Wat te doen met niet-uit-te-zitten ''bokjes''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat te doen met niet-uit-te-zitten ''bokjes''

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:49

iiCk_angel schreef:
heeft mijn verzorgpaard ook last van, dan heeft ze half uur gelopen.. heeft ze geen zin meer en blijft ze bokken totdat je eraf ligt. gewoon kleine tikjes geven telkens als hij bokt.

Maar de TS zegt al dat er nog niemand die bokken heeft kunnen uitzitten. Als dit paard zo gemeen bokt (vat dit niet verkeerd op, ik bedoel in de zin van 'lastig uitzitbaar Vork ) dan kom je er denk ik niet eens meer aan toe om je paard een tik te geven. En als ze daar toch aan toe komt, dan heeft één flinke mep denk ik meer effect dan allemaal kleine tikjes. Ik denk dat een bokriempje je misschien inderdaad kan helpen om te blijven zitten, maar wat is dit lastig, zeg. Als het telkens zo onverwachts en zonder enige aanleiding is zodat je je er niet op kan voorbereiden dan lijkt dat me echt enorm lastig zitten. Vliegt hij er na zo'n bok ook vandoor of dat dan weer niet? Misschien kun je vragen of iemand je een keer wil filmen met een beetje goede camera. Misschien kun je dan toch iets herkennen; oortjes die opeens naar voren of juist naar achteren prikken, of dat je (onbewust) iets met je been doet dat hij blijkbaar niet prettig vindt of wat dan ook? Ik zou het echt niet meer weten. Sterkte ermee iig!

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:30

Ik heb precies hetzelfde probleem bij mijn Haflinger!
Doortikken lukt ook niet, want je ligt er bij de eerste paar bokken al snel af, en hij gaat toch wel door met bokken.
Ik heb ook geen idee hoe je dit goed kan oplossen..
Maar ook heel veel succes! En ik hoop dat t lukt!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:49

Kath_ schreef:
@ Barmat; Hij doet het ook onder het longeren, de ene keer in het begin, de andere keer als hij harder moet werken. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat hij niet bokt.

@Kaat18; Een ''vast'' zadel heb ik al. Het is trouwens niet zo dat hij elke dag vliegles geeft. Toen ik hem net ging rijden heb ik pas na een ruime drie maanden vliegles gehad.. en zo verschilt het, de ene keer zit er een ruime tijd tussen, de andere keer maar een aantal dagen.

Ik heb niet meer de laatste pagina gelezen, maar als ik dit berichtje van jou zo lees.. denk ik dat je te lief bent voor hem. Want je zegt de eerste 3 maanden geen vliegles te hebben gehad, dat het daarna begonnen is. Dus lijkt het me dat hij je vanaf toen is gaan uitproberen en ja hij weet nu precies hoe hij onder het werk uit moet komen.
Ook omdat je zegt dat hij met longeren ook die rare streken uit haalt. Dat zou ik dus echt niet accepteren. Ookal zit je er niet op, hij mag, hoe dan ook, niet bokken als je met hem op wat voor manier dan ook aan het werk bent.
En dan lijkt me longeren juist goed in het begin, want je kan er niet afvallen, en hem wel makkelijk (veilig) corrigeren. Wanneer hij met longeren (eventueel met touwtjes/bijzet) helemaal naar je luistert (stap, draf, galop), dan kan je er weer veilig op zitten, want het is natuurlijk levensgevaarlijk dat je er elke keer weer af gesmeten word!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:01

ThaGirl schreef:
Kath_ schreef:
@ Barmat; Hij doet het ook onder het longeren, de ene keer in het begin, de andere keer als hij harder moet werken. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat hij niet bokt.

@Kaat18; Een ''vast'' zadel heb ik al. Het is trouwens niet zo dat hij elke dag vliegles geeft. Toen ik hem net ging rijden heb ik pas na een ruime drie maanden vliegles gehad.. en zo verschilt het, de ene keer zit er een ruime tijd tussen, de andere keer maar een aantal dagen.

