Zelf inrijden ? of het door iemand anders laten doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buterblom

Re: Zelf inrijden ? of het door iemand anders laten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:47

een fijn karakter zegt ook niet alles,
mijn paard heeft ook een super karakter, nog nooit iets fout gedaan. ik had hem weggebracht 1 maand, had hem 1 week terug en hem 1 dag stil laten staan, ik heb weinig paarden gereden die hun rug zo bol maakte en zo bokte. Het was echt onmogelijk uit te zitten, dus hoe fijn het karakter ook is, je weet nooit wat je moet verwachten! Toen hij beleerd werd was hij echt traag, niet vooruit te krijgen, en nu moet ik hem inhouden omdat hij zo fel is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:11

Voor mijn paard was het alleen een stapje 'nog gekker dan anders'. Gek was zo gewoon dat het niks was om je druk over te maken. De enige keer dat hij gebokt heeft bij het beleren was toen hij gelongeerd werd met losse beugels en hij voelde de beugels voor het eerst. Verder is hij wel heet in het werk maar ook heel nuchter in omgevingsfactoren en dat was toen al duidelijk te zien.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:36

Ik weet 100% zeker dat ik daar niet genoeg ervaring voor heb. Ik zou zo'n dier dus door een prof laten beleren, maar wél één die me echt aanstaat.
Ik heb uit de hondenwereld geleerd dat veel ''experts'' vooral l*lijzers zijn... zou me niet verbazen als je die lui ook in de paardenwereld weer treft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:45

Heb vroeger meerdere verzorgpaarden ingereden, is altijd prima gegaan.
Dat is alweer een tijdje geleden, dat wel. En toen was ik een stuk jonger en minder bang. Haha!
Nu ben ik me meer bewust van de gevaren en dat kan ook tegen je gaan werken. Zodra ik dat merk, schakel ik hulp in, maar tot nu toe ben ik verre van bang. Het is gewoon heel erg leuk om te doen! Lachen

Ik heb een jong paardje en ik wil hem absoluut zelf inrijden. Ik heb trouwens wel professionele hulp die me af en toe helpen, zodat ik zeker weet dat ik goed bezig ben. Momenteel doe ik al maanden grondwerk met hem en hij is al helemaal zadelmak. Ik hang af en toe op zijn rug en that's it. Ik doe het rustig aan, alle tijd, hij is nog jong en ik geniet van de dingen die we nu doen.

Hem wegbrengen zou ik echt alleen doen als ik tegen zware complicaties aanloop, waar ik zelf geen oplossing voor zou kunnen vinden. En dan gaat 'ie naar Emiel Voest ofzo, waar ik zelf ook bij betrokken word in elk geval.
Maar ik weet bijna 100% zeker dat het mijzelf wel gaat lukken. Ja, hij kan raar doen, maar ik geloof dat als ik het rustig opbouw, zoals ik nu doe, niets overhaast, het echt helemaal goed gaat komen.
Het kost een hoop tijd en geduld, maar dat vind ik helemaal niet erg. Niets leukers dan samen naar iets toe te werken en straks te kunnen zeggen, dat we het toch helemaal samen gedaan hebben. Lovers

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 23:13

ik ga zelf inrijden volgend jaar. Heb nu een 2 jarige lopen en die gaat geen problemen opleveren, die is zo nuchter als een deur. wel krijg ik hulp van iemand die al zeer veel paarden en pony's heeft ingereden en rijdt/beleer ik de eerste weken/maanden alleen onder haar supervisie

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:48

De meeste paarden doe ik zelf + vriend/vader inrijden. Dit omdat ik ze vervolgens opleid en verkoop of voor de sport rijdt. mocht ik echt eens geen tijd hebben dan wil ik ze wel eens naar een vriend van mij brengen die dat als dagelijke kost doet. maar het fijnste/beste vind ik zelf

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:19

wij hebben onze 3 jarige een maand bij annemarie v toorn gezet en daarna nar huis gehaald. het viel me tegen hoeveel hij kon. hgij kon niet recht door de bak lopen. kon nauwelijks sturen. en reageerde niet op hulpen. en kon niet galoperen. nu een maand verder (zelf gereden). kan die dat allemaal. het begin is dus door hun gedaan. maar verder doorgereden hebben wij zelf gedaan. en ik moet zeggen het gaat eigenlijk heel goed

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:44

ik heb het enkele keren zelf gedaan samen met m'n vader. De laatste is toch al wel zo'n 10 jaar geleden. Bij mij is de reden dat ik het niet meer doe omdat ik een eigen bedrijf run. Ik vind het toch wel te riskant om dan een paard aan te rijden. Het bedrijf is namelijk m'n kostwinning en om die nou misschien kwijt te raken door zo'n klusje dat wil ik niet.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:47

Ik tijwfelde aan mijn ervaring en of ik t wel op de juiste manier zou kunnen. Een vrieidn van mij bood aan om mijn paard in te rijden en dat is dus ook gebeurt.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:48

Ik heb het in het verleden wel veel zelf gedaan maar zou het nu denk ik uitbesteden gewoon omdat ik het minder leuk vind om te doen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:49

Ik heb het zelf gedaan Lachen
Met hulp van me zus want het was haar pony en ik zit ook op manegeles met een superinstuctrice die ik alles kan vragen Haha!

