Voorwaarts tijdens longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:47

Natuurlijk wel, het was een voorbeeld hoe gevaarlijk slaan met een longeerzweep kan zijn! Aangezien er mensen zijn die haar dat WEL aanraden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:36

het gevaar was eerder duidelijk ( in jouw voorbeeld) voor er een tik gegeven werd.

dan blijft het aanmodderen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-09-02 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:46

bibi schreef:
steef wat bedoel je met schroefje op de zweep?
Mijn haffie is totaal niet vooruit te branden{is bijna 2 en een half}en ik wil hem toch gaan leren aan de longe en loswerken, maar ja ik ben kapot als ik bezig ben en hij staat er fris bij Knipoog
Dus tips zijn handig...

Haha! Haha heb ik ook met mijn paard. Omar houdt niet van longeren en ik moet echt gewoon achter hem aanrennen, vooral in galop. Ik heb echt een goede workout achter de rug als ik klaar ben en hij is niet eens bezweet Dromen . Toch maar eens een pets met de zweep Verward Ik dacht dat dat zielig was Verward Misschien ben ik toch een softie.... Omar is in ieder geval niet bang voor de zweep als ik er mee dreig ofzo.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:27

SuperPepeijn schreef:
het gevaar was eerder duidelijk in jouw voorbeeld, voor er een tik gegeven werd.

dan blijft het aanmodderen.

Gevaar voor mijzelf ja, maar het gevaar voor het paard kwam daarna.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:32

dat is niet van toepassing hier. we praten hier over een paard dat niet voorwaarts is en niet reageert op zweepaanwijzingen. we praten niet over een paard dat onbetrouwbaar is aan de lijn of overgevoelig is voor de zweep. ik denk ook niet dat het paard in jouw voorbeeld schrok van de tik met de zweep maar van het touw om zijn been.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-09-02 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:35

flair schreef:
Natuurlijk wel, het was een voorbeeld hoe gevaarlijk slaan met een longeerzweep kan zijn! Aangezien er mensen zijn die haar dat WEL aanraden.

*zucht* lees!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:36

*zucht* ik heb gelezen. vandaar mijn reactie dat het geen waarde heeft omdat dit paard niet overgevoelig is. lees!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:37

Je begrijpt me verkeerd SP! Het gaat mij er niet om of een paard gevoelig of niet is voor een zweep! Wat ik bedoel is dat als het touw om de benen van je paard terecht komt, wat bij mij gebeurde er ongelukken kunnen gebeuren.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:40

het is terecht dat je dat meldde dat moet je uitkijken met longeren, als met alles wat je met paarden doet. maar het is geen advies in deze situatie. paard is niet voorwaarts, de zweep is minder voor hem dan een vlieg.

advies: achter zijn broek zitten. doe iets om hem op de zweep te laten reageren. tik, zakje, als het maar werkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 22:50

Op een flinke tik krijg je dus echt geen reactie.
Tempowisselingen werken wel, maar ook maar voor even.
Ik denk zelf dat hij het hele longeren gewoon zat is.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 23:27

Amanda schreef:
Ik denk zelf dat hij het hele longeren gewoon zat is.
en dat accepteer je? wat als hij straks het rijden zat is?

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 23:48

Ga dan eerst eens voor jezelf na, waarom je paard het longeren zat zou kunnen zijn. Longeer je hem misschien te lang? Laat je hem zelf maar wat rondjes hobbelen en zet je hem af en toe een gang lager of hoger? Longeer je te vaak?

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 09:45

Graz is ook niet 1 van de actiefste aan de lijn. Dat is hij sowieso al nooit hoor, liever lui dan moe. Als ik de lijn lang laat (zodat je met de zweep dus ook niet echt bij zijn kont kan komen als het moet) kost het ook vaak nogal wat moeite om hem acief te houden. Als ik hem op een kleinere volte zet (zweep komt dan dus dichterbij paard) kan hij ineens wél netjes doorlopen. Maar ja, constant op een kleine volte longeren lijkt me ook niet echt bevoorderlijk voor zijn benen.
Ik wissel het nu af, maar als hij hem nodig heeft krijgt hij gerust een *pets* van me Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 10:01

