Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hessy8 schreef:Maarja ik zie het wel als hetzelfde, lisa staat op die laaste foto toch ook met haar rug naar iduna toe?
En de bedoeling is dat iduna naar haar toe komt toch? Maarja ik wist ook niet dat het zo agressieve oefening was, mij is altijd geleerd dat het was om vertrouwen te krijgen, het werkt super en mijn pony is altijd heel lief en rustig daarna.
Ik ben wel benieuwd dan, wat is het verschil tussen freestylen en join-up?

hessy8 schreef:Maarja ik zie het wel als hetzelfde, lisa staat op die laaste foto toch ook met haar rug naar iduna toe?
En de bedoeling is dat iduna naar haar toe komt toch? Maarja ik wist ook niet dat het zo agressieve oefening was, mij is altijd geleerd dat het was om vertrouwen te krijgen, het werkt super en mijn pony is altijd heel lief en rustig daarna.

Mietje schreef:hessy8 schreef:Maarja ik zie het wel als hetzelfde, lisa staat op die laaste foto toch ook met haar rug naar iduna toe?
Teveel heartland boekjes gelezen misschien?
Ik zou zeggen, kijk eens op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl
@ TS, ik kan dus geen commentaar geven, afgezien van leuk paard.
Nadya schreef:Als ik mijn eigen jonge paard los werk, sta ik nooit met mijn rug naar hem toe. Ik hoef maar 1 teken te geven (en ik zeg er 'kom maar' bij) en hij komt naar me toe. En dat doet hij heel enthousiast, want hij is graag bij me.
Ik heb ooit 1x een join up gedaan samen met iemand die les heeft gehad van Monty Roberts himself in de VS.
Ik vond het een vrij agressieve manier van doen, dus niets voor mij en Sam.![]()
Daar was ik snel van genezen....
Als je wilt weten wat los werken is, zou je eens naar een clinic van Emiel Voest kunnen gaan of van iemand een dvd'tje Freestyling fase 1 of 2 lenen van Voest (of kopen, maar da's erg duur).
Het is een vorm van vrij werken samen. Het paard leert zich op jou te richten en samen leer je op een paardvriendelijke manier van communiceren. Het is juist de bedoeling om met zo min mogelijk druk te werken en je heel rustig in je lijf te voelen en te uiten, waarop je paard weer reageert (en als je het goed doet op de juiste manier zal reageren). Paarden zijn enorm gevoelige dieren en kunnen alles van je aannemen, mits ze zich maar op je richten.
Je lichaamstaal is heel erg belangrijk en je word je dan ook erg bewust van jezelf. Zowel jij als het paard leren ervan en je bouwt echt teamwork op met je paard. Ik vind het een echte aanrader, mits je maar weet wat je doet. Want je brengt een paard heel erg in verwarring als je maar 'iets' doet of als je je lichaam niet correct gebruikt. Ik heb er les in gehad en doe af en toe nog eens een lesje of neem het op film op, om mezelf in de gaten te houden. Net als met paardrijden, je leert snel iets verkeerds aan met alle gevolgen van dien.
Ik hoop dat je het een beetje snapt.
Mietje schreef:Gebruik je dezelfde lichaamstaal als je een join up doet als dat je longeert of losgooit dan?
Lijkt me sterk dan.
pol_suprknol schreef:hey Lies,
leuke foto's hoor. Wanneer ik klaar ben met stage(20 juni) ga ik proberen om 3/4 keer per week op tal te komen. Dan wil ik ook wel uitgelegd krijgen hoe alles moet.
Bij Ky is dus het probleem dat zij uit der zelf ook al zet je maar 2 pasjes achter je aan blijft lopen, achteruit lukt me ook en heen en weer dat we tegen over elkaar staan lmet pasje links en rechts zonder naar voren of achteren te gaan lukt me ook. Ze speelt zelfs met me. Dat kan je zien doordat we naast elkaar rennen(zijdraaft dan) en ze begint een beetje speels te doen n te showen. Ik weet ook niet precies wat het is en ik wil het heel graag leren. ook heb ik gehoord dat je hierdoor een hele sterke band met je pony kan krijgen.
