Mieke"]
Maar jouw stelling dat je de binnenhand vrij geeft op het moment dat het paard via deze methode na wil geven, klopt niet helemaal. De binnenhand is nl. al vrij, je geeft de buitenhand toe waardoor het paard uiteindelijk op twee teugels gaat lopen.
[/quote]
[quote="happy worker"]
Je vraagt stelling naar buiten. Wanneer het paard steun zoekt op de binnenteugel sta je de binnenhand toe. Het paard zal hierdoor in de contrastelling zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal nageven (tgv ontspanning van de rugspieren die op dat moment ‘recht’ zijn), pas op dat moment sta je toe met de buitenhand, .
[/quote]
zoek de verschillen 
[quote="Mieke schreef:Dus je paard hangt bijv. wat naar links en is rechtsgebogen, via de methode van adb zorg je dat hij niet meer naar links hangt met als resultaat gelijke druk op beide teugels en het gewicht van het paard gelijk verdeeld over vier hoeven. Maar dan heb je nog steeds een rechtsgebogen paard!! Dan ben je er dus nog niet!
......Daarom noem ik het z.g "rechtrichten" van adb liever "rechtop zetten", maar dat is mijn persoonlijke mening.
is een rechtsgebogen paard altijd 'overhellend' naar links? is dat omdat het rechterachterbeen meer onder de massa staat? Ik wil niet moeilijk doen hoor, ik probeer het gewoon te begrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat rechts (of links) gebogen loopt in verticaal evenwicht te rijden is. Voor mijn gevoel hangt een en ander samen. Kan je je voorstellen dat ik een paard probeer te zien dat rechtsgebogen is, dus het rechterachterbeen extra sterk en dat dan op de een of andere manier in verticaal evenwicht komt zonder dat er iets aan die buiging veranderd.