Wat doet iedereen nou met die zweep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:03

Haha'ponyzotje' heeft het goed gezien. Maar dat is juist ook waarom ik deze bewoording gebruik. Iedereen die mij ziet rijden en mij en Waldo kent zal niet wakker liggen van mijn tik/mep/whatever (althans, mensen die verstand hebben van waar ze naar kijken Knipoog ) maar als iemand als Bubbels eens een keer langskomt op het moment dat Waldo in de les niet gehoorzaam is op mijn been, en ik geef hem eens een tik (met de zweep ja, met de teugels in twee handen en bovenhands... Haha! ) tsja, is mijn actie dan meteen 'misbruik'? Wie is er nou degene die weet wat het paard nodig heeft op dat moment? De beste stuurlui staan aan wal zal ik maar zeggen... Haha! Dat gemiep over zielige paarden altijd... Weetje wat zielig is? Als ik als pennymeisje een half uur sta te roepen 'Kom KOM VOORWAARTS hup toedan alsjeblieft!!' en ik moeier ben als mijn paard en dat beest zich een ongeluk om me lacht en na een half jaar besluit de boel eens even nog meer aar zijn hand te zetten...

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:05

Je zei toch dat hij striemen had of was dat sarcastisch dan? dat vind ik dus echt te ver gaan een paar flinke tikken okee maar die huid gaat daarvan niet kapot.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:05

Ik rijd al meer dan een jaar zonder zweep op allerlei manegepony's. Ook zonder sporen, nog nooit mee gereden.
Meer dan een jaar geleden reed ik wel eens met een zweep maar die gebruikte ik dan echt maar amper. Ik reed wel eens op een hele langzame pony in de les en die stond opeens zomaar in het midden stil, Toen kreeg ie wel een tik maar niet dat het super zeer zou moeten doen (voor zover dat ik dat kan inbeelden)
Soms zie ik in de bak een eigenpony rijden die zogenaamd goed is. Die loopt dan m ofzo. Nou, die krijgt om de pas zowat een tik en een por met de sporen. Paardrijden doe ik voor me plezier en niet om een pony te kwellen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:09

wat ís penny eigenlijk? seutetijdschrift zeker? ik heb er niks op tegen dat je je paard es een tik geeft, en dan niet een aaitje maar een tik. maar ik heb geen zin ( het is niet diervriendelijk, bokt is dat wél), als je je paard echt PIJN doet, typisch stoere jongenspraat zoals steef weer bezig is. zal even indruk maken, ik kan helemaal niet rijden met zit en benen, laat ik even een streep maken dat het paard het na drie dagen nog voelt... zullen de meisjes echt wel stoer vinden he?!
wat nou pennymeisje? omdat je het paard niet graag met striemen overdekt? netjeeees steef (en laura)!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:11

Ja idd was iedereen maar pennymeisje's en pennyheertje's *LOL* Met een paar tikken is niets mis mee, moet natuurlijk wel een goede rede hebben he. Maar striemen belachelijk Misselijk

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:12

sorry had laura's reactie niet gezien... dus met te slaan krijg je een gehoorzaam paard? ik heb al veeeel het tegendeel gehoord, en bewezen gezien. en ik zeg niet 'hup hup voorwaarts jongen, laten we...' als die daarnaar niet luistert. (nou ja als ie goed opgevoed is zou hij wel luisteren naar de overeenkomstige hulpen, maargoed) ik durf best eens te zeggen, 'jong, hup he!' en me kwaad maken. dat gaat echter nooit gepaard met keiharde striemen, dat is NERGENS voor nodig. (oh ja toch, om stoer te doen Haha! oh jeee... wie is er nu de seut?)

