Het gaat helemaal niet meer:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Het gaat helemaal niet meer:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:50

Dan zitten wij op één lijn Knipoog

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:51

Ja

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:59

Ja, een corrigerende tik is wel op zijn plaats, maar als er niet op gereageerd wordt heeft het natuurlijk ook niet zo veel zin. Probeer ook alleen te gaan rijden, zonder je zusje en werk op een leuke manier met je paardje, les nemen, gewoon doen! Je kan ook tegen de eigenaar iets zeggen van: ik wil graag les, maar denk dat u (neem ik aan) er geen tijd voor heeft, en daarom zou ik graag iemand willen laten komen. Als hij wel tijd heeft is dat ook mooi meegenomen, maar het is niet zo dat hij 'afgewezen' is als instructeur (omdat je zei dat hij lang gereden had enz)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:18

DeniseES schreef:
Ja, een corrigerende tik is wel op zijn plaats, maar als er niet op gereageerd wordt heeft het natuurlijk ook niet zo veel zin. Probeer ook alleen te gaan rijden, zonder je zusje en werk op een leuke manier met je paardje, les nemen, gewoon doen! Je kan ook tegen de eigenaar iets zeggen van: ik wil graag les, maar denk dat u (neem ik aan) er geen tijd voor heeft, en daarom zou ik graag iemand willen laten komen. Als hij wel tijd heeft is dat ook mooi meegenomen, maar het is niet zo dat hij 'afgewezen' is als instructeur (omdat je zei dat hij lang gereden had enz)

inderdaad!! als je je pony een flinke tik verkoopt, zorg dan wel dat hij het goed merkt en onder de indruk is op dat moment, want ik krijg het idee dat hij je niet voeld op zijn rug (niet letterlijk natuurlijk, maar figuurlijk) ofwel; hij neemt een loopje met je, omdat jij geen grenzen stelt. hij gaat gewoon zijn gang totdat iets of iemand hem corrigeert.

wat betreft de tekst van jana_en_ik; tuurlijk is een goede band belangrijk en moet je niet blijven meppen, zo verstoor je de band tussen het paard en de mens, MAAR soms moet je even streng zijn, om te laten weten: TOT HIER EN NIET VERDER! als je geen grenzen aangeeft bereik je niet met een dier, zo ook niet in de relaties van de mens. aangezien paarden niet kunnen communiceren met ons, moeten wij op een andere manier laten weten wat "done" of "not done" is. we belonen een paard wanneer het braaf is (zo groeit het zelfvertrouwen van een paard) en we straffen het wanneer het "fout" is. LET WEL; zorg dat je zeker weet dat het paard echt fout is en dat het niet voortkomt uit bijvoorbeeld een rijtechnische fout van de ruiter. anders breek je een paard af in zichzelf. hij begrijpt dan niet wat hij fout doet en wordt waarschijnlijk nerveus en gaat makkelijker foutjes maken. belonen is vaak daarom een betere leermethode, omdat het prettig is voor het paard maar ook de ruiter, dit omdat er dan veel meer ontspanning is tijdens het werken. als je het werk plezierig maakt zal je paard meer zijn best doen en zich beter concentreren.

maar goed om terug te komen op mijn antwoord; een gezonde tik kan geen kwaad, maar zorg dat die tik dan wel zo duidelijk overkomt, dat de grens duidelijk is voor het paard dat "dit" niet mag van jou.
zorg dat die tik dus gegrond is en dus begrijpelijk voor het paard, maar beloon ook zeker als het dier goed gedrag vertoont en netjes meewerkt. wees geduldig maar consequent, elke pas die je maakt en controleer ook iedere stap. les vind ik in TS haar geval zeker aan te raden!

dus gewoon naar de eigenaren toestappen en zeggen dat je graag wat intensiever aan de slag wil met mira(?) en wat wil bereiken ermee en het allerbelangrijkste; dat je er plezier mee hebt!!

succes!!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 07:41

ik heb alles effe doorgelezen:) bedankt voor de reacties. ze heeft nu al weer 2 weken stil gestaan.. wegens dat ik op vakantie was.. en door het slechte weer.. als het maandag beter weer word probeer ik d'r nog een x en dinsdag nog een x en als het dan niet gaat , dan vraag ik gewoon les! het liefst wil ik eigelijk les bij een ponyclub.. maar ik denk niet dat de eigenaren elke week een x met de trailer willen rijden..