Maar het ligt aan je ervaring en je kan het beste met z'n tween doen Knipoog

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:50

ik zou het zelf doen. zo leer je ook weer meer ervaring.
licht er ook aan hoe je natuurlijk rijd.
hoeveel je kent en als je al vaker zadelmak gemaakt hebt.

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:50

Die van mij is inmiddels ook zadelmak. Ik heb het bijna helemaal zelf gedaan, zonder dat dat eigenlijk de bedoeling was. We gingen steeds een stapje verder, en hij bleef maar braaf, nu kan ik er vrolijk op rondhobbelen, maar het wordt wel tijd voor instructie.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:01

Ik ben als 12-jarige begonnen met mijn toen 3-jarige paard. Er had twee keer iemand opgezeten, geloof ik. Maar ik had goede begeleiding en een schat van een paard.

(achteraf gezien had ik hem beter nog een jaartje laten uitgroeien en vind ik het eigenlijk best een risico dat mijn ouders en lesgeefster hadden genomen, maar ze hadden er een goed gevoel bij en ik ben nu ontzettend blij dat het zo gelopen is Haha! anders had ik mijn schat mooi misgelopen)

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:04

Ik denk zoals al eerder gezegd is dat het er aan ligt hoeveel ervaring je hebt, en hoe vertrouwd je paard is.
En in wat voor omstandigheden je zit, mijn zus wou haar paard niet zelf beleren, dat hebben we laten doen door een goeie kennis van ons, want mijn zus had net een zoontje gekregen toen, en je weet maar nooit wat er gebeurd.

Maar aan de andere kant, als je wel de ervaring en het vertrouwen hebt, dan ken je je paard wel vanaf begin af aan, dus dat je samen met hem 1 word vanaf het begin.
Hij/Zij moet dan ook weer wennen als er eerst iemand anders op heeft gereden en dat jij er dan bijvoorbeeld opstapt.
Dat kan ook weer vreemd zijn.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:43

Ik doe het meestal samen met een stalgenoot van mij. Ik op het paard en zij aan de longe, dat gaat prima want we vertrouwen elkaar helemaal. Maar nu hebben we een driejarige met zoveel potentie dat wij eigenlijk bang zijn om iets verkeerd te doen. Zij gaat waarschijnlijk dan ook weg om beleerd te worden.

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:48

Wanneer jezelf er geen ervaring mee hebt zou ik het lekker uitbesteden.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:51

Ik heb zelf weinig ervaring met inrijden dus ik ga mijn pony niet verpesten door haar zelf in te rijden en breng haar weg. Wél kom ik 2x in de week langs en ''help'' dan even en krijg dan vanalles te horen hoe en wat ik het beste later kan doen met haar ect. Zéker omdat dit paard wat we nu hebben weggebracht zeer actief en fris is en wij haar al niet aankunnen met fatsoenlijk lopen oid. Clown

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:53

ik heb mijn paard zelf ingereden, puur omdat ik het idee dat dat ik dat zou kunnen.
& voila, het is gelukt!

het ligt aan jou ervaring, en je vertrouwen in je paard.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:03

ik heb mijn pony zelf ingereden. Ik vind niet van mezelf dat ik super goed kan rijden, maar ik heb heel erg goed hulp gehad van mijn instructrice. Het was de eerste keer dat ik het deed en het is gelukt!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:56

Toen ik 12 jaar was, kreeg ik mijn eigen pony. Een pas zadelmakke 3-jarige merrie. Als ik er nu op terug denk dan is het idd best een groot risico geweest maar wij hebben nooit problemen gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd goede begeleiding van mijn instructeur heb gehad. Bovendien was mijn pony een schat van een dier die nooit een pas verkeerd heeft gezet.

Mijn Arabier heb ik door mijn instructeur zadelmak laten maken en daarna heb ik hem verder doorgereden. Ook weer met deskundige begeleiding.
Eigenlijk heb ik de laatste 10 jaar hoofdzakelijk alleen maar op pas zadelmakke paarden gereden.

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:31

ik heb mijn fjordje zelf ingereden. ze was eerst mijn verzorgpaard en toen had er net 2 keer iemand opgezeten geloof ik. ik heb haar toen samen met de vorige eigenaresse ingereden en ik heb veel hulp van haar gehad. maar de problemen die zich nu voordoen moet ik zelf oplossen. tuurlijk kan ik bij iemand terecht maar het meeste wil ik zelf doen Bloos helemaal ingereden is ze nog niet eigelijk want ze kent de galop nog niet en draven gaat ook nog niet zo goed. maar ze is iig wel zadelmak en verder ben ik haar dus aan het doorrijden eigelijk. en ook nu kan ik van alle kanten hulp krijgen oja ik was 14 toen ik begon daarmee.

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:26

Ik zou het laten doen door iemand diej er varstand van heeft!!

leOwniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:21

ik denk dat ik het samen met iemand zal doen en sowiesoo niet alleen want dan kan er ook wel wat mis gaan. en als je het met iemand samen doet ook wel maar dan is het toch weer wat makkelijker en als je het dan met iemand samen doet moet je het wel doen met iemand die het al veel vaker heeft gedaan.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:29

Ik zou het doen met iemand erbij als hulp die er verstand van heeft om te helpen denk ik Haha! .