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:13

Ik rijd ook paard voor mijn plezier en dat betekent dus dat mijn paarden luisteren naar mijn hulp ook als dat betekent dat ie een tik krijgt Haha!

en lieve Avantilover, ik heb een fikse tik gegeven ja met mijn dresuurzweep, zodat de huid over dat streepje een beetje dikker was. Dat noem ik een striem en die had ie verdiend Lachen

Overigens is hetgene waar ik dus ook een beetje erg moe van wordt het 'belerende' toontje waar dan mee verteld wordt dat iemand 'zonder zweep en zonder sporen' rijdt... alsof dat je een betere ruiter maakt? Verward Fleury; als iemand M is en je wil de achterhand er beter onder plaatsen is het heel handig om eens een keer bij te tikken. Bij moeilijkere oefeningen heb je vaak verfijndere hulpen nodig en daar is een spoor voor. Weer mooie praatjes vanaf de kant, want er zit wel even een verschil tussen op een manegepony zitten en een M paard Gaaaap

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:17

Laura schreef:
Ik rijd ook paard voor mijn plezier en dat betekent dus dat mijn paarden luisteren naar mijn hulp ook als dat betekent dat ie een tik krijgt Haha!

en lieve Avantilover, ik heb een fikse tik gegeven ja met mijn dresuurzweep, zodat de huid over dat streepje een beetje dikker was. Dat noem ik een striem en die had ie verdiend Lachen

Overigens is hetgene waar ik dus ook een beetje erg moe van wordt het 'belerende' toontje waar dan mee verteld wordt dat iemand 'zonder zweep en zonder sporen' rijdt... alsof dat je een betere ruiter maakt? Verward Fleury; als iemand M is en je wil de achterhand er beter onder plaatsen is het heel handig om eens een keer bij te tikken. Bij moeilijkere oefeningen heb je vaak verfijndere hulpen nodig en daar is een spoor voor. Weer mooie praatjes vanaf de kant, want er zit wel even een verschil tussen op een manegepony zitten en een M paard Gaaaap

okee Knipoog Ik zat eigenlijk te denken aan van die open wonden zo groote streepen op de kont enzo, dat zijn toch ook striemen Verward Maar dan valt het mee, kun je naagaan waar ik aan dacht
Maar met zweep sporen is niets mis mee zeker niet op die eigenwijze manege paarden

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:17

Ponyzotje, mag je mij even quoten waar ik zeg dat je van slaan een gehoorzaam paard krijgt Verward

Striem? Ja zielig joh.. jullie hebben ook zeker noooit eenstakend paard moeten slaan? Of eens een op hol geslagen paard moeten stoppen zodat ie zn mondhoeken stuk had? Of een keertje een te harde schop moeten geven zodat ie een schaafplekje had?

Schijnheilig

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:19

TIKKEN, laura, achterhand onderbrengen is wat anders dan DOORSLAAN
zonder zweep en sporen maakt een betere ruiter, okeee, niet dan volgens jou, met zweep en sporen wel... ah okee...

'ik rij mijn paard voor het plezier' en je slaat erop, MOET ik dat nou echt in verband brengen? dan ziet het er niet mooi uit...

'en dat had ie verdiend' en dan zon lachgezichtje... jah... moet ik nog meer zeggen?? ik geloof het niet

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:21

k hoef niks te qouten, dat heb je niet gezegd. maar als je dat gebruikt om beter te rijden ga ik ervan uit dat je ze gebruikt om een gehoorzaam paard te krijgen da's alles.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:24

Ja sorry hoor? Wat heb jij dan in hemelsnaam voor paarden? Doen die altijd netjes alles wat je vraagt? Lopen die altijd meteen super? Staken ze nooit? Proberen ze nooit ergens onderuit te komen? Als Iwaldo dat bij mij doet heeft ie het verdiend ja. MET smiley ja. Hier ergens op bokt staat nog een mooi voorbeeld van Mieke die haar paard slaat omdat ie het VERDIEND heeft.

Dat tikken wat anders is dan slaan ben ik het mee eens, maar in de ogen van veel pennymeisjes is tikken algauw slaan dus dat neem ik altij maar met een korreltje zout..

