Iduna freestylen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hessy8

Re: Iduna freestylen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:54

Maarja ik zie het wel als hetzelfde, lisa staat op die laaste foto toch ook met haar rug naar iduna toe?
En de bedoeling is dat iduna naar haar toe komt toch? Maarja ik wist ook niet dat het zo agressieve oefening was, mij is altijd geleerd dat het was om vertrouwen te krijgen, het werkt super en mijn pony is altijd heel lief en rustig daarna.

Ik ben wel benieuwd dan, wat is het verschil tussen freestylen en join-up?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:11

hessy8 schreef:
Maarja ik zie het wel als hetzelfde, lisa staat op die laaste foto toch ook met haar rug naar iduna toe?
En de bedoeling is dat iduna naar haar toe komt toch? Maarja ik wist ook niet dat het zo agressieve oefening was, mij is altijd geleerd dat het was om vertrouwen te krijgen, het werkt super en mijn pony is altijd heel lief en rustig daarna.

Teveel heartland boekjes gelezen misschien? Knipoog
Ik zou zeggen, kijk eens op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl

@ TS, ik kan dus geen commentaar geven, afgezien van leuk paard. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:12

Als ik mijn eigen jonge paard los werk, sta ik nooit met mijn rug naar hem toe. Ik hoef maar 1 teken te geven (en ik zeg er 'kom maar' bij) en hij komt naar me toe. En dat doet hij heel enthousiast, want hij is graag bij me.

Ik heb ooit 1x een join up gedaan samen met iemand die les heeft gehad van Monty Roberts himself in de VS.
Ik vond het een vrij agressieve manier van doen, dus niets voor mij en Sam.
Daar was ik snel van genezen....

Als je wilt weten wat los werken is, zou je eens naar een clinic van Emiel Voest kunnen gaan of van iemand een dvd'tje Freestyling fase 1 of 2 lenen van Voest (of kopen, maar da's erg duur).

Het is een vorm van vrij werken samen. Het paard leert zich op jou te richten en samen leer je op een paardvriendelijke manier van communiceren. Het is juist de bedoeling om met zo min mogelijk druk te werken en je heel rustig in je lijf te voelen en te uiten, waarop je paard weer reageert (en als je het goed doet op de juiste manier zal reageren). Paarden zijn enorm gevoelige dieren en kunnen alles van je aannemen, mits ze zich maar op je richten.

Je lichaamstaal is heel erg belangrijk en je word je dan ook erg bewust van jezelf. Zowel jij als het paard leren ervan en je bouwt echt teamwork op met je paard. Ik vind het een echte aanrader, mits je maar weet wat je doet. Want je brengt een paard heel erg in verwarring als je maar 'iets' doet of als je je lichaam niet correct gebruikt. Ik heb er les in gehad en doe af en toe nog eens een lesje of neem het op film op, om mezelf in de gaten te houden. Net als met paardrijden, je leert snel iets verkeerds aan met alle gevolgen van dien.

Ik hoop dat je het een beetje snapt. Lachen

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:34

ik doen ook aan freestyle met mijn paard.
maar als ik hem uitnodig, mag ik mijn rug niet naar hem toe draaien.
ik moet mijn handen naar elkaar toe halen en enkele stappen achterwaarts doen en dan komt hij gelijk naar me toe.
verder heb je inderdaad je touw verkeerd vast, maar daar is al commentaar op gegeven Knipoog
verder heb ik nog 1 tip: probeer wat "groter" te staan, gewoon je buik naar voren en vol zelfvertrouwen en wijs hem waar hij naartoe moet Knipoog
succes!

