Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:53

Nee niet te groot. Maar k heb alleen een dressuurzadel, dus aan de achterkant is ie hoog, de bodyprotector heeft aan de achterkant een ronding naar beneden, blijf dan iedere keer achter mijn zadel hangen. Tong uitsteken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:57

achter je zadel blijven hangen Haha! dan moet een rot gevoel geven

dus als ik met mijn springzadel spring dan zou ik normaal geen last mogen hebben van de bodyprotector?

mijn dressuurzadel heeft anders ook niet zo een hoge achterkant

ja ik spring met mijn dressuurzadel omdat ik me daar eigenlijk best veilig op voel (ook omdat ik daar denk ik vaster op zit)
ik weet dat een springzadel beter is, maar daar kan ik dan weer geen dressuur mee rijden.
tis toch altijd iets he

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:02

Citaat:
maar na drie keer was ik helemaal op en mijn benen wilden niet ophouden met trillen van de spanning

Goed gedaan! Je hebt weer een paar keer lekker geoefend en toen het wat teveel werd ben je gestopt. Zo kun je beginnen met het op te bouwen! Lachen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 15:17

thx heb een uur na die overwinning nog staan glunderen

nu het bij ons op stal jumping is kriebelt het toch heel erg.

edit: foto als bewijs dat ik wel een beetje spring (vanuit draf)
Afbeelding

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:54

Nou ik vind dat al best hoog hoor. Vork
Ik ben niet echt bang om te springen, maar ik had echt al heel lang niet meer gesprongen. En toen dacht ik laatst laat ik eens gaan springen. Haha! Eerst een sprongetje van 2 autobanden en toen 1 van 3 hoog. Toen dacht ik eerst Hmm is toch best hoog. Maar ben er gewoon overheen gegaan en toen vond ik het wel leuk. En laatst 4 autobanden hoog (is nog maar boven mn knie Haha! Haha! ). Binnenkort ga ik even wat meer banden erheen slepen en iemand meenemen om wat hoger te gaan.
Lady springt trouwens overal heel ruim over en gaat er vrij snel op af, vooral in galop. Maar dat vind ik juist wel weer leuk. Verward
Maar ben niet echt bang ofzo, maar ik doe het gewoon haast nooit en is best spannend voor het eerst sinds tijden.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:10

tip: je handen wat meer naar voor houden zodat het paard meer ruimte heeft om te springen
en ook een drafbalk plaatsen op de juiste afstand, dat springt ook makkelijker

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:24

kijk eens op een topic dat ik een tijd geleden geopend heb

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=759306&hilit=

daar staan nog een paard foto's van mij en mijn paard

die foto's zijn veelal omdat er hulp aan de kant stond (stalgenootjes) en allemaal vanuit draf

wat doen jullie eigenlijk als er bij jullie de gedachte binnenschiet van "jee, dat is hoog, hopelijk val ik niet, hopelijk springt mijn paard rustig en weigert ze niet"
hoe krijgen jullie die gedachten weg? of hebben jullie die helemaal niet?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:28

ogen dichtdoen Tong uitsteken
heb ooit naar een sprong gereden die ik echt niet durfde nemen en wnn het paard ging afzetten sluite ik m'n ogen
en toen ik erover was, en nu wil ik het nog een keer proberen met m'n ogen op Haha!

je zult moeten leren van je handen echt wel meer naar voren te stoppen(een hoop)
en je ellebogen niet als een kip te houden Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:31

Ik ken het probleem. Als je naast de hindernis staat zie je een laag huppeltje waar je zelf ook met gemak overheen stapt, maar als je er naartoe rijdt lijkt het plotseling een muur van 1 meter.
Je kan ook oefenen met echt lage hindernissen (20-30 cm).

Ik lees dat je rugklachten hebt? Ik kreeg vroeger in de springles bij de wat hogere sprongen soms behoorlijke klappen in mijn rug omdat ik moeite had met het opvangen van de kracht waarmee het paard afzette voor de sprong. Is dit misschien bij jouw ook een reden waarom je springen eng vindt?

Laat je paard anders lekker vrijspringen als ze het zo leuk vindt. Je hoeft niet te springen als je niet durft, er zijn zat andere dingen te doen met je paard.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:34

Hallo,
Ik had in het begin precies hetzelfde.
Ik was zo bang omdat ik altijd een klap kreeg bij het neerkomen en bijna (LETTERLIJK) uit het zadel vloog. Ik doe de beugels nu veel korter en ga hoger in het zadel staan. Eerst durfde ik nooit steiltjes of hoge kruisjes en nu spring ik zo een steiltje van 5 gaatjes. Hoger wil Bindy niet Tong uitsteken Vraag anders of je op een rustige pony mag rijden. Veel succes. Hou je me op de hoogte? Voor meer tips PB maar ff.

