Elastiek vriendelijker dan Slofteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Elastiek vriendelijker dan Slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:47

Als je echt goed kan rijden is een slofteugel veel beter. Het voordeel is dat je de slofteugel dan niet nodig hebt en als je hem gebruikt, zeer kort.

Als je niet goed kan rijden een elastiek. Het voordeel is dan dat je met minder inspanning een schijn resultaat bereikt en dat je daar als ruiter niet veel beter van wordt. Een elastiek is geen hulpmiddel of een oplossing, een elastiek maskeert je beperkingen als ruiter/longeerder.

Een goede ruiter zal nooit of zelden voor elastiek kiezen. Elastiek heeft geen gevoel. Een goede ruiter heeft een hele goede zit, werkt heel goed in en heeft een sterk ontwikkeld ruitergevoel.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:19

ik denk dat je aan de hand van het paard moet bekijken welk hulpteugel je eventueel wilt gebruiken, voor mijn kwpener gebruik ik liever een halsverlenger omdat ie probeert te hangen en mij eruit trekt. voor onze fries liever een slof zodat ze rustiger blijft en nagefelijker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:40

Maar als je een elastiek gebruikt voor een paard wat al hangt, wordt dat dan niet erger? Dan zou ik kiezen voor een slof, die kun je ook loslaten, een elastiek blijft inwerken.(als je tussen de 2 moet kiezen dan)

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:44

Gewoon rijden zonder die flauwekul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:56

Dat was de vraag niet.... ik ben het wel met je eens, heb liever ook geen van beide.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:03

valori schreef:
Gewoon rijden zonder die flauwekul.

had jij maar eens moeten proberen bij mijin merrie Knipoog

Slof is vriendelijker. Ook een elastiek kan dieronvriendelijk zijn bij verkeerd gebruik, dat staat niet in de vraag Knipoog

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:56

Het licht er ook aan hoe de slof word gebruikt.
Ik ben zelf niet zo van de hulpmiddelen.
Maar als de slof op een GOEDE manier gebruikt word is denk een slof iets vriendelijker omdat je die los kan laten en een elastiek alsmaar strak zit tenzij het paard met ze hoofd naar beneden gaat, dan is die losser. maar met een slof kan je zelf bepalen hoe ver je wilt gaan qua strakte.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:02

Ik heb zelf een keer met slof gereden, en heb het niet nodig om een paard naar beneden te rijden ofzo, beide lopen netjes naar beneden maar één van de paarden was toen zo ontiegelijk dwars al een paar dagen lang, toen heb ik de slof wel eraan gedaan maar puur dat als ze steigerde ze druk voelde en weer terug ging Lachen

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:23

Het is ook niet erg om een keer een hulpteugel te gebruiken, als je ze maar op de juiste manier gebruikt en op het juiste moment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:25

Ik vind een slof stukken beter dan een elastiek, en nu praat ik over een situatie waar beiden goed gebruikt worden. Een slof heb je zelf in handen en kan je zelf laten vieren of aannemen wanneer nodig of in bepaalde situaties- een elastiek kan je niet zelf even gauw losser maken wanneer je denkt dat dat echt nodig is voor iets. Bovendien blijft het toch (licht) inwerken al loopt je paard 'goed', een slof niet.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 18:06

Wildwings: Precies! Helemaal mee eens Ja . Shannon, mijn appaloosa die zet zichzelf vast met een elastiek, die gaat haar nek opzetten en zo dus een onderspier kweken wat niet de bedoeling is, Fire doet dit ook.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:30

Ligt aan je doel. Met een stiek maak jemeer lengte, een slof maakt juist korter.

Een paard wat van zichzelf graag met de neus op de borst loopt kun je leren zichzelf te stretchen met een stiek. Een paard dat moeite heeft zich korter in zijn lijf te maken kun je beter een slof aanhangen. Een slof kan ook een fijne noodrem zijn.

