QuijoSavan schreef:Je moet voor jezelf een keuze maken. Een datum maken, zoals: Ik hou haar nog 6 maanden aan en zet door, zoals mijn nieuwe instructie motiveert. Rij ik dan bv. in X aantal wedstrijd niet de punten die ik droom of zie ik op videoband geen verschil, ga ik koper zoeken.
Ik heb een eenkennig/hete/zeer stressgevoelige merrie die zichzelf onder het rijden niet tekort doet. Ze zal vooral niet 'even' pijn leiden door zich in alle bochten te wurmen om mee te werken. Ze wil wel, maar niet 'te'.
Ze is nu 8jaar, heb haar nu 4jr, en heb 2jr ong. bij elkaar niet kunnen rijden ivm blessures. Ik ben nu M1 dressuur en kom haar wat 'mindere' bouw tegen; ze heeft goed achterbeen/flexibel genoeg, maar echt een merrie nek, dus zeer veel problemen met oprichting. In training ben ik al wel wat verder, maar elke wedstrijd slaat ze door; achter loodlijn lopen, huppelen, etc. van de stress. Met springen? Pas net 1jr bezig, want het kon gewoon niet door haar gestoorde gedrag om op de hindernis af te vliegen. Nu? Kan 90cm parcours meestal met 1-2 balkjes rondrijden.
Ik zit ook vaak in dubio; wel/niet verkopen..... Al leeftijdsgenoten rijden bv. al Z1 of springen idd ook al leuk L parcours... ik? Ben maar aan het aanmodderen....
Aan de andere kant: Ik leer nog steeds mezelf te begrenzen door niet boos te worden, rustig te blijven, betere oplossingen te vinden en vooral haar karakter te accepteren! Heb nog steeds geen verzorger gevonden die haar nageeflijk rond kan sturen in stap/draf/galop.... Dus zal ik ooit koper vinden die haar beter zal rijden dan mij? (excl. natuurlijk de hogere namen)
Zelfs mijn instructeur vind haar moeilijk te rijden, ook aantal vrienden en een andere instructrice die net zo lang of langer in de paarden zitten als mij kunnen er niet mee overweg....
Wat wil je? Zelf weten dat je het toch goed voor elkaar hebt, of toch de roem van de cijfers en plaatsingen? Als iemand klaagt: 'Probeer maar'.
Dan praten ze wel anders.....
Dus je moet alles goed op rijtje zetten. Evt. periode vast zetten en kijken hoever ze is verbeterd en dan beslissen of toch beter weten dat het eigenlijk wel goed is?
Die van mij hou ik tm/ 2007. Kan ik dan nog geen B-parcours rond komen of M2 proefje neerzetten, ga ik toch denk zoeken naar kopers... Maar wie weet, ga ik iets totaal anders doen; endurance. We zien tegen die tijd wel, maar nu hou ik nog vol....
Weet overigens ook dat Jet Set's ook wat karakter hebben zoals die van mij. Er staat merrie in de buurt en de eigenaar heeft ook veel moeite met rijden ivm karakter.
mijn moeder vond ook dat ik niet overhaast moest besluiten, en dat ik eerst het zomerseizoen moest afmaken en dan moest kijken wat ik wilde gaan doen.
maar soms moet je kiezen om toch een paard te verkopen. en dat geld ook vor jou. ik vind het knap hoe je zo doorzet. want die van mij is opzich een heel lief en willig paard. maar als het even kan probeert ze onder het werk uit te komen. en dat is ook waar ik elke keer tegen aan loop. dat ze zich met vol geweld zich eronder uit drukt, en weigert gehoorzaam te lopen. nadat ik een maand met een halsverlenger heb gereden is dit wel enorm verbeterd. en kan ik eindelijk ontspannender rijden.
ik denk dat ik haar nu in ieder geval nog houd. in ieder geval met de mensen om mij heen ga overleggen of ik dit paard moet houden, of toch een beter en makkelijker paard moet kopen. gewoon benieuwd naar hun mening. omdat er een aantal zijn die mij en mijn paard al vanaf het begin kennen