Niet meer te stoppen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

Re: Niet meer te stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:27

Thokkadisje: ik ging laatst samen met een vriendin rijden (ijslanders) en toen gingen ze in het bos ook aan de kletter, hoofd ging omhoog en niet naar beneden.
Dit zal misschien per ijslander verschillen? bij ''normale'' paarden heb ik nog nooit gezien dat ze hun hoofd omlaag deden.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:38

Zoals al gezegd is, vooral op je zit remmen. Ik dacht dat ik dat wel redelijk deed, tot ik een paard begon te rijden dat ook regelmatog vertrekt. Hij heeft 2 manieren: hoog als hij gespannen is, of geschrokken, dan kruipt hij vreselijk achter de teugel of steekt zijn neus echt helemaal de lucht in zodat je niks te zeggen hebt. Als hij alleen "voor de lol" uitbreekt, doet hij juist zijn hoofd omlaag, geeft een ruk en rent heel hard weg. Op zo'n moment kan ik hem meestal wel terugroepen op de teugel, korte rukjes omhoog en gelijk weer loslaten. Als hij dan weer een wat normalere houding aanneemt merk ik aan hem dat hij ook weer op mijn zit terug te nemen is. Bij hem is het puur enthousiasme en vooral in draf en galop, en het gebeurt dan ook met name in een groep. Hij rent iedereen er met gemak uit, dus achteraan blijven is vaak geen optie (hij beukt er als het moet doorheen) Op zulke momenten weet ik dat ik het volgende stappenplan moet volgen:

1. uitademen, want ik raak meestal een beetje in paniek Knipoog
2. (weer) achterover zitten (je hebt nogal de neiging om voorover te vliegen als het paard vertrekt)
3. hoge ophoudingen maken (korte rukjes)
4. normaal terugnemen op je zit en met normale ophoudingen, bijdrijven zodat je paard niet weer op de voorhand valt

Hopelijk heb je er wat aan! Soms helpt het ook om je paard in z'n "ontsnapping" naar voren te drijven en weer op te vangen, dan neemt hij ook weer een beter houding aan. Daar moet je wel de ruimte voor hebben en je paard moet nog wel naar je benen luisteren (doet ie die ik rijd lang niet altijd dan...)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:32

Citaat:
hoge ophoudingen maken (korte rukjes)
volgens mij komt dat niet goed als een paard er van tussen wil gaan Clown Je moet je handen juist laag houden. Als ik bij onse paarden hoge ophoudingen zou maken zouden ze alleen maar sneller gaan en het bit juist vast houden. Maar het kan zijn dat ik je zin verkeert begrijp?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:37

Thokkadisje schreef:
Hoofd omhoog houden, hoe lager het hoofd, hoe meer kracht het paard krijgt en hoe minder controle jij hebt over het paard. Maar trekken werkt in ieder geval niet. De meeste paarden gaan dan alleen maar harder...

Ik denk dat dit heel erg per paard verschilt. Zoals je verderop al schreef ken ik IJslanders die in het bit duiken (dus naar beneden) om er van tussen te gaan. Maar ook genoeg die het hoofd omhoog hebben en er van tussen gaan. En in dat geval moet je niet zorgen dat het hoofd omhoog is maar dat het naar beneden komt. Gaska deed dit in het begin ook, die trok het bit de lucht in en weg was ze. In dat geval kun je niets doen met de teugels. Zagen wat ik hier al eerder tegen kwam moet je absoluut niet doen. Dan gaat het paard er tegen in en hoogwaarschijnlijk alleen maar sneller. Je moet het paard dan echt op je zit remmen (en stem) remmen.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:29

Glossi schreef:
Citaat:
hoge ophoudingen maken (korte rukjes)
volgens mij komt dat niet goed als een paard er van tussen wil gaan Clown Je moet je handen juist laag houden. Als ik bij onse paarden hoge ophoudingen zou maken zouden ze alleen maar sneller gaan en het bit juist vast houden. Maar het kan zijn dat ik je zin verkeert begrijp?

Ik bedoel met hoge ophouding een kort rukje hoger dan je normaal gewend bent je handen te houden, zodat je paard weer meer in balans gaat lopen. Gelijk ook weer loslaten, want houd je vast, dan zal je paard idd harder gaan. Zodra hij erop reageert je handen weer gewoon laag en proberen op je zit terug te nemen.
Dit werkt trouwens alleen als je paard er zoals Haukon als een grondboor vandaar gaat, als je paard zijn hoofd in de lucht gooit heb je een ander verhaal...