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 17:02

bedankt allemaal voor de tips, ik ben nog een beginnent freestyler dus tips zijn welkom! ik doe het iid op de manier van emiel voest. verder weet ik dat ik me groter moet maken en ik draai me eigenlijk niet met mijn rug naar haar toe maar mischien een kwart van haar af. met een reden Knipoog

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:04

mag ik misschien de reden weten?
ik doe het ook op de manier van emiel voest, ik krijg les van www.noordbrink.nl

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:05

hessy8 schreef:

Ja, dat is niet zo gek ook. Als jij ineens zou horen van je ouders: je moet nú het huis uit, zoek het zelf maar uit verder, wij willen je hier niet meer! Terwijl je gewoon netjes aan je huiswerk zit, zal jij ook ineens heel lief en rustig doen, zolang je maar thuis kan blijven, toch?
Uit de kudde sturen staat, als je even nadenkt, voor een pony gelijk aan de doodsstraf, want zelf kan ze niet overleven, in haar eentje. Tja, dan zou ik ook lief gaan doen tegen degene die mij dat aandoet, als je dan in leven mag blijven Knipoog

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:28

Als je een paard dan volgens jou niet mag weg sturen hoe kan je dan ooit een paard longeren of losgooien?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:35

Gebruik je dezelfde lichaamstaal als je een join up doet als dat je longeert of losgooit dan? Clown
Lijkt me sterk dan.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:42

Mietje schreef:
hessy8 schreef:

Teveel heartland boekjes gelezen misschien? Knipoog
Ik zou zeggen, kijk eens op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl

@ TS, ik kan dus geen commentaar geven, afgezien van leuk paard. Clown

Bokt doet weer kinderachtig, maar goed ik zal de site eens goed bekijken, hoewel ik absoluut het niet snap. Als je aan freestylen doet met je pony dan moet hij ook galoperen van je weg, dus neem ik aan dat je met de longeerlijn er ook achter aanjaagt. ( en je pony dus ook uit de kudde wordt gestuurd)
Zo aggresief lijkt mij zo'n join up niet. je paard/pony galopeerd rondjes om je heen ( gebeurd ook met gewoon longeren) dus dat verschilt niet zo veel, trouwens mensen die niks daarvan af weten en gewoon hun paard longeren nemen vaak genoeg ook een agressieve houding aan. Knipoog

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:44

Nadya schreef:
Als ik mijn eigen jonge paard los werk, sta ik nooit met mijn rug naar hem toe. Ik hoef maar 1 teken te geven (en ik zeg er 'kom maar' bij) en hij komt naar me toe. En dat doet hij heel enthousiast, want hij is graag bij me.

Ik heb ooit 1x een join up gedaan samen met iemand die les heeft gehad van Monty Roberts himself in de VS.
Ik vond het een vrij agressieve manier van doen, dus niets voor mij en Sam.
Daar was ik snel van genezen....

Als je wilt weten wat los werken is, zou je eens naar een clinic van Emiel Voest kunnen gaan of van iemand een dvd'tje Freestyling fase 1 of 2 lenen van Voest (of kopen, maar da's erg duur).

Het is een vorm van vrij werken samen. Het paard leert zich op jou te richten en samen leer je op een paardvriendelijke manier van communiceren. Het is juist de bedoeling om met zo min mogelijk druk te werken en je heel rustig in je lijf te voelen en te uiten, waarop je paard weer reageert (en als je het goed doet op de juiste manier zal reageren). Paarden zijn enorm gevoelige dieren en kunnen alles van je aannemen, mits ze zich maar op je richten.

Je lichaamstaal is heel erg belangrijk en je word je dan ook erg bewust van jezelf. Zowel jij als het paard leren ervan en je bouwt echt teamwork op met je paard. Ik vind het een echte aanrader, mits je maar weet wat je doet. Want je brengt een paard heel erg in verwarring als je maar 'iets' doet of als je je lichaam niet correct gebruikt. Ik heb er les in gehad en doe af en toe nog eens een lesje of neem het op film op, om mezelf in de gaten te houden. Net als met paardrijden, je leert snel iets verkeerds aan met alle gevolgen van dien.

Ik hoop dat je het een beetje snapt. Lachen

Ik snap het, bedankt voor je reactie daar heb ik wat aan, het maakt het duidelijker voor mij.
Ik wist ook niet dat ik me daar zo in heb vergist.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:47

Mietje schreef:
Gebruik je dezelfde lichaamstaal als je een join up doet als dat je longeert of losgooit dan? Clown
Lijkt me sterk dan.

