Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CindyUniek schreef:hierboven ergens staat 'er staat nergens dat ze Z rijd met dit paard of gaat starten' maar in het verhaaltje zelf staat dat de piaffe en passage al beter gaan..... dan denk ik toch wel gelijk aan Z en hoger ja...... ik ben het ermee eens dat de TS misschien wat overdreven reageert, maar jullie vallen haar dan aan op het oordelen over een meisje van 14 met lol op d'r knol die misschien nog niet genoeg van het 'echte dressuurwerk' weet.... maar datzelfde meisje heeft dan toch net zo min het recht om van foto's te kunnen bepalen of een S & T toevoeging bij dit paard heeft ja of de nee???
ik vind jullie allemaal wat overtrokken..... vergeet ook niet dat het commentaar wat hier op bokt soms gegeven wordt zo heftig is..... waardoor de TS misschien (door vorige topics?!) daardoor feller reageert op 'voor haar onbegrijpelijke' reacties........
er zijn zat mensen die 'zelfs al hebben ze nog nooit Z gereden' al heel vroeg beginnen met S & T.... zolang de stang niet te strak zit en te strak wordt vastgepakt, zie ik het verschil niet zo......
en tja mijn fjord loopt ook M2 maar kan voor geen meter uitrstrekken als ik er geen zweep bij heb (wat dus in de proeven niet mag en dus ook niet lukt...) dat wil niet zeggen dat ie verder niet klaar zou (kunnen) zijn om Z te starten.......
Mindfields schreef:Liezel1 schreef:nounou... TS je reageert behoorlijk op je teentjes getrapt...
jij plaatst foto's, dus daar krijg je commentaar op ja...
ook van mensen die misschien geen Z rijden...
om eerlijk te zijn was het ook mijn gedachte "waarom dan met S&T?" maar mag ik dat dan niet vragen simpelweg omdat ik ijslanders rij en geen Z2?
of mag alleen Tyrza nog commentaar op je geven?
Commentaar is goed, maar als ik dan haar foto's bekijk in haar profiel dan zie ik dat ze totaal niet weet waar ze over praat. Ik heb helemaal NIKS tegen mensen die IJslanders rijden, en het niveau dat je rijdt maakt me ook absoluut niet uit. Als je een paard fijn door zijn lichaam rijdt,met respect en gevoel, dan weet je genoeg. In haar profiel staan foto's waarvan ik denk, arme pony. En Charlotte kwam nogal vijandig uit de hoek en ik zeg: dan krijg je het gewoon terug.
Ik voel me niet beter dan een ander, maar ik vond haar reactie erg penny.
Dus een heel onterechte opmerking. Ik ben in al de jaren dat ik rijd niet verder dan de L geraakt en dit omdat ik mn hele leven al jonge paarden start en slechts doorrijd tot een bepaald niveau omdat ze bv daarna de verkoop ingaan. Dat maakt mij dus iemand die geen commentaar mag geven?? Enkel en alleen omdat jij Z bent en ik voor de zoveelste keer B start. Ik weet ook goed genoeg waar ik mee bezig ben, maakt me niet minder goed rijden dan jij bv.En dan die foto's met die arme pony, je kent de pony niet dus dan hoef je zoiets ook niet te zeggen. Als ik je tweede foto zie dan zou je net hetzelfde denken.
Dus een heel onterechte opmerking. Ik ben in al de jaren dat ik rijd niet verder dan de L geraakt en dit omdat ik mn hele leven al jonge paarden start en slechts doorrijd tot een bepaald niveau omdat ze bv daarna de verkoop ingaan. Dat maakt mij dus iemand die geen commentaar mag geven?? Enkel en alleen omdat jij Z bent en ik voor de zoveelste keer B start. Ik weet ook goed genoeg waar ik mee bezig ben, maakt me niet minder goed rijden dan jij bv.En dan die foto's met die arme pony, je kent de pony niet dus dan hoef je zoiets ook niet te zeggen. Als ik je tweede foto zie dan zou je net hetzelfde denken.
Of hij het nou kan of niet.....
Maar dat blijven natuurlijk momentopnames. Kan me voorstellen dat het gevoel al wel veel beter is. Tatt_x schreef:CindyUniek: Om een Z proef te starten moet je paard dus wel degelijk goed aan het been zijn (moet in alle proeven trouwens maar in de Z moet hij wel 100% aan het been zijn) en als je dan zonder zweep niet kan strekken betekent toch dat je paard/pony niet volledig aan het been is lijkt me, of vergis ik me hierin ?
ben begin ik in te zien dat er ook andere manier van rijden zijn die beter klikken tussen mij en het paard..... (aangezien ik er een paard bijkocht met een flinke gebruiksaanwijzing!) dus dan verander je je rijstyle, maar ze heeft net een veulentje en heb haar dus nog niet 'opnieuw' op kunnen pakken...... iedereen leert bij, beter laat dan nooit! en ook ik heb nu het licht gezien dat paardijden niet om het 'uitzicht' gaat, maar dat het véél makkelijk kan zelfs! om je paard lekker door zijn lijf te laten lopen

manzano schreef:Het feit dat je meerdere keren Z hebt gereden betekent bij jou automatisch dat een paard Z startgerechtigd isOf hij het nou kan of niet.....
Ik ben niet super onder de indruk van het verschil in de foto'sMaar dat blijven natuurlijk momentopnames. Kan me voorstellen dat het gevoel al wel veel beter is.