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:59

wyko schreef:
Als ik gewoon stap en tolt, dan reageert hij wel op mijn zit, dan kan ik hem met alleen mijn zit een stuk langzamer laten lopen. Maar op zo'n moment lukt dat dus niet meer. Omdat hij al harder wil dan dat hij kan, gaat hij steeds meer op de voorhand lopen, met gevolg dat hij gaat struikelen, overkruist en weet ik veel wat allemaal, en dan kan IK dus echt niet normaal op mijn zit hem terug krijgen.

Hier gaat het dus om een paard dat naar beneden gaat, er zullen heus paarden zijn die met hun hoofd omhoog aan de ren gaan, geloof ik best. Maar de klootzakken die het expres doen gaan naar beneden waardoor ze dus meer kracht hebben (jij veel minder te zeggen) op dat moment helpen dus die rukjes omhoog heel goed, vasthouden werkt NIET! nooit niet, een paard dat aan de kletter gaat reageert vaak niet op zit, en ook niet op sleuren aan het bit. Gewoon even krachtig laten weten dat jij er ook nog bent, maar niet gaan trekken, worden ze alleen maar kwader van....

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 06:22

Klinkt als een bekend probleem waar ik ook nogal eens last van had bij het buitenrijden (overigens alleen met andere paarden erbij, nooit als we alleen naar buiten gingen)
Je paard trekt zijn hoofd omlaag om jouw armen (teugels) als vijfde been te gebruiken. Ze gaan dan echt hangen, gooien hun gewicht in de strijd en gaan er vervolgens vandoor. Wat bij mij heel goed hielp, is om vooral niet te trekken aan de teugels. Mijn ervaring was: hoe harder je trekt, hoe harder hij gaat.
Probeer eerst de teugels los te laten zodat hij/zij uit evenwicht raakt, pak ze weer op en laat ze weer los. Ze kunnen dan niet meer hangen op de teugels. Als ik dan heel erg ging ontspannen, en de teugels losliet, ging mijn paard ook ontspannener lopen en was hij makkelijker te stoppen.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 06:37

zon bijrijdt paard heb ik stapje harder en weg is die volte helpt ook niet heb dan ook gewoon geen zin meer om dat paard elke dag te moeten rijden ben der dus ook een beetje zat van maar ik had als tip van mn mams pak hem is bij 1 van zn oren als die er vandoor gaat daar zijn ze gevoelig ofso Tong uitsteken
het heeft bij mij all aantal keer gewerkt!! Pling

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 06:45

Mijn tinker ging vroeger ook zo aan de haal met me.
Ik reed met een pessoabit,strakke teugels,en toch flikte ze het keer op keer.
Ik heb haar geprobeerd om te trekken,te stoppen op een boom,niet voorop te rijden enz enz..
Niks hielp.

Ik heb in de bak veel overgangen gereden,van stap naar draf,en van draf weer naar stap,en dan halthouden.
Enz enz..
Ook ben ik veel met haar aan de hand in de bak gaan lopen,en zij moest netjes naast me lopen.
Als ik ging rennen moest zij met me meedraven,als ik ging lopen,moest zij gaan stappen,en als ik stil ging staan,moest zij ook halthouden.
(vanzelf dan hoor,niet omdat ik haar stopte of haar meetrok in draf)
Toen dat er allemaal helemaal in zat,ben ik zonder bit gaan rijden,en wat bleek?? ze luisterde opeens wel naar mij!
Nu zeg ik niet dat jou oplossing ligt in het bitloos rijden,maar bij mij werkte het perfect!
Dus eerst overgangen en aan de hand lopen,en dan pas er weer op.
(kost wel even tijd,maar nu kom je ook niet verder)
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 06:47

Ik had hetzelfde probleem en rij sinds kort met pelham, nu is hij goed te rijden en zijn mijn schouders na een buitenrit ook nog pijnloos en in het lid.

Pelham is alleen scherp als je er niet mee om kunt gaan, maar dat laat je paard ook wel zien, sommige hete paarden komen dan zo in verzet dat je er mee kunt verongelukken. Leeftijd heeft er m.i. niets mee te maken, ik ken kinderen van 12 jaar die beter rijden dan volwassenen. Hebben iig ook nog minder kracht en soms heb je iets nodig om het paard duidelijk te maken dat hij wel sterker is maar nu even niet. Dat hebben ze snel door en zullen het ook niet steeds blijven proberen. Wordt het een trekspelletje wint het paard altijd en dat is gevaarlijk maar ook vermoeiend.

