buitenteugel strakker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: buitenteugel strakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:32

Ir111 schreef:
Agnes75 schreef:
Alle druk die mogelijk op de binnenteugel zit, belemmert het ondertreden van het binnenachterbeen. Als een paard volledig recht is, dan is de druk gelijk verdeeld op beide kanten. Een paard wat echter niet recht is (en dat geldt voor heel veel paarden), mag je nooit teveel spannen op de binnenhand, het paard moet zichzelf dragen. Er is dus een verschil.

Mee eens, daarom doe ik niets met mijn binnenhand, ik sta alleen toe met de buitenhand. Zeggen we dan niet hetzelfde alleen dan anders?

Clown

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:34

BitchyWitchy schreef:
verography schreef:
en dit vind ik ook zo vaag bitchywitchy: want ik had ook weer gehoord dat je juist ook met je buitenteugel moet spelen (gelukkig rijd ik western, is niet zo ingewikkeld Nagelbijten / Gniffelen )

ROFL
Dat western heb ik ook geprobeerd, maar na meer dan 20 jaar dressuur..... Nee, voor mij geen western (al vind ik het wel heel leuk om naar te kijken, en knap wat jullie doen Ja )

Soms speel je ook met beide handen, ligt aan de situatie Haha! Is moeilijk zo uit te leggen. Is makkelijker als je irl in gesprek bent met het liefste nog een ruiter erbij ook Knipoog

weet je waarom western zo makkelijk is: Je gebruikt vaan maar 1 hand. ROFL geen gezeik over binnen of buitenhand dus Tong uitsteken (soms pakken we ze op met beide handen)

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:35

Je buitenteugel hoeft niet strakker, als een paard recht vooruit loopt moet je evenveel druk op beide teugels hebben. Ga je vervolgens een wending in houd je beiden handen op dezelfde plaats. Omdat het paard een stelling aanneemt zal de afstand bit-binnenhand kleiner worden en de afstand bit-buitenhand natuurlijk groter. Hierdoor rijdt je een wending dus automatisch op de buitenhand, zoals het hoort. Heeft niets te maken met een teugel korter maken!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:36

Agnes75 schreef:
[En als het paard zichzelf draagt, heeft ie geen steun aan de binnenhand en kun je die dus even los laten, zonder dat het paard anders gaat lopen. Er is dus een verschil. Als je de binnenhand even los laat, dan heb je nog steeds wel aanleuning via de buitenteugel en jouw binnenbeen, dus de aanleuning is dan niet zoek.

Ho, dit stuk heb ik even over het hoofd gezien. Daar ben ik het toch niet mee eens (sorry Haha! ).

Als ik rijd streef ik naar perfect gelijke aanleuning op beide teugels. Mijn paard loopt dan in balans op eigen benen. Ik vraag hem gelijke druk op beide teugels te nemen. Als ik dan 'ineens' mijn binnenteugel loslaat verstoor ik het samenspel toch?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:38

Haha! Ja, ik denk het wel hoor. We zijn het eens! Wat jij eerder beschrijft, Ir111, lijkt meer op het achter de teugel gaan, je teugels hangen in boogjes, het paard loopt in een krulhouding maar doet van achter niets. Er is geen aanleuning in dit geval. Zoals jij stelling rijdt, dat is de manier bij een recht gericht paard, dus ik denk dat je een van de gelukkigen bent die er 1 heeft Knipoog. En ja, je verstoort misschien wel even het samenspel tussen binnen- en buitenteugel, maar het is een perfecte manier om te controleren of het binnenachterbeen er wel goed bij is (bij een scheef paard). En bij een goed gereden paard herstel je het contact ook zo weer.

De discussie neigt nu wel naar het recht richten, misschien nog wat boven de pet voor TS??
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 21-05-07 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:39

Agnes75 schreef:
Haha! Ja, ik denk het wel hoor. We zijn het eens! Wat jij eerder beschrijft, Ir111, lijkt meer op het achter de teugel gaan, je teugels hangen in boogjes, het paard loopt in een krulhouding maar doet van achter niets. Er is geen aanleuning in dit geval. Zoals jij stelling rijdt, dat is de manier bij een recht gericht paard, dus ik denk dat je een van de gelukkigen bent die er 1 heeft Knipoog. De discussie neigt nu idd naar het recht richten, misschien nog wat boven de pet voor TS??

Was het maar zo'n feest... Mijn volte op die manier rijden lukt maar zelden zo. Lachen

Je hebt gelijk, laten we on topic blijven!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:44

HoofBeat schreef:
poeh, hier is een hele discussie ontstaan.
jezus wat ingewikkeld allemaal Tong uitsteken
ja, ik zal het vragen maar voorlopig ben ik daar nog even niet. zoals ik al zei ik ben geen beginner maar ook niet super gevorderd. ik vindt het ook al raar dat ze dat zeggen maarja, ik ben geen exper. van alle reacties hier vat ik samen:
voorlopig NIET DOEN.
is dat duidelijk Cool

Sorry, beetje boven je pet geloof ik....Ik zou niet zomaar zeggen: NIET DOEN, maar vraag naar het WAAROM. Dat kunnen ze je vast uitleggen!

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:48

buitenreugel strakker ?
Hoe strakker ? je moet hem niet te strak doen anders kan de pony niet na binnen buigen
maar je moet hem wel iets meer erbij hebben als je binnenteugel,
het is altijd : buitenreugel binnen been Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:52

Agnes75 schreef:
Sorry, beetje boven je pet geloof ik....Ik zou niet zomaar zeggen: NIET DOEN, maar vraag naar het WAAROM. Dat kunnen ze je vast uitleggen!

En daar ben ik het volmondig mee eens! *LOL*

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:18

hmm, mij wordt geleerd om met mn binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, vooral in n volte.en in die volte dan mijn binnenhand n beetje van de hals af zodat ze ruimte krijgt om stelling aan te nemen.
ook om mn paard nageeflijk te rijden moet ik mn buitenhand sluiten en binnenbeen geven.
Om m na n volte of iets dergelijks terug recht te maken gewoon evenveel druk op beide teugels.
af en toe binnenhand naar voor geven om te zien of paard op eigen benen loopt.
Nu ik erbij nadenk is mijn binnenbeen en buitenhand n belangrijk gegeven in mn rijden, en t voelt ook goed aan,
heb vaak de neiging om mn buitenhand 'weg te geven' en nu ik dit zo aan het afleren ben en hem er beter bij hou, loopt mn paard veel beter, gecontroleerder en meer ontspannen.

dus op de vraag of je je buitenteugel strakker moet houden, k weet niet of strakker wel t juiste woord is, maar allesinds er wel goed bijhouden Lachen (en vooral je binnenbeen niet vergeten, want anders gaat t hele principe verloren natuurlijk)