Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Moirsa schreef:Ik rijd zelf een paard bij...
die is gewoon stront en stront eigenwijs...
niets helpt,, een tik op de kont wel...
dit heb ik een paar x volgehouden en nu hoef ik hem niet meer te gebruiken alleen nog maar vast te houden...
bekijk het zo; wat heb je liever? een eigenwijs paard die nergens zin in heeft of een paard die loopt als een zonnentje?
Niet zomaar natuurlijk, en het is ondertussen zelfs al bijna een jaar geleden. Maar mijn merrie is nogal aan de dominante kant, en test geregeld hoever ze haar lijn kan trekken. Normaal heb ik daar ook weinig problemen mee, omdat ik altijd als 'leider' naar voor kom. Maar als ik een heel lange tijd niets met haar gedaan heb denkt ze dat ze zo maar eventjes baas kan gaan spelen.(zoals vorig jaar, deze periode. Blokperiode van 2weken, exameperiode van 4weken. Dus 6weken waarin ik 6dagen van de 7 niet thuis was maar op kot aan het studeren was van smorgens vroeg tot snachts. Gevolg, 6weken niet gereden, zelfs geen wandelingetje. De eerste keer dat ik terug ging rijden kreeg mevrouw het in haar hoofd dat ze niet wou. Stappen aan de lange teugel was oke, maar zodra ik meer vroeg ging ze stil staan. Als ik vooruit drijfde met mijn been gaf ze een bok. Als ik opzij wou gaan ging ze recht ophoog. Als ik met mijn zweep kriebelde stampte ze achteruit. Daar zit je dan. Maar als je haar dan laat winnen heb je problemen, want dan krijg ik er gewoon niets meer mee gedaan. Heb dan toch de zweepoplossing gekozen. Slaan, zij slaat terug, slaan, zij slaat terug, slaan, zij slaat terug, slaan, zij slaat terug. Uiteindelijk heb ik haar in combinatie met heel wat geroep vooruit kunnen "slaan". Heb haar twee keer de piste rondgeslagen, en ben dan aan het werk gegaan. Moet zeggen, ze heeft voor de rest van de tijd geen voetje meer verkeerd gezet.)

het is een paard hoor! op een vreemd terrein nog wel. een klap/klop op zijn kont geven. is wat anders dan een trap in zijn gevoeligste deel van zijn lichaam
lotjj92 schreef:ik was op een wedstrijd, en een paar deed een stap opzij. krijg een volle trap in zijn buik. dan denk ik wel eens. tjongejongehet is een paard hoor! op een vreemd terrein nog wel. een klap/klop op zijn kont geven. is wat anders dan een trap in zijn gevoeligste deel van zijn lichaam
en daar was deze beste man niet van gediend, en hij heeft het nooit meer gedan

Miss_Brabbel schreef:Ik rij ook soms met zweep, als je beetje sloom is.
Ik vind et eigenlijk wel dieren misandeling als je je pony gaat aframmen met de zweep.
Ik ken iemand en als die er van af valt gaat die haar paard tussen oren slaan en onder haar geslachtsdeel van pijn doet

vanitymay schreef:ik vind serieus dat ze op maneges zwepen en sporen moeten verbieden aangezien die mensen vaak geen idee hebben waar deze dingen voor zijn. het zijn namelijk geen externe aandrijvers maar inderdaad verlengingen van je hulpen. geen strafmiddelen. ik sla mijn paarden zelden tot nooit en dan helemaal niet met een zweep. ik leer ze van het begin af aan respect en vertrouwen in elkaar. klinkt misschien zeverig maar ik hoef nooit te slaan.
DFie manege paarden zijn ook gewoon dieren en ondanks het feit dat ze zijn afgestompt hoeven ze niet extra te lijden naar mijn mening omdat er weer een trut hola niet kan rijden. Ik vind dat ze daar veel strenger op moeten zijn...
paarden sla je gewoon niet uberhaupt sla je geen levende wezens..
Jotee schreef:Miss_Brabbel schreef:Ik rij ook soms met zweep, als je beetje sloom is.
Ik vind et eigenlijk wel dieren misandeling als je je pony gaat aframmen met de zweep.
Ik ken iemand en als die er van af valt gaat die haar paard tussen oren slaan en onder haar geslachtsdeel van pijn doet
Omg, dan ben je echt ziek maar dan ook ziek bezig,![]()
Jammer dat zulke mensen bestaan, gatverdamme tegen zulke mensen kan ik niet tegen...
Ze zouden zelf eens moeten voelen, ljáág,,
Quir schreef:Zo doe ik het ook idd. Hoogstens leg ik de zweep even achter mijn kuit om wat actiever te maken, maar als ie dan voorwaarts gaat, gelijk belonen!Ten eerste, mijn mening is: Een paard leer je iets door het positieve te belonen en het negatieve te negeren (niet door af te straffen). Paard onthoud waardoor hij 'aandacht' krijgt, of hij nu negatieve of positieve aandacht krijgt, hij onthoud het.
Daarbij een zweep is een hulpmiddel, het verlengt je hand en het is geen strafmiddel. Ja je kan er verrekte hard mee slaan, maar dat is de bedoeling er helemaal niet van.
Wat ik zou doen als er iemand bij in de bak is die hard slaat?
Ik zou er in eerste instantie wat van zeggen en dan niet in de zin van het negatieve. Maar gewoon zijn/haar doel vragen waarom hij/zij slaat... Ik zal niemand direct op zijn fouten wijzen door middel van boos worden, eerder door uit leggen, dan mag degene zelf uit zoeken of hij er iets mee doet of niet. Als hij door gaat, en mijn paard reageerd er op? Dan ben ik weg, ga ik wel ergens anders rijden...
Iedereen heeft zijn/haar eigen manier van rijden en handelen, maar slaan komt niet in mijn woordenboek voor.