Gewoon pelham met 2 teugels gaan rijden, onderste teugel los laten hangen en alleen erbij nemen als je een noodrem nodig hebt. Kinketting zo los mogelijk, wellicht leertje erbij nemen. Die kan je gaan gebruiken, dus vaster zetten als 2 teugels niet werken. Als je een tijd pelham hebt gereden, kan je wellicht over gaan op een stangetje of gewoon gebroken bitje als je buiten rijdt. In de bak zou ik niet met pelham gaan rijden of je moet alleen op je zit en benen gaan rijden en dat kan je dan wel met pelham oefenen. Heb je nl een drammerig paard, zal hij in de bak ook door het gewone bit gaan en dan kan je niet trainen dat hij alleen op jouw let en niet alleen op het bit gehoorzaamt.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:18

Als je zoals bovenstaande poster met een scherper bit om kunt gaan is het heel misschien een oplossing.
Gewoon als "noodrem".
Een vriendin van mij heeft ook een ijslander die dit doet.
Gewoon puur voor de lol er vandoor gaan. Zodra je even een paar seconden niet oplet is hij weg.
Niet te stoppen, tot je bij de weg komt, dan staat hij ineens met een ruk stil, net op het moment dat je denkt dat hij deze keer echt over die drukke weg heen vliegt.
Wat bij hem helpt is helemaal achter in het zadel gaan zitten, je handen in één beweging naar voren brengen zodat hij het bit loslaat en dan in één keer terug nemen. Enheel veel spelen.
In de bak gaat hij ook op je handen hangen als hij het "moeilijk" vind. Heel veel spelen, echt heel korte ophoudinkjes helpen een stuk, ook in het bos als hij zich sterk begint te maken.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:06

Submodopmerking:
Aangezien meer paarden dit truukje uithalen past dit topic beter bij [RT-P] Praktijkproblemen. Ik vraag aan Berdien of ze het topic verplaatst Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:24

GP -> RT-P

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:19

Vandaag ging er een jong paard van mij ook aan de kletter. Ook weer hoofd naar beneden en op naar huis. Wat audbjorn ( de eigenaar van de stal) tegen mij zei was de volgende keer dat hij het deed moest ik gewoon heel hard met beide handen op zn nek 'slaan' echt voorover op zn nek duiken (wel de teugels vasthouden) Zijn ervaring is dat de paarden dan meteen stoppen. Heb het zelf nog niet uitgeprobeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:47

Wat een raar advies nooit van gehoord. Omtrekken met 2 handen 1 teugel pakken en over de manenkam naar die ene kant trekken ken ik wel maar op zijn hals slaan??

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:53

Korte ophoudingen inderdaad. Als je constante druk zet krijg je een trekspelletje en dat wint je paard.
Probeer ergens een bak of weiliand te regelen waar je kan oefenen. Je paard is gewoon respectloos naar de hulpen, en dit kan je beter eerst in de bak trainen.

Ik heb dit probleem ook gehad, en het is gewoon levensgevaarlijk. Ik ben gaan grondwerken en gaan oefenen in de bak en het gaat nu hartstikke goed. Rij nu gewoon bitloos en ik kan haar prima inhouden. Zo vloog een tijdje terug het paard van mijn zus een stukje weg, maar ik kon Moon erg snel terug nemen. Ikke trots op mijn meisje natuurlijk!

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:24

ik ken het probleem en wist ook niet wat ik ermee moest
ze hebben mij toen gezegd om het paard echt intensiev bezig te houden, net alsof je in de dressuurles zit maar dan op een buitenrit.
je kan dan geen grote voltes rijden ofzo, maar als die van mij weg wil en ik denk dat ik hem niet meer houd dan laat ik hem kleine rondjes lopen en gewoon alle dressuurmatige dingen van hem vragen zoals een stukje schouder binnen, wijken tempo wisselingen enz
dan heeft hij minder tijd om na te denken en harder te gaan

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:41

Als je ijslander er vandoor wil gaan, direct in te grijpen. Wees streng. Maak steeds een ophouding. Zorg dat hij op de achterhand blijft lopen. Vraag evt stelling eerst de ene kant, dan de andere kant. Probeer daarbij af te wisselen met druk op de teugels/ geen druk op de teugels.

