Hulpteugels rage?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Hulpteugels rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:56

ik heb zeker het idee dat als 'hij niet wil', er heel vaak klakkeloos een hulpteugel aangehangen wordt, en dat dat erg afhangt van de cultuur op een stal.

Overigens vind ik hulpteugels als een gogue heel zinvol bij het longeren. persoonlijk gebruik ik hem ook omdat mijn paard heel lekker hals gaat strekken, maar ik rijd er nooit mee.

Een slof en een tiedemann verschillen nog niet eens zoveel in werking, dus daarom hoef je het niet te doen, alleen een tiedemann schakelt zichzelf uit zodra een paard nageeft. Bovendien kan je door na te geven, een paard wel de hals laten strekken.
Bij een slof is het risico groot dat je hem te lang blijft vasthouden. Een fractie te lang kan er al voor zorgen dat een paard achter de teugel gaat kruipen. Daarom vind ik dat een slof in de handen van een ervaren ruiter thuishoort, die de slof alleen die momenten gebruikt als het nodig is, en meteen nageeft als het moet (en dan nog....)
Vastbinden aan het zadel heb ik geen ervaringen mee, ik stel me voor dat een paard dan niet meer echt kan halsstrekken. Tijdens het rijden moet je een paard wel af en toe kunnen laten ontspannen. Bovendien is voorwaarde voor een slof dat de achterhand er wel goed onder wordt gereden, anders krijg je een paard dat aan de teugel getrokken wordt.

Ik ben persoonlijk erg terughoudend met hulpteugels met het rijden (op de losse martingaal na, die kan geen kwaad).

Wat mij het meeste stoort, is dat je vaak ziet dat mensen er wat aanhangen omdat die-en-die het ook doet, dus zonder dat ze zich goed verdiept hebben in de specifieke werking van die hulpteugel en het precieze probleem van hun paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:59

Ik merk het idd ook dat het steeds meer een rage wordt (pieken en dalen)
Ik zie het vaak genoeg dat de een een slof oid er om hangt omdat die andere in het les het ook doet.

Lous schreef:
Niet alleen de hulpteugels lijken een soort van rage ook de mexicaanbse neusriem is helemaal in.

Mensen vergeten al snel dat het een speciale werking heeft. Het staat mooi en het paard gaat er goed door lopen, maar mensen lijken maar niet te beseffen waarom de paardjes zo gaan lopen. Boos!

En ook dat zie ik steeds meer. Een paard wat voorheen altijd prima liep moet nu een mexicaan omheen Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:15

ik kan nu heel dom klinken maar wat is de speciaale werking van een mezicaanse neusriem ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:18

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:19

Wat draumpje zegt, herken ik ook. Ik heb jaren terug een "gogue" periode meegemaakt op een manége/pensionstal. Zelfs de shet moest eraan geloven... Ergens anders waren ze meer van de chambon-teugels. Rond dezelfde tijd, was het "in" om met de handen op de heup te rijden, dat deed echt iedereen die op concours was, en het paard losreed, nu is dat écht not done... Haha!
Oh ja, en bijna alles wat sprong of buitenreed werd met martingaal gereden (als de gogue er niet aanhing natuurlijk).
Eens kijken, (mijmerdemijmer Dromen ) wat hadden we nog meer...Oh ja, wel geen hulpteugel, toch even er tussendoor: de hackamoore, en dan niet zo'n kleintje, maar de neusbreker, die was er vrij snel weer uit, lang niet ieder paard pikte dat...
En jaren later heb ik de "Thiedemannteugel periode" meegemaakt. (Oh mén, ik word oud...)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:28

Ik rijd mijn paard afentoe met een slofteugel als ze heel sterk in en met geen mogelijkheid naar beneden te krijgen is maar als ik haar er dan eenmaal door heb gata hij er weer af, gewoon als extra hulpje dat je net wat meer te zeggen hebt. '
Maar mijn mening is, dat je eigelijk gewoon (altijd) zonder een hulp teugel moet kunnen rijden, tenzij het echt niet anders kan

sisi19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:37

Ik ben een beetje tegen de hulpteugel. Als het moet dan moet het. Zoals bv. de martingaal dat de paarden niet te hoog met de hoofd in de buurt bij jou kom.