Ik heb niet meer de laatste pagina gelezen, maar als ik dit berichtje van jou zo lees.. denk ik dat je te lief bent voor hem. Want je zegt de eerste 3 maanden geen vliegles te hebben gehad, dat het daarna begonnen is. Dus lijkt het me dat hij je vanaf toen is gaan uitproberen en ja hij weet nu precies hoe hij onder het werk uit moet komen.
Ook omdat je zegt dat hij met longeren ook die rare streken uit haalt. Dat zou ik dus echt niet accepteren. Ookal zit je er niet op, hij mag, hoe dan ook, niet bokken als je met hem op wat voor manier dan ook aan het werk bent.
En dan lijkt me longeren juist goed in het begin, want je kan er niet afvallen, en hem wel makkelijk (veilig) corrigeren. Wanneer hij met longeren (eventueel met touwtjes/bijzet) helemaal naar je luistert (stap, draf, galop), dan kan je er weer veilig op zitten, want het is natuurlijk levensgevaarlijk dat je er elke keer weer af gesmeten word!

Mag ik hier even op reageren,wmnt mijn paard bokte ook aan de longeerlijn en als hij eenmaal braaf was dan was dit nog geen garantie dat je geen vliegles kreeg.En straffen dat hielp al helemaal niet want dan flipte hij.
Hij is een paar jaar geleden constant gestraft en te ver doorgereden waardoor mijn paard geen vertrouwen meer had in mensen.
Er is wel eens iemand geweest die dacht hem wel aan te kunnen en tikte hem inderdaad met een zweep als hij iets uithaalde maar toen werd hij echt gevaarlijk.
Longeren deed ik ook altijd maar toch vlogen we wel eens alle kanten uit in de bak ,terwijl hij met longeren op een gegeven moment braaf rondliep.
Er is ook niet altijd een aanleiding,soms zijn er zelfs enge kabouters in de bak.
Ik probeer er zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden en hem niet te straffen maar vertrouwen te kweken.
En jawel na een jaar begint het te werken,we zijn zelfs zover dat we gaan starten.
Maar nogmaals ieder paard is niet hetzelfde en het is gewoon ontzettend moeilijk als je zo,n paard hebt.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 22:30

Weer bedankt voor alle tips enzo !! Lachen

@ __manon__; ik ben niet bang voor hem, bedoel je kan altijd vallen. En op de 1 of andere manier land ik bij hem altijd op mijn benen/kont dus ik heb ook nog niet echt een nare val ervaring opgelopen. Neemt niet weg dat ik wel voorzichtig ben, ik ga bijvoorbeeld niet zonder zadel erop zitten.

@ Tha girl; Longeren gaat prima hoor, hij luistert perfect!
En hoe zal ik het bokken tijdens het longeren moeten afstraffen? Met stem zowiezo, maar ik denk dat er nog wel een duidelijke hulp bij moet? En met de longeerzweep slaan lijkt me ook niet echt de oplossing. Verder moet hij wel gewoon werken aan de longeerlijn, ene keer met passoa andere keer met gogue.
Ook denk ik niet dat ik te lief voor hem ben hoor.. ik ben juist vrij strikt in de omgang, anderen vinden mij welleens te streng ''het is geen hond'' hoor je dan Clown Voordat ik hem ging rijden bokte hij ook al. Dus hij kende zowiezo het kunstje al.

En zoals dwertje zegt: het is geen garantie dat als je paard tijdens het longeren gebokt heeft hij het niet onder het zadel zal doen. Dit maakt helemaal niets uit. Hij is ook welleens losgegooid voor het rijden, maar het maakt echt niets uit. Uit overtollige energie gaat hij dus niet bokken.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:55

probeer als je pony wil bokken gelijk been te geven..., jij bent de baaas en je pony heeft te luisteren!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 19:15

Het ging niet om een pony Knipoog
Ik weet niet of je het hele topic doorgelezen hebt, maar daar staat al in waarom dat niet lukt Knipoog

anynomus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:25

kan je hem niet flink straf geven als je er al naast ligt en weer bent opgestaan? of iemand naast de bak die hem meteen na het ''erafgooien'' op zn *******pieep****** geeft? en er dan weer gewoon opspringen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:28

anynomus schreef:
kan je hem niet flink straf geven als je er al naast ligt en weer bent opgestaan? of iemand naast de bak die hem meteen na het ''erafgooien'' op zn *******pieep****** geeft? en er dan weer gewoon opspringen...