), mag alleen als jij dat aangeeft. Maar ik weet niet of ik het goed begrepen heb uit je verhaal......
, maar het is wel een enorm compliment.
Nadya schreef:pol_suprknol schreef:hey Lies,
leuke foto's hoor. Wanneer ik klaar ben met stage(20 juni) ga ik proberen om 3/4 keer per week op tal te komen. Dan wil ik ook wel uitgelegd krijgen hoe alles moet.
Bij Ky is dus het probleem dat zij uit der zelf ook al zet je maar 2 pasjes achter je aan blijft lopen, achteruit lukt me ook en heen en weer dat we tegen over elkaar staan lmet pasje links en rechts zonder naar voren of achteren te gaan lukt me ook. Ze speelt zelfs met me. Dat kan je zien doordat we naast elkaar rennen(zijdraaft dan) en ze begint een beetje speels te doen n te showen. Ik weet ook niet precies wat het is en ik wil het heel graag leren. ook heb ik gehoord dat je hierdoor een hele sterke band met je pony kan krijgen.
Mag ik wat advies geven?![]()
Allereerst is het altijd goed om les te krijgen in los werken (dit is een onderdeel van freestyling), zodat iemand die er verstand van heeft goed naar jouw lichaamshouding kan kijken en je helpen om de juiste houding bij de diverse hulpen te krijgen. Dit is heel belangrijk, anders zal het paard je nooit goed begrijpen en/of in de war raken. Kijk altijd goed naar je paard en bedenk dat als hij/zij het niet helemaal snapt, het eigenlijk altijd aan degene in het midden ligt.
Begrijp ik goed dat ze niet op de cirkel wil lopen, maar achter je aan blijft lopen? Het is nl. wel de bedoeling dat je paard je aanwijzingen gaat leren begrijpen. De hele tijd achter je aan lopen (is natuurlijk heel leuk), mag alleen als jij dat aangeeft. Maar ik weet niet of ik het goed begrepen heb uit je verhaal......
Jij moet leren om met je lichaamstaal duidelijk te gaan maken dat je iets van je paard gaat vragen (lopen op de cirkel aan beide kanten). En zo zijn er meerdere 'vragen' die je je paard leert stellen, waardoor je elkaar steeds beter gaat begrijpen en waardoor je na heel veel oefenen een echt team gaat worden. En dit alles op een zo'n rustig mogelijke manier, met zo min mogelijk druk. Op een gegeven moment hoef je maar een houding aan te nemen en je paard gaat al (vereist wel veel oefening). Wel in de gaten houden dat je het niet te lang doet (ik doe het zelf niet langer dan 20 minuten en stop ook op een moment dat we de training goed kunnen afsluiten).
Het is absoluut een aanrader om de band met je paard te versterken.![]()
![]()
Als ik in de round pen (longeerbak) bezig ben met Sam dan werken we echt (dus dan spelen we niet), maar op het land spelen we wel. Hij is nu heel graag bij me en komt zodra ik hem roep in draf of galop. In het begin wilde hij niet eens van de kudde weg als ik hem uit het land kwam halen. Daarbij merk ik in de dagelijkse training dat hij goed op mij gericht is, zijn best doet om al mijn aanwijzingen te volgen en dat we echt maatjes van elkaar zijn.
We hebben ook regelmatig 'publiek' als we aan de gang gaan, omdat het mensen wel aantrekt om naar te kijken. Niet dat ik daar altijd op zit te wachten,, maar het is wel een enorm compliment.
![]()
Succes met het freestylen in de toekomst! De dvd's en boeken van Emiel Voest zijn trouwens een echte aanrader om je alvast in de theorie te verdiepen.