Eerst op voorhand, dan op achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eerst op voorhand, dan op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:19

Quir schreef:
Enne JoviBan: Het is absoluut niet aanvallend bedoeld, en ook zeker niet alleen tegen jou. Maar daarbij, jij doet het zelfde als zovele hier op bokt. Zeggen hoe het niet moet, maar vergeten hoe het wel moet...

Je hebt helemaal gelijk.
Ik lees zelden dit soort topics en reageer ook liever niet. Had ik nu ook beter niet kunnen doen. Bloos
Maar TS gaf mij niet de indruk open te staan voor een paardvriendelijke manier van rijden, laat staan dat ze respect heeft (of iig toont) voor het paard. En dat kan me boos maken ja. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:35

Ik denk dat het paard op deze manier zich eerder gaat onttrekken van de teugel en er achter zal gaan lopen. Er zijn zat topics op bokt hoe je een paard los kunt rijden, dus ja soms heb ik geen zin om de hele uitleg overnieuw te doen. Bovendien zie ik het paard en de ruiter niet, alleen goede les kan je echt uitleggen hoe het moet. Uit de post van de TS haalde ik gewoon dat de huidige manier niet netjes is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:48

JoviBan schreef:
Quir schreef:
Enne JoviBan: Het is absoluut niet aanvallend bedoeld, en ook zeker niet alleen tegen jou. Maar daarbij, jij doet het zelfde als zovele hier op bokt. Zeggen hoe het niet moet, maar vergeten hoe het wel moet...

Je hebt helemaal gelijk.
Ik lees zelden dit soort topics en reageer ook liever niet. Had ik nu ook beter niet kunnen doen. Bloos
Maar TS gaf mij niet de indruk open te staan voor een paardvriendelijke manier van rijden, laat staan dat ze respect heeft (of iig toont) voor het paard. En dat kan me boos maken ja. Knipoog

De manier hoe het wel moet, is altijd met geduld en een goede instructeur.
Dat laatste is het grootste probleem denk ik.
Ze zal eerst zelf moeten inzien dat deze manier niet de goede is, om vervolgens de ogen te open voor de juiste manier. Helaas denk ik niet dat de ts nog over het idee eens is, dat de instructie die ze heeft gekregen, niet klopt. Verdrietig

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:17

fryskhynders schreef:
hallo
we hebben het niet over zagen !!!!

Rustig maar, ik bijt niet.

Maar hier ging het dus wel om zagen, want hard spelen en handen vast zetten is gewoon zagen..
Misschien de volgende keer eerst het topic lezen?

Daarbij, als een paard écht over geeft? Ja dan zal die 'ontspannen', dus ontspannen aanvoelen, want het dier geeft geen verzet of protest meer. In de meeste gevallen duikt het paard achter de teugel, dus paard voelt heel prettig aan, geen gehang in je handen maar juist heel licht. Dat dit niet juist is, tsja dat hoort de instructeur te zeggen, maar aangezien hij dit zelf zegt vraag ik me af of hij het wel waard is om met paarden om te gaan, laat staan les te geven!

JoviBan: Die indruk heb jij niet alleen, ik ook. Als je respect voor je paard hebt, noem je hem gewoon weg geen 'meneer knol' en zeg je hoofd in plaats van kop. Ja oke, ik zeg ook wel eens dat mijn paard een koppie heeft, maar dan altijd in de zin van ik vind dat ze een mooi koppie heeft.
Maar kop hoor je mij niet zeggen...

Enne mij zal je ook niet snel terug zien in dit soort topics, maar ik ben het antwoord: "Goed les nemen." Méér dan zat.
Oke, goed en regelmatig les van een goede instructeur is van heel groot belang, maar mag je niet om hulp vragen op bokt, omdat iets niet lukt en het eens van een andere kant bekijken dan van jouw zelf en die van je instructeur? Mag je geen antwoorden met oplossingen hopen/verwachten.
Wie weet krijg je een tip, die misschien wel werkt en waar je met je instructeur mee aan de gang kan. Dat is dan toch fijn?! En dan heeft bokt de functie die vooral in dit subforum bedoeld is! Iemand helpen, al is het maar met woorden, dat kan net genoeg zijn!

Maar het antwoord: "Goed les nemen" De mensen die dat zeggen, kunnen gewoon beter hun mond houden en maar ergens anders zich gaan bemoeien, want waarschijnlijk zullen de meeste in de meeste gevallen niet eens WETEN waar het over gaat....

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:11

Quir schreef:
fryskhynders schreef:
hallo
we hebben het niet over zagen !!!!

Rustig maar, ik bijt niet.

