Hoe en wanneer gebruik je een zweep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:17

Tiko krijgt ook regelmatig een goed tik hoor!

Als hij echt door mij heen denderd ofzo krijgt hij ook wel eens een flinke ruk in zijn bek. Als hij keihard tegen mijn binnen been heen loopt een Tik achter mijn been, gaat hij er tegen in, nog een..evt harder.

Als Tiko buiten niet verder wil, echt ronduit staakt, sla ik hem wel, hard ook....helaas maakt dat geen indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 08:32

Ik gebruik de zweep het meest voor loslopende honden in het bos Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:12

In mijn beleving doe je een paard eerder 'pijn' met een scherp bit of scherpe sporen en is een zweep een redelijk mild hulpmiddel - hoewel het er natuurlijk wel aan ligt hoe hard je mept. Ik moet zeggen, meestal is wijzen alleen genoeg, maar als het echt nodig is krijgen ze een lel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:26

Ik heb wel een zweep, maar rij er eigenlijk nooit mee. Stem is genoeg. Maar sommige paarden hebben echt een zweep nodig om te overtuigen. Dus tik en als er dan reactie komt belonen.

De longeerzweep is natuurlijk wel een must om de achterhand erbij te houden (niet direct slaan, maar wel duidelijk zijn).

Mij rijzwepen zijn soms al oud. De oudste is meteen m'n eerste die ik ooit heb aangeschaft, 14 jaar. De nieuwste is net enige maanden oud (lekkere lange van 1.30 en stug)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:27

eigenlijk heb ik altijd een zweep bij de hand.... niet om te straffen, maar om te corrigeren. de paarden die ik af en toe rijd zijn niet goed voor je been.
ik geen dan 1 keer kuitdruk, geen reactie is tik vlak achter de kuit.
als ik naar buiten ga heb ik er ook altijd een bij me... voor als de pony of het paard gaat staken, of omdat ik een rare vent in het bos moet wegjagen Haha!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:28

Jurga is ook zo'n geval wat absoluut niet aan het been is af en toe, maar wat ook GEEN ontzag heeft voor de zweep. Die moet ik af en toe ook SLAAN, goed slaan. Ik ben ook veel te lief, pik veel teveel van haar en daarin kom ik mezelf heel vaak tegen. Jurga gaat pas ECHT aan het werk na een pak op haar sodemieter. banketstaaf gezegd, maar de waarheid. Dan gaat ze pas voor me sjouwen. En DAN krijgt ze ook beloning en gaat ze zelf lekker lopen briesen en dergelijke. Dom paard hoor, ik zweer het!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:06

Omar is in principe vrij braaf met rijden maar soms met buitenrijden probeerd hij wel eens een keer te weigeren om over de brug te gaan richting bos. Ik geef hem dan zodra ik de weigering voel aankomen meteen een tik met de zweep (1x) en waarschuw hem met mijn stem en drijf hem de brug over. Door die tik schrikt hij en loopt door. Ik gebruik de zweep niet als afstraffing maar alleen om hem voorwaarts te laten gaan. Ik heb de zweep niet echt nodig tijdens het rijden als afstraffen. In het bos altijd handig voor loslopenden honden Haha! Soms gebruik ik de zweep ook als hij niet goed reageerd op mijn been want hij is slim en probeert er soms wel eens onder de dressuur oefeningen uit te komen omdat hij niet van dressuren houdt.

Ik vind een tik geven met de zweep en het in elkaar slaan met een zweep een groot verschil. Sommige paarden hebben gewoon even een tik nodig tijdens het rijden omdat ze je anders vierkant in de maling nemen. Het in elkaar slaan met een zweep daar ben ik pertinent op tegen. Ik hou niet echt van slaan en vaak als ik hem een tik met de zweep op zijn kont geef tijdens het rijden voel ik me verschrikkelijk maar het moet helaas wel eens.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:53

Net als Steef al zegt, het hangt echt van het paard af of je een zweep nodig hebt en hoe en waarom je hem nodig hebt.

