Scherpe Cowboysporen ? Yes Or No ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Scherpe Cowboysporen ? Yes Or No ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:17

Waarom is met wielspoor rijden prikken ipv met sporen rijden?

Ik heb echt nog nooit iemand zien rijden met scherpe wielsporen, als een bokker iemand kent die met zulke sporen rijdt graag een fototje want dat heb ik dus nog nooit gezien.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:25

DeniseES schreef:
Die paarden die zijn echt heel wat gewent, die zijn dus ook niet echt 'bang', maar hebben gwoon ff nodig dat ze erlangs gaan, en die mensen worden erin getraind ze GOED te gebruiken, niet om t paard naar voren te schoppen (sorry als dat zo overkwam). Maar ik denk toch dat je, als het niet nodig is, de meest vriendelijke sporen moet gebruiken als t is.

Het komt zelf uit jou mond als die paarden bang zijn dat ze ze dan met die sporen er wél langs gaan, en dát is het grootste gezeik. Die beesten zijn bom proof en hebben daarvoor geen spoor nodig, en als ze die sporen gebruiken is dat voor alles behalve bange paarden. Wanneer er een bang paard bij de politie zit, heeft die politie agent een probleem. En wat je nu weer zegt, snap ik ook niks van. Wil je wel even ABN praten, is wel zo makkelijk te lezen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:48

Nou, dat is ook een beetje raar dan... Die paarden zijn inderdaad bom-proof (zoals ik al zei: aardig wat gewent). Maar dat wil niet zeggen dat als ze in een positie terecht komen waar ze wel gaan twijfelen, dat ze, als er een spoortje aanspoort, ze het eerder merken dan als iemand zonder dat doet. Het is op die manier veiliger om voor die agent(e) om te rijden, wat zouden de mensen doen als ze zagen dat de politie een paard niet meer onder controle hadden :S Dus, mijn conclusie even kort: het paard wordt eerder teruggebracht naar wat het geleerd is met spoor, omdat dat gewoon een duidelijkere hulp kan zijn dan een laars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:25

Nonsensica. Die paarden worden zo opgevoed, dat ze super gehoorzaam zijn. Die paarden hebben zo ontzettend veel lef, dat werkelijk niets ze bang maakt of aan het twijfelen. Trust me, daar hebben ze echt geen sporen voor nodig.
Heb je wel eens politiehonden meegemaakt? Is een belevenis op zich. Die honden worden al als ze 3 maanden oud zijn geselecteerd en dan begint de (zeer uitgebreide) training. Ze beginnen net als onze honden, puppencursus, gehoorzaamheidscursus. Iedere hond die dan iets van angst laat zien (bang voor knallen) of niet snel genoeg gehoorzaamt of twijfelt, wordt uit het programma gehaald, daar wordt een goed baasje voor gezocht. Let wel, iemand die ervaring heeft met politiehonden, en die niet bang is voor zeer temperamentvolle, pittige, heftige honden.
Dan worden de honden getraind op schotvastheid, gerichte agressie (als de hond niet agressief genoeg is, komt hij er al niet in) pakwerken, behendigheidstraining, conditietraining, krachttraining... het is niet zomaar het eerste beste hondje. Een politiehond is een alleskunner, die daarbij lief moet zijn met kinderen, maar agressief naar relschoppers... een hond met een ijzeren conditie, super stabiel karakter, een super concentratie.

Datzelfde gaat op voor politiepaarden. Ook dat zijn alleskunners, ze kunnen springen en dressuren, op hoog (Z en hoger) niveau, ze krijgen een ontzettend uitgebreide training, en ieder paard wat niet gehoorzaam genoeg is, wat niet temperamentvol genoeg is, wat te schrikkerig is, of te heet wordt, gaat uit het programma en naar particulieren.
Die paarden hoef je niet terug te brengen naar wat ze geleerd is: ze gehoorzamen direct omdat ze een blind vertrouwen in hun ruiter hebben. Het zijn niet de eerste de beste paarden. Ze worden geselecteerd op karakter, temperament, aanleg en bouw... politiepaarden zijn echte toppaarden.