Maar hier ging het dus wel om zagen, want hard spelen en handen vast zetten is gewoon zagen..
Misschien de volgende keer eerst het topic lezen?

Daarbij, als een paard écht over geeft? Ja dan zal die 'ontspannen', dus ontspannen aanvoelen, want het dier geeft geen verzet of protest meer. In de meeste gevallen duikt het paard achter de teugel, dus paard voelt heel prettig aan, geen gehang in je handen maar juist heel licht. Dat dit niet juist is, tsja dat hoort de instructeur te zeggen, maar aangezien hij dit zelf zegt vraag ik me af of hij het wel waard is om met paarden om te gaan, laat staan les te geven!

JoviBan: Die indruk heb jij niet alleen, ik ook. Als je respect voor je paard hebt, noem je hem gewoon weg geen 'meneer knol' en zeg je hoofd in plaats van kop. Ja oke, ik zeg ook wel eens dat mijn paard een koppie heeft, maar dan altijd in de zin van ik vind dat ze een mooi koppie heeft.
Maar kop hoor je mij niet zeggen...

Enne mij zal je ook niet snel terug zien in dit soort topics, maar ik ben het antwoord: "Goed les nemen." Méér dan zat.
Oke, goed en regelmatig les van een goede instructeur is van heel groot belang, maar mag je niet om hulp vragen op bokt, omdat iets niet lukt en het eens van een andere kant bekijken dan van jouw zelf en die van je instructeur? Mag je geen antwoorden met oplossingen hopen/verwachten.
Wie weet krijg je een tip, die misschien wel werkt en waar je met je instructeur mee aan de gang kan. Dat is dan toch fijn?! En dan heeft bokt de functie die vooral in dit subforum bedoeld is! Iemand helpen, al is het maar met woorden, dat kan net genoeg zijn!

Maar het antwoord: "Goed les nemen" De mensen die dat zeggen, kunnen gewoon beter hun mond houden en maar ergens anders zich gaan bemoeien, want waarschijnlijk zullen de meeste in de meeste gevallen niet eens WETEN waar het over gaat....

Ik heb het nooit over zagen gehad maar streng zijn met mijn handen. Een paard kan je wel degelijk in de maling nemen. Toen mijn instructeur naast hem ging lopen en sterk aanpakte met zijn handen kon hij opeens wel gewoon lopen en netjes zijn best doen en toen dook hij niet achter de teugel. Dat ik kop zeg weet ik niet waar het vandaag kwam Tong uitsteken te snel typfoutje denk ik. Verder noem ik hem alles met meneer: meneer knol, meneer pony, meneer lieverd. Ook als ik naar de weide loop om hem te halen, zeg ik gewoon: hallo meneer knollie. Maar daar ging het topic niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:16

Carry schreef:
Ik heb het nooit over zagen gehad maar streng zijn met mijn handen. Een paard kan je wel degelijk in de maling nemen. Toen mijn instructeur naast hem ging lopen en sterk aanpakte met zijn handen kon hij opeens wel gewoon lopen en netjes zijn best doen en toen dook hij niet achter de teugel.

Quote:
"Kop omhoog", "hij doet net of hij gek is", "spelen (hard), dan gaat hij naar beneden", "hoofd naar beneden gespeeld/gezaagd", "meneer knol" etc..
Boos!
Meid, zolang jij ervan overtuigd bent dat een paard je in de maling neemt, wordt 't nooit iets. En heeft het ook geen zin om een topic te openen.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:17

Oja, ik heb hem gister zo gereden. Opeens kon hij wel losgeven na een kwartier en kon ik gewoon rustig met los teugeltje doorrijden. Nu reageerde hij wel op mijn binnenbeen en liep lekker actief van achteren. Ik houd me dus gewoon vast aan hoe ik nu rijd. Ik rijd alleen zo als hij gewoon niet wilt nageven en met zijn hoofd in de lucht wil gaan rennen. Hij is af en toe zo vervelend. Dan volg ik het welbekende advies: ga dan nog harder, op maar dan gaat hij alleen op de muur af. Dan heb ik nog maar 3 dingen te doen. Naar links gaan hangen, naar rechts gaan hangen (om zo te hopen dat ik de goede kies en er niet naastlig) of vol in de remmen te gaan. Hij liep gister goed op deze manier. Het ging hier om een discussie en niet op aanvallen (en dan niet alleen maar aanvallen op mijn berichten). Hij ontspant hierop. Daarnaast speel ik in zijn mond. Ik zaag absoluut niet.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:19

JoviBan schreef:
Carry schreef:
Ik heb het nooit over zagen gehad maar streng zijn met mijn handen. Een paard kan je wel degelijk in de maling nemen. Toen mijn instructeur naast hem ging lopen en sterk aanpakte met zijn handen kon hij opeens wel gewoon lopen en netjes zijn best doen en toen dook hij niet achter de teugel.