CindyUniek schreef:hierboven ergens staat 'er staat nergens dat ze Z rijd met dit paard of gaat starten' maar in het verhaaltje zelf staat dat de piaffe en passage al beter gaan..... dan denk ik toch wel gelijk aan Z en hoger ja...... ik ben het ermee eens dat de TS misschien wat overdreven reageert, maar jullie vallen haar dan aan op het oordelen over een meisje van 14 met lol op d'r knol die misschien nog niet genoeg van het 'echte dressuurwerk' weet.... maar datzelfde meisje heeft dan toch net zo min het recht om van foto's te kunnen bepalen of een S & T toevoeging bij dit paard heeft ja of de nee???ik vind jullie allemaal wat overtrokken..... vergeet ook niet dat het commentaar wat hier op bokt soms gegeven wordt zo heftig is..... waardoor de TS misschien (door vorige topics?!) daardoor feller reageert op 'voor haar onbegrijpelijke' reacties........
er zijn zat mensen die 'zelfs al hebben ze nog nooit Z gereden' al heel vroeg beginnen met S & T.... zolang de stang niet te strak zit en te strak wordt vastgepakt, zie ik het verschil niet zo......
en tja mijn fjord loopt ook M2 maar kan voor geen meter uitrstrekken als ik er geen zweep bij heb (wat dus in de proeven niet mag en dus ook niet lukt...) dat wil niet zeggen dat ie verder niet klaar zou (kunnen) zijn om Z te starten.......
Mijn lesgeefster kruipt zelf niet op het paard, maar reken maar dat ze les kan geven! In ieder geval veel succes met dit dier en ik hoop op meer foto's zodat we de evolutie kunnen zien!
Mindfields schreef:manzano schreef:Het feit dat je meerdere keren Z hebt gereden betekent bij jou automatisch dat een paard Z startgerechtigd isOf hij het nou kan of niet.....
Ik ben niet super onder de indruk van het verschil in de foto'sMaar dat blijven natuurlijk momentopnames. Kan me voorstellen dat het gevoel al wel veel beter is.
Ik ben iemand die zijn paarden met respect behandelt en de tijd geeft om sterk te worden en daarbij het paard nooit dwingt. Alles gaat met vragen en samendoen. Een paard is voormkij pas Z startgerechtigd als het fijn door zijn lijf de oefeningen kan en dan ga ik pas de ring in. Maar ondertussen is het voor het paard wel fijn als hij de tijd krijgt om aan een extra bit te wennen. Ik hang NOOIT een s&t in een paard wat op een trens niet fijn loopt en ik rij regelmatig weer een week alleen op trens. Ik gebruik de stang zowat niet.
Mijn vriend en ik leiden paarden op volgens de klassieke dressuur en in de klassieke dressuur gebruik je kleine stukjes piaffe/passage om het paard sterker te maken(wederom,zonder dwang). Het is dus niet het DOEL om hem de piaffe/passage te leren, maar het doel is om hem sterker te maken, zodat hij steeds sterker wordt en de oefeningen weer makkelijker worden. Daarom zijn we met piaffe/passage bezig.
Ik heb nooit goede paarden gereden, altijd paarden waarvan iedereen zei dat het nooit dressuurpaarden zouden zijn(vaak het motto: Het paard is lui en wil niet werken), maar door ze met respect te behandelen en 'samendoen'met het paard ipv afdwingen, werden dat toch na verloop van tijd Z dressuurpaarden. Ik weet zelf heel goed dat we er met Nick nog lang niet zijn, maar dit was voor zijn eigenaresse(die hem al 6 jaar heeft en hem nog nooit zo'n uitgestrekte draf heeft zien lopen), echt al een mijlpaal. En dat geeft een goed gevoel, als een paard mooier en sterker wordt.
Ik ben absoluut geen arrogant persoon, kan best zo overgekomen zijn, maar ik ben niet de enige op Bokt die wel eens moe wordt van zulke reacties.
Ik ben ook maar een mens met gevoelens en ik ben trots op wat we al in korte tijd met Nick hebben gedaan, en dat alles, nogmaals, absoluut zonder dwang. Dus ik was op mn teentjes getrapt ja.
Mijn vriend is overigens een in klassieke kringen zeer goed bekend staande trainer, die door heel europa paarden traint en zelfs aan de Klassieke school van Xenophon lesgeeft. Die begeleidt mij elke week en die was gister ook superblij met Nick. Dit zeg ik niet om op te scheppen, maar om aan te geven dat we niet zomaar wat in de rondte sturen op een stang en trens.
Tamara21 schreef:Ik neem aan dat als je 26 bent dat je dan wel tegen kritiek kan van iemand van 14!!!!!
En of je nou een eigen paard hebt of een verzorgpaard dat maakt naar mijn mening niks uit.
Jij bent gek op je eigen paard en zij op haar verzorgpaardje.
Als je foto's op bokt zet kun je leuke reacties verwachten maar natuurlijk ook kritiek.
Daar moet je rekening meehouden en kunnen accepteren!!!!!
Voor de rest ziet het er netjes uit hoor.
Citaat:Charlotjuuh schreef:
Ben ik de enige die het raar vind dat je met s&t rijd terwijl je niet eens een gewone uitgestrekte draf uit je paard kan krijgen?
Niet dat ik het beter kan, maar ik vind het gewoon vreemd en zoals je zegt, op de eerste foto loopt hij helemaal uit elkaar...