Paarden veel slaan met zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moirsa

Re: Paarden veel slaan met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:05

Ik rijd zelf een paard bij...
die is gewoon stront en stront eigenwijs...
niets helpt,, een tik op de kont wel...
dit heb ik een paar x volgehouden en nu hoef ik hem niet meer te gebruiken alleen nog maar vast te houden...

bekijk het zo; wat heb je liever? een eigenwijs paard die nergens zin in heeft of een paard die loopt als een zonnentje?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:55

Moirsa schreef:
Ik rijd zelf een paard bij...
die is gewoon stront en stront eigenwijs...
niets helpt,, een tik op de kont wel...
dit heb ik een paar x volgehouden en nu hoef ik hem niet meer te gebruiken alleen nog maar vast te houden...

bekijk het zo; wat heb je liever? een eigenwijs paard die nergens zin in heeft of een paard die loopt als een zonnentje?

Mee eens, als je m 1 keer goed aanpakt is het probleem al vaak opgelost. Tuurlijk zal ie je nog wel eens uitproberen of what ever, maar toch 1 keer goed aanpakken helpt vaak wel. Heb zelf ook aantal keer meegemaakt dat het er mal aan toe ging, maar had het daardoor mooi wel voorelkaar dat ie normaal liep & hij niet meer met mij een loopje nam.Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:50

In normale omstandigheden gebruik ik mijn zweep ook alleen maar als 'steun' om haar achterhand tijdens het verzamelen wat actiever te houden.

Maar eeuh, af en toe wordt mevrouw toch wel eens deftig in elkaar gerammeld.Bloos Niet zomaar natuurlijk, en het is ondertussen zelfs al bijna een jaar geleden. Maar mijn merrie is nogal aan de dominante kant, en test geregeld hoever ze haar lijn kan trekken. Normaal heb ik daar ook weinig problemen mee, omdat ik altijd als 'leider' naar voor kom. Maar als ik een heel lange tijd niets met haar gedaan heb denkt ze dat ze zo maar eventjes baas kan gaan spelen.(zoals vorig jaar, deze periode. Blokperiode van 2weken, exameperiode van 4weken. Dus 6weken waarin ik 6dagen van de 7 niet thuis was maar op kot aan het studeren was van smorgens vroeg tot snachts. Gevolg, 6weken niet gereden, zelfs geen wandelingetje. De eerste keer dat ik terug ging rijden kreeg mevrouw het in haar hoofd dat ze niet wou. Stappen aan de lange teugel was oke, maar zodra ik meer vroeg ging ze stil staan. Als ik vooruit drijfde met mijn been gaf ze een bok. Als ik opzij wou gaan ging ze recht ophoog. Als ik met mijn zweep kriebelde stampte ze achteruit. Daar zit je dan. Maar als je haar dan laat winnen heb je problemen, want dan krijg ik er gewoon niets meer mee gedaan. Heb dan toch de zweepoplossing gekozen. Slaan, zij slaat terug, slaan, zij slaat terug, slaan, zij slaat terug, slaan, zij slaat terug. Uiteindelijk heb ik haar in combinatie met heel wat geroep vooruit kunnen "slaan". Heb haar twee keer de piste rondgeslagen, en ben dan aan het werk gegaan. Moet zeggen, ze heeft voor de rest van de tijd geen voetje meer verkeerd gezet.)

Nog eens. Dit gebeurt niet elke training. Op deze moment gaat alles perfect, trainingen gaan heel goed, ze is superbraaf zowel op stal als tijdens het rijden,... Maar af en toe, als ze begint te testen, is het echt wel nodig. Anders raak ik gewoon in een cirkel zonder einde.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:55

@tantjeuh: Tja soms werkt het alleen op die manier, en als ik jou verhaal zo lees had ik precies hetzelfde gedaan...

