inrijden zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: inrijden zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:05

Aan jou berichten te lezen heb je zelf al de keus gemaakt dat je géén singels meer omdoet. Dus waarom deze vraag?
Als je geen keus hebt moét je wel zonder zadel áls je haar wilt inrijden.
Desnoods rij je haar niet volledig in en begin je idd net NH.

wat annemieH zegt is ook een super idee, zorgen dat die singel ook om de boeg vastzit. (als je uberhaupt nog met een singel bezig wil)

en anders vindt ik dat je het moet accepteren dat je paard er een trauma voor heeft, en dan houdt het zadel verhaal hellaas op.

ik heb je trouwens even gepb-t

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:06

Hoe reageert ze als je een hand op de singelstreek neerlegt en daar druk geeft? Mss is het een optie om te oefenen met een dekensingel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:11

Ik heb nu 2x op mijn 4jarige gezeten, beide keren zonder zadel... wel met een halsstrop voor mijn veiligheid... als je ze langzaam laat wennen aan allerlei dingen kan er niet veel gebeuren. Ik zou wel beginnen met een dekensingel en dan gewoon in de stal of in de bak rond laten scheuren. Zo merkt ze dat het niets is en kan niemand verwonden, ook zichzelf niet als het een veilige bak is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:13

Het is ook maar de vraag hoe ze dan op je been reageerd als je erop gaat zitten. ALs ze denkt dat het ook een soort singel is, lig je er dadelijk misschien onder. Lijkt me geen goed plan. Als het niet je eigen pony is zou ik hem lekker laten staan en gewoon andere dingen mee doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:14

wijken voor druk moeten ze eerst aan de hand kennen voordat je been gaat geven... Mijn merrie vind het wel spannend maar niet eng omdat ze wijken voor druk op de grond al kon Ja

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:19

Volgens mij kan je een paard prima zonder zadel beleren, als je maar weet wat je doet en alles rustig opbouwt. Ik zou een dekensingel halen en het paardje in eerste instantie aan het ding zelf laten wennen. Leg het in de buurt en speel ermee, iedere keer als hij interesse toont of er naartoe komt dan beloon je hem. Later eens over zn lichaam gaan wrijven en nog weer daarna het ding eens op zijn rug leggen.
Je kan dan een touwtje aan 1 kant maken en op een gegeven moment dat touwtje onder hem door gooien en dan vanaf een veilige afstand de singel langzaam een stukje optillen. Als hij dit ook allemaal niet eng meer vindt, dan doe je hem zachtjes dicht. Ik denk dat je zulke oefeningen wel moet uitspreiden over een lange tijd, maar dat je dan wel een eind kan komen. Succes ermee

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:45

ik zou in iedergeval nooit zonder zadel inrijden.. ze zal het rustig moeten leren

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:52

Hm, probeer eerst eens of je uberhaupt met je hand daar in de buurt mag komen. Heeft ze geen pijnlijke bult/wond oid op haar buik? Kan ook komen door het eerdere ongeluk..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:58

misschien dat iemand van hier je wel kan helpen als je aangeeft welke plaats het paardje staat?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:06

hoi,
ditzelfde probleem had ik met een frieze merrie.
Super leuk paardje, maar zodra je moest aansingelen.
Ik ben nu een half jaar verder en rij met een zadel Haha!
Ik maak veel paarden zadelmak en wat ik meestal in het begin doe is eerst alleen een longeersingel om en als het paard dat echt eng vindt of wat dan ook, dan doe ik zo'n elastische dekensingel om, deze rekt mee, maar heeft hetzelfde effect als een singel.