Ik heb bij mijn huidige paarden echt een zweep nodig. Vooral Toon heeft af en toe een flinke tik nodig wil hij zich uberhaupt ergens voor inspannen. Hij heeft er geen ontzag voor en dat is heel vervelend, want om je paard goed aan het been te krijgen heb je wel eens een zweep nodig.

Kaminka zou ik nu in principe wel zonder spoor en zonder zweep kunnen rijden denk ik, dus ik heb nog hoop voor Toon. Ooit komt het goed.... het zal even duren, maar het komt goed! Knipoog

musje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:16

weet je wat ik zielig vind van die mensen die hun paard niet willen slaan (let op willen!! terwijl het eigelijk wel zou moeten maar het niet doen omdat ze dat zeilig vinden) en vervolgens rustig een stukje buiten rijden en dan gaat het paard aan de kletter en ligt het paard plus de ruiter bijna onder een auto.

tja zo'n paard heb ik dus Haha! . ik moet gewoon heel consequent zijn en hij probeerd me regelmatig uit. het begint dus bij het "liefdevolle" schuren tegen je arm. Dit betekend gewoon dat hij jou echt niet als leider ziet maar als ondergeschikte.

mijn paard krijgt dus regelmatig een tik als hij bevoorbeeld niet aan mijn been is of gewoon stil gaat staan omdat hij geen zin meer heeft. en soms heeft hij dan een verdikking op zijn kont. als hij het er voor over heeft om pijn te hebben zodat hij niet door hoeft te lopen is dat toch echt zijn keus. hij weet dat als hij doorloopt ik niet sla en als ik drijf dat hij voorwaard (zijwaard enz.) moet. hij is 18 jaar en weet heel goed wat er van hem verwacht wordt.

ik ben een reele ruiter als mijn paard iets niet begrijpt dan zal ik hem niet straffen als hij bang is ook niet maar als hij gewoon geen zin heeft of hij vind iets niet leuk ja kom even! ik geef toe dat ik een lastig paard heb hij gaat regelmatig aan de kletter (erg leuk als je een bijrijder zoekt en hij doet dit als kennismaking Scheve mond )

gelukkig gaat het de laatste tijd heel goed mede dankzij het streng en consequent optreden. hierdoor kan ik nu gewoon lekker door de duinen scheuren omdat hij weet dat als ik wil stoppen hij ook echt moet stoppen.

nee ik zie het vaak genoeg die mensen die alles zielig vinden en vervolgens hebben ze een probleem omdat het paard zich leider voelt en ze er niet meer mee naar buiten kunnen in de bak valt hij andere paarden aan enz enz nou wie is dan zielig!

p.s. als het niet hoeft moet je het ook zeker niet doen ik heb het hier alleen over de paarden die heel dominant zijn.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:27

ALS HET NODIG IS geef ik ook wel eens een paard een rammel. De merrie die ik rijd is behoorlijk sensibel en rijd ik zonder zweep. Is ook absoluut niet nodig.

De merrie die mijn zus rijdt is 1.78 cm en behoorlijk lomp in de omgang. Ze kan heerlijk over je heen willen walsen, bijten of schrapen. Als ik met haar op wedstrijd ben en ik houd haar vast heb ik altijd een zweep in mijn hand. Als ze dan wil gaan walsen kan ze er op rekenen da ze een mep krijgt. Als ik dat niet doe, had ik hier waarschijnlijk niet gezeten. Lips are sealed

Het is alleen de manier en het moment waarop je slaat / tikt. dat is het allerbelangrijkste en zolang je maar niet uit 'blinde woede' slaat, want dan gaat het verkeerd. Bij bovenstaand paard kan het er erg zielig uitzien ed, maar als je eens met dat paard omgaat, dan zul je het begrijpen. Overigens rijdt mijn zus haar wel met zweep maar gebruikt hem praktisch nooit.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:59

Pinky krijgt ook heus wel eens een flink mep. Hij is zo'n 'tussenpaardje'. De zweep doet hem echt wel iets, maar het is niet zo dat hij na een tik nog 45 min door rent Haha!

