Rechtrichten in theorie en praktijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:32

Jura schreef:
Een paard heeft van nature een holle en bolle kant, dat heeft niets te maken met als hij de kans krijgt. Overigens is bij de meeste paarden de linkerkant de bolle kant en de rechterkant de holle.

Het verschil tussen de holle en de bolle kant is wat je rijkunstig wilt oplossen, dat is het rechtmaken van je paard. Ik hou mijn paard zoveel mogelijk recht en probeer dus te voorkomen dat hij zich hol maakt aan de linkerkant (en dus bol aan de rechterkant). In sommige oefeningen probeert hij zich wel eens te ontrekken van dat rechtgericht zijn, dat is wat de meeste paarden doen overigens. Perfect recht bestaat volgens mij bij momenten, maar is nooit definitief, daarom is het van belang om altijd waakzaam te zijn en er aan te blijven werken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:38

Jura schreef:
Een paard heeft van nature een holle en bolle kant, dat heeft niets te maken met als hij de kans krijgt. Overigens is bij de meeste paarden de linkerkant de bolle kant en de rechterkant de holle.
ik denk dat lovely bedoeld dat wanneer hij WEL recht is, zich bol gaat maken aan 1 kant als hij de kans krijgt, als je bv niet waakzaam bent. dat herken ik.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:40

Oke Knipoog

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 12:22

Mieke"]
Maar jouw stelling dat je de binnenhand vrij geeft op het moment dat het paard via deze methode na wil geven, klopt niet helemaal. De binnenhand is nl. al vrij, je geeft de buitenhand toe waardoor het paard uiteindelijk op twee teugels gaat lopen.
[/quote]

[quote="happy worker"]
Je vraagt stelling naar buiten. Wanneer het paard steun zoekt op de binnenteugel sta je de binnenhand toe. Het paard zal hierdoor in de contrastelling zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal nageven (tgv ontspanning van de rugspieren die op dat moment ‘recht’ zijn), pas op dat moment sta je toe met de buitenhand, .
[/quote]

zoek de verschillen Verward

[quote="Mieke schreef:
Dus je paard hangt bijv. wat naar links en is rechtsgebogen, via de methode van adb zorg je dat hij niet meer naar links hangt met als resultaat gelijke druk op beide teugels en het gewicht van het paard gelijk verdeeld over vier hoeven. Maar dan heb je nog steeds een rechtsgebogen paard!! Dan ben je er dus nog niet!
......Daarom noem ik het z.g "rechtrichten" van adb liever "rechtop zetten", maar dat is mijn persoonlijke mening.

is een rechtsgebogen paard altijd 'overhellend' naar links? is dat omdat het rechterachterbeen meer onder de massa staat? Ik wil niet moeilijk doen hoor, ik probeer het gewoon te begrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat rechts (of links) gebogen loopt in verticaal evenwicht te rijden is. Voor mijn gevoel hangt een en ander samen. Kan je je voorstellen dat ik een paard probeer te zien dat rechtsgebogen is, dus het rechterachterbeen extra sterk en dat dan op de een of andere manier in verticaal evenwicht komt zonder dat er iets aan die buiging veranderd.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:40

Wat maken we het toch allemaal ingewikkeld voor onszelf he. Knipoog
Soms denk ik dat je niet teveel moet praten over dit soort dingen maar het 'gewoon' moet 'doen'. *LOL*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:44

Op het moment dat je erover gaat nadenken lopt het ook vaak helemaal in de soep,
naarmate je meer (paarden) rijdt ontwikkel je een steeds groter ruitergevoel. Hierdoor kan je steeds simpeler rijden.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:25

Amen Sjuimpje en Jura!

happy Worker: ik had verkeerd gelezen, je hebt gelijk. Ik moet ook niet werken tussen het bokken door.....