Die fries die was al onder het zadel, maar omdat ze een ongelukje gehad had, lukte dit niet meer. Ik had haar toen voor haar eigenaar al zadelmak gemaakt, dus ik wist precies haar reacties. Samen met de eigenaar het zadel er toch weer opgelegd en proberen aan te singelen, maar ze sprong gewoon met 4 benen in de lucht, zodra ze de singel voelde Ach gut Daardoor heb ik gelijk het zadel opgevangen en zo'n elastische dekensingel erom heen gedaan. Dit vond ze echt nix Bloos
Hiermee heb ik haar een paar dagen mee gelongeerd en inderdaad in het begin ging ze echt bokken, steigeren en liggen en liet zich ook vallen.
Toen ze rustiger was, heb ik een longeersingel die niet meer rekt erom heen gedaan met een dekje. en dit zo een paar weken door gedaan. Daarna het zadel erop gelegd en de singel vast gesingeld, ze was toen een beetje nerveus, maar omdat ze mij vertrouwde liet ze het toe Bloos en toen hier weer mee gelongeerd, nu zijn we een half jaar verder en ze is weer op haar oude niveau. Haha! Clown
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar het is ook een kwestie van veel geduld en een goede band met het paard. mocht je nog wat vragen, vraag maar raak
groetjes maris

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:14

waarom zou je haar niet inrijden zonder zadel?..
ik en een vriendin rijden 2 friezen in zonder zadel, over een tijdje beginnen we pas met zadel.
wij vinden ze moeten eerst aan het gewicht wennen dan gaat alles sneller, longeer/dekensingel erom heen.. geen probleem
en als je valt?,, what's the problem van vallen leer je Vork
doe desnoods een halstertouw om haar nek dat je je vast kan grijpen..
gewoon doen ik ken een paard die kan 1.30 springen zonder zadel.. dus.. dressuur western alles gaat zonder zadel.. zolang je kan blijven zitten..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:12

bedankt het gaat om een pony van 1,40 dus dat is kleiner dan een fries, ben nu vertrouwen terug aan het winnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:30

laat de veiligheid maar voorop gaan.
*sommige reactie's hier...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:31

ja natuurlijk haha ik heb liever een pony die niet ingereden is maar wel gewoon leuk om dingen mee te doen dan een die ik inrijd en me nek breek

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:40

juist. doe rustig aan.
succes ermee

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:45

Sizzle schreef:
Het is ook maar de vraag hoe ze dan op je been reageerd als je erop gaat zitten. ALs ze denkt dat het ook een soort singel is, lig je er dadelijk misschien onder. Lijkt me geen goed plan.

Dat dacht ik dus ook... Ik zou er niet aan beginnen voor de pony over zijn angst heen is geraakt.

Rustig aandoen, is de boodschap. Dan hoeven er ook geen paniekaanvallen te komen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:57

tuurlijk doe ik rustig aan, voor gewicht op haar rug is ze niet echt bang, het zadel mag ik er gewoon opleggen, de singel ook , dekje ook maar je mag ook met je hand aan haar buik zitten (op de singel plek) maar het is echt gewoon de singel dus ik ga hier geen levens voor op het spel zetten, ze gaat zelf ook helemaal in de stres en gaat helemaal trillen en zweten, ik dacht echt dat ze dood zou vallen van de stress dus dat doe ik niet meer.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:19

.. inrijden kan op alle manieren. zonder zadel is vaker ook nog beter..leer goed zitten doe een halster touw rond de nek, en karren maar Cool En als je toch weet dat gewicht geen probleem is, dan gaat het nog sneller Haha!.. je kan een paard niet elke keer kwellen door de singel erom te doen. buitenrijden dressuur kan makkelijk zonder zadel, ik heb een keer een hele hele hele dikke haflinger gereden (geen zadel voor te vinden) en die heb ik ook alles zonder zadel gedaan,
Ik heb trouwens ff in jou profiel gespiekt, die pony is redelijk breed en SUPER mooi, dus dat zal wel gaan.
je kan me altijd pben Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 19:26

bedankt ja verzorgpony is het ze is idd heel breed ja en ze was heel dik (kei veel afgevallen)

zitten kan ik wel ik rijd sinds mijn 4e bijna elke dag zonder zadel op shetlanders Tong uitsteken

Ik ga eerst haar vertrouwen terugwinnen en dan langzaamaan hangen enz. bedankt in ieder geval

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:44

gewoon ook opletten wat zij ervan vind, vind ze het eng en je hangt op haar, en ze vind het eng, gewoon blijven hangen tot ze weer ontspant. en elke keer stapje verder, wanneer jij vind dat ze er klaar voor is..