dressuur+een goede aanleuning is de basis??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: dressuur+een goede aanleuning is de basis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:06

En natuurlijk moet hij rechtgericht zijn en sporen en los door zijn lijf lopen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:06

asjemenou schreef:

logisch dat ie dan spoort als hij rechtgericht is, anders is hij niet recht, maar ik snap wat je bedoelt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:10

sjorsie schreef:
asjemenou schreef:

logisch dat ie dan spoort als hij rechtgericht is, anders is hij niet recht, maar ik snap wat je bedoelt

Je hebt ook mensen die denken dat als je een volte met goede lb rijd dat hij dan niet rechtgericht is, het paard loopt immers gebogen, maar spoort wel Haha!
Vandaar dat ik het maar even apart vermeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:26

De basis is voor mij: Mijn eigen zit, rechtop, bekken iets naar achteren gekanteld, buik in, borst vooruit, ontspannen schouders en heupen, schouders, heupen en voeten in een rechte lijn. Onderbenen ontspannen tegen het paard aan liggend, zonder bij iedere stap aan te drijven. Handen rechtop, armen en ellebogen losjes langs het lichaam, waarbij de onderarm samen met de teugel een rechte lijn naar het bit maakt.
Paard loopt ontspannen, is rechtgericht, en in balans op vier benen, waarbij de achterbenen goed ondertreden. Paard loopt goed over de rug, is ontspannen in de onderkaak en hals, waardoor hij ontspannen het bit aanneemt. De beenhulp en zit- en gewichtshulpen moeten in de mond te voelen zijn, en het paard moet op de kleinste hulpen reageren, het paard moet volledig dürchlassig zijn.
En daar ben je jaren en jaren mee bezig....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:27

komt op hezelfde neer! Knipoog
Maar dan beter verwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:29

Dank je!! Overigens is het hier neer schrijven heel wat makkelijker dan het doen....

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:27

De basis is hoe je zit is (dus recht op zitten en je hakken naar beneden, handen op de goede hoogte.) en gewoon in stap, draf en galop kunnen rijden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:30

basis is voor mij een paard dat recht loopt, goed passend zadel en een ruiter met een rustige ongedwongen zit

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:33

Dan is de basis wel heel simpel Clown

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:40

valyzja schreef:
De basis is hoe je zit is (dus recht op zitten en je hakken naar beneden, handen op de goede hoogte.) en gewoon in stap, draf en galop kunnen rijden.

dan hebben we toch een ander idee van de basis, wat jij nu opnoemt, noem ik zadelmak Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:44

sjorsie schreef:
valyzja schreef:

dan hebben we toch een ander idee van de basis, wat jij nu opnoemt, noem ik zadelmak Clown

ROFL Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:51

Dat leer je in de beginnerslessen. De ruiter is dan paardmak. Maar dan heb je nog lang geen goede basis.

eski4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:06

Voor de basis is het belangrijk dat een paard op een ontspannen manier loopt, los in zijn lijf is en goed over de rug komt, en daardoor nageeft. met inrijden heb ik het liefst dat mijn paard laag en rond loopt, daarna het werken aan het voorwaartse zodat hij goed aan het been reageert, als dit goed gaat pak ik hem wat meer op om een stapje verder te gaan met trainen. het belangrijkste vind ik dat het allemaal op een ontspannen manier gaat.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:22

De basis blijf je áltijd oefenen. Maakt niet uit welk niveau je rijdt, of op wat voor paard of waar.
De basis heet niet voor niets de BASIS. Zonder basis kun je niet verder. Zit je basis er goed in, moet je nog Iedere Keer dat je opstapt, controleren of je Basis wel goed is.
Tenminste, als je het mij vraagt dan.

Maar tegenwoordig kan ook iedereen zo instructeur worden, de helft weet niet eens waar dat ze mee bezig zijn (mbt anatomie paard) en tja.. misschien wel meer dan de helft.
Maar tegenwoordig moet het allemaal snel snel snel, en daarom is die basis niet meer 'belangrijk' (kan even het goede woord niet vinden, interessant zou je het ook kunnen noemen) want dat duurt gewoon lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:01

Dat is het ook, geduld is er niet meer bij. Ruiters willen zo snel mogelijk naar het Z en hoger, maar vergeten daarbij de basisvoorwaarden. Het zal ongetwijfeld ook met de instructie te maken hebben. Er zijn weinig maneges waar echt veel aandacht besteed wordt aan een goede zit, goede houding.
Paarden worden in de krul getrokken en de instructeur zegt er niets van. En ja, dan heb je ook de klanten die naar een andere manege gaan als ze het paard moeten losstappen en losrijden, want daar hebben ze geen zin in... of mensen die gewoon naar een ander gaan als ze te horen krijgen dat het niet aan het paard ligt maar aan henzelf...
Heeft erg veel met de mentaliteit van nu te maken. Het mag allemaal niets kosten, maar moet wel perfect zijn. Mensen willen niet horen dat ze het zelf verkeerd doen, maar wel goede les krijgen. En het moet zo snel mogelijk, na 2, 3 jaar rijden willen ze Z zijn. En met al die eisen wordt een goede basis onmogelijk, en wil men niets leren over anatomie, want dat is te moeilijk en het duurt te lang.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:06

