krummel schreef:En ik ben het ook eens met Crosskip, als je zelf rustig bent word je paard dat ook. Geeft het beestje de tijd om te wennen, wandel een rondje met het dier op het terrein. Zo kan hij ook even lekker om zich heen kijken. En misschien nog wel belangrijker; vertrek gewoon optijd zo hoef je ook niet te haasten, en kun je voor alles gewoon lekker de tijd nemen!
Dat is natuurlijk stierepoep.
Een paard kan ook bang zijn in een vreemde omgeving en dat is heel normaal en logisch. Dan kun je er zo rustig opzitten als je wil, maar een paard dat echt bang is daar heb je een hele kerel aan.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan grof tegen hem moet worden.
Overigens heb ik zelf ook een paard op wedstrijd gereden, die ik altijd lang losreed omdat hij vrij heet was en voor mij te sterk was om dan nog door de proef te rijden. Dus ik reed die een dik uur los en was hij braaf die dag dan stapten we gewoon veel.
Nou, ik steeg op, paard kwam omhoog voor ik mijn been er goed en wel over had geslagen, draaide om op zijn achterbenen en ging in volle galop naar het losrijterrein (jeuh, vriendjes!!!) terwijl ik nog naar mijn beugel zocht en probeerde fatsoenlijk te blijven zitten (en dat was een heel eind, was zo'n groot NKB-concours
). Daar had ik de pech dat er nog iemand met een heet paard aan het rijden was die de nodige spatjes had. Ik heb dus anderhalf uur gegaloppeerd want mijn ring liep ook nog uit. Steeds als ik hem terughad, zag hij het andere paard een bok geven oid en dan ging hij weer. Ik had er nog stuur op zitten gelukkig dus ik ben mijn ring in gegaloppeerd, heb mijn proef grofweg in galop afgelegd (tof hoor in het M, jury lag blauw van het lachen onder tafel volgens mij) en ik kreeg mijn paard niet eens meer naar de trailer gereden dus ik heb nog een half uur zo door moeten galopperen. En ik kreeg hem NIET teruggereden. Geloof me dat je lol dan ver over is!