De enige mogelijke conclusie is deze: een politieruiter gebruikt sporen om zijn hulp te verfijnen, net als iedere goede dressuurruiter.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:27

even voor de duidelijkheid: westernsporen zijn zeker niet scherper dan engelse sporen....het is juist tegenovergesteld!!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:32

sunnygirl schreef:
even voor de duidelijkheid: westernsporen zijn zeker niet scherper dan engelse sporen....het is juist tegenovergesteld!!

bij de dresuursport mag je de hele tijd lopen prikken met die sporen zonder dat de jury er wat van zegt en dat is dus zeer pijnlijk bij het paard.

bij de western zijn die sporen voor de SIER
als je ze gebruikt word je gediscualificeerd.
dus als je ze niet gebruikt voelen ze ze niet ( of zie ik dat nou verkeesd)

en als je dan zegt sommige gebruiken die wstern sporen wel.

en dresuur ruiter kan ok westernsporen om doen. en dan zijn de gevolgen erger.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:38

gipsyboy schreef:
sunnygirl schreef:

bij de dresuursport mag je de hele tijd lopen prikken met die sporen zonder dat de jury er wat van zegt en dat is dus zeer pijnlijk bij het paard.

No offence, waar heb je die onzin vandaan?

Ik gebruik mijn wielsporen wel degelijk (en ze zijn veel vriendelijker dan knopsporen) wielsporen rol je.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:00

Sonja schreef:
Nee knopsporen veroorzaken de meest smerige kneuzingen die op het eerste gezicht niet gezien worden. Dát is vriendelijk zullen we zeggen

Wat versta jij in hemelsnaam onder pizzamessen dan? En zou je het niet als positief moeten zien dat als je je spoor te ruw gebruikt er bloed komt? Dat wil je als ruiter immers niet op je geweten hebben Verward

Van die wieltjes met hele fijne gemene scherpe karteltjes..
Er zijn vast wel mensen die er niet zo mee kunnen zitten als hun paard bloedt. En ik weet dat je met knopsporen kneuzingen kan veroorzaken, maar een knopspoor vind ik een stuk vriendelijker dan zo'n scherp karteljes ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:31

gipsyboy schreef:
sunnygirl schreef:

Sorry dat ik het zo cru breng, maar het is echt regelrechte onzin wat jij zit te beweren. Zowel wat je zegt over dressuur als over western. En je laatste opmerking raakt ook kant noch wal.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:35

nee ik vind die dingen echt belachelijk.
het is leuk voor de show maar niet om ze te gebruiken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:25

Cowboysporen niet? Nou ik gebruik ze toch echt dagelijks hoor Haha!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:28

Sonja schreef:
Cowboysporen niet? Nou ik gebruik ze toch echt dagelijks hoor Haha!

Het gaat om scherpe cowboysporen, daar is een heel groot verschil tussen,
en dit is een discussie( het is niet om andere af te snauwen hoor:p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:33

Ik heb nog nooit scherpe cowboysporen gezien, en ik draai toch al wel even mee...
Wat versta jij onder scherp dan? Globaal worden namelijk voornamelijk gladde (= stompe) wieltjes gebruikt, klaverbladwieltjes en wieltjes met grove tanden.
Welke daarvan beoordeel jij dan als scherp?
(ook niet om af te branden, ben alleen maar nieuwsgierig... Ik krijg ook wel eens vragen over mijn sporen en als ik mensen dan het verschil laat voelen op hun been van mijn wielspoor dat over hun been heen rolt of een stomp knopspoortje dat prikt, dan is 100% van m'n proefkonijnen het er mee eens dat een knopspoor een stuk gemener is dan een wielspoor.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:38

