Te laat afzetten, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Te laat afzetten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:03

nee ik bedoel de balk ervoor
is echt een must bij een onervaren paard (de balk ertegen idd ook)

echt die draf balk gaan doen Ja
Wat je nu doet is veel enger Lachen

Niet gaan rommelen met zelf de afzet willen bepalen in de draf
Je gaat alleen maar leren om zelf eerder naar voren te komen ipv te wachten tot het paard afzet, of hem weg te gaan drukken of dat soort dingen.
Met wat pech word je paard daar alleen maar onzeker van.

Lekker ontspannen zitten, pas mee komen omhoog als het paard ook met de voorbenen omhoog komt.
En door het drafbalkje en later als je galopeerd een galopbalkje kom je altijd goed uit en krijgt je paard vertrouwen in de sprong en weet hij hoe het moet Ja

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:05

Okee, en hoever moet zo'n draf en galopbalk er ongeveer van af? Kan het in mijn springboek niet vinden. Tong uitsteken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:06

Ervan uitgaande dat mijn paard 1.63m is en erg ruime gangen heeft? Tong uitsteken Of kan je dat niet zeggen? Bdankt iig. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:08

2 meter ongeveer

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:09

thanks. En wat moet ik dan eigenlijk verwachten, dat mijn paard na de drafbalk afzet, of hoe gaat dan? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:11

Ja na de drafbalk zet hij dan af

Maar is het misschien goed om eens te gaan springen in de les?
Ipv zelf wat an te "rommelen" ?
Dan kan er meteen verteld worden hoe en wat

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:18

heb volgende week mijn eerste springles.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:26

Super!
Dan zou ik wachten tot dan met springen Ja
Dan kijken die ook waar precies de drafbalk moet liggen voor jou paard en wat je zelk kunt doen om te helpen.

Want bijv vroeg uit je zadel gaan, dus voordat je paard omhoog komt, geeft ook meer kans op een balk omdat hij als het ware jou dan extra zwaar omhoog moet liften

K_elly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:28

wat misschien ook helpt is om bijvoorbeeld een stuk of 6 balken neer teleggen zonder een hindernis, en eerst de galop voor mekaar hebben, je kunt dat ook zo oevenen om over de balken te galoperenmet een ruime afstand.
Ik weet niet hoe je paard op de hindernis afkomt, maar het help ook misschien wel om de passen uit te tellen, 3 passen voor de sprong, en zelf goed lang blijven zitten en als je paard bij de laatste sprong is in verlichte zit te gaan zitten!

Misschien kun je hier iets mee!
Succes er iedegeval mee! OK dan!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:46

Ik denk dat je haar dan teveel inhoud.
Vanuit draf kan ze misschien ook moeilijk de sprong inschatten , waarneer ze af moet zetten dus.

Je zou haar er is in een hele vlotte draf eropaf moeten rijden, en absoluut niet trekken niet tegenhouden , dat komt later wel.
Ze is waarschijnlijk nog erg onzeker bij het springen
als ze wat zekerder is kan je haar in gaan houden en dergelijke.

Dus lekker vlot op de sprong af , niet inhouden .. wel de teugels erbij.
En waarneer jij vind dat ze af moet zetten ,, geef je haar weer lekker de ruimte in de mond, en goed aandrijven waarneer jij vind dat ze moet afzetten
xx

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:03

Dankje. Maar ik ga niet vlot op een sprong aanrijden, dan zul je zien dat ze niet uitkomt. Ik vindt dit persoonlijk ook niet de manier, ik doe het liever vanuit rust. Maar we zullen zien hoe het gaat lopen, iig bedankt voor je reactie.

K_elly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:29

ik denk dat je juist moet proberen om beheerst op de sprong aan te komen rijden, en dat heeft wijnig te maken met recen ofzo.

Lijkt me leuk als je nog even laat horen van je hoe het verder is verlopen en wat voor jou de juiste oplossing is geweest?

