Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
asjemenou schreef:En natuurlijk moet hij rechtgericht zijn en sporen en los door zijn lijf lopen.
sjorsie schreef:asjemenou schreef:En natuurlijk moet hij rechtgericht zijn en sporen en los door zijn lijf lopen.
logisch dat ie dan spoort als hij rechtgericht is, anders is hij niet recht, maar ik snap wat je bedoelt
valyzja schreef:De basis is hoe je zit is (dus recht op zitten en je hakken naar beneden, handen op de goede hoogte.) en gewoon in stap, draf en galop kunnen rijden.
sjorsie schreef:valyzja schreef:De basis is hoe je zit is (dus recht op zitten en je hakken naar beneden, handen op de goede hoogte.) en gewoon in stap, draf en galop kunnen rijden.
dan hebben we toch een ander idee van de basis, wat jij nu opnoemt, noem ik zadelmak
Helemaal mee eens!
annebe schreef:Dressuur is de basis voor iedere tak van de sport, zelfs voor endurance en mennen.
Maar waar ik vaak tegenaan loop is je hebt dressuur en dressuur!
Je paard in de krul rijden terwijl jij er met je hakken naar beneden en tenen naar binnen zit gedrukt.. dat zegt mij niet zoveel.
Een worden met je paard en samen vloeiende bewegingen kunnen maken, dat is voor mij dressuur!
Ik zie helaas te vaak dressuur rijders zo tegen de bewegingen van een paard in gaan en zo vreselijk gespannen zitten.
En maar denken dat die hakken naar beneden kunnen en die tenen naar binnen?! daarmee blokkeer je de hele lichaamshouding en ontspanning in je lijf.
Cr en de oude dressuur samen laten gaan, dan heb je naar mijn mening een mooi voorbeeld.
Yamcha schreef:. En het moet zo snel mogelijk, na 2, 3 jaar rijden willen ze Z zijn.
asjemenou schreef:Ware het niet dat een ruiter (het paard snapt het nl. allemaal wel) gemiddeld 2 tot 5 jaar nodig heeft voor een goede basis. Daar ging het mij om. Het is volkomen onrealistisch te denken dat je na je allereerste les met 3 jaar Z rijdt.Yamcha schreef:. En het moet zo snel mogelijk, na 2, 3 jaar rijden willen ze Z zijn.
Als je de basis voor elkaar hebt, kun je na drie jaar makkelijk een Z proef rijden hoor.
Waarom wil het bij de meeste niet lukken in het Z? Omdat er iets aan de basis ontbreekt!
Als je je basis perfect voor elkaar hebt hoef je een oefening maar een paar keer te oefenen en ze kennen hem. Zo niet dan is er dus weer iets mis met je basis.