Ik heb aan de longeer zweep wel eens een extra touw geknoopt.
Het paard in kwestie wist precies hoe lang de zweep was en als hij buiten bereik was dat hij lui kon doen.
Het was toch een complete verrrasing dat ik ineens wel een tik kon geven. }>
daarna heb ik dat nooit meer gehoeven, want toen wist hij dat ik hem altijd aankon Lachen

En als je paard in de lijnen komt dan ben je zelf nog net niet handig genoeg om ze vlug in te halen. Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 10:31

runningkawa"]
Ik heb aan de longeer zweep wel eens een extra touw geknoopt.
[/quote]ik heb het kunstje van lammert haanstra afgekeken en een leren veter aan mijn zweep vastgemaakt voor "extra bereik" }>
[quote="runningkawa"]
daarna heb ik dat nooit meer gehoeven, want toen wist hij dat ik hem altijd aankon Lachen
[/quote]het is vaak even een kwestie van weten dat het niet kan en bij wie het niet kan.
[quote="runningkawa schreef:
En als je paard in de lijnen komt dan ben je zelf nog net niet handig genoeg om ze vlug in te halen. Lachen
precies.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 12:49

Citaat:
Op een flinke tik krijg je dus echt geen reactie.
Tempowisselingen werken wel, maar ook maar voor even.
Ik denk zelf dat hij het hele longeren gewoon zat is

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt de grootste onzin.

Hoezo op een flinke tik krijg je geen reactie? Tuurlijk wel, of je moet je paard al zo afgestompt hebben?? Verward

Tempowisselingen die maar voor even helpen, bestaan niet. B) Houdt hem aan het werk, maak het hem af en toe eens moeilijk, houdt hem fris! Zorg dat hij lekker actief en vrolijk aan het werk is! En dat kan alleen jj bereiken... Lachen

En dat hij dat longeren zat is? Als je dat denkt, zul je het weer leuk moeten maken.
Precies wat Pepeijn zegt, wat als hij het rijden dan zat is? Leg je je er dan ook bij neer?

Nee sorry Amanda, maar ik kan me totaal niet vinden in je antwoord.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:46

Niet reageren op een zweep, is het zelfde als niet reageren op een stemhulp of wat dan ook. Hij heeft geen respect voor je, hij luisterd niet naar JOUW.
Je kan gaan springen, mee gaan rennen, gaan roepen, gaan schreeuwen. Je paard zal daar 1 of 2 keer goed op reageren, maar als ie een beetje slim is (en dat is die van jouw waarschijnlijk) weet ie dan als ie niets doet er niets gebeurd. Ja het baasje wordt wat sneller moe en krijgt een zere keel van al dat schreeuwen.

Geef je hem 1x een flinke klets met die zweep, dus GEEN aaitje/veegje/kriebeltje, maar een flinke kletser die even fel zeer doet, waar een schrikreactie op komt, weet ie weer waarom ie ook alweer moest luisteren. (of met flapperend zakje of weet ik veel, als ie maar schrikt)

Doe je dit consequent, dan hoef je maar 1 of twee keer een klets te geven en is het veel minder zielig voor je paard als iedere keer zo'n veegje met je zweep.
Ziet er ook een stuk minder zielig uit voor je zelf, zo'n persoontje wat in het midden staat te springen en te schreeuwen ziet er niet echt deskungig uit *LOL*

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 14:01

Anneke schreef:

Hoezo op een flinke tik krijg je geen reactie? Tuurlijk wel, of je moet je paard al zo afgestompt hebben?? Verward

Dat hoeft dus niet!
Mijn 3jarige reageert op heel subtiele hulpen.. ze is op een klein teken te stoppen en gaat op een hoofdknik achteruit, op een zweep reageert ze alleen totaal niet. Bij een zacht tikje staart ze naar de horizon, bij een flinke klets verstijfd ze, en kan je even niets met 'r.

(ik twijfelde aan mijn dominantie, maar ook bij een dominanter persoon is de zweep gewoon not done, moet dus boos worden vóór ik de zweep zou willen gebruiken)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 18:12

Sorry, maar het is gewoon zo.
Ik hou hem voldoende bezig, steeds afwisseling enzo.
We hebben een tijd alleen maar moeten longeren. Te lang om dit uit te leggen, maar dat is zo veel geweest dat hij nu dus niet meer gemotiveerd te krijgen is.
Afgestompt is hij niet, want dan zou hij onder het zadel ook niet reageren, en dat doet hij juist wel.
Een langere lijn eraan is misschien wel een idee.
Enne, Jantina, met een flinke tik bedoel ik ook een flinke tik en geen aaitje!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:58

Maar Amanda, ik snap dit niet:
Citaat:
We hebben een tijd alleen maar moeten longeren. Te lang om dit uit te leggen, maar dat is zo veel geweest dat hij nu dus niet meer gemotiveerd te krijgen is.