Probeer zelf diep te zitten. En ontspannen te zitten. Dus niet te gaan klemmen met je knieen oid.

Succes! Lachen

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:47

wyko schreef:
Hij trekt zijn hoofd naar voren, pakt het bit vast en gaat.

probeer eens een mexicaanse neusriem of een hackemore.....
(wel eerst les nemen met de hackemore anders loopt het verkeert af)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:45

larrylurex schreef:
wyko schreef:
Hij trekt zijn hoofd naar voren, pakt het bit vast en gaat.

probeer eens een mexicaanse neusriem of een hackemore.....
(wel eerst les nemen met de hackemore anders loopt het verkeert af)

Hoe bedoel je dat? rijles, of uitleg over de hack *sorry, ik heb een blond moment hier Gestoord

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:41

russel schreef:
Wat een raar advies nooit van gehoord. Omtrekken met 2 handen 1 teugel pakken en over de manenkam naar die ene kant trekken ken ik wel maar op zijn hals slaan??

heb vandaag een demonstartie gekregen en het werkt, je moet echt met je volle gewicht op de hals duiken, in de manenkam, dan schrikt het paard zo van die onverwachte handeling dat hij op de noodrem gaat staan. Het paard waarmee het voorgedaan werd (een zogenaamde 'runner' die dus altijd aan de kletter gaat ...) die stond doodstil toen hij van boven opeens 'aangevallen' werd. t'is het proberen waard Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:26

Maar je hebt dan dus ook kans dat je paard dus denkt dat hij van boven 'aangevallen' Knipoog wordt, en als een gek gaat bokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:27

Thokkadisje schreef:
russel schreef:

heb vandaag een demonstartie gekregen en het werkt, je moet echt met je volle gewicht op de hals duiken, in de manenkam, dan schrikt het paard zo van die onverwachte handeling dat hij op de noodrem gaat staan. Het paard waarmee het voorgedaan werd (een zogenaamde 'runner' die dus altijd aan de kletter gaat ...) die stond doodstil toen hij van boven opeens 'aangevallen' werd. t'is het proberen waard Lachen

Maar misschien schrikt hij wel zo dat hij nog harder gaat omdat hij idd denkt dat hij wordt aangevallen?

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:51

Citaat:
Hoe bedoel je dat? rijles, of uitleg over de hack *sorry, ik heb een blond moment hier Gestoord

Geeft niets, een hackemore is een HEEL scherp hoofstel ZONDER bit.
Hij wordt nogal eens in de springwereld gebruikt, maar je mag bij dit bit
absoluut NIET aan de teugels trekken omdat hij op het neusbot van je paard
inwerkt.

Een klein knijpje in de teugels zorgt al dat je paard aan de noodrem trekt,
ik heb het zelf ook geprobeert. een voordeel is dat je paard niet het bit
tussen zijn kiezen kan nemen en kan gaan rennen.

Maar misschien kan je er eentje lenen van iemand bij je op stal en voorzichtig eerst uitproberen
in de binnenbak. Het kan echt een uitkomst zijn en je kan hem bijvoorbeeld
2 keer gebruiken buiten en dan weer een gewoon hoofdstel, dat deed ik ook
werkt heel goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:08

bekend probleem...
mijn fjord deed het ook (heb haar jammer genoeg niet meer).
ze ging er niet vandoor, althans niet in gallop, maar gewoon in stap Clown
dan kon je doen wat je wou, maar ze reageerde nergens meer op.
'gewoon' hals en hoofd stijf houden, en lopen...

ik ben toen gaan rijden met hackamore (korte scharen), (ipv gewoon bitje enkel gebroken) dat ging soms wel iets beter, maar eigenlijk, als ze het in de kop had, dan negeerde ze de hackamore ook gewoon... Boos!
het was echt níet leuk!
en ik heb de oplossing ook nooit gevonden, daarvoor heb ik haar niet lang genoeg gehad, en ik miste ook de ervaring daarvoor.
als ze doorliep kon je haar alleen maar laten stoppen door haar ergens tegenaan te parkeren..

het enige wat ik wel gemerkt heb, is dat je leert aanvoelen wanneer er weer zo'n actie komt, en dan maakte ik precies daarvoor een wending.
daarmee kon ik het soms wel voorkomen dat ze met me wegliep.

succes ermee, ik hoop echt voor je dat je een oplossing vind, het is echt niks aan, en ook gevaarlijk, als je paard niet op je reageerd...