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 14:13

Kom zeg, jullie gaan je toch niet verschuilen achter ruitergevoel etc. Natuurlijk heb je voor het rijden ruitergevoel nodig en kan je met behulp van dat ruitergevoel een heleboel dingen in het rijden oplossen omdat je aanvoelt of een hulp wel of niet goed overkomt en wat de reactie van het paard daarop is. Maar wat is er mis met een beetje te brainstormen over het hoe en waarom. Dit zijn dingen die ik me echt afvraag. Iedereen leek er een mening over te hebben bij de andere topics en nu het een stapje verder gaat haakt iedereen af Verward Komt dat omdat er nu wat gevraagd wordt van het eigen denkvermogen in plaats van standaard verhalen over te schrijven }>

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:26

Veel mensen kunnen op gevoel fantastische dingen met paarden bereiken, maar vraag ze niet naar de theorie achter het rijden. Anderen moeten via het verkrijgen van kennis leren hoe ze bepaalde problemen op kunnen lossen. Anderen leren weer alleen door het voordoen door anderen. Dat is heel verschillend.

Ik heb veel gelezen over rijden, maar het in de praktijk brengen is nog een heel ander verhaal. Zo'n sterke ruiter ben ik dus niet, maar ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te leren en ben niet te beroerd om eens af te stappen van bestaande ideeen en eens wat anders te proberen.

Ik weet niet of een rechtsgebogen paard ALTIJD naar links overhangt, lijkt me wel te maken te hebben met de mate van rechtsgebogenheid. En het lijkt er ook op dat dit weer te maken heeft met het graag willen ontzien van het linkerachterbeen. Maar goed, er zijn mensen die daar nou juist weer een andere theorie over hebben.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:39

Jura schreef:
Wat maken we het toch allemaal ingewikkeld voor onszelf he. Knipoog
nou daar ben ik het helemaal mee eens. je gaat je gewoon bijna schuldig voelen als je iets niet tot op de puntjes beheerst omdat je je paard een onrecht zou aandoen. waar is de tijd gebleven dat paardrijden leuk was en je het voor je lol deed? al dat theoretische helpt om je voor de praktijk voor te bereiden, niets meer en niets minder. paardrijden moet je gewoon doen, en vooral fouten maken, want daar KAN je van leren.

overigens wil ik best brainstormen, maar geen zin om als ik mezelf niet perfect verwoord half bokt op mijn nek te krijgen die dat dan verkeerd interpreteerd.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 15:59

SuperPepeijn schreef:
je gaat je gewoon bijna schuldig voelen als je iets niet tot op de puntjes beheerst omdat je je paard een onrecht zou aandoen. waar is de tijd gebleven dat paardrijden leuk was en je het voor je lol deed? ......... overigens wil ik best brainstormen, maar geen zin om als ik mezelf niet perfect verwoord half bokt op mijn nek te krijgen die dat dan verkeerd interpreteerd.

Als jij je schuldig voelt dan ligt dat geheel en al aan jezelf, nogmaals ik wil niemand 'aanvallen' ik wil graag een en ander helder hebben en ik zou het fijn vinden als er mensen op bokt zijn die me daarbij kunnen helpen. Het enige wat ik vraag is om jullie visie of handelswijze duidelijk voor mij te omschrijven. Misschien heb je er zelf ook wat aan om er over na te denken hoe en waarom je iets doet. Ik vind paardrijden heel leuk, ik heb het altijd op mijn gevoel gedaan met best goed resultaat Schijnheilig maar de laatste tijd, mede door het lezen van topics op bokt stel ik mezelf regelmatig de vraag hoe en waarom ik iets doe. En ik merk dat ik daar heel vaak geen antwoord op heb. Blijkbaar gaat dat voor een heleboel mensen op. Maar daardoor blijf je op een gegeven moment steken is mijn opvatting.
En je hoeft niet te reageren hoor.....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:15

mijn opmerking was niet aan jou persoonlijk gericht, maar aan de hele hype van rechtrichten en alle discussies erom heen. overigens voel IK me absoluut niet schuldig. ik weet dat ik goed bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:19

SP, paardrijden is nog steeds leuk hoor, maar leren paardrijden duurt een heel leven lang en is nooit klaar. Het enige wat je kunt doen is jezelf zoveel mogelijk ontwikkelen in theorie en praktijk.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:29