Miss_Brabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:04

Ik rij ook soms met zweep, als je beetje sloom is.
Ik vind et eigenlijk wel dieren misandeling als je je pony gaat aframmen met de zweep.
Ik ken iemand en als die er van af valt gaat die haar paard tussen oren slaan en onder haar geslachtsdeel van pijn doet Verdrietig

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:51

Ik rij ook echt nooit met zweep niet omdat ik tegen een zweep ben maar, omdat het ik het irritant vinden om iets erbij in mijn handen te hebben.
Ik ben daar altijd wel blij mee geweest dat ik het nooit gedaan heb de mijne is altijd lekker aan mijn been nooit problemen.
Ik zie mensen bij ons op stal die nu in het M komen veel problemen krijgen omdat, ze niet meer met zweep mogen rijden.
Ik ben niet tegen de zweep maar wel tegen ten onrechte slaan en hard slaan!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:16

Vind het aframmen van je paard idd ook niet normaal.
Bij mijn verzorgpony heb ik geen zweep nodig, die loopt vanzelf wel. Ja
Alleen in de bak heeft ze soms wel een klein tikje nodig om het tempo beetje op te voeren.
Maar dit doe ik niet om haar af te ranselen.
Dat vind ik onzin, en ook zielig om aan te zien.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:13

ik was op een wedstrijd, en een paar deed een stap opzij. krijg een volle trap in zijn buik. dan denk ik wel eens. tjongejonge Sigaar het is een paard hoor! op een vreemd terrein nog wel. een klap/klop op zijn kont geven. is wat anders dan een trap in zijn gevoeligste deel van zijn lichaam Huilen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:17

lotjj92 schreef:
ik was op een wedstrijd, en een paar deed een stap opzij. krijg een volle trap in zijn buik. dan denk ik wel eens. tjongejonge Sigaar het is een paard hoor! op een vreemd terrein nog wel. een klap/klop op zijn kont geven. is wat anders dan een trap in zijn gevoeligste deel van zijn lichaam Huilen

Dat is gewoon niet meer normaal... mensen die bij het kleinste dingetje al een schop o.i.d geven.
Casper heeft van mij ook wel eens een schop in zijn buik gekregen. Voordat mensen me aanvallen 1 hij was nog een hengst met soms zeer vervelende trekjes 2 hij had echt iets enorms uitgevreten en 3 ik kon heb op dat moment nergens anders raken want ik had mijn handen vol aan hem...

De smid heeft hem is een keer een klap met de vijl gegeven, omdat hij boven op hem wilde springen als een hengst Nagelbijten / Gniffelen en daar was deze beste man niet van gediend, en hij heeft het nooit meer gedan Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:37

Ik hoef meestal ook alleen maar te zwaaien naar achteren toe, ik gebruik hem meestal of op schouder of achter de kuit als waarschuwing van hé even opletten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:44

Ik rijd bijna nooit met zweep. Hooguit als mijn andere hulpen om wat voor een reden dan ook te kort schieten. Dan pak ik 'em er ff bij. En ik hoe hem dan alleen maar achter mijn been te leggen of ze reageren al. Als ik ze niet zouden reageren zou ik kort aantikken, meer voor het schrik effect.

Wat andere ruiters doen.. Tsja ik zie wel eens dingen die ik zelf anders zou doen, maar probeer me daar maar niet mee te bemoeien.

Marije91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:34

tuurlijk is het zielig als zo'n kind wat nog niet kan rijden denk dat paard maar is even vooruit te laten gaan door een harde klap met de zweep. maar zo is echt niet iedere manege ruiter. ik ben zelf ook een manege ruiter (niet iedereen is rijk genoeg voor een eigen paard?) en ik rijd wel met zweep maar ik gebruik hem bijna niet en als ik um gebruik van die kleine tikjes net achter je kuit om gewoon even t paard weer wakker te laten worden als tie te lui wordt. wat ik wel raar vind is als manege ruiters met sporen gaan rijden. die paarden kun je makkelijk zonder sporen rijden en dan doen ze het toch. maar goed dat moeten ze dan maar zelf weten als ze er mee om kunnen gaan vind ik t nog niet zo heel erg.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:09

Ik rijd zelf nooit met een zweep, omdat mijn paard voorwaarts is + goed voor het been.
Het is dus in mijn geval niet nodig.

Maar laatst reed ik samen in de bak met een ruitertje en zij sloeg die arme pony de hele tijd.
Je kon gewoon horen waar ze zich in de bak bevind.