Ik rij liever zonder hulpteugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:40

het valt me op dat er geen mesnen zijn die hier komen en zechen van ik rijd altijsd met een hulpt teugels want hulpteugels zijn er voor om te helpen. valt me op dat dat soort mensen nog niet zijn geweest

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:50

Ben blij dat ik op een recreatiestal sta haha...verre van alle rages in hulpteugels, ankypads, setjes en weet ik veel wat.
Bij ons rijdt er dus niemand met hulpteugels! Waarom zou je?

Als je iets rijtechnisch op kan lossen waarom zou je dan een hulpteugel gebruiken? Lijkt mij dat het gewoon onkunde is van de ruiter om haar paard niet goed te kunnen rijden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:55

Anoniem schreef:
het valt me op dat er geen mesnen zijn die hier komen en zechen van ik rijd altijsd met een hulpt teugels want hulpteugels zijn er voor om te helpen. valt me op dat dat soort mensen nog niet zijn geweest

Dan heb je mijn reactie niet gelezen Tong uitsteken

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:28

Haha! Haha! Haha! ! Herkenbaar dit! Eerst was er het elastiek.....toen kwam de Thiedemanteugel .... toen kwamen de touwtjes .... en als klap op de vuurpijl; kwam een Deurneleerlinge bij ons op stal, die reed met slof. Hup, ieder kind met slof ....
maar er mee om kunnen gaan, ho maar Ach gut ....
Maar ja, zo heb je bij ons wel meer rages!
Idd de Mexicaanse neusriem .... sponsoring (hebben ze een jas gekregen van de friettent dus hup, iedereen een sponsor!) ....
een springrage ... longeerrage ....dressuurrage (hup, iedereen een dressuurzadel) ... nu begint de westernrage (de helft heeft al een westernzadel, jaja Knipoog ).
Loopt er iemand met z´n 3 jarig paard te wandelen om het verkeersmak te maken (iedereen aan de wandel Clown !, ga er toch op zitten Hamer ), iemand leerde zijn paard Spaanse Pas en het duurde welgeteld 2 dagen voordat de halve stal het kende Slapen !
Het is gewoon Ziek elijk!
Maar ja .... kinders .....je doet er niets aan ... Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:07

beetje overdreven allemaal om alles na te doen wat een ander heeft, bij mij op stal doet gewoon iedereen wat ze zelf fijn en goed vinden voor het paard en niet met al die poespas. Rijd dan ook maar op een erg kleine stal met maar 6 ruiters en 10 paarden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:00

Ik merk het ook op stal ja, de Pessoa met het longeren was bijvoorbeeld ineens hélemaal in en iedereen slingerde er nu zo'n ding omheen. Martingalen werden al wel gebruikt als het nodig was, maar vooral de bijzet & Pessoa heb ik steeds meer gezien bij paarden die het niet nodig lijken te hebben.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 08:59

Hanmar schreef:
Ik merk het ook op stal ja, de Pessoa met het longeren was bijvoorbeeld ineens hélemaal in en iedereen slingerde er nu zo'n ding omheen. Martingalen werden al wel gebruikt als het nodig was, maar vooral de bijzet & Pessoa heb ik steeds meer gezien bij paarden die het niet nodig lijken te hebben.

bijzet ben ik dan wel een voorstander van, anders heeft echt dressuurmatig longeren geen zin maar een passoa vind ik weer iets minder, vooral als mensen en geen verstand van hebben en zo'n ding op dressuurstand zetten ipv op langlaag

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:50

ik ben er persoonlijk niet zo'n voorstander van want tja in de ring mag je oo kniet met slof ofzo rijden (zelfs niet bij het springen) maar tja mode heah, wel rijdt ik enkele paarden met slof ( in de hand) en longeer ik ze bijgezet. Dit ter bevordering van ontspanning en rugspieren. Maar wat slof betreft word die in 90% van de gevallen (zelfs door profi's ) verkeerd gebruikt