Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_angela_ schreef:Sporen zijn er om de buikspieren van het paard te activeren (vragen deze aan te spannen). En niet om het paard meer voorwaarts te laten gaan. Aangezien het aanspannen van de buikspieren na het basiswerk komt, is inrijden met sporen echt onzin en worden de sporen waarschijnlijk gebruikt voor het aandrijven. Zo leert het paard lopen op het spoor, en niet op de kuit. Als je het spoortje dan wilt gebruiken waarvoor het is, is dat niet meer mogelijk, omdat het paard al een ander antwoord voor de hulp heeft geleerd.
maar ik vind het niet goed als men een paard die nog ingereden wordt met sporen rijdt, dat lijkt me niet echt nodig... Evikes schreef:Ik vind dat nog niet nodig bij jonge paarden. Ze moeten aan het been zijn!
Helaas heb ik sinds haar 4 jaar met kleine spoortjes moeten beginnen rijden omdat het in de dressuurproeven voor 4jarigen in België verplicht is...
suus_ schreef:xSharonax schreef:wat is nou eigenlijk het probleem? ze rijdt wel met sporen en zweep maar ze gebruikt het niet? dan is er toch ook niks aan de hand! je moet een paard niet inrijden met sporen en zweep, dat vind ik iig niet goed, maar als ze ze toch helemaal niet gebruikt...
Ja maar waarom zou je het om hebben als je het niet gebruikt
Ik zou wel altijd een zweepje bij me hebben, maar sporen.. no way. Hij zou gewoon op je benen moeten reageren
asjemenou schreef:_angela_ schreef:Sporen zijn er om de buikspieren van het paard te activeren (vragen deze aan te spannen). En niet om het paard meer voorwaarts te laten gaan. Aangezien het aanspannen van de buikspieren na het basiswerk komt, is inrijden met sporen echt onzin en worden de sporen waarschijnlijk gebruikt voor het aandrijven. Zo leert het paard lopen op het spoor, en niet op de kuit. Als je het spoortje dan wilt gebruiken waarvoor het is, is dat niet meer mogelijk, omdat het paard al een ander antwoord voor de hulp heeft geleerd.
Zo zie je maar weer: je bent nooit te oud om te leren!!
Nooit geweten dat sporen er zijn om een paard zijn buikspieren te laten activeren

daantjuhhh schreef:Ach weetje.
Wij staan hier met z'n allen buitenaf.
TS eigenlijk ook.. zo te lezen.
Wie zijn wij om te oordelen, misschien heeft ze wel een super stille been!