Verward

Een paard weet dan al niet mere dat je 'm afstraft ervoor dat hij er iemand heeft afgeflikkerd. Hij laat zich vangen en wordt geslagen.. dan legt hij de associatie 'laten vangen = straf' ipv 'iemand eraf gooien = straf'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:30

die van mij kan zich ook zoooo afsluiten op dat soort momenten, zaak is dan om te blijven zitten tot hij opgehouden is Lachen Lachen

maarja dat gaat soms niet altijd even goed als je je kop stoot tegen het dak van de binnenbaan Lachen

maar nu hij wat ouder wordt word het wel een stuk minder hoor Lachen

ennuh een paard achteraf ergens voor straffen is iets niet slim zegmaar Lachen

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:39

Ik heb dat met mijn verzorgpaard ook gehad, een hele winter lang was het minimaal 2x in de week wel vliegles.
In het begin kon ik ze ook niet goed uitzitten, en toen ik er naast lag, draaide ze om en keek me aan alsof ze me uit stond te lachen Tong uitsteken Ik er daarna weer vrolijk op gaan zitten en verder rijden.
Toen ik al heel vaak eraf was gevallen, heeft de eigenaar gezegd dat ik VEEL te lief was. Elke keer dat ze het weer flikte, heb ik haar gewoon omgetrokken, echt even flink hard in haar mond zijn. Dit vind ik dan ook niet zielig, moet ze maar niet zo bokken!
Zo is het bij mij een stuk minder geworden.
Het had bij haar te maken met dat er ook heel veel ruiters eraf waren gevallen door dat gebok van haar, en daarna nooit meer durfden te rijden op haar. Ze wist dus wanneer ze bokte, ze onder het werk uit kon komen.
Ik denk dus dat jouw paard ook een spelletje met jouw speelt. De tips die ik jou kan geven is: goed hard aanpakken, dus niet denken dat hij zielig is, want dat is hij gewoon niet als je hem flink op z'n donder geeft! En stug doorzetten, telkens weer opstaan en verder rijden!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:43

Ik heb helaas geen tips voor je, mijn vorige paard was ook zo, zonder enige aanleiding begon hij, en dan wegrennen en bitvast en springen maar, tot je eraf lag.
Na paar keer iemand bijgehaald maar niet veel resultaat.
Toen is hij verkocht en daar ging het super, tot na een paar weken hij daar ook zo begon.
En nu weet ik niet precies waar hij is maargoed.

Hij sprong echt met alle4 de benen de lucht in, draaide en dan maar blijve bokken.

Af en toe als ik dan een tik nog gaf ( als ik nog erop zat Clown ) lag ik er dan wel naast.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:48

ik rij op dit moment een fjord van een meisje die dat ook doet.
Meisje is bang geworden en daarom doe ik het.
Het vreemde is . rij hem nu 2 weken nog niet meegemaakt Clown
en ik maar wachten tot het komt met mijn instructrise Clown

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:24

anynomus schreef:

We denken dat dit al gebeurt is bij de vorige eigenaren.
Zodra je eraf ligt vliegt hij door de bak heen. Een ruiter op een ander paard kan hem dan ''vangen''.
1 keer had ik de teugels nog vast toen ik zand ging happen, en ik stond op, en hij vloog meteen een meter of 5 achteruit. Nee achteraf straffen heeft nergens nut voor Knipoog

Verder is het een 13 jarig paard.. Niet echt jong dus.

En @mriinaa, ik vind hem zeker niet zielig, en als ik hem rij dan wordt hij ook echt gereden, niet dat hij zelf een overgang maakt dat ik daarin mee ga. En omhoog trekken lukt dus niet. Het is een fries paard, hij trekt z'n kop tegen zijn borst, en dan kan je trekken/rukken wat je wil. Je rukt alleen maar zijn neus tegen zijn hals.
Uiteraard moet je been inkomen op het moment dat zijn kop al naar beneden gaat. Maar je ligt er al af. Het is echt 2 sec. En wie zegt dat friezen niet kunnen bokken.. Tong uitsteken Gestoord

Inmiddels ligt dit probleem bij iemand anders.
En voordat de meeste denken dat hij verkocht is om het bokken:
Hij was niet mijn paard, ik reed hem alleen bij. Hij was ''oorspronkelijk'' gekocht om in een dubbelspan te lopen. Vrouw reed op ene fries. Ik op de fries van de man zegmaar Tong uitsteken
Maar wegens omstandigheden (bedrijfsovername) werd er gewoon te weinig met hem gedaan dan wat oorspronkelijk de bedoeling was. Hooguit maar 1 keer in de maand dubbelspan mennen. Kosten werden dus gewoon te hoog.
Dus nee hij is niet weg om het bokken. Vrouwtje die hem gekocht heeft, dacht dat ze de bokken wel uit kon zitten, ben benieuwd Nagelbijten / Gniffelen
In het begin heeft hij het bij mij ook niet gedaan.. Nagelbijten / Gniffelen