Quote:
"Kop omhoog", "hij doet net of hij gek is", "spelen (hard), dan gaat hij naar beneden", "hoofd naar beneden gespeeld/gezaagd", "meneer knol" etc..
Boos!
Meid, zolang jij ervan overtuigd bent dat een paard je in de maling neemt, wordt 't nooit iets. En heeft het ook geen zin om een topic te openen.

Ik heb vandaag meerdere mensen gesproken. Paarden weten precies wie erop zit en uitgekookte paarden nemen je gewoon in de maling. Ik ken paarden/pony's die gewoon kreupel gaan lopen aan het begin van de training in de hoop dat ze weer op stal worden gezet. Dan hoef je mij niet meer te vertellen dat ze je in de maling nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:19

Ja hoor......... Slapen Slapen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:20

JoviBan schreef:

Als je alleen dat soort antwoorden kan geven kan je dus beter een ander topic zoeken

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:22

Citaat:
Ik heb vandaag meerdere mensen gesproken. Paarden weten precies wie erop zit en uitgekookte paarden nemen je gewoon in de maling. Ik ken paarden/pony's die gewoon kreupel gaan lopen aan het begin van de training in de hoop dat ze weer op stal worden gezet. Dan hoef je mij niet meer te vertellen dat ze je in de maling nemen.

Een paard wat kreupel loopt heeft pijn en hoopt niet op stal gezet te worden, omdat ze niet graag op stal staan. Clown

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:24

Betteke schreef:
Citaat:

Een paard wat kreupel loopt heeft pijn en hoopt niet op stal gezet te worden, omdat ze niet graag op stal staan. Clown

Ik heb het over paarden die mensen in de maling nemen. Niet over paarden die pijn hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:24

Carry schreef:
JoviBan schreef:

Als je alleen dat soort antwoorden kan geven kan je dus beter een ander topic zoeken

Dan heb je mijn vorige antwoorden niet gelezen zeker? Lips are sealed

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:28

Dit is duidelijk praten tegen een muur. Meisje ga wat goeie boeken lezen over paarden en hun gedrag, daar wordt je een stuk wijzer van dan van allerlei dressuurmiepen die denken het wiel te hebben uitgevonden.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:32

Carry schreef:
JoviBan schreef:

Dan heb je mijn vorige antwoorden niet gelezen zeker? Lips are sealed

Je hebt het over mijn instructeur de laan uit sturen. Hij is hartstikke goed, we hebben het op een nette manier geprobeerd. Dit lukte niet, dus dan zo en dit werkte. Het gaat mij erom dan hij goed gaat lopen en heb daar alles voor over. Dit is het eerste paard dat ik zo moet rijden, de rest geeft wel na op hoe ik rijd, dan hoef je mij niet te vertellen dat het allemaal mijn schuld is. Zolang het paard respect toont tegen mij doe ik het tegen hem, maar mij tegen de muur aan rijden, als ik precies doe wat mijn instructeur zegt vind ik absoluut respectloos van het paard. En dit was voordat we hem aanpakte op deze manier. Dit paard dacht een loopje op ieder moment met mij te kunnen nemen. En nu werkt dit, nu gaat hij eindelijk respect tonen voor mij, en dan pas kan ik het naar hem toe doen en krijg ik dit? Nee dat is positief. Daarnaast, hij wilde dat ik met sporen ging rijden en met zweep. Dit weiger ik nu. Omdat ik op die manier niet wil rijden. Hij moet gewoon nageven op mijn hand, been en zit. Hij kan het namelijk wel in stap, maar zodra ik ga draven doet hij iedere keer weer hetzelfde geintje.

P.s. Ik wil graag niet met meisje worden aangesproken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:47

Oh, wat makkelijk weer om het paard de schuld te geven, terwijl het waarschijnlijk toch echt puur aan jezelf ligt.
Jouw manier van benaderen vind ik afschuwelijk. Hoe kun je zo met een paard omgaan? Is het geen tijd om een andere hobby te zoeken, want het lijkt me niet erg plezierig voor jezelf als voor het paard. Alleen maar kijken naar de prestatie van het paard i.p.v. je eigen prestatie. Het paard geeft je duidelijk iets aan, misschien is er iets anders mis met hem?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:51

Nadya schreef:
Oh, wat makkelijk weer om het paard de schuld te geven, terwijl het waarschijnlijk toch echt puur aan jezelf ligt.
Jouw manier van benaderen vind ik afschuwelijk. Hoe kun je zo met een paard omgaan? Is het geen tijd om een andere hobby te zoeken, want het lijkt me niet erg plezierig voor jezelf als voor het paard. Alleen maar kijken naar de prestatie van het paard i.p.v. je eigen prestatie. Het paard geeft je duidelijk iets aan, misschien is er iets anders mis met hem?