Maar zoals iedereen inmiddels weet: alleen doen als je goede begeleiding hebt!

xroowxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:43

ik ben nu myn welshje aan het beleren,
hy kan al beetje ryden en doen,
maar ga nu veder met ze rugspieren en alles erby.
(jullie weten zelf wel alles wat ik bedoel)
en ben nu met elastieken bezig.
maar hy doet het er super goed mee.
hy gaat er niet in hangen en lopen trekken,
met de slof kan hy niet want dat zit te strak en vast by hem,
dan gaat die gek doen en is die niet meer te longeren,

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 03:01

durffffffffff te gaan leren paardrijden :+

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:35

Een elastiek blijft niet werken als je paard z'n hoofd gaat meegeven...
Als je het juist aan doet en niet te strak, geeft het geen druk meer als het paard zijn hoofd omlaag doet.
Een slof is een marteltuig, tenzij je een ervaren ruiter bent zonder en er mee kan werken.
Dan zit je met het volgende: Een zonaamde ervaren ruiter zou het moeten kunnen oplossen zonder hulpteugels.
Ik ben er niet tegen maar ik probeer alles zonder op te lossen, en na wat trainen lukt da perfect en kan je tenminste zeggen da je het zelf hebt gedaan.
Voor te longeren gebruik ik wel steeds een gogue, slof of bijzetteugels

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:39

Lisanne_ schreef:
Het licht er ook aan hoe de slof word gebruikt.
Ik ben zelf niet zo van de hulpmiddelen.
Maar als de slof op een GOEDE manier gebruikt word is denk een slof iets vriendelijker omdat je die los kan laten en een elastiek alsmaar strak zit tenzij het paard met ze hoofd naar beneden gaat, dan is die losser. maar met een slof kan je zelf bepalen hoe ver je wilt gaan qua strakte.

Met een elastiek kan je ook beslissen hoe strak het zit, in het begin, tijdens het rijden kan je gwn effe naar voor leunen en hem losser maken ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:12

Dubai_x3 schreef:
Als je het juist aan doet en niet te strak, geeft het geen druk meer als het paard zijn hoofd omlaag doet.
Een slof is een marteltuig, tenzij je een ervaren ruiter bent zonder en er mee kan werken.
Dan zit je met het volgende: Een zonaamde ervaren ruiter zou het moeten kunnen oplossen zonder hulpteugels.
Ik ben er niet tegen maar ik probeer alles zonder op te lossen, en na wat trainen lukt da perfect en kan je tenminste zeggen da je het zelf hebt gedaan.

Niet eerlijk om fout slof gebruik met correct elastiek gebruik te vergelijken. Ik zie in de praktijk de elastiek veel vaker slecht gebruikt worden dan de slof. Vandaag op wedstrijd nog om van te janken zo kort afgesteld. Maar ook bij correcte afstelling zie ik heel vaak paarden die lekker gaan hangen op die elastiek. Een slof laat je op zo'n moment los. Je vóelt nl wanneer ie er op hangt. Een elastiek heb jij zelf niet in handen en dat is de crime, je voelt niet wanneer het paard er op hangt. Hij loopt leuk "in de krul" maar in feite hangt ie gewoon.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:06

Ayasha schreef:
Dubai_x3 schreef:

Niet eerlijk om fout slof gebruik met correct elastiek gebruik te vergelijken. Ik zie in de praktijk de elastiek veel vaker slecht gebruikt worden dan de slof. Vandaag op wedstrijd nog om van te janken zo kort afgesteld. Maar ook bij correcte afstelling zie ik heel vaak paarden die lekker gaan hangen op die elastiek. Een slof laat je op zo'n moment los. Je vóelt nl wanneer ie er op hangt. Een elastiek heb jij zelf niet in handen en dat is de crime, je voelt niet wanneer het paard er op hangt. Hij loopt leuk "in de krul" maar in feite hangt ie gewoon.

Jij bent voorstander van slof, ik ben van geen van de 2 voorstander en da is duidelijk. Ik vergelijk ze trouwens ni ;) Als je je paard correct rijdt zal je paard niet hangen op de elastiek. en idd bij de slof kan je losser laten, maar de meeste weten helaas niet hoe ze ermee moeten rijden. En ik rij met een gogue of een rekker, dus 2 verschillende elastieken en ik hang ze nooit te vast, en meestal laat ik halverwegen hem wat langer, gewoon effe vooroverbuigen en hem verhangen, zo moeilijk is da ni ;) met beide wordt verkeerd gereden en ik denk dat het overeenkomt eigenlijk. het zit gewoon zo dat als je beide correct gebruikt er geen probleem is. Maar zoals ik al zei, een goede ruiter heeft geen van beide nodig en kan het probleem verhelpen met de benen, zit, ...

