Dare To Dream voor het 1st onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Dare To Dream voor het 1st onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:28

Saskiaatje schreef:
Mijn instructrice rijdt zelf ook paarden in, maar zij gaat de 1e keer nog geeneens los. Zij blijft de eerste 3 keer aan de longeerlijn en daarna laat ze de begeleider er een paar meter naast lopen, zijzelf op de hoefslag (nog steeds aan de longeerlijn dus).

Dat jouw instructrice dat doet hoeft nog niet te betekenen dat dit je enige juiste manier is?
En dan komt er nog bij kijken dat dit een eigen fokproduct is, en jouw instructrice waarschijnlijk zeer geringe informatie/contact heeft (met het paard)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:28

Wat wil je daarmee zeggen?
Bij sommige paarden moet je misschien nog wel langer als 3 keer aan de longeerlijn blijven rijden en bij andere is deze niet echt nodig maar dat verschilt per paard.
En trouwens wat ook in het stukje tekst staat, dare reageerde niet op mij maar bleef achter carla aanlopen toen hij aan de longeerlijn liep. Vandaar dat we hem los hebben gemaakt en toen ging het veel beter Lachen.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:39

Ziet er al super uit zeg! Haha! En dit was niet de 1e keer, maar de 2e keer dat er op gereden werd, niet? Tong uitsteken (kan me wel voorstellen dat mensen verward zijn door de titel, maar die geeft alleen aan dat het de eerste keer is dat er foto's van Dare ohz op Bokt staan)
Ik vind het er netjes uitzien Ja (en even offtopic; is dat nou die mooie broek die je aanhebt, Kim? Tong uitsteken )

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:48

Saskiaatje schreef:
Mijn instructrice rijdt zelf ook paarden in, maar zij gaat de 1e keer nog geeneens los. Zij blijft de eerste 3 keer aan de longeerlijn en daarna laat ze de begeleider er een paar meter naast lopen, zijzelf op de hoefslag (nog steeds aan de longeerlijn dus).

Zijn halfzus heeft veel vaker aan de longe gelopen.
Telkens bij het begin weer aan de longe. Bij haar duurde het 1 maand met 4x per week onder het zadel voordat ze vertrouwd los mocht. Dan was het nog voorzichtig aandoen. Btw zij was 4,5jr voordat er mee begonnen werd.

Terwijl mijn eerste eigen pony El Dango Maar 2x aan de longe heeft gelopen.
We hebben hem opgeleid tot M-springen en hij kent de oefeningen van het M/Z-dressur (Niet perfect maar hij was toen 5jr en het ging al te vlug,en wilde hem niet teveel onder druk zetten.)

Bloos

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:50

MoonWencke schreef:
Ziet er al super uit zeg! Haha! En dit was niet de 1e keer, maar de 2e keer dat er op gereden werd, niet? Tong uitsteken (kan me wel voorstellen dat mensen verward zijn door de titel, maar die geeft alleen aan dat het de eerste keer is dat er foto's van Dare ohz op Bokt staan)
Ik vind het er netjes uitzien Ja (en even offtopic; is dat nou die mooie broek die je aanhebt, Kim? Tong uitsteken )

Bloos

Had niet echt verwacht een lading over me heen te krijgen maar je hebt gelijk.

Eerste x was aan de hand stappen Knipoog

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:53

sronnie schreef:
Saskiaatje schreef:

Dat jouw instructrice dat doet hoeft nog niet te betekenen dat dit je enige juiste manier is?
En dan komt er nog bij kijken dat dit een eigen fokproduct is, en jouw instructrice waarschijnlijk zeer geringe informatie/contact heeft (met het paard)

Ik zeg toch ook niet dat dit de enige juiste manier is? Ik deel alleen even mee hoe zij het doet.
En wat bedoel je met het laatste? Mijn instructrice koopt hengsten op jonge leeftijd, leert ze manieren aan, rijdt ze in en verkoopt ze op hun 4e jaar. Ze "kent" de paarden dus echt wel.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:00

Kiim schreef:
Wat wil je daarmee zeggen?
Bij sommige paarden moet je misschien nog wel langer als 3 keer aan de longeerlijn blijven rijden en bij andere is deze niet echt nodig maar dat verschilt per paard.
En trouwens wat ook in het stukje tekst staat, dare reageerde niet op mij maar bleef achter carla aanlopen toen hij aan de longeerlijn liep. Vandaar dat we hem los hebben gemaakt en toen ging het veel beter Lachen.

