Shadow@work met Chantal2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: Shadow@work met Chantal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:48

naja het is opzich wel leuk en niet slecht hoe ze erop zitten, maar vind beetje jammer van dat bit. Als de ruiters die erop zitten niet het paard kunnen houden of de basis nog niet goed beheersen is dat niet erg, maar hang er dan geen sterk inwerkend bit in.... beetje jammer, en sneu voor paard..

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:56

Let inderdaad op je handhouding. Ik ga mee met het commentaar over je pessoa.. Je zegt zelf dat je er zoveel commentaar op krijgt, maar dat is niet voor niks, we geven die tips om je ervan bewust te maken. daarom ook HAW..
Ik denk zeker dat je je handen meer kan laten dragen, en dat je echt een paar maanden zonder pessoa kan rijden, verstop dat ding eens, en doe alsof je niks anders hebt dan een bus/watertrensje..
als je een goede houding hebt, en je het paard goed kan laten lopen, zal hij ook veel makkelijker nageven, want nu wordt ie gedwongen om m zo te laten lopen..

verder een super paardje hoor!!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 17:16

aerdenhout1 schreef:
en een toch wel redelijk ongelukkig paard dat het niet eens is met het scherpe bit! Jammer, want het lijkt me een heel lief paard. Trouwens, als dit bit niet meer helpt, wat is dan de volgende stap???

dit bit hangt er al een aantal jaren in (wat ik volgens mij al vaker heb geschreven) dus dat dit niet meer helpt zie ik niet zo gauw gebeuren. Shadow is met een onzettend dun/scherp bit ingereden en is dus altijd vrij ongevoelig in de mond geweest.

En Shadow is beslist niet ongelukkig!!! Dit wil ik toch wel even heeeel duidelijk maken!
Als hij het ergens niet mee eens is, dan laat hij het wel merken. Gisteren ook, ze bleef naar zijn zin te lang op 1 volte, hij peert hem, niet gevaarlijk, niet met een noodgang of bokken, gewoon, nou is het genoeg. Toen we vervolgens weer meer gingen variëren in figuren liep hij heel braaf.

Citaat:
als je een goede houding hebt, en je het paard goed kan laten lopen, zal hij ook veel makkelijker nageven, want nu wordt ie gedwongen om m zo te laten lopen..

hij wordt niet gedwongen, gedwongen noem ik 'in de krul trekken en houden' De momenten op de foto's loopt hij zo, omdat hij dat zelf deed, wij vragen het, hij doet het op het moment dat hij los is, daarvoor kun je vragen wat je wil, maar zelfs met afdwingen krijg je het dan niet voor elkaar...

en we zijn bezig met naar een zachter bit toe te rijden, maar dat kost nou eenmaal tijd

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:19

Okee dame's....jullie doen het geweldig! De pesoa wordt niet aangetrokken en het paard loopt lekker ontspannen door de baan met de geweldig zittende ruiters erop! IK geef het (ook hier ) OP!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:20

De mensen die het allemaal zo goed weten zouden eens op zo'n paard moeten stappen.. Durf te wedden dat het in de praktijk vies tegenvalt Knipoog

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:22

Wendy15 schreef:
De mensen die het allemaal zo goed weten zouden eens op zo'n paard moeten stappen.. Durf te wedden dat het in de praktijk vies tegenvalt Knipoog
Daar ben ik het helemaal mee eens Ja Wat Chantal tot nu toe al bereikt heeft met Shadow, daar kunnen velen nog wat van leren.

aerdenhout1: Ik kan niet goed uit de context opmaken of dit nu sarcastisch is bedoeld of niet?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:25

Kom eens naar mijn stal en kijk eens naar al de paarden die op deze manier verpest zijn !!!! Ik weet na zoveel paarden waar niets meer mee te beginnen was denk ik wel een heel klein beetje waar ik het over heb! Dus Wendy15 kom een keer langs zou ik zeggen!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:26

Foto's 2,3,5 en 9 geven mij geen ontspannen beeld!

