Chelsje @ work aan de dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

Re: Chelsje @ work aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 23:27

thanx voor je reactie,
ik weet inderdaad dat je met een katrol 2x zominder druk hoeft te geven voor hetzelfe resultaat, en dus vaak te veel druk geeft. (kheb zelf ook natuurkunde gehad Tong uitsteken )
ik heb alleen het idee, dat als ik het direct aan het bit vast maak, ik het paard alsnog in een krul zou kunnen trekken (niet dat ik dit van plan ben). ik weet dat ik op moet passen met mijn eigen kracht, daarom hangen de teugels ook een groot deel van de tijd losjes. en zoals op de eerste foto te zien is, kan ze (als ze wil) ook haar neus in de lucht steken, ik wil best deze foto's plaatsen, maar ik vind niet dat dat het doel is van deze methode.

zoals ik al eerder zei, ik ga de andere methode proberen.

ik heb boeken over longeren gelezen (o.a. van lammert haanstra) en hij gebruikt deze methode ook, daarom lijkt het me geen slechte methode

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:00

LaFunkyJazz schreef:
Same here, ik vind Tisje d'r manier veel effectiever dan dat je daar bij jou link ziet.
Jij zegt lange lijnen is net rijden, maar dan rij jij verkeerd, want je hebt benen bij het rijden, zodat je van achter naar voor rijd.
Zo heb je de lijn achterlangs om de eraan te houden en de achterhand te actieveren. En de longe zo voor kun je nog wat vragen, terwijl de achterhand actief blijft, en je dus van achter naar voor blijft werken Lachen

Hoho ik heb niks gezegd over de teugel via de achterhand! Dan is mijn reactie verkeerd begrepen.
Je kan het over de rug doen of achter de kont langs. Dat is helemaal ieders eigen keus *LOL*
Ik doe het ook nog maar net (met mijn eigen dan) dus nog even via de rug. Af en toe een stukje (uitstappen vaak) langs de kont om eraan te wennen Lachen
Dat achter de kont langs heb ik ook geen probleem mee, meer hoe de lijnen vastzitten.

Een paard in de krul trekken als je de haken aan het bit doet is niet zo makkelijk hoor Tong uitsteken Dat doe je nu namelijk véel erger.
Dit paard heeft continu druk op de lijnen van singel - bit - naar jouw hand. Het gedeelte tussen jouw hand - paard is wel rustig, maar druk zal er altijd zijn. Het paard kan eigenlijk niet anders dan in deze houding komen, zodra ze omhoog komt komt het slof - principe in werken en wordt ze automatsich gedwongen naar beneden te gaan.

vooral op deze foto kan je goed zien http://i143.photobucket.com/albums/r154 ... lsea08.jpg
dat er behoorlijk wat druk staat op de binnenteugel. ook heb ik het idee dat ze af en toe wat kanteld, maar dat heb ik ook nog met mijn jonge dier. Lachen

nikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:30

@ rakkertje: Maar je met dat van jou moet je veel meer in haar mond gaan hangen wel je wat bereiken.. dit is dat net of als je gewoon aan het rijden bent.. en met longeren wil je vaak wat meer net even wat losser laten worden enzo... bij jou is het enige verschil dat er niemand op zijn rug hobbelt.
en tuurlijk geef je af en toe wat meer druk.. maar zeg eerlijk doe jij dat met rijden nooit?? nou dan vind ik jou echt heel knap..

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:32

En dan reageer ik ook nog een keer haha. Jullie hebben gelijk, er zijn meerdere manieren. Maar deze vind ik niet fout. Hier kunnen we eindeloos over doordiscusseren.
Maar even één reactie dat de lijnen strak hangen.
Deze foto bv http://i143.photobucket.com/albums/r154 ... lsea03.jpg
De lijjn hangt ontspannen, en het elastiek bij Chelsea niet, maar als jij rijd, heb je toch ook geen boogjes in de teugels? dan houd je contact zonder te trekken.
En soms is 'ie inderdaad wat té kort, dan lijkt het alsof Fransisca dat doet, maar chelsea is zelf aan het zoeken, en als ze dan lager wil, geeft Fransisca die ruimte.
Nogmaals, ik was er bij, dus ik weet ook hoe het irl ging. Dat is het nadeel van foto's en geen filmpjes Knipoog

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:41

nikje schreef:
@ rakkertje: Maar je met dat van jou moet je veel meer in haar mond gaan hangen wel je wat bereiken.. dit is dat net of als je gewoon aan het rijden bent.. en met longeren wil je vaak wat meer net even wat losser laten worden enzo... bij jou is het enige verschil dat er niemand op zijn rug hobbelt.
en tuurlijk geef je af en toe wat meer druk.. maar zeg eerlijk doe jij dat met rijden nooit?? nou dan vind ik jou echt heel knap..