Laura

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:40

vanwaar in belgië ben je?
heb der ook een aantal in de les gehad die als de dood voor springen waren, dus ik heb der intussen al veeeeeel geduld mee Sigaar

veel lage sprongetjes doen of een parcoursje zetten met lage sprongetjes. Eerst kalm elk appart oefenen, dan alles in draf (en als het fout gaat een volte tussenin ofzo tot je weer klaar bent) en als je denkt alles zeker te kunnen kan je eens proberen van de laatste vant parcours in galop te doen (ff galopbalk voorleggen zodat je paard geen gekke sprong gaat doen), of één die heel makkelijk is ofzo...

een paard dat superfijn springt is natuurlijk ook wel een pluspunt om er zelf plezier in te krijgen. Ik ben geen echte springruiter, maar spring wel tamelijk vaak en graag omdat mn twee ponies allebij absoluut dol zijn op springen!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:44

Ik vond en vind springen echt geweldig tot ik een paard reed dat veel weigerde Maar ik dacht toen (jaren geleden dat ik dat wel even op kon lossen.)
Het paard weigerde en ik vloog over de hindernis (gebeurde wel vaker)
Maar dit x kwam het paard mij na waardoor ze bijna op me lande.
Sindsdien heb ik het lef van toen niet meer.
Ik vind het wel jammer want ik zou zo graag mijn paard willen leren springen voor de afwisseling.
Maar ze heeft er gewoon niks aan als ik al twijfelend op de hindernis af ga.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:50

tamary; ik heb idd een rug waar ik mee moet opletten, het kan dan ook heel goed zijn dat dat toch het allergrootste probleem is van mijn angst. zal wel heel erg in mijn achterhoofd altijd zitten en van daaruit zal ik dan denken dat ik niet wil/mag vallen en zo kom ik in die viscieuze cirkel terecht.

ik vind bij mezelf dat ik maar niet moet denken aan wat er allemaal kan mislopen bij het springen want dan vind ik dat ik dan maar beter helemaal moet stoppen met paardrijden.

tijdens dressuur heb ik ook al wel een paar keer een verkeerde beweging gemaakt waardoor ik pijnlijk veel last kreeg van mijn rug en ik heb nog altijd geen angst voor dressuurrijden...

pintogirl; beugels nog korter Haha! ik krijg dan het idee dat ik in de lucht ga blijven hangen en dan nog harder neerkomen. heb je dan geen bang om "te los" te zitten, geen houvast meer te hebben?

kynshiri; ikzelf ben vanuit Antwerpen, mijn paard staat aan de kanten van Lokeren

areke; ik vond springen ook altijd geweldig, ik sprong vroeger met een pony van 1.48 oxers van 1.20 kuub. maar heb het lef gewoon ni meer. ik heb nochthans niks ernstigs meegemaakt met springen. Ja al wel een val van een paardje dat zo hard neerkwam dat ik langsvoor afviel en ik heb toen twee achterhoeven op mijn gezicht gehad, mijn lip, moest genaaid worden. enkele dagen na die val sprong ik als vanouds...

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:10

ik heb ook altijd angst gehad voor springen, heb het nu nog steeds maar op het paard is het veel minder geworden maar naast het paard bij vriendinnen vind ik het vet eng om te kijken als ze beetje hoog springen.
Ik ben gewoon begonnen balkjes draven (ja ik had een pony die dat niet kon, hij was M springen geweest en wou alleen maar kei hard!) en toen dat goed ging, steeds iets hoger, maar toen kwam ik vast te zitten op de hoogte, mijn pony hield ik toen al beter, en toen heb iemand keer tegen mij gezegt probeer over de hindernis heen te kijken, zo dat je neit ziet hoe hoog hij is, pak een punt boven de hindernis en blijf daar naar kijken. Dat heb me heel erg geholpen. Ik ben er nog lang niet vanaf van die angst, maar krijg wel steeds meer zin om te gaan springen met mijn pony.
Hier een filmpje van december; http://www.youtube.com/watch?v=rw5OqHkPBbQ
sinds toen ben ik vaker gaan springen, zal binnen kort weer even filmpje maken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 17:13

over de hindernis heenkijken is ook een goeie tip.
ik ga eens proberen of ik dat kan onthouden eens ik eraan begin Haha!

als ik sommige mensen zie springen denk ik ook van "ow, da is echt wel eng"
maar ik zie hier op bokt eerder springamazones/ruiters waarbij ik dan weer iets heb "het ziet er zo makkelijk uit, waarom kan dat bij mij niet?"