Hoe richt je een paard recht , of hoe houd je een paard rechtgericht tijdens het longeren ?
Ik ben mijn paard , na een langdurige blessure, weer aan het opbouwen, gebruik hier naast conditietraining , ook de Pessoateugel bij. Voor het VWNW goed, maar ze is behoorlijk scheef en loopt of over de schouder weg als ze niet wil buigen in het achterbeen , of ze valt naar binnen . De aanleuning op de longeerlijn is dus nogal moeilijk. Iemand een oplossing ?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 23:11

happy worker schreef:
Kom zeg, jullie gaan je toch niet verschuilen achter ruitergevoel etc.

Verward
Verschuilen?

Nou nee hoor,
alleen zelf ben ik geen ster in overbrengen van de geringe kennis die ik heb.
Alles wat ik doe, doe ik op gevoel welke door mijn instructrice steeds meer wordt verfijnd.

meer is minder
dat gaat zeker bij paardrijden op.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 00:41

Mieke schreef:
Veel mensen kunnen op gevoel fantastische dingen met paarden bereiken, maar vraag ze niet naar de theorie achter het rijden. Anderen moeten via het verkrijgen van kennis leren hoe ze bepaalde problemen op kunnen lossen. Anderen leren weer alleen door het voordoen door anderen. Dat is heel verschillend.

En ik als minder getalneteerde ruiter doe het dus liever 'op theorie' en daarom vind ik dit een leuke discussie Lachen. Door het opbouwen van kennis krijg je ook een bepaalde mate van ruitergevoel, maar dat ruitergevoel zal toch anders blijven dan het ruitergevoel wat iemand 'gewoon heeft.

Maargoed, ontopic. Zoals volgens mij al gezegd is, je kunt toch gewoon van verschillende methodes de elementen pakken die jou passen?
Als ik een paard recht wil stellen rijd ik schoudervoor (ik zie niet in wat er verkeerd is aan het iets naar binnen zetten van de schouder) maar om de buitenschouder 'erin' te krijgen rijd ik ook wel met buitenstelling. Dit wil ik graag nog een beetje verduidelijken.
Mijn instructrice zegt dan altijd 'maak hem recht' - dwz, ik zie dan geen 'punt' meer aan de buitenkant, de lijn schouder-hals is in grote mate 'recht'. Soms laat ik haar daar tot ze loslaat, soms een paar pas en dan wissel ik steeds. (om de zeg maar 4-6 passen, is zeker niet met zagen te vergelijken) Dit is eerder te vergelijken met het wisselen van schouderbinnen-renvers wat ik voor (min of meer) hetzelfde doel gebruik.
Mijn ervaring is dat ze van dit soort dingen erg los worden!
Het wisselen van stelling kan bijna overal ingezet worden - tot in oefeningen als schouderbinnenwaarts en de contragalop toe.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 07:22

Ik denk dat de omschrijving van de 2 methodes klopt. Verder denk ik dat de 1 niet beter is dan de ander maar dat de methode van adb wel makkelijker is om te leren, dat ook mensen met wat minder 'ruitergevoel' dit snel voor elkaar krijgen. Uiteindelijk beogen ze het zelfde doel, ze hebben het allebei over dezelfde holle en bolle kant en het zelfde zwakke achterbeen. Dus lijkt het me dat allebei de methode's mits goed uitgevoerd prima zijn en ze wellicht door elkaar gebruikt kunnen worden.