Natuurlijk kun je niet van iedere harde mond een zachte mond meer creëren, maar door constant 'zwaarder' en scherper te rijden is zometeem helemaal het effect weg........en terug gaan naar een bustrens.....(gezien somminge foto's) is denk geen ideaal stapje terug... Waarom rijdt je hem niet op dubbele teugel? Teugel door het bit voor het rijden en bij niet luisteren/vervelen een correctie teugel door het laatste gat??

Tis niet aanvallend bedoeld, maar gewoon als vraag en tip Haha! !!

Verder wel mooi paardje Vingers aflikken

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:29

aerdenhout1 schreef:
Kom eens naar mijn stal en kijk eens naar al de paarden die op deze manier verpest zijn !!!! Ik weet na zoveel paarden waar niets meer mee te beginnen was denk ik wel een heel klein beetje waar ik het over heb! Dus Wendy15 kom een keer langs zou ik zeggen!

Waarom zou ik langskomen? Mijn paard loopt prima op een trensje. Maar sommige paarden zijn gewoon moeilijker daar op te rijden en bijvoorbeeld buiten ronduit gevaarlijk waardoor dit misschien een goede oplossing is.. Zoals jullie kunnen lezen wordt er aan gewerkt en doen ze hard hun best! Ik snap daarom niet waarom het allemaal zo aanvallend moet..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:41

als het al jaren het geval is, betekend niet dat het goed voor het paard is..... gezien hoe het paard loopt is het behoorlijk stug, en dat kan ook door scherpe inwerking bit komen....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:47

Wendy15 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Waarom zou ik langskomen? Mijn paard loopt prima op een trensje. Maar sommige paarden zijn gewoon moeilijker daar op te rijden en bijvoorbeeld buiten ronduit gevaarlijk waardoor dit misschien een goede oplossing is.. Zoals jullie kunnen lezen wordt er aan gewerkt en doen ze hard hun best! Ik snap daarom niet waarom het allemaal zo aanvallend moet..

Idd maar er zit wel degelijk een rijtechnisch probleem achter en dit moet je aanpakken. Dan moet je een weten hoeveel zo'n paarden binnengekomen zijn op de stal waar ik soms kom. bokken, stijgeren wegvliegen, zijn van die halve moordmachines zeg maar. Het eerste wat er dan gebeurt is pessoa eruit en een gewoon bitje erin. Ok er moet een aantal weken, soms maanden aan gewerkt worden om het weer goed te krijgen, maar geloof me ze komen perfect (door iedereen) te rijden op een gewoon bitje weer buiten. En Ts zegt zelf dat hij eigelijk niet gevaarlijk doet. Ok als hij geen zin heeft om iets te doen wat te lang duurt, oefening bv en hij peert em, moet je daarvoor dan een pessoa gebruiken, dan zit er toch wèl een beetje dwang achter het rijden. Pony/paard heeft aan, kijk dit vind ik te saai of helemaal niet leuk, dan moet je er toch geen pessoa in hangen om hem toch op zn plaats te kunnen houden. Zo'n dingen kunnen anders worden aangepakt. Veel variatie, veel dingen die hij wel leuk vind. Met balkjes gaan werken enzo. Zijn maar voorbeelden he.
Dan @ TS je zegt dat je hem niet dwingt om zo te lopen met dit bit, dan weet je niet wat voor werking dit bit heeft, je hoeft nl echt niets te doen om al druk op dit bit te creeeren. En dat hij al hard is in de mond en altijd is geweest doordat hij vroeger op een scherp bit gereden is is geen reden om het ook te doen. Maar goed dat jullie aan met een zachter bit rijden werken.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:50

maar als die zo 'gevaarlijk' is waarom rijd die chantal1 ofso zonder cap? Sigaar

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:04

chOcodipJ schreef:
maar als die zo 'gevaarlijk' is waarom rijd die chantal1 ofso zonder cap? Sigaar

Nors opkijken daar zeg je zo iets

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:05

Waar wordt hij dan bestempeld als gevaarlijk?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:16

MoonWencke schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens Ja Wat Chantal tot nu toe al bereikt heeft met Shadow, daar kunnen velen nog wat van leren.

en daar kan ik alleen maar ja op knikken Ja
Shadow heeft een heel tijd stil gestaan (of zeer weinig gereden) voordat Chantal1 ermee aan de slag ging, het is al geen soepel dier van zichzelf. Maar met beleid heeft ze er al heel veel verbetering in gebracht.