Zoals de emeste wel weten rij ik niet op Pinky maar men ik. Maar dat heeft veel verband met elkaar als het om zweepgebruik gaat..
Als Pinky niet doorloopt dan zeg ik 'Kom'. Nog niet harder: Pinky!, Kom!. Geen reactie? Mep!
Klinkt sneu, maar als ik zeg Kom, moet hij al vooruit vliegen.
En dat kan hij dat weet ik, het enige waarom dat niet gebeurt is omdat ik teveel met mijn stem wilde doen.. Ik was niet consequent genoeg. Eigenschuld...
Nu heb ik het totaal opgepakt. Ik ben 1 keer met dressuurzweep gaan mennen ( }> ) en na iedere 'kom' die niet van zijn kant beantwoord werd een tikje (niet super hard, maar wel voelbaar). Je moest eens zien hoe mooi hij versnelt als ik nu "Kom' zeg B)

Ook in dagelijkse omgang krijgt hij wel eens een mep. Meestal niet met zweep, die heb ik nou eenmaal niet altijd bij Knipoog
Als hij iets lomp doet dan sla ik een keer met platte hand. Bijten is een tik op zijn neus (doet hij niet meer maar vroeger wel). Ongewenst been optillen (voornamelijk tijdens het bandageren ed, moordpogingen dus }> ) is een mep onder zuin buik en gewoon lomp doen een mep op zijn kont.
Helaas is hij van het laatste nooit erg onder de indruk Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:07

Als je een zweep "terecht" gebruikt is er niets mis mee. Maar als afransel werktuig moet hij verboden worden.....

1 van mijn pony's had de neiging om met de achterbenen buiten de box te blijven staan met op stal zetten. de 1e keer er in geduwd..
de 2e keer met de platte hand een mep op haar kont gegeven. En toen ze de 3e keer nog niet wist dat ze in haar geheel in de box moest staan heb ik de schop (schep) gepakt en haar met de achterkant een knal voor haar kont gegeven, ze stond in een keer achter in de box, en nu loopt ze wel de stal in...... de boodschap is wel aan gekomen. Zelfde verhaal met de trailer de ene keer er wel in lopen de andere keer is de trailer toch wel doodeng, ja daaag. Pony staat voor de laadklep te kijken net of de trailer haar op kon eten, een mep met de schop voor haar kont en voila madam kan nu wel netjes de trailer in wandelen..........
Ben ik nu een dierenbeul?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:53

Nee hoor , maar ik vind het wel onrechtvaardig tegenover de schop (schep) , wat kan die er nu aan doen ? Haha!

Als je je paard alle gelegenheid geeft , en aan alle kanten helpt om hem het juiste te laten doen , vervolgens doet hij dat niet , je vraagt het NOG eens duidelijk en hij verdomt het weer , dan heeft hij een beste pets verdiend en weet weer hoe de zaken liggen.

Beter dan de hele tijd te zeuren tegen je paard........ wat zie je dat ontzettend vaak........Misselijk

Rena krijgt wel eens een zwiep of een schop als ze brutaal probeert een grens te verleggen. Als ik dan een uur met haar bezig ben (poetsen , rijden of whatever) en ze irriteert dan heeft ze na 5 minuten een schop te pakken en meteen zijn we weer voor de overgebleven 55 minuten de beste vriendjes en hebben we allebei plezier , word ze beloont en geknuffeld en krijgt een lekker maaltje als we terug zijn , kan ze zelf kiezen of ze ervoor of erna lekker even gaat rollen in het zand.

Dezelfde situatie bij een ander : paard irriteert , baasje blijft zeuren en miepen de hele tijd van hou nou eens op , nou niet doen , ophouden , enz enz enz. en dat het hele uur lang.......paard is constant vervelend en krijgt dat constant heel flauw en zeurderig te horen.

Dan is de mijne VEEEL beter af , even duidelijkheid en daarna veel plezier van elkaar Lovers , veel beloond en liefdevol behandeld worden....