maar kijk als ze een loopje neemt met me hea.. dan kan ik er gwn nergesn op zetten of trug nemen want ze neemt het bit tussen d'r tanden. en dan baf tegen haffie aan..

wel vind ik . toen ik 3 x los had gereden ofzoo.. toen ging ze in 1 hoek steeds omdraaien dat is nu ook over met goed doorijden en steeds herhalen..

alleen we zijn er nog laaaangg niet .. dus wieweet naar maandag/dinsdag verandering.

foto's plaats ik thuis ik zit nu op sgool Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:44

misschien kan je eigenaar zelf jou wel les geven?

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 07:48

@KIWIKo ; dat is een optie ja;) dat zij die zelf ook.. alleen op de dagen dat ik daar kom..
maandag
dinsdag
donderdagavond
en meestal zondag

heeft ie meestal geen tijd.. ja mischien zondag.. maar ik vidn dat dan banketstaaf om te vragen.. om dan les te krjigen. omdat die dan eindelijk toch een dagje voor z'n eigen [ gezin ] heeft Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:58

al kijkt hij maar af en toe over de schouder mee, en roept wat in je richting........ hij hoeft niet persee in de baan te staan Lachen

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:02

soms vragen ze .. gaat het goed. op dat moment wel ofzo en dan krijg ik d'r makkelijk op een volte.. hij zeg ook weleens laat d'r nu maar zien wie d'r de baas is dan.. dan geef ik d'r wel een tik. dan gaat het weer een tijdje oke alleen als ze lopen te kijken dat is echt raarr.. maar aan de hadn van de fotos'van middag kunnenjullie zien hoe erg het iis

djuraolisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:18

ik heb ut ook gehad met mijn pony staan ze naast elkaar op stal of in 1 grote box zo ja haal ze dan bij elkaar weg.. ze ze maar gerust een paar boxen veder(als jullie die hebben) mijn pony was ook zo plakkerig omdat ze bij elkaar stonden

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:20

Om in harmonie te kunnen rijden behoor je op één lijn te zitten met het paard, op ALLE vlakken.
Een paard kan eigenwijs zijn maar volgens mij wordt het maar erger en erger.

Hoe ga jij naar dat paard toe, en hoe ga je erop? En dan bedoel ik niet via de linker op rechterkant van het paaard, nee, met wat voor gevoel en emotie?
Als je al met een rotgevoel erop gaat dan zal het paard ook rottig reageren en doen.
Ik stel voor dat je eens op de grond met hem begint. Lekker poetsen, meenemen naar de bak in je eentje en gewoon stappen/longeren/ grondwerk en freestyle. Lees er maar eens wat boeken over dan merk je dat je in een negatieve spiraal omgaat met het paard. Als jij op de grond respect van het paard zal krijgen heb je dat ook meer in het zadel. Je rijdt SAMEN en niet alleen. Als jij je goed voelt met het paard is dit wederzijds. Nu zijn het volgens mij alleen maar negatieve ervaringen.
Kijk eens op het natural gedeelte van bokt. Je kan grondwerk zien als begin en het is een heel leuk 'spel', ja kan namelijk spelen met je paard. Later ook in het zadel.
Als je toch doorgaat met rijden stel ik voor dat je, zoals al gezegd is, gewoon ALLEEN gaat rijden zodat je geen last hebt van haffy's aantrekkingskracht op mira. Zo gaat ze niet plakken. Als dat goed gaat kan je haffy ook uitnodigen en dan verder werken aan 'nee niet in zijn kont pas stoppen'.
Als een paard ervandoor kan je 2 dingen doen:
*of je verzwaard je zit door te denken dat je 1000 kilo weegt, en in het zadel plakken en steeds langzamer de teugels op te pakken (als je er aan blijft trekken heeft dit geen zin). Mocht ze echt het bit vast pakken dan kan je 3 rukjes geven aan de buitenteuegel om te laten merken "die teugel beheers ik niet jij'. Maar doe dit zelden het is niet goed voor het paard, maar ik merkte dat dit toch wel hielp.
*of je laat hem gaan, probeert hem voordat hij bij haffy is weg te draaien bijvoorbeeld naar de binnenhoefslag, en dan verder te galopperen. Dus eerst laten razen en als ze dan geen zin meer heeft doorgaan!!! Dan ben jij de baas en dan MOET ze maar.
Maar ik ben ervoor om eerst op de grond ermee te werken.
Succes.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:12