Zet hem op!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 21:52

Ja, k houdt je op de hoogte. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 23:41

Niemand meer? Verdrietig

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:59

in uitjes, maar daar heb je niet genoeg hindernissen voor heb je al vermeld...

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:42

Ik zou zeggen... eerst leren stappen vooraleer men wil lopen. Net hetzelde voor jou. Je zegt dat je paard nog geen balans heeft in galop, snel uitgeput is etc. Denk er dan eens aan om je paard misschien eerst de basis deftig aan te leren?
Ik krijg daar kippenvel van. Je paard kan nog niet deftig galoperen en je wil al springen.
Ik ken zoveel mensen die direkt met springen beginnen voor de basis deftig onder de knie is. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.

Ik bedoel dit niet slecht maar leer je paard eerst de basis. Bouw ook een goede conditie op. Leer haar galoperen. Zonder een goede galop geen goede sprong.

Iedereen wil tegenwoordig springen voor ze hun basis kunnen.

Gebruik dus even je verstand en leer je paardje toch eerst galoperen. Dan kun je pas werken aan het springen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:13

Ik zou zeggen eerst die grondbalk goed neerleggen. Want volgens mij ligt hij als het ware half aan de ene kant van de hindernis en half aan de andere kant.

Ga drafbalkjes lopen, en eventueel later galopbalken. Zorg dat je het paard meer in balans krijgt. Rijd zelf duidelijke lijnen en niet te krap aankomen. Rijd ook je lijnen uit hierbij leert het paard voor en na de sprong balans te houden. Doe cavaletti's eventueel zodat ze op haar eigen benen let en dus ook op haar ruimte van haar pas. Ook kun je willekeurig ( wel op lange lijnen ) een balk of balken neer legen en daarop toerijden. Zo leer je kijken en je lijnen kiezen en het aanvoelen van je paar naar een denkbeeldige sprong toe. Bouw dit steeds verder uit.

Aangezien je zelf ook wat onzeker bent zoals ik in je post las zou ik het onder begeleiding doen van iemand die verstand van zaken heeft en je door moeilijke stukken heen kan helpen en dan bedoel ik wanneer jij onzeker wordt.

Rijd kleine kruisjes vanuit een rustig draf tempo. blijf zelf ontspannen zitten. schouders naar achteren en zelf terug blijven zitten. hou je onderbeen op de sprong iets naar voren zodat je je eigen balans meer houd. Waardoorje het paard ook minder stoort. Het zijn geen hindernissen van 1.40 dus niet overdreven teveel naar voren gaan zitten hiermee breng je snel onbalans. Blijf liever meer recht boven de sprong dan stoor je het paard veel minder. (hierbij praat ik in het algemeen he. omdat je zei dat ze balans problemen heeft).

Maar wat zou ik nu het belangrijkste vinden. Zoek goed les. (je hebt van ook wel les maargoed) vraag daarin om te oefenen voor de gangen beheersing en opbouw naar springen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 22:56

Evikes schreef:
Ik zou zeggen... eerst leren stappen vooraleer men wil lopen. Net hetzelde voor jou. Je zegt dat je paard nog geen balans heeft in galop, snel uitgeput is etc. Denk er dan eens aan om je paard misschien eerst de basis deftig aan te leren?
Ik krijg daar kippenvel van. Je paard kan nog niet deftig galoperen en je wil al springen.
Ik ken zoveel mensen die direkt met springen beginnen voor de basis deftig onder de knie is. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.

Ik bedoel dit niet slecht maar leer je paard eerst de basis. Bouw ook een goede conditie op. Leer haar galoperen. Zonder een goede galop geen goede sprong.

Iedereen wil tegenwoordig springen voor ze hun basis kunnen.

Gebruik dus even je verstand en leer je paardje toch eerst galoperen. Dan kun je pas werken aan het springen.