Aan de hand reageerde hij op hand/zithulp/been. (kun je merken als je op elkaar afgestemd bent dan geeft de "landmacht" aan wat de bedoeling is bv aan stappen. De "luchtmacht" geeft been en klikt met de tong. De "landmacht" klikt ook met de tong en loopt aan. Je ziet zijn reactie en daarop beoordeel je of het paard aan de lange longe mag. Dan kijk je weer naar zijn reactie en daarop oordeel je (Ik overleg altijd met een 3de persoon).
Voor de duidelijkheid hij reageerde "goed" op de zithulp om van de draf terug in de stap te komen en naar het halthouden.
(Ik als eigenaar ben verantwoordelijk voor de ruiter,ik ga echt geen mensen in gevaar brengen.)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:42

hhaaaa Kim heb je nou een cap op? Das ook voort eerst dat ik dat zie! *LOL*
Ik vind het er heel goed uitzien. Onzin van dat springen, als je meteen een meter de lucht ingaat, maar als een paard maar doortrekt moet hij het zelf maar weten. Ik vind het een heel leuk paardje trouwens!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:58

Kiim schreef:
Zolang hij niet word gedwongen om dingen te doen kan die zijn eigen grenzen wel bewaken al begrijp ik de reacties van jullie wel..

Hier gaan mijn haren dus recht van over eind staan. Een paard weet toch niet wat goed voor hem is? Ja in natuurlijke situaties zal hij volgens zijn instinct reageren, maar zodra er een ruiter op zijn rug zit, is het aan de ruiter deze grenzen te bewaken. En daar waren jullie duidelijk niet mee bezig. Smoesjes als: ik ga niet elke keer wachten tot alles uit de bak is, want ik sta ergens anders Verward Als je je paard gaat inrijden is een eerste vereiste toch wel een veilige omgeving, waarin je paard en jijzelf je niet onnodig bezeren. Desnoods huur je de bak af, of spreek je met de pensioneigenaar af dat je na sluitingstijd ofzo kan komen. Ik vind echt dat jullie ondoordacht bezig zijn. Wat ik zei> gelukkig is dit paardje blijkbaar heeeeeel erg braaf.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:32

hey carla..
wat ziet dare er goed uit zeg!
hij is veel veranderd sinds die keer dat we hem opzochten in de opfok!

fijn dat hij t ook zo goed doet onder het zadel!
en ik denk dta je heus wel weet waar je mee bezig bent Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:38

erleyne schreef:
Kiim schreef:
Zolang hij niet word gedwongen om dingen te doen kan die zijn eigen grenzen wel bewaken al begrijp ik de reacties van jullie wel..

Hier gaan mijn haren dus recht van over eind staan. Een paard weet toch niet wat goed voor hem is? Ja in natuurlijke situaties zal hij volgens zijn instinct reageren, maar zodra er een ruiter op zijn rug zit, is het aan de ruiter deze grenzen te bewaken. En daar waren jullie duidelijk niet mee bezig. Smoesjes als: ik ga niet elke keer wachten tot alles uit de bak is, want ik sta ergens anders Verward Als je je paard gaat inrijden is een eerste vereiste toch wel een veilige omgeving, waarin je paard en jijzelf je niet onnodig bezeren. Desnoods huur je de bak af, of spreek je met de pensioneigenaar af dat je na sluitingstijd ofzo kan komen. Ik vind echt dat jullie ondoordacht bezig zijn. Wat ik zei> gelukkig is dit paardje blijkbaar heeeeeel erg braaf.

Je kent het paard niet dus jij kan het niet beoordelen.

Mensen, eldango is echt oud genoeg om te weten wat ze doet dus laat dat gezeik eens een keer achterwege! -.-''

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:49

ik denk niet dat je kunt verwachten dat ze dat gezeik achterwege laten.
het is nog altijd bokt, en ja, het is soms echt irritant, maar geef toe: je ehbt vast zelf ook wel eens lopen zeiken op iemand Knipoog
niet aanvallend bedoeld hoor.
vind het er leuk uitzien maar hij is voor de 2e x ohz en je geeft gelijk commentaar over rond lopen? sorry hoor, ik weet ook niet alles en heb vast stukken minder ervaring als jou maar dat vind ik toch best raar...voor de rest wat een super leuk paardje en idd hele leuke naam Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:17

x_Marr schreef:

Het eerste paard dat zelf weet wat de beste training voor hem is, moet ik nog tegenkomen ( en mag dan meteen blijven, lijkt me erg makkelijk Haha! ).

