1e keer een zadel op en dan bokken is goed??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikowtje

Re: 1e keer een zadel op en dan bokken is goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:02

die van mij heeft de eerste keer met singel wel gebokt (naja gebokt, meer als een haasje gesprongen), het zadel vond hij niks aan, ik heb toen nog wel even door gelongeerd, maar volgens de mensen bij waar ik sta moest ik er maar op gaan, en ze bleven maar pushen, waardoor ik een grote fout heb gemaakt, ik heb het geprobeerd, mijn pony ontplofte echt werkelijk toen ik echt ging hangen (aan het zadel hangen met mijn handen en zo was goed), ik ben nu een stapje terug geggaan, en in de zomer ga ik hem lekker rustig inrijden... waarschijnlijk ga ik ook van stal veranderen, die van mij bokt en springt nu af en toe wel met zadel, dat was alleen de eerste paar keer niet, maar nu ik hem vaker zonder zadel longeer gaat hij soms nogal gek doen met zadel, maar verder wel heel vrolijk bokken :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:11

lotjj92 schreef:
ja, als een paard heeft kunnen ontploffen is de spanning er vaak af. en als ze zich inhouden gaan ze het vaak later of op een andere manier uiten!
Als een paard ontploft is dat een teken dat hij zich op de een of andere manier gedwongen of onder druk gezet voelt. Veel mensen gaan te snel, bereiden het paard niet goed voor, dat veroorzaakt de spanning. De oplossing is dus niet heel moeilijk: Bereid het paard rustig voor, eerst eens een dekje, dan eens een singeltje, en maak het leuk. Beloon veel, stel hem op zijn gemak.
Bedenk ook dat een zadel al gauw 8 tot 10 kilo weegt, en dat dat voor het paard best schrikken kan zijn. En als hij dan nog niet gebokt heeft, is de stap naar een ruiter erop vaak heel klein, vanuit de mens gezien. Voor het paard is dat een behoorlijk grote stap. Het is niet alleen veel meer gewicht, maar ook vaak slecht voorbereid, en dan doet die ruiter ook nog eens van alles! En vergeet niet dat opstijgen ook nog eens heel eng is. Dat veroorzaakt bij het paard enorm veel spanning, en dus in gebok. Zou je eerst eens gaan leunen op de rug, dan eens hangen, en dat een paar keer herhalen, tot het paard het gewoon vindt (een grote stap opdelen in veel kleine stapjes) is het allemaal veel minder spannend en eng, en zal het paard het makkelijker accepteren.
Paarden waarbij het wel heel snel gaat, en op dat moment (het moment van eerst zadel en dan ruiter) zich niet bokken, houden zich niet in. Ze zijn gewoon te overdonderd om te protesteren, en al dat protest krijg je idd later op je bord.
Als je het paard rustig voorbereidt, de tijd ervoor neemt, en hem iedere keer rustig laat wennen en het hele proces leuk maakt, zal hij niet overdonderd zijn, en voorkom je dus gebok. In welke fase dan ook. Bokken is altijd een uiting van protest, en betekent dus in alle gevallen dat de ruiter iets verkeerd doet. Bokken is niet een normaal iets bij het zadelmak maken. Dat het normaal gevonden wordt, zegt meer over de kennis (of eerder het gebrek eraan) van de ruiter.
@ Solvej: jij zegt het iets korter, eens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:17

Yamcha schreef:
Bokken is niet een normaal iets bij het zadelmak maken. Dat het normaal gevonden wordt, zegt meer over de kennis (of eerder het gebrek eraan) van de ruiter.

Waarom? Wrangler heeft flink gebokt bij het eerste longeren met losse stijgbeugels. Dat vond hij eng. Doorgelongeerd tot hij ontspannen was, daarna nog een aantal keer met losse beugels gedaan.

Het ruitermak maken heb ik in mijn eentje gedaan, dat was opstappen en wegrijden, niks aan de hand.

Ik zie niet in waarom het verkeerd was dat hij naar de beugels bokte. Liever dat hij daar naar bokt, dan omdat hij schrikt van mijn benen.

O, en daarvoor heeft hij gebokt op de longeersingel. Op mijn longeersingel zitten echt heel veel ringen en die kwamen tegen elkaar als hij ging draven en van dat getinkel ging hij helemaal uit zijn panty. Ik zie daar niks verkeerds in eigenlijk, hij schrok en na een minuut of tien wist hij dat er niks gebeurde.

Onder het zadel heeft hij tot op de dag van vandaag nog nooit iets echt raars gedaan.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:20

Dat een paard naar het zadel bokt de eerste keer is idd redelijk normaal. Maar als je het goed doet ontspant hij zich daarna en ga je pas verder voor die ontspanning bevestigd is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:56

Ik heb er (met een stuk of 12 tot 14 pony's, heb ze niet meer geteld) maar 1 gehad die de eerste keer dat ik er op ging bokt. Nooit problemen gehad met het zadel.
Wel een paar hete pony's gehad die gewoon snel ergens van schrokken en dan af en toe een bokje gaven, maar niet bokken om het bokken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:15