Ik heb Pompidou ook een heel lange periode gelongeerd , en longeer nóg erg vaak.
Maar ik merk gewoon echt nooit dat ze het niet leuk vind, ze vind het eerder onwijs leuk! Altijd vol enthousiasme.
Ik ben best wel een voorstander van het longeren, ik merk dat Pompidou door dat longeerwerk ontzettend lekker in haar vel gaat zitten.
Toen ik haar kocht was ze namelijk muurvast gereden en door dat longeren, (en op de juiste manier rijden) komt ze nu eindelijk lekker los.

Ikzelf longeer erg graag, vind het een heel prettige manier van je paard trainen, en afwisseling te geven.

Mischien verschilt het per paard, maar ik denk dat vooral jijzelf ervoor moet kunnen zorgen dat je paard er lol in heeft. Want zo saai hoeft het echt niet te zijn. Knipoog

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:04

En niet élke keer met hulpteugels longeren. Lachen Ik longeer meestal gewoon alleen met hoofdstelletje, en soms met zo'n pessoatuig. Toch vind ik zonder 'rommel'het fijnst. Haha!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:06

Citaat:
Toch vind ik zonder 'rommel'het fijnst.
Dat noem ik eigenlijk geen longeren maar 'rondslingeren', voor de bespiering en training heeft dat geen waarde.. zonder spul aan een longe rond laten lopen is puur voor simpele beweging

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 00:19

Ja tuurlijk Laura, dat is ook zo, maar als je echt élke keer met hulpteugels gaat longeren, denkt dat paard ook al gauw van Gaaaap
Af en toe eens 'bloot'vinden ze heerlijk hoor.

En tóch ben ik ook van mening dat je ook zonder hulpteugels goed kan trainen. Ik ben veel met overgangen, schakelen, ontspanning en gehoorzaamheid bezig. En dat gaat gewoon onwijs goed. Ik kan mbv dat schakelen Pompidou dus echt haar achterhand laten gebruiken, dat is echt een mooi gezicht.
Van een gewone draf naar middendraf, hup die kont eronder. Van draf naar stap, hup ook. Allemaal met lekker actie erin. En ze is echt altijd heerlijk ontspannen. Zoekend met haar neus richting grond, en goed voorwaarts. Rug goed gebruikend enz.
En het mooie is, dat ik dit met rijden ook ontzettend makkelijk aanleer, omdat ze de 'commando's ' allemaal kent.

Tsja je moet het zien eigenlijk. Knipoog Ik ben niet zo goed in het uitleggen van mijn 'praktijken'.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 08:32

Laura schreef:
Dat noem ik eigenlijk geen longeren maar 'rondslingeren', voor de bespiering en training heeft dat geen waarde.. zonder spul aan een longe rond laten lopen is puur voor simpele beweging

Dat ben ik dan totaal niet met je eens. Je kan wel degelijk een paard goed longeren zonder al die hulpmiddelen. Maar goed, dan moet je wel weten hoe je dat moet doen. Veel mensen kunnen gewoon niet goed longeren en daarom grijpen ze maar naar allerlei hulpmiddelen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:27

Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind dat hulpmiddelen qua longeren juist een toegevoegde waarde geven. Ik heb mijn paard van een knol met ondernek omgeturnd in een dressuurpaard met mooi ontwikkelde hals Knipoog door vnl te longeren. Had ik dat zonder hulpteugels gedaan, dan was ik aan die bespiering nooit gekomen.. Ondanks dat Iwaldo super aan de hulpen staat aan de longe, op het zachtste commando maakt ie een actieve overgang. Maar als je eenmaal een sterrenkijker hebt die niet van zichzelf wil zakken in de hals, en je gaat daar mee longeren voor bespiering en soepelheid, mag jij me uitleggen hoe je hetzelfde effect krijgt als een netjes bijgezet paard, dat ingesteld kan worden van een lage stand over de rug tot meer opgericht. Commando 'hoofd laag/hoofd hoog' aanleren misschien? Haha!