie veiligheidskledij. Veilige schoenen, veiligheidsbeugels (moest het ooit fout gaan kan ze toch niet in de beugel blijven hangen), een goeie cap en bodyprotector. kan al heel veel schelen.
Ik ken ook een hackneytje, mooi fijn dingetje, heel braaf maar er kan ook pit in zitten.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:46

Oke ik moet zeggen dat het weer licht ontvlambaar wordt, dat is natuurlijk al gauw zo als meningen gevraagd worden, en dan blijken ze te verschillen... Iedereen wil gelijk hebben.

Maargoed, als je dochtertje goed in het zadel zit, lijkt het me niet gevaarlijk. Is de kans nu heel groot dat ze eraf valt, dan zou ik stoppen, maar aangezien ze er nog niet afgevallen is lijkt me dat ze redelijk stevig in het zadel zit. Elk paard heeft wel zo z'n momenten en iedereen valt er wel eens (bijna) af.

Gewoon doorgaan, laat ze maar l*llen aan de bakrand, het ziet er ook vaak gevaarlijker uit dan dat het is op het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:11

DeniseES schreef:
Oke ik moet zeggen dat het weer licht ontvlambaar wordt, dat is natuurlijk al gauw zo als meningen gevraagd worden, en dan blijken ze te verschillen... Iedereen wil gelijk hebben.

Maargoed, als je dochtertje goed in het zadel zit, lijkt het me niet gevaarlijk. Is de kans nu heel groot dat ze eraf valt, dan zou ik stoppen, maar aangezien ze er nog niet afgevallen is lijkt me dat ze redelijk stevig in het zadel zit. Elk paard heeft wel zo z'n momenten en iedereen valt er wel eens (bijna) af.

Gewoon doorgaan, laat ze maar l*llen aan de bakrand, het ziet er ook vaak gevaarlijker uit dan dat het is op het paard.

Mijn man rijdt ook een paar maanden, die is er ook nog nooit afgevallen. Maar om daar nou uit te concluderen dat hij vast in het zadel zit, is erg kort door de bocht.
Maar aan de TS: het kan best zijn dat die mensen aan de bakrand gelijk hebben. Ze zullen het niet voor niets zeggen. lijkt me. En om er nou vanuit te gaan dat ze allemaal jaloers zijn lijkt me niet helemaal een logische conclusie.
De instructrice zegt dat het kan. Maar is zij ook kundig? Hoeveel ervaring heeft ze? Ik kan hier vanaf mijn computer gewoon niet zien of die mensen gelijk hebben, dus wat wil je horen?
Maar jouw dochter begint met met rijden, maar wel op een Hackney. Zou niet mijn keuze zijn, maar goed, moet je zelf weten.
Jij zit ook nog niet zo lang in de paarden, dus jij kunt niet beoordelen of e.e.a. verantwoord is, en of die instructrice haar vak verstaat.
De instructrice zegt dat er geen greintje kwaad in de pony zit, maar werkelijk, er zit in 99% van alle paarden ter wereld geen greintje kwaad. Toch zijn daar een heel aantal paarden bij waar ik zeer zeker geen beginneling op zou zetten. Dat soort uitspraken kan ik dus helemaal niets mee.
Dat op een rijtje gezet, vind ik wel een flink aantal risicofactoren. Jij moet zelf beslissen wat je doet, maar alles bij elkaar vind ik het nogal onzeker.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:21

Wat naar voor je dochtertje.. doet ze zo haar best..
Heb 1 goeie tip voor je wat bij mij heel goed heeft geholpen toen ik zo zat te stuntelen op mijn eerste paard.
Diegene die commentaar heeft of je dochter zit uit te lachen voorstellen om er even een rondje op te gaan rijden als ze het allemaal zo goed weten.. dan zijn ze wel even stil hoor Haha!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 23:10

Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen negatief te "bejegenen". Wil alleen andermans mening horen om het van een andere kant ook te kunnen bekijken. En wanneer ben je geen beginneling meer.... ze rijd nu zo 3.5 jaar.zo 3 keer per week. Sinds kort heeft ze deze lease pony. Verder heeft de instructrice diploma en ook nog kinderen. Ze rijd altijd met body protector en veiligheids beugels en cap dus de hele rattaplan
wat je maar kunt bedenken. En verder rijd ze nooit alleen. Dat heeft ze toch al nooit gedaan. Dus wat betreft veiligheid.. doen wij daar alles aan, en toch ongelukken kunnen natuurlijk altijd gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:37

Ik denk dat het voor ons niet te bepalen is zonder ze te zien rijden.
Wel denk ik terug aan iemand die vertelde dat haar paard wel eens wat sterk werd.
Totdat ik die in een parcours zag, ook echt levensgevaarlijk.
Paard ging hard, werd vlak op de sprong, was gewoon een kwestie van een keer in de sprong landen en over de kop vliegen.
Ik heb betreffende organisatie ook gehoord dat ze haar wilde stoppen met het losrijden, maar het ging om een volwassen vrouw, het was niet zo druk die dag zodat ze met losrijden niet meteen een gevaar was.
In het parcours was risico voor haarzelf.
Maar toen ik dat haar vertelde dat dat over haar gezegt was en ik het ermee eens was, was ik blijkbaar ook jaloers...
En dan denk ik, heb je dan echt zelf niet in de gaten dat zo ongecontroleerd springen gewoon wachten is op ongelukken?