Enne nog even een reactie hierop: Er zijn genoeg mensen die wel een aggresieve houding aanemen als ze hun paard longeren, met losgooien is het hetzelfde, je stuurd je pony dan toch ook uit de kudde? Scheve mond

pol_suprknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:21

hey Lies,

leuke foto's hoor. Wanneer ik klaar ben met stage(20 juni) ga ik proberen om 3/4 keer per week op tal te komen. Dan wil ik ook wel uitgelegd krijgen hoe alles moet.

Bij Ky is dus het probleem dat zij uit der zelf ook al zet je maar 2 pasjes achter je aan blijft lopen, achteruit lukt me ook en heen en weer dat we tegen over elkaar staan lmet pasje links en rechts zonder naar voren of achteren te gaan lukt me ook. Ze speelt zelfs met me. Dat kan je zien doordat we naast elkaar rennen(zijdraaft dan) en ze begint een beetje speels te doen n te showen. Ik weet ook niet precies wat het is en ik wil het heel graag leren. ook heb ik gehoord dat je hierdoor een hele sterke band met je pony kan krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:14

pol_suprknol schreef:
hey Lies,

leuke foto's hoor. Wanneer ik klaar ben met stage(20 juni) ga ik proberen om 3/4 keer per week op tal te komen. Dan wil ik ook wel uitgelegd krijgen hoe alles moet.

Bij Ky is dus het probleem dat zij uit der zelf ook al zet je maar 2 pasjes achter je aan blijft lopen, achteruit lukt me ook en heen en weer dat we tegen over elkaar staan lmet pasje links en rechts zonder naar voren of achteren te gaan lukt me ook. Ze speelt zelfs met me. Dat kan je zien doordat we naast elkaar rennen(zijdraaft dan) en ze begint een beetje speels te doen n te showen. Ik weet ook niet precies wat het is en ik wil het heel graag leren. ook heb ik gehoord dat je hierdoor een hele sterke band met je pony kan krijgen.

Mag ik wat advies geven? Lachen
Allereerst is het altijd goed om les te krijgen in los werken (dit is een onderdeel van freestyling), zodat iemand die er verstand van heeft goed naar jouw lichaamshouding kan kijken en je helpen om de juiste houding bij de diverse hulpen te krijgen. Dit is heel belangrijk, anders zal het paard je nooit goed begrijpen en/of in de war raken. Kijk altijd goed naar je paard en bedenk dat als hij/zij het niet helemaal snapt, het eigenlijk altijd aan degene in het midden ligt.

Begrijp ik goed dat ze niet op de cirkel wil lopen, maar achter je aan blijft lopen? Het is nl. wel de bedoeling dat je paard je aanwijzingen gaat leren begrijpen. De hele tijd achter je aan lopen (is natuurlijk heel leuk Haha! ), mag alleen als jij dat aangeeft. Maar ik weet niet of ik het goed begrepen heb uit je verhaal......

Jij moet leren om met je lichaamstaal duidelijk te gaan maken dat je iets van je paard gaat vragen (lopen op de cirkel aan beide kanten). En zo zijn er meerdere 'vragen' die je je paard leert stellen, waardoor je elkaar steeds beter gaat begrijpen en waardoor je na heel veel oefenen een echt team gaat worden. En dit alles op een zo'n rustig mogelijke manier, met zo min mogelijk druk. Op een gegeven moment hoef je maar een houding aan te nemen en je paard gaat al (vereist wel veel oefening). Wel in de gaten houden dat je het niet te lang doet (ik doe het zelf niet langer dan 20 minuten en stop ook op een moment dat we de training goed kunnen afsluiten).