Ik weet niet hoe jij je paard nageeflijk rijd, maar als je daar meer dan 50 kg voor nodig hebt (ongeveer je eigen gewicht, want dat is de druk die je al kan geven als je met de lijn rechtstreeks naar de hand gaat) dan denk ik echt dat je iets verkeerd doet. Als het goed is, heb je met longeren (enkel of dubbel) net zoveel gewicht in je handen als met rijden. En dat zou héél erg weinig moeten zijn.
Ook bij een jong paard...Ik ben in het topic regelmatig de term 'ze is nog zoekende' tegen gekomen. Aan de foto's te zien zoekt ze inderdaad. Maar niet naar de aanleuning, maar naar het ontsnappen van de druk. Als het goed is, vraag je naar graad van africhting een bepaalde hoofd-halshouding. Persoonlijk zou ik, naar aanleiding van de foto's, dit paard vele malen liever met een hogere hoofdhals houding zien, het neusje eruit, hetzelfde fijne actieve achterbeen gebruik en gewoon een beetje stelling vragen. Meer niet. Dat zakken komt vanzelf, als ze geleerd heeft haar buikspieren te gebruiken om zichzelf rond te maken.
Maar goed...dat is mijn mening. Clown

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:44

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:49

LaFunkyJazz schreef:
En dan reageer ik ook nog een keer haha. Jullie hebben gelijk, er zijn meerdere manieren. Maar deze vind ik niet fout. Hier kunnen we eindeloos over doordiscusseren.
De lijjn hangt ontspannen, en het elastiek bij Chelsea niet, maar als jij rijd, heb je toch ook geen boogjes in de teugels? dan houd je contact zonder te trekken.
En soms is 'ie inderdaad wat té kort, dan lijkt het alsof Fransisca dat doet, maar chelsea is zelf aan het zoeken, en als ze dan lager wil, geeft Fransisca die ruimte.
Nogmaals, ik was er bij, dus ik weet ook hoe het irl ging. Dat is het nadeel van foto's en geen filmpjes Knipoog

Daar heb je helemaal gelijk aan. Máár wat is de toegevoegde waarde van deze bevestiging tov de 'gewone' manier?

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:51

LaFunkyJazz schreef:
Maargoed, zoals ik al zei, ik was erbij, en zag hoe het irl ging
Ik zie dit:
http://i143.photobucket.com/albums/r154 ... lsea03.jpg
veeeeel liever dan een jong paard met een hogere hoofdhals houding. Goed ruggebruik, actief achterbeen, vwnw.

Conclusie: meningen verschillen Haha!

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:13

Heeey!

Ziet er goed uit hoor! Een jong paard zie ik het liefste zo, en wat enkele mensen al zeggen: een jong paard als dit is nog zoekende.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:15

Qimm schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Daar heb je helemaal gelijk aan. Máár wat is de toegevoegde waarde van deze bevestiging tov de 'gewone' manier?

Dat is maar net wat jij de "gewone" manier vind Lachen Bij ons op stal longeerd (naar mijn wete) bijna iedereen zo.
Je kan je paard net iets meer ondersteunen, omdat je je benen niet hebt die dat normaal doen

Maar, idd meningen verschillen, geen van beide is goed of fout, dus laten we het hier maar bij laten , en anders via pb.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:23

Ik vind het der netjes uit zien. Je kunt je paard/pony op deze manier net even wat beter trainen dan op de manier zoals het meisje met de haf doet.

Het wordt vergeleken met de slof, maar de slof is niet uitgevonden om je paard te verpesten. Het is de manier om je paard net ff iets meer begeleiding te geven. Je hebt het zelf in de hand en met deze manier van longeren heeft je paard het in de hand. Hij zoekt voor zichzelf de makkelijkste manier van lopen op en laag en rond is voor geen paard ooit gevaarlijk geweest. Het paard leert op deze manier mooi zijn rug te gebruiken.

Ook is het de manier van Lammert Haanstra en ik mag toch aannemen dat deze man er verstand van heeft!

Ziet er goed uit zo hoor!

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 16:39

thanx voor jullie reacties...
ik rij overigens nooit met een hulpteugel,
ik pak het er met het longeren bij om haar (zonder last van mij op haar rug) lekker ontspannen en constant te laten lopen...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:48

Ik ben het wel met het commentaar eens, door de lengte van de longeer lijn zet je toch al sneller druk op de teugels dan bv bij het rijden, ik doe ze zelf altijd door de singel naar het bit, ik vind het overginds wel een super longeer lijn, zo fijn om mee te werken Ja

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:04

tisje schreef:
thanx voor je reactie,
ik weet inderdaad dat je met een katrol 2x zominder druk hoeft te geven voor hetzelfe resultaat, en dus vaak te veel druk geeft. (kheb zelf ook natuurkunde gehad Tong uitsteken )
ik heb alleen het idee, dat als ik het direct aan het bit vast maak, ik het paard alsnog in een krul zou kunnen trekken (niet dat ik dit van plan ben). ik weet dat ik op moet passen met mijn eigen kracht, daarom hangen de teugels ook een groot deel van de tijd losjes. en zoals op de eerste foto te zien is, kan ze (als ze wil) ook haar neus in de lucht steken, ik wil best deze foto's plaatsen, maar ik vind niet dat dat het doel is van deze methode.