Dus ook blij jullie, bekijk het goed
Voor ons hier niet te beoordelen.
En ja er zijn jaloerse mensen op de aardbol, mar er zijn er ook die niet graag iemand met paard en al over de kop zien vliegen voor hun ogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:44

Ik kan me reacties van anderen idd ook heel goed voorstellen. Het is ook voor de andere ruiters tijdens de clubles niet altijd even leuk en niet altijd even veilig om in de galop of bij de springlessen samen met een ongeleid projectiel in de bak te rijden. Afgezien van het risico dat je eigen dochter loopt.
Ik zou dus niet met het dier laten springen voordat de basis er met de dressuur redelijk op zit. En mocht je wel laten springen, heeft je dochter een bodyprotector aan?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:04

@ Yamcha, mijn vader rijdt ook al een poos en is er ooit 1 keer afgevallen, hij heeft ook geen goede zit, maar hij zit dan ook niet voor niets op de 'saaie' paarden op de manege, ik neem aan dat jouw man dan ook niet op de 'rodeo' paarden rijdt, waar dit topic toch wel naar toe neigt, ik zeg niet dat het zo is, maar het paardje is in ieder geval niet de makkelijkste op de manege

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:13

das eignelijk altijd zo in de les Bloos

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:23

DeniseES schreef:
@ Yamcha, mijn vader rijdt ook al een poos en is er ooit 1 keer afgevallen, hij heeft ook geen goede zit, maar hij zit dan ook niet voor niets op de 'saaie' paarden op de manege, ik neem aan dat jouw man dan ook niet op de 'rodeo' paarden rijdt, waar dit topic toch wel naar toe neigt, ik zeg niet dat het zo is, maar het paardje is in ieder geval niet de makkelijkste op de manege

begrijp ik het nou verkeerd? Of volg ik t niet helemaal goed meer. Het ging toch om haar dochter? Koe

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:38

ik denk dat kinderen van 'moeilijke' pony's juist veel kunnen leren. Zolang de pony niet onbetrouwbaar is en gevaarlijke bokkesprongen maakt. En ze onder begeleiding rijd (en met cap en evt bodyprotector) zie ik er weinig kwaad in.

er kunnen altijd ongelukken gebeuren, gewoon in draf kan een paard zich ook verstappen, vallen en verkeerd terechtkomen. Ik begrijp uit het verhaal dat je dochter nog niet zo lang rijdt, dus van springparcoursen etc zal voorlopig nog geen sprake zijn.

veel plezier met jullie pony!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:43

Boertjes schreef:
DeniseES schreef:

begrijp ik het nou verkeerd? Of volg ik t niet helemaal goed meer. Het ging toch om haar dochter? Koe

Laat maar niet goed gelezen. Ben er niet echt bij de laatste tijd sorry

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:10

claud1 schreef:
oplettendheid is idd altijd een positief iets. Daar sluit ik mij dan ook bij aan. Mij gaat het hierom dat onze intructrice het geen gevaar vind de pony moet alleen nog veel leren en is ook best leergierig hierin worden mijn dochter en de pony dan ook begleid voor wat betreft prive les. De instructrice is zelf ook nog op de pony gekropen om te voelen... Ze vond het geen onwil van de pony maar onkunde wat door oefenen oefenen en oefenen tot positief beleid kan leiden.En van uit dit beleid dan pas verder gaan met springen. Maar dat is wat anders als meteen de handoek in de ring gooien en kappen met de pony die eigenlijk een goed karakter heeft en zich van geen kwaad bewust is.

Heb JIJ het idee dat het gevaarlijk is?
Zolang die pony geen gevaarlijke stunts uithaald zoals een haak slaan, zo hard door de bocht komen dat de strepen in de bak staan of onverwacht vol in de ho-ijzers gaan, dan zou ik me niet zo heel druk maken. Hard gaan is geen probleem zolang je dochter (en jij) het idee heeft het allemaal te kunnen beheersen.

op de manege waar ik vroeger stond hadden drie kinderen een Welsh-A. Zo'n felle donder die voor niks en niemand bang was. Dat beest was goud-eerlijk voor die kinderen, zette geen stap verkeerd. Vraagt die moeder zich af of ze eigenlijk niet een te felle pony hebben voor hun kinders. Ik zeg: ach, als ze met deze pony kunnen rijden, kunnen ze overal op rijden!

Ze kunen langer van je praten dan van je eten...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:43

claud1 schreef:
Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen negatief te "bejegenen". Wil alleen andermans mening horen om het van een andere kant ook te kunnen bekijken. En wanneer ben je geen beginneling meer.... ze rijd nu zo 3.5 jaar.zo 3 keer per week. Sinds kort heeft ze deze lease pony. Verder heeft de instructrice diploma en ook nog kinderen. Ze rijd altijd met body protector en veiligheids beugels en cap dus de hele rattaplan
wat je maar kunt bedenken. En verder rijd ze nooit alleen. Dat heeft ze toch al nooit gedaan. Dus wat betreft veiligheid.. doen wij daar alles aan, en toch ongelukken kunnen natuurlijk altijd gebeuren.

Dan is het prima, toch? Als jij er een goed gevoel bij hebt, is het goed. Ik zet die vragen er naast omdat niet iedereen jaloers is, vind dat altijd wat makkelijk gezegd. Maar wat jij vertelt, lijkt mij goed.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:46

Jotee schreef:
Aaaahw, dat slappe gelul van mensen! Echt ik word er zoooo kots misselijk & gestoord van!!

Ik heb wel geleerd dat ik gewoon m'n eigen gangetje moet gaan, en me niet door anderen op de kast moet laten jagen.
Laat ze maar lekker 'banketstaaf' en gewoon je eigen gangetje gaan!
Daar schiet je het meest mee op! Teminste ik wel! =)

Helemaal mee eens. Pling

Soms is het hun eigen frustratie en jaloersie