Ik rijd mijn paard zeker voor mijn plezier... maar soms is het nodig om hem even terecht te wijzen. Dat doe ik heus niet met een big smile, maar omdat ik hem terechtwijs (dus JA slaan, tikken, schoppen, whatever you name it, wat in die situatie nodig is) kan ik later veel meer plezier met hem hebben. Lovers

Ben toch echt benieuwd naar op wat voor gehoorzame makke lieve aardige paardjes jullie rijden Verward

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:25

Ik rijd dan wel op een manege pony maar dan kan ik toch nog wel zien of het slaan een beetje terecht is of niet. Ik neem aan dat ze niet het hele uur die oefeningen doen. En jij kunt vanaf hier niet zien of ik overdrijf of niet, en sorry nu wil ik het weer rustig houd aub.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:30

laatste zin en dus ook de hele reactie: op goedgetrainde paarden. punt uit.
en die zijn niet getraind met de zweep Haha!
pennymeisjes het zou wat. ik ben geen pennymeisje, weet alleen dat dat een of ander tijdschrift is en ik ben heus niet ah prutsen op me beest, ik RIJ wel degelijk. ik durf (zoals eerder gezegd!) ook een tik geven. voor de rest weet je het wel.

wat ik wel ook nog wil zeggen is dat ik geen ruzie wil ofzo. echt niet. maar ik geef mijn mening over opvoeding van paarden. het is geen persoonlijke zaak, ik ken iwaldo niet. ik zeg in het algemeen dat het bij goed getrainde paarden niet nodig is om je paard echt keihard te meppen. en ik ken wel de grens (vraag hem me niet, die zie je gewoon) tussen een vermanende tik en een mep met al je kracht.
da's alles, voel je dus niet aangevallen. ik bedoel het echt niet persoonlijk.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:59

Als mijn paard super getraind en afgericht zou zijn zou het wellicht niet nodig zijn om een zweep te gebruiken nee... als mijn paard supergetraind zou zijn zou hij waarschijnlijk niet bij mij staan maar bij een of andere geweldige topruiter, en dan nog, ik denk dat je verbaasd staat als je ziet hoe een goedgetraind paard als Bonfire bijvoorbeeld met zweep getraind is Haha!
Het feit dat ik een tik of mep moet geven is een gevolg uit het feit dat hij niet gehoorzaam op mijn hulp is inderdaad. Om dat te corrigeren krijgt hij een tik.. loopt ie echt te etteren dan krijgt ie een MEP. Na deze correctie of bestraffing weet ie ineens heel goed hoe te lopen... en dat komt echt niet voort uit angst hoor, gewoon puur uit het feit dat ie weet dat ie zn best moet gaan doen omdat ik met half werk geen genoegen neem.
Zou hij geen correctie krijgen, dan zou ie helemaal onopgevoed worden Haha!

Fleury: jij kan misschien vanaf de kant 'zien' of het terecht is of niet, ik denk dat diegene die erop rijdt veel beter kan oordelen over het feit of de tik klap mep of whatever terecht is geweest.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:03

ik snap het wel laura. sorry dat ik zo hevig reageerde.
en voor fleury: vanaf de kant zie je de dingen anders. je ziet meer, maar voelt minder. daarom hebben de 2 posities voordelen.

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:12

Isatie is een heel brave pony maar toch krijgt ze soms een tik met de zweep, zij is zo nou eenmaal ingereden. reageert ze niet op het been tikje erbij. verder geen probleem ofzo zij toont ook nooit verzet daartegen ofzo (ja wel in de winter enz maar dat tel ik even niet mee) maargoed. ik vind dat als je pony gewend is om met o.a. een zweep gereden te worden je dat ook gewoon moet blijven doen. voor haar is het niet meer dan normaal om soms even een tikje achter het zadel te krijgen. .
héél soms als ze onder een buitenrit echt HEEL erg loopt te poedersuiker dan word ik nog weleens boos. maar dat is nog maar 1 of 2 keer voorgekomen. en dan krijgt ze een wat hardere tik maar nieteens zo veel harder. dan krijgt ze er alleen nog een boze schreeuw bij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:36

Dit topic is dus duidelijk de verkeerde kant op gegaan, jammer weer.

Even voor alle duidelijkheid, er wordt hier gesproken over striemen, waar waarschijnlijk alleen wat verschoven haren worden bedoeld. Echte striemen zijn iets anders, dat zijn verdikkingen van de huid, ik kan me niet voorstellen dat dat in dit soort gevallen veroorzaakt wordt. Graag in het vervolg de woorden wat zorgvuldigere kiezen!