Het lijkt mij ook dat een pony/paard op een gegeven moment erg afgestompt raakt.

Maar ik ga er niets van zeggen, want het zijn mijn zaken niet.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:18

* joehoe* meld zich ff uhum

ik wil even zeggen dat iedereen eigenlijks respect zou moeten hebben voor manege pony's en paarden
sommige rijden al flink wat jaren mee, dus moeten heel wat kunnen verdragen.
bijvoorbeeld die beginnertjes als die pony niet vooruit wil is het teugels in een hand en een klap met de zweep in de andere hand. Soms denk ik dan heb toch een beetje medelijden, die beestjes rijden elke dag max. 3 uur en doen ontzettend hun best. dus hierbij, manege pony's en paarden zijn de echte toppers. Ja Ja

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:11

Bij ons op de rijvereniging durven veel beginnertjes geen tikken te geven (kkids van een jaar of 10) omdat ze denken dat het pijn doet en dat vinden ze zielig. Maar ik was vroeger precies eender Haha!
Ik heb nu altijd een zweep bij de hand omdat meneer soms niet goed reageerd op mijn been. Dan geef ik ook een tikje gewoon om hem attend te maken. En met sturen soms lichtjes op de buitenschouder als extra hulpje zodat hij de bocht goed om komt, maar dat gaat nu steeds beter

Wb manegepaarden: Die zijn wel wat gewend ja maar dat betekend niet dat ze aldoor geslagen mogen worden.. Ze lopen anders wel voor je

Mandii_Indah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:42

Ik vind dat je een paard best een keer een tikje mag geven.. maar een zweep is niet om je paard af te rossen.. Mijn paard schraapte veel met dr hoef over de grond.. zeer irritant en slecht... je geeft een tikje tege dr borst aan en ze stopt... t is meestal gewoon een corrigerend tikje,.. onder het rije heb ik em niet vaak nodig...

Zolang je normaal met een zweep omgaat en rustig doet is er niks mis mee tog?

Kusjj

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:45

Ik rijd ook met zweep en sporen en ja oom ik tik hem bij met de zweep. Mijn paard heeft gewoon de neiging snel in te zakken (als een pudding) en dan moet ie gewoon weer een tikje bij hebben..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:54

Mij is altijd geleerd dat 1 tik genoeg moet zijn.

Verder is een paard geen boksbal. Frustraties en ruzies gooi je in de kliko als je het erf op komt. Daar zijn kliko's nl ook voor.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:01

Ten eerste, mijn mening is: Een paard leer je iets door het positieve te belonen en het negatieve te negeren (niet door af te straffen). Paard onthoud waardoor hij 'aandacht' krijgt, of hij nu negatieve of positieve aandacht krijgt, hij onthoud het.

Daarbij een zweep is een hulpmiddel, het verlengt je hand en het is geen strafmiddel. Ja je kan er verrekte hard mee slaan, maar dat is de bedoeling er helemaal niet van.

Wat ik zou doen als er iemand bij in de bak is die hard slaat?
Ik zou er in eerste instantie wat van zeggen en dan niet in de zin van het negatieve. Maar gewoon zijn/haar doel vragen waarom hij/zij slaat... Ik zal niemand direct op zijn fouten wijzen door middel van boos worden, eerder door uit leggen, dan mag degene zelf uit zoeken of hij er iets mee doet of niet. Als hij door gaat, en mijn paard reageerd er op? Dan ben ik weg, ga ik wel ergens anders rijden...

Iedereen heeft zijn/haar eigen manier van rijden en handelen, maar slaan komt niet in mijn woordenboek voor.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:26

Grappig dat alles altijd de schuld van het paard is, er moet wat meer naar de ruiter zelf gekeken worden denk ik. Zie zo vaak gebeuren dat het puur de schuld van de ruiter is dat het paard zo reageert, maar hup gelijk een paar fikse tikken erachteraan!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:49

Miss_Brabbel schreef:
Ik vind et eigenlijk wel dieren misandeling als je je pony gaat aframmen met de zweep.
Ik ken iemand en als die er van af valt gaat die haar paard tussen oren slaan en onder haar geslachtsdeel van pijn doet Verdrietig

