Tijdens het rijden, paard met de binnen hand belonen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Tijdens het rijden, paard met de binnen hand belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:05

SGWOllie schreef:
Jaime1 schreef:
Je paard is nu gewend om beloont te worden door een klopje, als je hem nou in vervolg gaat belonen met een klopje gebruik dan ook je stem zo van : 'BRAAAAAF' oid. Op een gegeven moment gaat je paard dan begrijpen dat wanneer je dat zegt hij ook trots op zichzelf mag zijn. Op een gegeven moment kan je dan tijdens het rijden het klopje vervangen door je stem. Zodat je tijdens de proef etc. niet het contact met de teugels verliest.

Ik ga het nog één keer zeggen, belonen met je STEM mag juist NIET tijdens de proef!
Een (subtiel) klopje met de binnenhand is daarentegen geen probleem. Trouwens, als je daardoor je aanleuning verliest doe je iets duidelijk niet goed. TS, gewoon doorgaan met wat je nu doet, zo te horen (ehh, lezen) gaat het prima zo.

Belonen met stem mag niet nee, maar een subtiel binnehnadje net zo goed niet in een proef.
Ik kreeg dus op een subtiel binnenhandje -1.

Niet dat ik er mee stop.. maar ik kan makkelijker tijdens de proef "braaf" of "mooi" zeggen zonder dat dat opvalt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:36

LaBella schreef:
ik beloon hem ook met mijn buitenhand Tong uitsteken

Je moet dus niet belonen met je buitenhand, maar met je binnenhand.
Je rijd je paard op je buitenhand, dus je binnenhand naar voren leggen is juist een goede oefening om te kijken of je hem nog op je buitenhand hebt.

Ik doe ook regelmatig mijn binnenhand alleen even naar voren om te kijken of ze op de plek blijft.
doe ik mijn buitenhand ok naar voren dan wil ik dat zij ook met haar neusje naar voren gaat!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:46

maar dat uberstreichen is toch dat je beide handen vooruit steekt?
mijn paard volgt mijn hand, dus als ik beide handen vooruit steekt steekt zij haar neus vooruit, dus is de oefening niet juist?
ik snap het niet zo Haha!

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:52

als je je wijsvinger even uit je vuist steekt en daarmee even door de manen gaat, ziet de jury het vaak niet Tong uitsteken

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:30

Je rijdt een paard niet op de buitenhand, maar altijd op 2 teugels!

Maar dat terzijde, ik beloon ook met mijn stem hoor. Het mag wel niet, maar ik rijd nu in de L1, dus ehhh het zit mij wel goed. Ik wil dat mijn paard het weet als ie het goed doet, dus ik roep gewoon af en toe `goed zo jongen´ of ´braaf´ als ik vind dat ie het verdient. En in die lage klasses staan ze het vaak wel toe hoor. (maar je moet het niet net voor zo´n juryhokje doen:D)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:20

Bij uberstreichen controleer je de zelfhouding van het paard, door heel kort je handen vooruit te schuiven zie je of het paard op je handen steunt of alleen maar een prettige aanleuning heeft.
Ik vind dat je veel zaken natuurlijk zoveel mogelijk op twee teugels moet rijden, maar op zich zit de basis hem in de buitenteugel: die stuurt je paard bij stelling, wending, sbw, etc. Dus in principe moet je ten allen tijde even de binneteugel kunnen lossen zonder dat er iets aan de oefening verandert.

miekjuhh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:41

ik beloon ook gewoon met mijn binnenhand, nooit problemen mee gehad. (ook nog nooit in een proefje gedaan trouwens)

Verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:43

beloon met binnenhand maar het meest met mijn stem,,,,,

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:05

Hier maak ik ook heel veel gebruik van. Tegelijkertijd, als ik haar een beloning geef met binnenhand, praat ik ook met mijn stem. Dan weten ze ook dat ik op die toon blij ben hoe ze het doen om het zo maar even te zeggen.

Bij de pony gebruik ik dat dus vaak, en merk iedere keer weer dat hij daar rustig van wordt, en dat hij het dan bevestigd dat dat het goede is. Ik gebruik daar ook m'n stem dus bij, en wissel dat af, dan eens m'n hand een klopje of aai geven, dan mijn stem, dan allebei een keer. Werkt goed! In de proef doe ik uiteraard alleen zacht met mijn stem, ofja bij mijn paard, met de pony rijd ik geen wedstrijden mee. Lachen