Mijn pony naar de Z rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Re: Mijn pony naar de Z rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:43

Waarom zit je nu al over het Z te denken als je nog niet eens wedstrijden hebt gereden.
Ik zou eerst maar eens lekker in de B beginnen, als jullie daar aan toe zijn, en kijken waar het schip strand.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:43

Waarom wild iedereen maar een paard hebben dat Z loopt.
een beessie heb je voor de lol * in mijn ogen*

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:44

DaanxBien schreef:
Dniesjj117 schreef:
Mag ik nog even waarschuwen dat je haar niet moet overvragen. Als ze 10 is en niet zo sterk in haar hoeven, kijk dan goed uit. Dat jij nou zo graag de Z wil halen moet niet ten koste van je pony gaan.

Nee dus ik kan der toch beter voor de recreatie houden
niet meer voor wedstrijden

Een 10 - jarige pony kan je makkelijk wedstrijd meegaan rijden.
Eigenlijk met elke gezonde pony.
Het is de vraag of je Z haalt maar in de B of L rijden is toch ook hardstikke leuk? Lachen
Je doet het toch voor je plezier?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:45

Like_peres schreef:

Idd. helemaal mee eens Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:47

DaanxBien schreef:
Dniesjj117 schreef:
Mag ik nog even waarschuwen dat je haar niet moet overvragen. Als ze 10 is en niet zo sterk in haar hoeven, kijk dan goed uit. Dat jij nou zo graag de Z wil halen moet niet ten koste van je pony gaan.

Nee dus ik kan der toch beter voor de recreatie houden
niet meer voor wedstrijden

Dat hoeft niet per sé. Je kunt best wedstrijden gaan rijden, maar luister gewoon goed naar je pony. En begin bij het begin Clown

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:47

weet je nou wat ik eigenlijk neit snap.
dit meisje vraag kan mij paard in het Z komen met foto erbij.
dus het gaat om de bouw van de pony.
waarom valt iedereen haar dan aan omdat ze Z wil worden.
ik wil ook graag Z worden maar als het niet lukt lukt dit niet.
nix aan de hand. maar je kan tog wel een uiteindelijk doel voor ogen hebben.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:49

Niets is onmogelijk toch? maar wel een beetje een raar streven. Wij zeggen hier altijd: " we zien wel waar het schip strand". Natuurlijk gaan we als we iets willen bereiken wel iets zoeken wat ook in die richting komt. Als je een fiets zoek om in de bossen te crossen neem je ook een moutain bike. En ik kan ook van een foto niet zien wat een pony in zich heeft.
Het is zo op het eerste gezicht wel een leuke pony, maar ik zou gewoon goed gaan trainen en dan zie je wel wat wel en niet gaat

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:51

_Rapido_ schreef:
Like_peres schreef:

Idd. helemaal mee eens Lachen

Ja ik ook !

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:52

Carla_ schreef:
weet je nou wat ik eigenlijk neit snap.
dit meisje vraag kan mij paard in het Z komen met foto erbij.
dus het gaat om de bouw van de pony.
waarom valt iedereen haar dan aan omdat ze Z wil worden.
ik wil ook graag Z worden maar als het niet lukt lukt dit niet.
nix aan de hand. maar je kan tog wel een uiteindelijk doel voor ogen hebben.

Omdat er maar weinig mensen zijn die helderziend zijn en kunnen weten of de pony de Z kan halen Clown

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 18:54

Nou bedankt voor reacties ik kan er wel wat mee
eindconclusie veel les nemen en een beetje wedstrijden starten.

Hier mag weer een slotje op het topic hoeft geen 5 pagina¨s te krijgen

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:55

ja maar ze zet dr een foto bij dus ik neem aan dat ze bedoelt door zn bouw of omdat ze ooit hoefbevangen is geweest of het dan kwaad kan als ze ooit zo hard moet werken.

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:05

Mooi profiel verhaal Ja, nog veel succes met haar, gewoon van haar genieten en wedstrijden rijden, het Z komt vanzelf Haha!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:10

Er zijn mensen die echt verkeerd lezen... Ze heeft haar pony niet gekocht om naar het Z te rijden??!!! Ze heeft de pony die ze graag wilde en er zijn mensen geweest die haar pony een dressuurpony vonden, dus vraagt ze of wij dat ook vinden.
Ik vind het een mooie pony en het Z is niet onmogelijk... Ze is qua leeftijd in de bloei van d'r leven, dus ik zou zeggen ga lekker van haar genieten en kijk hoe ver je kunt komen, met in je achterhoofd dat jij en je pony het leuk moeten blijven vinden!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:14

Grappige vraag, deze hield mij vroeger ook weleens bezig.

Ik denk: ga lekker rijden, hou je pony in de gaten of zij het net zo leuk vind als jij. Lekker samen lessen en veel leren is heel erg leuk! En wie weet ga je binnen een jaar dan eens op wedstrijd. Dan zie je vanzelf wel hoe ver je komt.
Het vergt mijns inziens heel veel doorzettingsvermogen om daar te komen, je komt er vanzelf wel achter of je dat hebt.
De kans dat je in de Z komt met een pony van 10 die niet veel heeft geleerd acht ik niet zo heel groot. Maar het is toch heel goed voor je paard om dressuur te rijden. En als je wedstrijd rijden leuk lijkt, ga je dat toch lekker doen?

Veel plezier met je leuke pony, wat glimt ze mooi op de foto's in je profiel!