Shadow is idd ingereden op n heel dun bit, er zaten zelfs scherpe randen aan. Een gewone trens kwam echt niet door en toen is in overleg met een instructrice de pessoa gekomen. Dit is al jaren terug, er is geen sprake van steeds scherper gaan. Hij loopt nog steeds op dat bit.
Nu wordt er geprobeerd om met n gewoon trensje te rijden maar soms lukt t dus even niet. Geeft toch niet? Het mag toch even tijd kosten? De goede intenties zijn er toch?
Shadow laat zich door niets dwingen, hij is slim en heeft een grote trots. Je ziet op de 1e foto's dat ie ook niet meewerkt, omdat er een plaspauze nodig was, wat zijn eigenaresse (shadowlover) ook goed opgemerkt had. Pessoa of niet, dan doet ie t ook niet. Dat bit dwingt hem niet in een houding, het houdt hem niet achter op de wei, of wat dan ook.

Rijtechnisch moet Shadow los gewerkt worden. Hij zit sinds een tijd heel erg vast in de hals.
Maar de dames weten al dat dat mijn mening is, en dat hij dan makkelijker te sturen is op trensstand (of met t busstrensje). Ik geloof ook dat ze daarmee aan t werk zijn en ik geloof ook dat dat wat tijd gaat kosten.

Qua rijstijl van de dames kan ik alleen zeggen dat Chantal1 heel zacht rijdt, ze trekt haar hakken dan mss wel op maar stoort haar paard niet in n beweging.
Shadowlover zit er op de laatste foto mss niet zo strak in de houding op maar zij wilde alleen n rondje galopperen voor de lol, dat let je wrs gewoon ff wat minder op alles. Daarnaast rijdt zij vrnl buiten met de teugels op standje lang, er wordt niets scherp ingewerkt door haar met haar handen.
Chantal2 heb ik nog niet zien rijden. Op enkele foto's zou ze wat meer mee mogen geven maar naar mijn weten zit ze nog maar voor 1 van de 1e keren op dit paard. Inclusief dat voor het eerst Shadowlover kwam kijken hoe t ging, waardoor ze mss wat meer gespannen reed omdat ze graag wilde dat t goed ding. Je moet ook ff aan elkaar wennen.

Ook weet ik dat de pessoa er deels voor het vertrouwen inhangt. Zolang het paard daar geen last van heeft (en bij de ruiter die ook daarom dat bit pakt, wordt er niets niet getrokken of gesjord), waarom zou t niet kunnen? Als t vertrouwen er is, loopt hij ook fijn. Wat er nog aan vertrouwen opgebouwd kan worden, dat komt wel met de tijd. Maar dit is n heel discussiepunt waar vast tig meningen over zullen zijn Lachen .

Shadow is geen ongelukkig paard. Als Shadow ongelukkig is, laat hij zich geeneens naar t achterste randje van de wei rijden om te gaan werken. Schat m niet zo laag in, als er 1 is met een mening, is Shadow het!
Ja, er kan wat verbeterd worden, dat kan altijd, dat weten de dames ook. En binnenkort met een ander zadel ligt daar wrs ook al n stap in de goede richting.
Qua bit wordt er aan gewerkt. Een dubbele teugel kan n oplossing zijn, daar heb ik m zelf een tijd fijn mee gereden. Maar de dames hebben dat nog nooit gedaan, dus wordt er gewacht op de gelegenheid dat ik tijd heb om daarmee te helpen en om te kijken of dat ook voor hun werkt.