mijn haffie heet ook mira Knipoog heb je niks aan maar toch.. Knipoog

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:21

Zo'n haflinger heb ik ook , ze was nog niet ingereden toen wij haar kochten.
Ik heb nu 2 X in de week een half uur priveles en zaterdag een uur.
Het gaat nou al veel beter alleen bokt en steigert ze nog veel .
bij haar zat er ook geen stuur op en ze is ook erg sterk , dus gingen wij op de zaterdag les altijd aan de longeerlijn (me instructrice) met een longeerzweep erbij dat zij der voorwaarts dreef en ik alleen maar moest sturen.
Dat zou ik jou ook aanraden , gewoon 1 X in de week een privelesje aan de longe.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:05

@horsii hoe bedoel je aan de longee want sturen daar gaat hartstikke makkelijk alles daar gaat superr!
aan de longe dan hea

@rox [ als je wil weten hoe ik d'r heen gaa?:P ] nou ik kom de stallen binnen van ieder paardje een vrolijk hinnikje.. dan haal ik mira uit stal zet er vast en dan peotesen.. als ze iets gaat doen wat niet mag zeg ik duidelijk NEE of Miiiraa , dan stop ze wel .. het moet wel een paar x naar elkaar.. als ik wil opstijgen heb ze eerst ik weet niet hoeveel rondjes lopen drammen:P.. kan ik d'r dus niet bij me houden nou dan staat ze heel kort meestal stil zodat ik d'r op kan stappen.. dan ben ik best saggerijnig Tong uitsteken.. als ze iets doet wat goed is beloon ik d'r meeteen dat laat ik meteen merken:)..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:08

Slaan is niet nodig. Je kunt beter met grondwerk beginnen om op basis van respect en vertrouwen voor elkaar te krijgen dat een paard naar je luister.... Hier zijn in de bieb en op internet genoeg boeken over te vinden....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:25

Sim0ne schreef:
Slaan is niet nodig. Je kunt beter met grondwerk beginnen om op basis van respect en vertrouwen voor elkaar te krijgen dat een paard naar je luister.... Hier zijn in de bieb en op internet genoeg boeken over te vinden....

Helemaal met je eens, Sim0ne. Vaak kijken mensen alleen maar naar het gedrag van het paard en vergeten ze wat hun eigen inbreng is. Durf eens naar jezelf te kijken, want ik denk dat jij het net zo verkeerd doet. Dat zeg ik niet om gemeen te zijn, maar om je juist verder te helpen. Begin bij de basis vanaf de grond, dan zul je zien dat het rijden veel beter zal gaan t.z.t.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:27

hoebedoel je ? dat het rijden aan mij zou liggen?

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:30

Dit had ik ook met mijn verzorgpony ik mocht niet van hem op hem rijden draaien tot ik op gaf toen werd ik heel erg boos en gaf hem een knietje bij de singel. Hij schrok dat ik het deed en om eerlijk te zijn ik ook nu blijft hij stil staan als ik op wil stijgen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:33

Ik denk dat ze bedoeld dat je haflinger waarschijnlijk nog niet alle hulpen en alles goed bevestigd heeft gehad. Als dan een relatief onervaren ruiter er dagelijks verder mee gaat krijg je een niet-klikkende combinatie.

Het paard is nog zoekende naar de grenzen van de ruiter en een ruiter mist nog te weinig ervaring om duidelijk de grenzen voor het paard aan te geven. En een paard dat nooit zijn grenzen heeft geleerd, blijft dominant en zal de leiding nemen.