Ja
Helemaal met je eens Yamcha, en de paarden zijn er gewoon de dupe van..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:11

Dressuur is de basis voor iedere tak van de sport, zelfs voor endurance en mennen.
Maar waar ik vaak tegenaan loop is je hebt dressuur en dressuur!
Je paard in de krul rijden terwijl jij er met je hakken naar beneden en tenen naar binnen zit gedrukt.. dat zegt mij niet zoveel.
Een worden met je paard en samen vloeiende bewegingen kunnen maken, dat is voor mij dressuur!

Ik zie helaas te vaak dressuur rijders zo tegen de bewegingen van een paard in gaan en zo vreselijk gespannen zitten.
En maar denken dat die hakken naar beneden kunnen en die tenen naar binnen?! daarmee blokkeer je de hele lichaamshouding en ontspanning in je lijf.

Cr en de oude dressuur samen laten gaan, dan heb je naar mijn mening een mooi voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:17

Je paard in de krul trekken, terwijl je supergespannen zit, met je hakken naar beneden gedrukt... dat is imo geen dressuur. Dat is meer een kunstje, en dan ook nog beroerd uitgevoerd...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:41

ROFL ROFL ROFL

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:39

annebe schreef:
Dressuur is de basis voor iedere tak van de sport, zelfs voor endurance en mennen.
Maar waar ik vaak tegenaan loop is je hebt dressuur en dressuur!
Je paard in de krul rijden terwijl jij er met je hakken naar beneden en tenen naar binnen zit gedrukt.. dat zegt mij niet zoveel.
Een worden met je paard en samen vloeiende bewegingen kunnen maken, dat is voor mij dressuur!

Ik zie helaas te vaak dressuur rijders zo tegen de bewegingen van een paard in gaan en zo vreselijk gespannen zitten.
En maar denken dat die hakken naar beneden kunnen en die tenen naar binnen?! daarmee blokkeer je de hele lichaamshouding en ontspanning in je lijf.

Cr en de oude dressuur samen laten gaan, dan heb je naar mijn mening een mooi voorbeeld.

Hier sluit ik me bij aan.
Ik vind dressuur idd ook een goede basis. Zodra jezelf en het paard lekker in het vel zit en ontspannen hebt lopen dan is dat in mijn ogen een prima basis, waar je mooi steeds naar terug kunt keren.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:50

Yamcha schreef:
. En het moet zo snel mogelijk, na 2, 3 jaar rijden willen ze Z zijn.

Als je de basis voor elkaar hebt, kun je na drie jaar makkelijk een Z proef rijden hoor.
Waarom wil het bij de meeste niet lukken in het Z? Omdat er iets aan de basis ontbreekt!

Als je je basis perfect voor elkaar hebt hoef je een oefening maar een paar keer te oefenen en ze kennen hem. Zo niet dan is er dus weer iets mis met je basis.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:06

Wat veel mensen blijkbaar nog steeds niet door hebben.
WIJ zijn de gene die alles moeten leren, paarden kennen al die trucjes al... maar de kunst is om samen te leren communiceren.

En idd als je basis goed is, dan zou je zonder problemen kunnen doorstromen naar de Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:37

asjemenou schreef:
Yamcha schreef:
. En het moet zo snel mogelijk, na 2, 3 jaar rijden willen ze Z zijn.

Als je de basis voor elkaar hebt, kun je na drie jaar makkelijk een Z proef rijden hoor.
Waarom wil het bij de meeste niet lukken in het Z? Omdat er iets aan de basis ontbreekt!

Als je je basis perfect voor elkaar hebt hoef je een oefening maar een paar keer te oefenen en ze kennen hem. Zo niet dan is er dus weer iets mis met je basis.
Ware het niet dat een ruiter (het paard snapt het nl. allemaal wel) gemiddeld 2 tot 5 jaar nodig heeft voor een goede basis. Daar ging het mij om. Het is volkomen onrealistisch te denken dat je na je allereerste les met 3 jaar Z rijdt.

Het klopt wel dat als je de basis goed voor elkaar hebt, je binnen no time in de Z rijdt. Dan is het idd een kwestie van oefeningen aanleren. Je hebt het ruitergevoel tenslotte al.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:43

Goedgebouwde paarden hebben alle oefeningen tot Z2 los in zich. Het verhaal wordt iets genuanceerde bij al de andere paarden denk ik. Een paard met een laag aangezette hertenhals leer je echt niet zomaar een degelijke oprichting.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:33

maar zonder de echte oprichting kom je ook met gemak in de Z, als je dan je oefeningen maar super rijdt, Je rijdt alleen niet bovenaan maar in de middenmoot.