Opper dan een mogelijkheid. Hij loopt 5 minuten daarvoor nog goed en zodra ik erop ga is hij helemaal gespannen meteen. Ik hoef nog niet eens wat te hebben gedaan of hij kijkt al naar de sterren. Terwijl hij het wel gewoon kan als ik erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:57

Mogelijkheden:

- rugpijn
- zadel past en/of ligt niet goed
- panelen van het zadel zijn te hard, geven drukking, hebben bobbels
- bit past en/of ligt niet goed
- bit is niet geschikt
- je handen zijn te hard
- gebitsproblemen (bijv. haken)
- je zit gespannen op hem
- angst (spanning, hoofd omhoog, harder lopen = vluchtgedrag, vaak voor pijnverwachting)
- etc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:57

Tja, zoals jij overkomt in dit topic, zou ik als paard ook gespannen raken. Clown Haha!

Nee, effe serieus, ik kan zo toch niet roepen wat het paard precies aangeeft? Maar paarden doen iets vanwege een reden en ze hebben echt geen wraakgevoelens van 'oh zij gaat op mijn rug zitten en nu ga ik eens even heel anders lopen dan zij wil'. Kom op, zeg, het is een dier, geen mens.
Ik kan je niet helpen met wat er precies aan de hand is, dan zou ik jullie samen moeten zien werken. Maar ik denk echt dat er ietsje meer aan de hand is en dat je toch ook echt naar jezelf moet kijken (of iemand het paard goed laten checken).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:58

Joviban geeft al heel wat mogelijkheden aan.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:00

JoviBan schreef:
Mogelijkheden:

- rugpijn
- zadel past en/of ligt niet goed
- panelen van het zadel zijn te hard, geven drukking, hebben bobbels
- bit past en/of ligt niet goed
- bit is niet geschikt
- je handen zijn te hard
- gebitsproblemen (bijv. haken)
- je zit gespannen op hem
- angst (spanning, hoofd omhoog, harder lopen = vluchtgedrag, vaak voor pijnverwachting)
- etc

- heeft hij niet, naar gekeken
- zelfde antwoord als hierboven
- ligt goed, ook laten controleren
- bit is goed
- alleen als het nodig is
- heeft hij niet
- is niet zo, zit op ieder paard hetzelfde
- angst, waarvoor? hij kan gewoon nageven op hoe ik het aangeef op hem. Nadat mijn instructeur ernaast had gelopen kon hij het ook opeens rustig en ontspannen. Toen opeens geen vluchtgedrag voor pijn of etc.

Vertel mij eens: waarom kan hij het dan wel en 10 sec ervoor nog niet? :S

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:04

Je bent duidelijk te hard met je handen,dat komt in alles naar voren,je moet kijken wat JIJ FOUT DOET,want een paard reageert alleen maar op WAT JIJ DOET.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:16

Gatver, Carry, uit je posts proef ik echt zo'n 'toontje'. Of heb ik het mis? Ik denk het niet gezien de rest van het topic. Ik denk ook dat JIJ iets fout doet. Of je ziet iets over het hoofd. Jij bent ook maar een mens, hoor.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:17

Volgens mij is het gewoon een rotknol die eropuit is om de TS dwars te zitten. Haha!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:19

Nadya schreef:
Gatver, Carry, uit je posts proef ik echt zo'n 'toontje'. Of heb ik het mis? Ik denk het niet gezien de rest van het topic. Ik denk ook dat JIJ iets fout doet. Of je ziet iets over het hoofd. Jij bent ook maar een mens, hoor.

Een 'toontje' heb ik totaal niet. Zoals ik al zei: hij kan het wel opeens als mijn instructeur naast hem heeft gerend (half rondje) dan kan hij wel opeens reageren op mijn binnenbeen om hem rond te krijgen en mijn handen die ik dan heerlijk stil kan houden. Hoezo kan hij het dan wel en als ik begin met rijden niet. Hij blijft dan overgens wel het hele uur naar beneden. Nu ik hem zelf een kwartier zo aanpak kan hij het ook. Zoals ik al zei, gister liep hij heerlijk met lang teugeltje naar beneden, in mijn tempo, heerlijk. Heb hem dan ook uitgebreid beloont. Hij liep toen echt goed. Maar waarom dan wel en eerst niet? Dat mogen jullie mij dan even uitleggen.