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:07

nu heb ik geleerd geen elastiek ed te gebruiken en los alles zelf op met men benen of zit en dat is nog de beste oplossing :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:52

Dubai_x3 schreef:
Jij bent voorstander van slof, ik ben van geen van de 2 voorstander en da is duidelijk. Ik vergelijk ze trouwens ni ;) Als je je paard correct rijdt zal je paard niet hangen op de elastiek. en idd bij de slof kan je losser laten, maar de meeste weten helaas niet hoe ze ermee moeten rijden. En ik rij met een gogue of een rekker, dus 2 verschillende elastieken en ik hang ze nooit te vast, en meestal laat ik halverwegen hem wat langer, gewoon effe vooroverbuigen en hem verhangen, zo moeilijk is da ni ;) met beide wordt verkeerd gereden en ik denk dat het overeenkomt eigenlijk. het zit gewoon zo dat als je beide correct gebruikt er geen probleem is. Maar zoals ik al zei, een goede ruiter heeft geen van beide nodig en kan het probleem verhelpen met de benen, zit, ...

De meeste weten sowieso niet hoe ze een hulpteugel moeten gebruiken. Ik ben geen voorstander van de slof. Dat maak jij er van. Ik ben er wel van overtuigd dat wanneer beide correct gebruikt worden, de slof beter is. Hulpteugels kunnen het spreekwoordelijke "frangske" soms net wat sneller doen vallen. Betekent niet dat je het zonder niet klaar zou krijgen. Maar goed de enige hulpteugel die ik al gebruik onder het rijden is de martengal. En dan nog bij één paard dus :') Hulpteugels zijn sowieso niet mijn meest verkozen oplossing.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:17

Van elastiek krijg je naar mijn idee schijn-nageeflijkheid. Het geeft wel mee maar laat niet echt los. Krijg je volgens mij taaie, kauwgom-achtige paarden van. Misschien een uiterste middel voor een paard dat extreem gevoelig is in de mond, maar ook daarbij lijkt me een gevoelige ruiterhand beter. Slof hoeft niet schadelijk te zijn, mits toegepast door een ruiter met voldoende gevoel en timing. Zelf vind ik het alleen bruikbaar als hulpmiddel bij longeren om een paard over zijn rug te laten lopen. Rijden met een slof vind ik een crime. En ik ben er eerlijk gezegd van overtuigd dat je alle rijtechnische problemen zonder slof of andere hulpmiddelen kunt oplossen als je er maar de tijd voor neemt en als je als ruiter maar ervoor zorgt dat je steeds blijft werken aan je gevoel en techniek.
Zeker een jong onbedorven paard moet gewoon beleerd kunnen worden zonder slof, punt. Wie daarbij een slof nodig denkt te hebben, ook al is het maar af en toe, heeft naar mijn idee gewoon te veel haast om dingen voor elkaar te krijgen waar het paard nog niet aan toe is, of waartoe de ruiter niet in staat is.

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:52

Ik rijd zelf eigenlijk nooit met elastiek of slof, wel ben ik van mening dat je dan beter met slof kan rijden kun je makkelijker mee "spelen" dan met een elastiek naar mijn idee.

yplusb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:29

Het zijn allebei fijne hulpmiddelen voor verschillende "problemen" alleen moet je wel weten wat je doet en hoe je het doet...en ook altijd in je hoofd houden dat het een tijdelijk hulpmiddel is wat je ook weer moet afbouwen. Niet iets waar je altijd mee moet blijven rijden...

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:46

het liefste beide niet, maar als ik dan moest kiezen een slof, hierbij kan je zelf de lengte bepalen.
ik ken wel iemand die deze helemaál verkeerd gebruikt, namelijk als het paard netjes nagevelijk loopt dus de slof komt losser te hangen, de slof fijn op te pakken met een ruk totdat het paard als het ware met zijn neus op zijn borst loopt en dan het liefst nog een tikkie strakker!

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:39

Mag ik dan vragen wat officieel de juiste manier van afstellen van een elastiek is?
Heb nooit met slof gereden, wel met elastiek (manege).
Maar vraag me nu dan af hoe je een elastiek op de correcte manier afstelt.
Bij mij hing het elastiek namelijk gewoon los op een gegeven moment...