IK ben pas de laatste tijd bezig om voor mezelf het theoretische deel van het paardrijden helder te krijgen, ik reed altijd maar een eind weg, luisterde naar mijn instructeur, sloeg dat op (zo reageren als het paard zo doet) en daar ging het goed mee. Maar daar neem ik nu geen genoegen meer mee. Ik wil graag goed leren paardrijden en dat is voor mij belangrijker dan goed presteren in de sport, daar hoort voor mij bij weten waar je mee bezig bent. Ik probeer zo veel mogelijk info te vergaren. Grappig genoeg merk ik nu dat als ik weer wat dressuurboeken lees dingen ineens op zijn plaats vallen Mijn Max is rechtsgebogen, heeft daarnaast een hele lange hals en die combinatie maakt dat hij moeite heeft om zijn balans te vinden. Hij is dus betrekkelijk snel uit zijn evenwicht. Met Max moet ik dus wel veel aandacht besteden aan het rechtrichten. Ik heb met hem ook vorige week in een clinic bij adb gereden. Dat was voor mij weer wat extra bewustwording. Fijn genoeg zit ik momenteel in een up-fase *LOL* wat ontwikkeling van max betreft (altijd ook weer gevolgd door een down-fase Huilen ) Hij loopt echt lekker door het lijf heen en ik kan heel bewust bezig zijn met rechtrichten, buiging en het extra activeren van 1 achterbeen. Hoe ik dit zelf oefen: ik begin in de stap met vwnw, door in die lage lijn flink naar voren naar de hand toe te laten stappen zet ik de achterbenen al flink aan het werk. (ontspanning & rechtrichten) Als hij wat omhoog komt dan zal ik in de training vaak via wat contrastelling mijn paard laten nageven, hier reageert hij goed op. IN het drafwerk begin ik ook wat met vwnw overigens niet met de neus over de grond maar ongeveer borsthoogte. Zelfde verhaal, goed naar de hand toerijden. Vaak probeer ik dan wat te varieren in stelling, tempo en hoofdhoogte waarbij het hoofd in een tempo of stellingwisseling niet hoger of lager 'mag' komen. Dit is een goede test voor de balans, pas als Max in het tempo, de stelling, of hoofdhouding loopt waarin ik wil loopt hij in balans. Ik ben me tegenwoordig hierbij heel bewust van het rechtgericht zijn, max heeft dan nog steeds de neiging om zich er even uit te drukken, over de hals weg te lopen etc. Dan zet ik het hoofd recht voor me en rijd dan naar de hand toe. Soms echter gebruik ik eerst wat buitenstelling. Hangt ervan af of hij ook wat tegen de hand komt, wat boven de teugel los ik op via contrastelling, als hij alleen over de schouder wegloopt maar wel rond blijft dan zet ik de hals er recht voor. Pas als dit alles goed lukt dan ga ik werken op de volte. Hij is dan al goed los. Op de volte probeer ik eerst weer 'recht' te rijden, sluit de volte iets en open (op gewichtshulpen). Als ik het gevoel heb dat ik dat goed voor elkaar heb stel ik hem ronder in en laat hem extra inbuigen naar binnen toe, in de wat lage lijn. Hierbij gebruik ik mijn binnenhand wat naar voren en naar binnen. Ik vraag en ontspan, net zolang totdat het hoofd niet meer 'terugveert' als ik ontspan. Dat wissel ik af linksom en rechtsom.Ook stel ik op zo'n volte ook wel eens een paar passen het hoofd naar buiten. In galop merk je dan vaak dat het buitenachterbeen wat makkelijker onder kan komen. Ik ben me ervan bewust dat dit werk goed opgebouwd moet worden, zeker met een paard als max.

Zo zeg wat een verhaal is het geworden. Over Jet zal ik het nu maar even niet hebben (compleet ander paard met andere theorie) anders wordt dit stuk wel erg lang.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:15

Ik heb nog even na zitten denken over dat verticaal evenwicht. Een rechtsgebogen paard buigt het rechterachterbeen extra en zet het naast de massa (naar rechts). Daardoor komt zijn rechterheup wat lager. Dan lijkt het mij dat dit paard verticaal gezien scheef is naar rechts. Maar hij drukt zijn gewicht wat naar links. Klopt dit Verward Ik probeerde het net staande te voelen, breng mijn rechterbeen naast de massa en buig het wat, wel grappig om de verschillende spanningen in je lichaam te voelen als je je gewicht van rechts naar links beweegt en je benen al dan niet buigt (zal er wel een beetje raar uitzien als ik dit doe Haha! ). Maar het lukt me niet echt goed om dit te vertalen naar het paardenlichaam. Wie doet een poging?