Ik kan me het meeste vinden in het stukje van Uriele.
Je kunt niet altijd voorspellen waar je paard op bokt. De een doet het om een geluidje de ander op druk, kan daar ook geen kwaad in zien tenzij het uit paniek is.
Bokken vanwege de ruiter heb ik nog maar 1x meegemaakt, maar dat was ook wel een brok dynamiet eesteklas.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:13

wij hebben gewoon er een zadel opgelegd en uit laten razen. Ze deed helemaal niks. Onder het zadel ook bijna nooit. alleen als ze er echt zin in heeft dan heb je een leuk vreugdedansje waar niemand blijft zitten:P
Maar bij de andere die heel druk, wild is.. Werd het tijd om een zadel opte leggen volgens een meisje. Mijn vriendin deed dus mee, en dat meisje (die zei dat ze dit al veel vaker had gedaan) had t zadel erop gelegd en gelijk de beugels lang gedaan. dat paard vliegt er vandoor hun hielden m neit meer en is er zo vandoor gegaan, dit was een erg heet paard en flipt van alles. eerste slechte ervaring met een zadel. het was niet mijn pony en ik was er wel bij, heel vaak gezegt dat ze dit rustig mesten opbouwen. niet geluisterd en die pony is er met longeerlijn enal weggerend.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:35

Daarom is leren te wijken voor druk zo belangrijk dat ze dat op de grond al kunnen... Toen ik de eerste keer mijn benen aanlegde toen we er de eerste keer opzaten schrok ze niet. Ze reageerde er op de juiste manier op Ja
Voorbereiden is zooo belangrijk Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:58

runningkawa schreef:
Ik denk dat veel mensen de fout maken dat als het paard niet gebokt heeft, ze denken dan kan de ruiter ook wel zo. En dan net wat te weinig aandacht daar aan besteed hebben.

Bokt een paard met het zadel, dat ze dan net wat meer tijd stoppen in het rustig aan de ruiter leren wennen Lachen

Want idd, braaf op het zadel betekend niet automatisch braaf op de ruiter

ik dnek dat je daar een heel goed punt te pakken hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:37

Ik vind de stelling absolute onzin. Heb aardig wat paarden zadelmak gemaakt en ingereden en eigenlijk nooit bokproblemen gehad.
Ik besteed graag en veel tijd aan grondwerk, waardoor ik bv al geen schrikreacties meer krijg op bv singeldruk, losse beugels tegen de buik etc. Ik wen ze aan aanrakingen met vreemde voorwerpen, wen ze aan vreemde geluiden (ook op de rug, bij de achterbenen etc), leer ze wijken voor druk en speel gewoon heel veel met ze. Bij al onze paarden kun je bv met een strandbal onder hun buik door voetballen terwijl ze los op een zeiltje naast een paraplu staan, terwijl je ook een wapperende vlag in je hand hebt. Dat vinden we gewoon leuk en handig om de paarden al vroeg te leren. Heb je vooral op concoursen en met buitenrijden veel profijt van.
Goede voorbereiding is het halve werk.
Maar het blijven natuurlijk levende dieren, dus keertje schrikken/protesteren etc kan altijd.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:55

Sizzle schreef:
Armani88 schreef:
dit is echt pure onzin !!!
Ik heb al tig paarden ingereden en nooit meegemaakt,, dus gewoon gelul

Je drukt je lekker plastisch uit, zeg maar.
Jij hebt dus nog nooit een paard zien bokken met zadelmak maken? Goh, dan ben je vast een soort paardenfluisteraar (of stonden ze op sedalin Clown ).

was dit voor opmerking ??
klein kind

tuurlijk maak ik wel eens mee dat een paard bokt maar deze stelling wat ze zegt klopt niet..
lees eerst even goed voordat je ook een opmerking plaatst !!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:13

Armani88 schreef:
dit is echt pure onzin !!!
Ik heb al tig paarden ingereden en nooit meegemaakt,, dus gewoon gelul

sizzle schreef:
Je drukt je lekker plastisch uit, zeg maar.
Jij hebt dus nog nooit een paard zien bokken met zadelmak maken? Goh, dan ben je vast een soort paardenfluisteraar (of stonden ze op sedalin Clown ).

Armani88 schreef:
was dit voor opmerking ??
klein kind

tuurlijk maak ik wel eens mee dat een paard bokt maar deze stelling wat ze zegt klopt niet..
lees eerst even goed voordat je ook een opmerking plaatst !!

Op je teentjes getrapt? Ik vond niet dat je echt een vriendelijk duidelijk antwoord had geplaatst. TS stelde een vraag en om dat nou gelijk gelul te noemen vind is bepaald niet getuigen van een overdacht antwoord, vandaar mijn reactie.
Bovendien vind ik dat je nogal opschepperig overkomt met je 'tig' paarden. De persoon die de opmerking plaatste tegen TS heeft mischien nog wel 6x tig paarden zadelmak gemaakt en veel meer ervaring, daar weet je niets van. Ik heb er zelf geen tig (meer dan 20) zadelmak gemaakt maar kom toch aardig in de buurt. In zekere zin kan ik me best vinden in de stelling omdat ik dat inderdaad een aantal keer heb meegemaakt. Dat wil niet zeggen dat dat altijd het geval was. Ik paats van zo vennijnig het topic af te fikken kun je beter zeggen waarom je het er niet mee eens bent.