Yamcha: in België ken ik iemand die bij de bereden politie zit, en hoewel die beesten goed bomproof gemaakt worden, is het plaatje verre van zo ideaal... Het bomproof maken gebeurt ook niet overal even vriendelijk, net zo goed als die dieren niet altijd op hoog niveau doorgetraind worden.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:08

cowboy sporen zoals jij ze noemt zijn nooit scherp, ik heb ze tenminste nog nooit gezien. en zijn er ook niet alleen voor de sier. de wieltjes zijn bedoeld om te rollen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:35

Wieltjessporen horen niet scherp te zijn. Ik rijd er sinds een aantal maanden ook mee, veel vriendelijker bij goed gebruik dan knopsporen of stompe sporen! Je rolt ermee af, dus je zit er niet mee te 'porren' zeg maar. Het laatste kan ik niet goed verwoorden, maar het is hopelijk duidelijk wat ik bedoel.
Sporen met fijne tanden vind ik trouwens iets minder sympathiek, grove tanden voel je niet als je afrolt en die kleine wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:49

poes schreef:
Yamcha: in België ken ik iemand die bij de bereden politie zit, en hoewel die beesten goed bomproof gemaakt worden, is het plaatje verre van zo ideaal... Het bomproof maken gebeurt ook niet overal even vriendelijk, net zo goed als die dieren niet altijd op hoog niveau doorgetraind worden.

Tja, ik ken het hier in Nederland, en natuurlijk zal het niet altijd even vriendelijk gebeuren idd, en het is helaas niet altijd ideaal... maar het is klinkklare onzin dat je die paarden met sporen ergens langs moet rijden omdat ze bang zijn... als dat zo zou zijn, werden die paarden uit het programma gehaald. Zo simpel is het. Wat Denise_ES beweert is echt nonsens.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 00:26

Nou, natuurlijk kun je zo'n paard vertrouwen en zo leren. Maar toch zou ik graag weten dat je, op momenten dat het echt link wordt, iets hebt waarmee je je paard echt weer bij je haalt. Een flinke haal met je spoor vind ik op gevaarlijke momenten eigenlijk niet ongerechtvaardigd, veiligheid gaat voor.
Volledig bomproofe paarden bestaan volgens mij niet, ze kunnen altijd ergens voor schrikken. Hoewel politiepaarden natuurlijk flink getraind en geselecteerd worden op het zo bomproof mogelijk zijn Ja (petje af trouwens hoor voor die paarden)

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 01:33

een dikke no
en zeker bij mensen die niet weten hoe ze die dingen moet gebruiken,,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:07

Jennefer_88 schreef:
een dikke no
en zeker bij mensen die niet weten hoe ze die dingen moet gebruiken,,,

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan alleen als dat ook geldt voor bitten, zadels, halsters, hulpteugels, rijbakken, ruiterpaden, springmateriaal, beenbeschermers, borstels, scheerapparaten, manenkammen en.... o verhip ik heb het over paarden in het algemeen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:11

Sonja: ik ben het helemaal met je eens!!! Haha! Haha!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:25

Gaat de discussie over die hele fijne kleine wieltjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:05

Nee. over die grote cowboysporen, die er zo eng uitzien maar juist zo vriendelijk zijn.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:25

ik vind het er maar vervelend uitzien dus als t even niet hoeft niet gebruiken!
x

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:30

Ashquar schreef:
Dat sommige mensen met van die pizzamessen rijden snap ik ook echt niet. Dat zij echte supergemene sporen en daar kan je ook gewoon mee drijven tot je paard gaat bloeden. Met knopsporen of met van die wielsporen met botte puntjes gaat dat niet. Ik snap ook niet dat die pizzames sporen te koop zijn, want dat is gewoon mishandeling. Die dingen kán je volgensmij niet eens goed gebruiken. Je gaat toch ook niet met mes rijden ipv met zweep.. Scheve mond

Jawel hoor, zelfs met een stompspoortje kun je een paard doorprikken.
Heb het een meisje 1x zien doen en daarna heeft ze het nooit meer gedaan.... Deze sporen waren echte knopjes maar de plekken zater tussen z'n ribben.