De galop is inmiddels onder de knie, en we hadden er zelfs voldoendes voor op wedstrijd!!! Haha! Onderlinge welliswaar, maar toch. Met haar conditie is niks mis, ze vond slechts de galop moeilijk. Inmiddels vindt ze het helemaal leuk, en hebben we vorige week zondag op buitenrit het crosswedstrijdje gewonnen. Het enige wat ze nog moeilijk vindt is het 10x aanspringen, bij wijze van. Maar opzich is het nu goed onder de knie. Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:04

Ik vond het zelf vroeger ook altijd eng, een draf/galop balk voor de hindernis en dan pas afzetten.
Maar ik zou er toch mee gaan oefenen, en ik denk dat je dan nog meer aan een galop balk hebt dan aan een drafbalk. Dan zit je meer in het ritme, en kun je een laag hindernisje zo mee pakken.
En ook blijven denken aan terugzitten, niet al een kilometer van te voren in verlichte zit gaan zitten, op een lage hindernis hoef je weinig tot niets mee te komen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:57

VIPPIEKIPPIE schreef:
Maar nu is het nog onmogelijk, ze raakt vaak nog helemaal uit balans in de galop en is na een half rondje galop ook helemaal uitgeput.

Bdankt in ieder geval voor de reacties!

VIPPIEKIPPIE schreef:
Met haar conditie is niks mis

hier schreef je nog dat ze geen conditie heeft--na een half rondje helemaal uitgeput!
knap als je dat in 10 dagen voorelkaar hebt Knipoog

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:15

Ergens anders staat ook al dat dat overdreven is, de galop put haar uit, maar stap ik 1 rondje, heeft ze nergens meer last van, het gaat erom, dat de galop veel kracht van haar vergt, en ze er moe van wordt, we hebben veel aan haar conditie gewerkt, ook door middel van de longe etc. en ze heeft nu goed onder de knie.

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:00

Idd grondbalkje ervoor Lachen

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:41

Citaat:
In galop aanrijden is wel een doel wat ik voor ogen heb. Maar nu is het nog onmogelijk, ze raakt vaak nog helemaal uit balans in de galop en is na een half rondje galop ook helemaal uitgeput

En toch blijf ik bij mijn standpunt.
Je zegt dat je paard een goede conditie heeft (in draf zette je erbij). Ik heb ook een fries gehad en ik weet ook waarover ik spreek. Leer eerst een deftige galop aan, die ze lang kan aanhouden, want daar gaat het in parcour ook om.
Bij het springen moet je galoperen en daarbij nog eens krachtoefeningen doen (nl. over de hindernissen springen).
Mijn fries kon ook uren aan een stuk draven zonder op te geven. Maar galop, na enkele rondjes was ie moe. Er is veel bloed (nou ja, blauwe plekken), zweet en tranen ingekropen want zoiets is niet makkelijk, vraagt doorzettingsvermogen, karakter en geduld. Dat kan je niet in 1 2 3 onder de knie hebben.

Werk echt eerst aan die galop. Ik heb er ook lang aan gewerkt maar het baadt. Zonder goede galop, geen goed paard.

In het paardrijden moet je soms een stap terug durven zetten dus stop effe met springen en werk aan die galop en conditie.

Een GOEDE instructrice is ook vaak een heel goede oplossing Knipoog.

Veel succes!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:09

Het gaat mij nog helemaal niet om een parcours te rijden. Het gaat mij erom dat ik gewoon 1 hindernis CORRECT DURF te springen met mijn paard. De galop is nu al een voldoende waard op wedstrijden, dus ik denk dat we dan al aardig goed zitten nietwaar? Tuurlijk, na 5rondjes galop is ze moe, maar dat vraag ik dan ook nog niet van haar. Want 3rondjes loopt ze prima uit. Daarnaast spring ik zeer zelden, en ben van mening dat dat met de hoogte die ik spring weinig kwaad kan. En ik heb een goede instructrice, ik denk ook niet dat jij de persoon bent daarover te oordelen...

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:55

ik lees net dat je niet in galop aanspringt..

op 80 centimeter is het toch makkelijker voor het paard om in galop aan te rijden
misschien moet je eerst de basisgangen met het paard onder de knie krijgen
en dan gaan springen

als je straks met galop kan aanspringen kan je er ook een galopbalkje ervoor leggen.