Het is absoluut een aanrader om de band met je paard te versterken. Ja Lachen
Als ik in de round pen (longeerbak) bezig ben met Sam dan werken we echt (dus dan spelen we niet), maar op het land spelen we wel. Hij is nu heel graag bij me en komt zodra ik hem roep in draf of galop. In het begin wilde hij niet eens van de kudde weg als ik hem uit het land kwam halen. Daarbij merk ik in de dagelijkse training dat hij goed op mij gericht is, zijn best doet om al mijn aanwijzingen te volgen en dat we echt maatjes van elkaar zijn.
We hebben ook regelmatig 'publiek' als we aan de gang gaan, omdat het mensen wel aantrekt om naar te kijken. Niet dat ik daar altijd op zit te wachten, Haha! , maar het is wel een enorm compliment. Lachen

Succes met het freestylen in de toekomst! De dvd's en boeken van Emiel Voest zijn trouwens een echte aanrader om je alvast in de theorie te verdiepen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:18

Verder kan ik (haha, begint meer een algemeen topic te worden dan een HAW-topic) Parelli ook erg aanraden. Zelf doe ik het met meerdere paarden, en zelfs als je helemaal níéts van grondwerk afweet, kun je ermee aan de slag. Enige nadeel is dat het engels is, maar het werkt gewoon echt héél erg fijn! Lachen

pol_suprknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:28

Nadya schreef:
pol_suprknol schreef:
hey Lies,

Mag ik wat advies geven? Lachen
Allereerst is het altijd goed om les te krijgen in los werken (dit is een onderdeel van freestyling), zodat iemand die er verstand van heeft goed naar jouw lichaamshouding kan kijken en je helpen om de juiste houding bij de diverse hulpen te krijgen. Dit is heel belangrijk, anders zal het paard je nooit goed begrijpen en/of in de war raken. Kijk altijd goed naar je paard en bedenk dat als hij/zij het niet helemaal snapt, het eigenlijk altijd aan degene in het midden ligt.

Begrijp ik goed dat ze niet op de cirkel wil lopen, maar achter je aan blijft lopen? Het is nl. wel de bedoeling dat je paard je aanwijzingen gaat leren begrijpen. De hele tijd achter je aan lopen (is natuurlijk heel leuk Haha! ), mag alleen als jij dat aangeeft. Maar ik weet niet of ik het goed begrepen heb uit je verhaal......

Jij moet leren om met je lichaamstaal duidelijk te gaan maken dat je iets van je paard gaat vragen (lopen op de cirkel aan beide kanten). En zo zijn er meerdere 'vragen' die je je paard leert stellen, waardoor je elkaar steeds beter gaat begrijpen en waardoor je na heel veel oefenen een echt team gaat worden. En dit alles op een zo'n rustig mogelijke manier, met zo min mogelijk druk. Op een gegeven moment hoef je maar een houding aan te nemen en je paard gaat al (vereist wel veel oefening). Wel in de gaten houden dat je het niet te lang doet (ik doe het zelf niet langer dan 20 minuten en stop ook op een moment dat we de training goed kunnen afsluiten).

Het is absoluut een aanrader om de band met je paard te versterken. Ja Lachen
Als ik in de round pen (longeerbak) bezig ben met Sam dan werken we echt (dus dan spelen we niet), maar op het land spelen we wel. Hij is nu heel graag bij me en komt zodra ik hem roep in draf of galop. In het begin wilde hij niet eens van de kudde weg als ik hem uit het land kwam halen. Daarbij merk ik in de dagelijkse training dat hij goed op mij gericht is, zijn best doet om al mijn aanwijzingen te volgen en dat we echt maatjes van elkaar zijn.
We hebben ook regelmatig 'publiek' als we aan de gang gaan, omdat het mensen wel aantrekt om naar te kijken. Niet dat ik daar altijd op zit te wachten, Haha! , maar het is wel een enorm compliment. Lachen

Succes met het freestylen in de toekomst! De dvd's en boeken van Emiel Voest zijn trouwens een echte aanrader om je alvast in de theorie te verdiepen.

Hey, ik ben nog niet begonnen dus weet niet of het me lukt en hoe ze reageert. Ik bedoel gewoon als ze vrij loopt in de paddock dan komt ze stees of in de wei ofzo. Ze ispa 3 en nog jong misschien daarom ook. Je kan der zo los de wei uit halen en dan menemen naar stal wijs van spreke.

Daarom ben ik wel is benieuwd ho ze zal reageren:D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:44

Oh, ok. Nou, veel plezier samen straks dan! Knipoog