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:17

lekker trainen en vooral veel plezier hebben dat is het belangrijkste.
De rest komt dan vanzelf wel.
In ieder geval veel plezier en succes Haha!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 19:19

Imitador je hebt gelijk mensen hebben niet echt gelezen maarja..
rakni zal ik zeker doen
ik heb der nu ook gewoon voor de hoor
ik heb veel plezier met haar en zij zelf ook

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:23

Gewoon rijden met plezier. Vind het zelf wel fijn om een 'doel' te hebben, daar wordt ik fanatieker van. Maar Z wordt je niet zomaar! Dat vereist wel 'bloed zweet en tranen' bij wijze van. Ook al heb je zoveel talent en de beste pony van de wereld, trainen moet iedereen. Ik zou trouwens niet weten waarom je met een gezonde pony van 10 geen Z meer kan worden, vind dat absoluut niet oud voor een pony/paard.

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:28

maar daan hou wel in je hoofd dat je volgend jaar tussen de paarden moet startte. dan word het wel een stuk moeilijker met een pony. je mag tot je 18e tussen de pony's daarna moet je tussen de paarden .

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:45

Elk gezond paard zonder ernstige beperkingen kan de Z halen. Als je de Z af hebt kan je dat vergelijken met het halen van de 6de klas van de lagere school of met het halen en afronden van groep 8 van de basisschool. Voor een ruiter/paard combinatie is dat het eind van de basis opleiding. Dat is pas het begin..... Als het paard gezond is een geen ernstige beperkingen heeft, is Z met elk paard of pony te halen. Voor het halen van de Z is geen talent van de ruiter en geen talent van het paard of de pony nodig. Een paard kan dat als de basis opleiding op de juiste manier doorlopen wordt. Het probleem waardoor de meesten geen Z zullen worden, is dat men niet weet hoe je een paard de hele basis opleiding moet geven. Daarnaast is de kennis en ervaring van de ruiter te beperkt. Alleen met aanleg kom je er niet, je moet het weten en kunnen. Als je het niet weet, kan je geholpen worden (instructie) om beter te rijden. Goed rijden resulteert vanzelf in Z, als je de ambitie zou hebben om in de breedtesport te gaan rijden. De beperking ligt bij de ruiter..... en de instructie.....

Als een paard meerdere keren hoefbevangen is geweest en je als doel het halen van Z zou zien, zou ik er niet aan beginnen. Je begint dan met een minder goed paard of een paard met risiko of beperkingen en je moet zelf veel leren. Je zet dan verkeerd in. Zoals hiervoor al aangegeven, er zijn tal van paarden die waren opgegeven en de Z hebben gehaald en het nog steeds goed doen. Het is dus fout om met algemene uitspraken te komen als je een paard en ruiter niet gezien hebt.
De bouw van het paard is niet belangrijk. Het gaat om gezondheid en specifieke beperkingen in bouw of door aandoeningen.

Als je op dit paard valt, geniet er zoveel mogelijk van en kijk wat het wordt. De weg die je gaat met paardrijden heeft veel verrassingen. Om Z te willen worden vraagt inzet en goede begeleiding (instructie). Als je voldoende geschoold bent met rijden en goede ervaring hebt opgebouwd, dan rijdt je een paard zo naar de Z. Als de basis van het leren rijden slecht is, is het een lange weg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:49

Van een foto af is moeilijk iets te zeggen, zeker een foto als deze.
Ik zie op de foto geen paard dat nou dermate schots en scheef in elkaar zit dat hij echt niet kan dressuren. Gewoon gaan lessen bij een goede instructeur, starten als hij er klaar voor is en idd zien waar het schip strandt zou ik zeggen.

De pony is PAS 10, kan misschien nog wel 10 a 15 jaar mee in de wedstrijdsport. In welke mate hangt af van zijn gezondheid. Maar stel je doet er 6 jaar over om naar het Z te komen (aangezien jij het nog moet leren) dan is hij 16. Moet imo nog wel lukken als er geen kreupelheden naar voren komen. Gezien de leeftijd en dat het paard verm. al die jaren niet al te best gereden is zou ik wel waken voor beschadigingen aan spieren en banden ed, omdat hij voor bijv. de zijgangen plaatsen op moet gaan rekken die nog nooit gerekt geweest zijn Knipoog Dus rustig aan en kijken tot hoever je kunt gaan, nog meer dan bij een ander paard.

Enne.. naar het Z willen is niks mis mee hoor! Als je geen doel hebt, kom je er nooit!

_Nicky

Re: Mijn pony Z maken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:27

runningkawa schreef:
Elk gezond rijpaard kan Z
Of de ruiter het ook kan is wat anders Lachen

Dat was ook mijn eerste gedachte! Elk gezond paard zou in iedergeval tot de Z kunnen komen, en met behulp van de juiste instructie moet het haast ook wel lukken.
Gewoon lekker trainen, dan kom je er wel. En plezier is het allerbelangrijkste!

Let_be

Re: Mijn pony Z maken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:37

runningkawa schreef:
Elk gezond rijpaard kan Z
Of de ruiter het ook kan is wat anders Lachen

Helemaal mee eens! Ga gewoon les nemen en zie vanzelf wel!

sanneshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:43

idd, les nemen lijkt me het eerste wat je moet doen voordat je uberhaupt aan wedstrijden moet gaan denken.....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 20:49

ik had al heel lang geleden getemt voor een slotje !

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 20:52

Mag ier een slotje op asjeblieft Tong uitsteken