Ik snap dat mensen een scherp bit niet meteen positief inschatten. Maar ik vind dat de algehele situatie wat overdreven slecht wordt ingeschat. Lachen

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:20

Wat ik hierover kan zeggen is dat het er toch zeker wel vriendelijk uit ziet. Ja, het pessoa bit is scherp maar ik zie wel een paard wat er niet gespannen of onwillig uit ziet.

Chantal2 mag wat werken aan haar houding en handen maar verder vind ik dit zeker kunnen.

Het is bijna onmogelijk te zeggen vanaf een foto wat een paard voor bit moet, en als een ervaren eigenaresse zegt dat dat een pessoa is en als er goed mee gereden wordt, wat is dan het probleem ?

Veel plezier nog met je mooie shadow! Vingers aflikken Ook beide Chantals!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:23

Jééh!
Waarom rijd je inhemelsnaam met een pessoabit op het onderste gaatje, denk dat ik
het wel kan raden. Je pony gaat niet snel genoeg nabeneden dus knup je er een pessoa
in en vervolgens lekker veel spanning Ja . Verstandig!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:25

Liins schreef:
Jééh!
Waarom rijd je inhemelsnaam met een pessoabit op het onderste gaatje, denk dat ik
het wel kan raden. Je pony gaat niet snel genoeg nabeneden dus knup je er een pessoa
in en vervolgens lekker veel spanning Ja . Verstandig!

Misschien even het topic doorlezen voor je een grote bek geeft? Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:57

Wendy: Nou sorry, maar ze gaan niet verandwoord overweg met de Pessoabit . En ik ga zeker niet heel het topic doorlezen Knipoog , Sorry. Vind ik niet nodig weet nu al genoeg Ja . en dat die niet te houden moet zijn, zijn ook nadere oplossingen voor, en niet zo'n bit om vervolgens jezelf te verdedigen .

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:58

Liins schreef:
Wendy: Nou sorry, maar ze gaan niet verandwoord overweg met de Pessoabit . En ik ga zeker niet heel het topic doorlezen Knipoog , Sorry. Vind ik niet nodig weet nu al genoeg Ja . en dat die niet te houden moet zijn, zijn ook nadere oplossingen voor, en niet zo'n bit om vervolgens jezelf te verdedigen .

Voor je met een opmerking komt vind ik het wel zo fatsoenlijk dat je ook de rest hebt gelezen Knipoog

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:59

Nou sommige topic's vind ik het wel nodig ja, om alles door te lezen. Bij dit echter niet! Dit ziet er gewoon niet goed uit, wees is redelijk? kijk is goed? als ik mijn paarden rijden emt pessoabit zijn ze allebei tegen de hand en moeilijk. met een trensje echter niet. elk paard reageert anders. maar iedereen ziet wel dat die niet verantwoord is Knipoog .

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:04

Dus jij denkt dat je alles weet kent en dat jouw theorien voor elk paard op gaan? Prima, jouw mening, maar ga niet voor anderen oordelen!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:05

Jammer dat iedereen hier gelijk zn mening klaar heeft, terwijl deze 2 meisjes dit paard gewoon zo goed als ze kunnen in beweging houden, aangezien hij als hij teveel stilstaat erg snel `vastroest`en niet de meest soepele van nature is.
Om ervoor te zorgen dat deze nog meiden hem kunnen rijden zonder dat Shadow met hen gaat lopen hebben ze een beetje hulp nodig. Niet om er een `krul`in te krijgen zoals iedereen hier gelijk denkt, maar gewoon om hem in de baan te houden en te kunnen controleren.
Ze zijn er goed mee bezig en werken eraan het steeds beter te doen. Het bitje hebben ze duidelijk nodig met een reden en niet als hulpstuk om het snel en makkelijk te maken.
De foto`s laten zien dat Shadow er net zo goed plezier in heeft en dat het enige wat hem irriteerde was dat hij dringend een plaspauze nodig had.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:12

Liins schreef:
Hier kan ik dus echt boos om worden Boos! Jij weet dus echt niet al genoeg, want anders zou je zo niet oordelen. Je weet niet wat er precies aan de hand is, omdat je de rest niet hebt gelezen. Geef dan alsjeblieft ook geen reactie!