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:13

Roxanne is dus behoorlijk verreden door haar vorige eigenaren. Verzet zodra je haar aan het werk zet, buiging vraagt of zelf het tempo wil bepalen. De eerste 5 minuten wil ze hollen, daarna wil ze stilstaan Slapen ... Ik rijd dus altijd met zweep, 1.30 m. lang zodat ik er bij kan zonder dat ik mn hand naar achteren hoef te brengen (zo voorkom je gesnuk in de mond).

Ik wil reactie op mn been, en zodra ik dat niet krijg op momenten dat ik er wel om vraag, tik ik haar bij, met mijn been of met de zweep. Bij geen reactie, een hardere tik. Belonen als ze het goed doet. Zo leer ik haar respect voor mijn been (en voor de zweep) te krijgen, waardoor je de zweep steeds minder nodig zult hebben.

Ze is heel gevoelig voor de zweep (ehhhm, lees: verzet), op het moment dat ik haar een flinke tik geef, willen de billetjes nog wel eens de lucht in gaan..... Schijnheilig Maar ook dat wordt al minder,......

Tja, I just love karakter paardjes,....... Lovers

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:50

Ik geef Odin alleen een tik als ze niet reageerd op m`n been, maar dat is alleen waarschuwend. Daarna weet ze wel wat ze moet doen. Voor de rest krijgt ze geen slaag, want dan gaat ze alleen maar rennen. Ik heb dat dus wel eens gedaan omdat ze zo vervelend was en irritant. Achteraf had ik er wel spijt van want ik had er niks mee bereikt.
Ik beloon wel altijd onwijs veel. Ook al loopt ze heel even nagevelijk in de galop, dan prijs ik haar al de hemel in.

Maar bij een vervelend paard wat alleen maar loopt te kl*ten, dan geef ik wel eens een harde knal. Sommige mensen die voorbij komen lopen staan dan echt zo te kijken van: Oooooh, moet je dat meisje zien!!

Riaa_

Re: Hoe en wanneer gebruik je een zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:00

Nou, ik moet je zeggen dat die van mij echt wel eens een pak rommel krijgt, ik rij tegenwoordig zonder sporen, ben weer helemaal goed terug op het met been rijden! Reageert hij niet? krijgt hij toch een opsodemieter, waarna hij meteen niets meer probeert, probeert hij omhoog te komen, en zit mij goed te bedonderen krijgt hij ook een mep, ik moet goed prioriteiten bij hem stellen, anders neemt hij mij in de maling en loopt erbij als een sul, die nog nooit een rondje in de bak gereden heeft. Slapen
moet je dit niet meteen lezen als een troela die alleen haar paard slaat, maar hij moet duidelijk weten waar hij aan toe is, als hij voor een 8 kan wijken, neem ik geen genoegen met een 6! dat is toch zo?
Hij is verder heel lief hoor Haha! , en vind mij ook lief...hoop ik Verward

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 19:25

Bij koppig zijn, niet luisteren dus.
Ook gebruik ik hem bv om zijn kont er onder te krijgen.
Bij Keltic moet je best wel streng zijn, anders gaat hij je gewoon een soort van uitproberen, en heel de tijd kloten.
Maar meestal ligt het ook vaak aan het weer bij Kel, met slecht weer moet je hem gewoon een beetje laten doen, hij is dan gewoon sago Lachen

Een paard dat na een keer vragen niet reageerd, kan nog een waarschuwing krijgen, anders een tik.
Bij welke paarden ik met zweep rijd, dat is verschillend. Bij een vlot paard ( dat allen vlot is, dus niet vervelend is ) gebrijk ik meestal geen zweep.

Bij een sloom paard wel, of een paard dat niet vooruit te branden is en staakt ( maar niet met angst)

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 23:13

Ik rij altijd met zweep, maar gebruik hem bij netty alleen om af en toe net dat zetje te geven.
Ik sla haar er nooit mee, maar dat heeft een reden.......Haha!
Als ik haar een mep zou geven met die zweep, dan krijg ik gratis vliegles.
Ik hoef alleen maar mijn stem een paar decibel omhoog te gooien en daar schrikt ze al van......