Wat in deze het geval is, aangezien het paard de eigen zin doet en geen respect voor jouw toont.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:35

Haflinger; ik ken deze Haf Mira niet, maar zoals je haar beschrijft, gaat er in de dagelijkse omgang al iets niet goed. Het lijkt me handig om haar eerst die basis te leren (stilstaan, vertrouwen krijgen in de mensen die met haar bezig zijn, grondwerk). Pas daarna kun je je richten op het rijden.
Om de een of andere reden is de communicatie met dit dier verstoord. Ik weet niet wat, hoe en waarom ze dit 'aangeleerd' heeft, maar ik weet wel dat je het niet oplost door haar te slaan. Er zijn hele goede boeken over grondwerk, het opbouwen van vertrouwen, zodat ze straks uit zichzelf met je wil werken.
Het is moeilijk om een diagnose te stellen vanuit een topic. Maar het lijkt me duidelijk dat er al iets mis is met haar basis. Wat weet je van haar verleden? Hoe oud is ze? Was ze ooit anders?
Ik stel maar wat vragen, maar om echt te zeggen wat er aan de hand is, daar heb je veel meer info voor nodig.

Mensen geven vaak het paard de schuld, maar ze vergeten dat de mens het paard meestal zo gemaakt heeft.
Het is niet makkelijk om slechte dingen af te leren, maar blijkbaar wint ze iets met haar gedrag.
Ik zou je graag willen helpen (weet alleen niet hoe), maar ik hoop dat je er voor openstaat.

Deze Haflinger moet gaan leren dat ze iemand kan vertrouwen, dat ze je moet gaan respecteren en dat het leuk kan zijn om samen te werken. Dat is een heel proces, hoor.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:36

nou sorry hoor.. maar ik vind me zelf niet helemaal on ervaren . ik rij 5 jaar en heb op hele moeilijk pony's gereden ] ookal was dat op de manege [

ik heb nog steeds het gevoel dat ze me uitprobeert.. dat eerste stukje is 'dr uit .. daar luistert ze naar.. maandag pak ik het weer op [ als het weer meezit ] naa 3 weken..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:36

Ik zeg niet dat jij het rijden niet goed doet, maar als de Haf de hulpen niet goed begrijpt, omdat hij ze nooit geleerd heeft of omdat hij met jouw niet een basis van vertrouwen en respect heeft, betekent dit dus dat je een stapje terug moet nemen en hem eerst vanaf de grond de hulpen te leren. Ik begin altijd met netjes meelopen en luisteren naar het commando HO (belangrijkste commando dat er is in mijn ogen).... De reden dat het paard niet luistert is niet omdat hij jou wil pesten, die knop zit er niet op bij een paard, dat is een menselijke eigenschap.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:39

ik zeg ook niet dat het niet alleen aan de pony ligt.. ik doe zelf met poetsen gwn aardig tegen d'r bahalve als ze wat doet wat niet mag dan zeg ik NEE duidelijk.. als ze dan niet luistert zeg ik nog eens NEE en dan begrijp ze dat wel.. verder knuffelen we heel veel hoor.. als ze zo in stal staat..

ik rij haar pas 2 maanden denk ik? mischien iets langer.. verder weet ik niet veel van d'r ze is ongeveer 7 , 8 jaar oud..
ze is een tijd niet berreden gweets daarom zijn we ook best rustig aan geweest..
ze is gewoon een superdrukke pony die moet weten wie de baas is .. en daar heb ik soms moeite mee omdak niet zo supersterk ben.. of ze ooit anders is gweest weet ik niet.. ik heb d'r alleen bij me zusje gezien onder het zadel en dat was nog erger dan mij..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:46

Jammer dat je niet verder wilt kijken. Ik wilde alleen maar helpen. Ik rij pas 30 jaar. Bloos
Joh, het maakt niet uit hoe lang je rijdt, maar vaak kun je nog een hoop leren van de paarden waar je mee bezig bent. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Mijn eigen pony (kwart Haf) is ook vrij druk, mede ook door zijn leeftijd (jonkie). Juist doordat we het vertrouwen rustig opgebouwd hebben vorig jaar en ik al maanden met grondwerk bezig ben, gaat het steeds beter. We zijn heel erg close, maar ik weet heus wel dat het inrijden ook zijn pittige momenten zal hebben. Of ik nou 30 jaar rij of niet, dat doet er helemaal niet toe.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:48

ik reed eerst altijd op de manege op 1 pony.. en die vloog d'r elke les vandoor bokken bokken en nog eesn bokken.. ik was met nog 1 meisje de enige die d'r nog op durfde te rijden.. door die pony hebik een helehoop zelf vertrouwen gekregen met het paardrijden..

hoe bedoel je met '' verder kijken '' ?