zoals ik al eerder zei, ik ga de andere methode proberen.

ik heb boeken over longeren gelezen (o.a. van lammert haanstra) en hij gebruikt deze methode ook, daarom lijkt het me geen slechte methode

Ik heb de berichten hier onder niet gelezen. Maar de methoden is ook zeker niet slecht, met wat oudere paarden die wat beter in balans zijn gebruik ik het zelf ook. Ook met hele sterke (jonge) paarden, maak ik de lijnen zo vast, omdat je dan toch net wat meer kracht hebt. Je gebruikt het ook niet verkeerd, dat zeker niet!

Maar je kan als je de haken direct aan het bit vast maakt, je paard net zo goed in de krul trekken, kost alleen wat meer moeite, want je hebt meer kracht nodig. Ik denk dat het zeker de moeite van het proberen waard is, en als het naar jouw mening niet fijn werkt of ze komt te veel er door heen, kan je het best doen zoals je nu doet, zodat je haar er wel een keer door kan vragen.

Want ik weet natuurlijk niet hoe ze loopt met de haken direct aan het bit! Maar succes er mee, en je niet verplicht voelen zo niet te mogen longeren, want er is in princiepe niets mis mee, zolang je maar beseft hoeveel kracht je kan uitoefenen zo. Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:46

Isis_Ywen schreef:
nikje schreef:

Ik weet niet hoe jij je paard nageeflijk rijd, maar als je daar meer dan 50 kg voor nodig hebt (ongeveer je eigen gewicht, want dat is de druk die je al kan geven als je met de lijn rechtstreeks naar de hand gaat) dan denk ik echt dat je iets verkeerd doet. Als het goed is, heb je met longeren (enkel of dubbel) net zoveel gewicht in je handen als met rijden. En dat zou héél erg weinig moeten zijn.
Ook bij een jong paard...Ik ben in het topic regelmatig de term 'ze is nog zoekende' tegen gekomen. Aan de foto's te zien zoekt ze inderdaad. Maar niet naar de aanleuning, maar naar het ontsnappen van de druk. Als het goed is, vraag je naar graad van africhting een bepaalde hoofd-halshouding. Persoonlijk zou ik, naar aanleiding van de foto's, dit paard vele malen liever met een hogere hoofdhals houding zien, het neusje eruit, hetzelfde fijne actieve achterbeen gebruik en gewoon een beetje stelling vragen. Meer niet. Dat zakken komt vanzelf, als ze geleerd heeft haar buikspieren te gebruiken om zichzelf rond te maken.
Maar goed...dat is mijn mening.
Clown

Eigenlijk probeerde ik de vetgedrukte dingen wat duidelijk te maken op een onhandige manier.
Met rijden loopt ze denk ik ook lekker voorwaarts neerwaarts? Of is ze dan ook zo "zoekende" nog? Want dan heb je aan deze manier vrij weinig. Je paard hangt in de lijnen en loopt dan niet lekker op eigen benen in deze houding (dat is wat je wil toch?)

Even hoe ik mijn paard gereden heb:
In januari is hij beleerd, toen was hij ong net 3 jaar en 4 maanden. Ik heb 10x in de bak gereden om de rem,stuur en gangen erop te krijgen Tong uitsteken Daarna ben ik lekker buiten gaan rijden (hij was verkeersmak Lachen ) en véél kilometers rechtuit gemaakt. Niks stelling, aan de teugel (ik noem het liever nagevelijk) of wat dan ook.. (in een bij ons veel te zware bak!)
Sinds een week of 4 rijd ik 2x per week in de bak, soms meer soms minder. Ik heb dan 1x per week les en mijn paard begon zélf met nageven, maar dan wel pas in april. Toen was hij dus al 3 maanden onder het zadel. Ik heb hem nooit gevraagd nu bied hij het aan. Het gaat nu dan ook veel beter dan dat ik het ging vragen (snapte het niet/ kon het niet ) enz.
Dat is dus eigenlijk hetzelfde met deze manier van longeren. Je vraagt het niet, je dwingt haar. Dat is niet het paard laten zoeken maar dwingen.

Maar een filmpje zou mssn duidelijkheid verheffen, ben ik helemaal met je eens Ja

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:47

Quir schreef:
Want ik weet natuurlijk niet hoe ze loopt met de haken direct aan het bit! Maar succes er mee, en je niet verplicht voelen zo niet te mogen longeren, want er is in princiepe niets mis mee, zolang je maar beseft hoeveel kracht je kan uitoefenen zo. Knipoog

Zie mijn/andere reacties alsjeblieft niet als aanval hoor, ik vind het eigenlijk wel een interessante 'discussie' Vork Haha! Bloos