Maar ik heb ook een paard gereden die ik weleens op haar kop gaf, wat bok was dat zeg,
Ook op stal kreeg ze regelmatig een stomp, maar ja, wat doe jij als ze jou trapt of tussen de wand en haarzelf drukt?

Nee, hoor ik ben daar vrij makkelijk in. Bijten schoppen en slaan? Ik ook bijten en een stomp geven. Boos!
Ik doe het ook alleen als het gericht is en uit gemenigheid. Dus niet als het uit schrik of i.d. is.

Netty geef ik ook weleens een stomp tegen haar schouder, maar dat doe ik als ze het weer eens nodig vindt om achteruit te slaan, als er iemand achter haar langs loopt op een afstand van 5 meter..... Verward of een paard achter haar staat. Dat is zo'n vervelende eigenschap. Boos!
Maar het gaat steeds beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:54

Dit topic is al behoorlijk oud en de discussie was al wel gevoerd, ik zie weinig toevoegends in de laatste post.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:55

Als hij echt door mij heen denderd ofzo krijgt hij ook wel eens een flinke ruk in zijn bek.

Een tik tot daar, dat kan inderdaad nuttig zijn, maar een ruk in zijn bek ... ? Daar kan ik echt het nut niet van inzien ?

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 17:02

Verreden paarden kunnen inderdaad wel eens een hardhandige aanpak nodig hebben. Jammer genoeg zouden wij dan eigenlijk moeten slaan op deze die het paard zo ver gekregen hebben ! Het verreden paard is hier de dupe van zijn vorige (slechte) ruiters ! Maar met zo paarden is het meestal de enige afdoende manier om ze op betere gedachten te krijgen. Maar even belangrijk is het om op het ogenblik dat de paarden goed reageren op de afstraffing onmiddellijk te belonen. Met het systeem van straffen en belonen kan je wonderen verrichten, straffen alleen geeft verzuurde paarden . Een goed gereden paard moet niet geslagen worden, enkel misschien een beetje aangemoedigd worden om de achterhand wat meer te gebruiken (aantikken in dit geval, niet slaan). Ik rij zelf altijd zonder sporen (behalve op wedstrijd omdat het daar vanaf een bepaald niveau verplicht is) en met sommige van mijn paarden heb ik wel een dressuurzweep mee, maar dan inderdaad enkel om indien nodig hem bewust te maken van zijn eigen achterhand en dat zijn dan deze die al wat hoger in de africhtingsgraad staan en meer verzameld werk moeten doen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:00

Toevallig dit topic. *LOL*
Gister was ik aan het rijden, en Pompidou was zo klierig als maar kon. Lips are sealed
Wilde ze een hoek niet in. Ja erg eng hoor, die staanders die er al een paar maanden staan * zucht *

Ik elke keer negeren, maar ze maakte 't steeds bonter! Op een gegeven moment helemaal die kop erop, en opgefokt doen.
Ja dahaág, dat gaat me te ver.
Ik geef een tikje in d'r hals ( ik rijdt met een heel kort springzweepje) en ze werd spontaan helemaal ontdaan!
Ze schrok zich een hoedje. Mooi zo dacht ik, nou mooi niet.
Weér idioot doen. Ik weer * tik*
Ze werd er helemaal opgefokt van!

Dus nu ben ik me aan het afvragen of ik het wel goed gedaan heb. Moet je zoiets nou doorzetten tot ze er 'braa'f langsgaat? Of juist iets anders doen, bv. er niet meer zo naar toe rijden,oid?
Ik kreeg haar aandacht gister echt niet meer.

Gisteravond was ik op een kur op muziek wedstrijden, en kwam er een meisje op een zwart paard binnen ( een Ferro dacht ik) dat paard werd ook gelijk opgefokt en durfde nergens langs. In tegenstelling tot vele anderen op wedstrijden, bleef ze rustig zitten, en loste het naar mijn idee super op. Want alhoewel hij de hele baan eerst achterwaarts liep, maakte ze toch mooi haar proef af met dat hete ding.

Ik ga dat de volgende keer maar doen, rustig blijven, en doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is...