Omg, dan ben je echt ziek maar dan ook ziek bezig, Zij zijn groot en ik is klein!
Jammer dat zulke mensen bestaan, gatverdamme tegen zulke mensen kan ik niet tegen... Misselijk
Ze zouden zelf eens moeten voelen, ljáág,, Misselijk

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:55

Op de stal waar ik vroeger reed. Tja daar werd er veel geslagen, voornamelijk kinderen. Dan stonder er ponny's in een hok bij elkaar. Gaven ze de een een appel , en mepte ze de ander met de zweep weg. Wat ik ook een keer meemaakte, was een meisje der ponny dook in een emmmer voer, ze mepte met der zweep los op die ponny der hoofd. In de lessen ook, er werd wat afgeslagen met de zweep. Heb er jaren gestaan, en hierdoor echt een paasei hekel aan kinderen gekregen. Hoe vaak ik wel niet de neiging had om die kinderen de pest pokke in te slaan. Maar ben meerder jarig kan niks doen. Zeg je tegen de ouders, zeggen ze : Mijn kind doet dat niet.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:02

vanitymay schreef:
ik vind serieus dat ze op maneges zwepen en sporen moeten verbieden aangezien die mensen vaak geen idee hebben waar deze dingen voor zijn. het zijn namelijk geen externe aandrijvers maar inderdaad verlengingen van je hulpen. geen strafmiddelen. ik sla mijn paarden zelden tot nooit en dan helemaal niet met een zweep. ik leer ze van het begin af aan respect en vertrouwen in elkaar. klinkt misschien zeverig maar ik hoef nooit te slaan.
DFie manege paarden zijn ook gewoon dieren en ondanks het feit dat ze zijn afgestompt hoeven ze niet extra te lijden naar mijn mening omdat er weer een trut hola niet kan rijden. Ik vind dat ze daar veel strenger op moeten zijn...
paarden sla je gewoon niet uberhaupt sla je geen levende wezens..

das niet waar bij ons op manege letten ze daar erg goed op als een berijder onozel met de zweep een kei harden tik geeft wordt de zweep ingenomen en rijdt hij of izj oznder zweep veder

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:10

Jotee schreef:
Miss_Brabbel schreef:

Omg, dan ben je echt ziek maar dan ook ziek bezig, Zij zijn groot en ik is klein!
Jammer dat zulke mensen bestaan, gatverdamme tegen zulke mensen kan ik niet tegen... Misselijk
Ze zouden zelf eens moeten voelen, ljáág,, Misselijk

Zo iemand kan beter op een fiets gaan rijden gadverdamme inderdaad!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:30

Quir schreef:
Ten eerste, mijn mening is: Een paard leer je iets door het positieve te belonen en het negatieve te negeren (niet door af te straffen). Paard onthoud waardoor hij 'aandacht' krijgt, of hij nu negatieve of positieve aandacht krijgt, hij onthoud het.

Daarbij een zweep is een hulpmiddel, het verlengt je hand en het is geen strafmiddel. Ja je kan er verrekte hard mee slaan, maar dat is de bedoeling er helemaal niet van.

Wat ik zou doen als er iemand bij in de bak is die hard slaat?
Ik zou er in eerste instantie wat van zeggen en dan niet in de zin van het negatieve. Maar gewoon zijn/haar doel vragen waarom hij/zij slaat... Ik zal niemand direct op zijn fouten wijzen door middel van boos worden, eerder door uit leggen, dan mag degene zelf uit zoeken of hij er iets mee doet of niet. Als hij door gaat, en mijn paard reageerd er op? Dan ben ik weg, ga ik wel ergens anders rijden...

Iedereen heeft zijn/haar eigen manier van rijden en handelen, maar slaan komt niet in mijn woordenboek voor.
Zo doe ik het ook idd. Hoogstens leg ik de zweep even achter mijn kuit om wat actiever te maken, maar als ie dan voorwaarts gaat, gelijk belonen!
Straf is bijna nooit nodig. Maar veel mensen belonen te weinig en straffen te veel, en vragen zich dan af waarom hun paard altijd chagrijnig is. Clown