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:16

ja dat heb ik ook, of als ik mee ga op springconcours zit ik er ook van he dat ziet er makkelijk uit kan ik ook wel weet je wel

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:42

hey Lynn
ik ken het probleem hoor. Ik ging eigenlijk meedoen in de 50-60, maar dat stond een pak lager dan we gisteren hadden geoefend. Heb dus 60-70 gedaan. Ik moet bekennen dat ik ook wel wat schrik had Bloos In de inrijpiste was ik nog aan het bedenken of ik toch niet gewoon maar weer zou afzadelen en dressuur rijden. Maar dat kon niet, want ik had m'n proef al betaald en jij was zo lief om me gisteren te helpen en je springzadel uit te lenen! Lachen
Dus ik heb doorgezet, en eerst lang genoeg losgereden, zodat het ergste zot er uit was (lees een hele serie bokken vanwege rondvliegende pony's Nagelbijten / Gniffelen )
anyway, ben begonnen met kruisjes, voor het vertrouwen.
Eens ik in parcours ben gaat het best wel. Hoewel ik soms ook echt dat gevoel heb van "dit komt niet goed, help!" Maar ik denk dat je die angst gewoon opzij moet zetten en door moet zetten, althans als het iets is wat je echt wil doen! Ik zou ook graag een crossje gaan rijden, en tja dan moet je nu eenmaal springen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb trouwens wel een bodyprotector. Als ik het niet vergeet, breng ik hem morgen een keer mee en kan je die eens passen!
Ik ga je nu nog eerst pb'en voor het tel.nr dat je vroeg!
xxx

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 07:58

Kim; heb gisteren als oefening balkjes op de volte gelegd Lachen
monique zei dat je wiro zo zag opvrolijken Haha!.
het zou lief zijn als ik je bodyprotector mag passen (ik hoop dat hij past en dat het helpt voor mij)
ik ben blij dat je hebt doorgezet en ik ben vooral blij dat je tevreden bent.
ooit gaat me dat ook terug lukken, ooit Haha!
en je hebt ook gelijk wat betreft "als je het echt wil, dan moet je gewoon doorzetten" dat ben ik ook zeker van plan.
en thx voor je pb, heb er al eentje terug gestuurd (hopelijk lees je die straks want ben mijn gsm in mijn kuisbak vergeten op stal Nagelbijten / Gniffelen )

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:21

heb het gelezen ja! Lachen
Ik ga dan vroeger naar stal (zie pb voor reden) dus bodyprotector zal dan voor morgen ofzo zijn.

Hier ergens boven staat "ogen toedoen" Nagelbijten / Gniffelen dat zou ik nu toch niet echt proberen Clown

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:27

iemand op bokt heeft dat trouwens in haar onderschrift
"ogen toe doen en hopen dat mijn paard niet hetzelfde doet" Haha!

ik ga regelmatig balkjes meenemen in de training, dat helpt voor dressuur ook (worden ze soepeler van heb ikme laten vertellen) en dan wen ik ook sneller aan het idee denk ik.

die pb's zijn erg handig Lachen heb geen gsm meer nodig Vork

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:49

voor het goed leren meegaan is het ook wel handig om af en toe een pluk maan te pakken. je hebt dan de steun die je nodig hebt als je het een beetje eng vindt om goed naar voor te zitten, en je paardje laat je precies voelen hoever je mee moet zitten.

edit: niet te dicht bij de schoft pakken anders heb je er nog niks aan.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:41

ik ben zelf nooit bang geweest om te springen, maar uit eigen ervaringen weet ik dat hoelanger je op 1 hoogte blijft springen en als dat iedere keer goed gaat, je steeds een gaat je hoger durft.

ga dus niet van de 1 op andere minuut hoger, maar doe gewoon een dagje hoe hoog je durft. en herhaal dat de hele week. en ga dan pas een gaatje hoger proberen. hoe meer vertrouwen je krijgt hoe beter.

succes

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:43

Wirobelgje schreef:
achter je zadel blijven hangen Haha! dan moet een rot gevoel geven

dus als ik met mijn springzadel spring dan zou ik normaal geen last mogen hebben van de bodyprotector?

mijn dressuurzadel heeft anders ook niet zo een hoge achterkant

ja ik spring met mijn dressuurzadel omdat ik me daar eigenlijk best veilig op voel (ook omdat ik daar denk ik vaster op zit)
ik weet dat een springzadel beter is, maar daar kan ik dan weer geen dressuur mee rijden.
tis toch altijd iets he

Mijn dressuurzadel is aangepast, extra lange zweetbladen voor lange benen, en hoge zitting aan de achterkant. Heb ik niet nodig, maar mijn moeder is erg lang, en was haar zadel. Als ik met mijn veelzijdigheidszadel sprong had ik er geen last van, die past alleen niet zo goed op mijn huidige paard vandaar dat ik met mijn dressuurzadel spring. Lachen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 22:44

saphira; ik denk dat die manier één van de weinige manieren gaat zijn die zal werken voor mij Lachen thx voor je tip, daar ga ik ook zeker iets mee doen.

de bodyprotector van Kim past Haha!, binnenkort eens oefenen se om te zien hoe comfortable ik me ermee voel. En als het echt goed helpt dan schaf ik mij zo eentje aan ("een verantwoorde investering" zoals mijn ma het zegt)

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:46

ik zou gewoon een goed paard nemen dat al kan springen en dan eerst met het dier vertrouwt raken en daarna van laag naar steeds een beetje hoger.
ben zelf een springfounaat dus ik kan me er gedeeltelijk in plaatsen veel succes