Als je zulke foto's en commentaar plaatst, kan je wel wat 'gezeik' verwachten.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:35

Loesje88 schreef:
erleyne schreef:
Leuk paard om te zien en heel erg fijn dat hij zo braaf is.
Ik zou het persoonlijk niet in mijn hoofd halen om bij de tweede keer er op al over balkjes te gaan draven en het lijkt zelfs op een sprongetje. ( eerlijk gezegd zou ik ook liever geen obstakels in de bak hebben, uberhaupt! ). en opmerkingen over ronder in de hals lijken me ook niet echt op zijn plaats bij de eerste keer er op. Waarom geef je je paard niet gewoon de kans om zijn evenwicht te vinden, alsvorens zulke toeren er mee uit te halen. Rechtuit draven is al lastig genoeg, laat staan over balken Ziek Lekker slim bezig!

Precies wat mijn eerste gedachte hierbij was...

Verder erg leuk paardje, leuke kleur ook

AMEN!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:42

Ik vind je paard een mooie!

En wat fijn dat ie zo braaf is. Maar ik ben bang dat ik ook vind dat je een beetje hard van stapel loopt.
Het kan nu dan wel lijken dat er niets aan de hand is omdat hij volgzaam alles doet, maar dat kan straks tegen je gaan werken.
En dat je los rijd, daar is in mijn ogen niet mis mee. Zolang er maar in het midden van de bak iemand staat die je paard voorwaarts houdt met een longeerzweep zoda jij hem niet hoeft te schoppen oid.
En wat betreft dat balkje, er overeen stappen alla, maar omdat er nog helemaal geen stuur op zit kon je hem er niet voor weg rijden en ging hij er zelf overheen. Daarmee geef je toch ook aan dat hij verder nog niets kan?

Zie het allemaal niet als een aanval op jezelf, maar ik denk dat het verstandig is voor je paard om nog even alleen maar bezig te zijn met al die dingen die al zo nieuw zijn! ( een zadel, een bit waaraan van links naar recht wordt getrokken, iemand op zijn rug, benen langs zijn buik die van alles doen enz, enz) Ook wanneer je er al 10 x op hebt gehangen en gezeten is het nog hartstikke nieuw voor je paard.

Heel veel succes met je mooitje Knipoog

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:32

Huilen van het lachen

Het lijkt mij:
Dat voordat je überhaupt met een paard begint je al veel informatie over het paard hebt. Clown

Bij mij mag een paard niet los voordat het paard terug komt op de zit/kleine ophouding en voorwaarts gaat op de stem/beenhulp (zonder te schoppen).

Ik wil mijn paard met zo min mogelijk hulpen rijden,zonder dat hij je niet begrijpt. Hij kent de stemhulp van het longeren. In het begin gebruik ik die dan ook in combinatie met de been/zithulpen. Hij moet wel begrijpen wat je bedoeld.

Hij was/is redelijk te sturen.
In de stap wilde hij over dat balkje. (het lijkt mij stug dat een paard struikeld over iets waar hij naar kijkt.) Waarna wij zoiets hadden laat hem er maar overheen stappen. (Daarbij had ik al de informatie dat hij niet in paniek raakt als hij een balkje aantikt,al geeft dat geen garantie)
Hij was verder in de draf er redelijk makelijk van het balkje af te sturen. Behalve dan die ene keer,hij gooide met zijn hoofd en pakte het bit vast. Het andere paard liep op dat moment iets voor hem waardoor hij wilde volgen.
Zoals ik al zei: Na dat sprongetje zijn we gestopt. (hij moet nog langer mee dan vandaag)

Verder had ik het over ronder in de hals:
Wat ik daarbij bedoel is het volgende.
Wanneer hij wat zakt met zijn hoofd (ronder wordt in de hals) zijn paarden over het algemeen ontspannender. Wat natuurlijk het doel is. Ik verwacht echt niet van mijn paard dat hij rond moet lopen. Sterker nog hij mag het niet. De eerste maanden en misschien wel het eerste jaar hoeft/mag hij niet meer zakken met zijn achterhand (maximaal horizontaal) . Hij is nog te jong/slap/overbouwd om dat te kunnen.

Dit is niet om jullie aan te vallen maar geef je mening maar. (anders had ik geen topic aan moeten maken Vork )

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:37

x_Marr schreef:

Dit blijft altijd en eeuwig het laatste redmiddel als geen excuses meer verzonnen kunnen worden om de genoemde opbouwende kritiek onderuit te halen. Waarom plaats je foto's als je geen ander commentaar wil, dan "wow wat een mooi paard en wat kunnen jullie goed rijden!" het gegeven commentaar is stuk voor stuk opbouwend bedoeld, als tips waarover je misschien eens over na zou kunnen denken. Natuurlijk bestaan er verschillen van mening, maar als zo veel mensen hetzelfde zeggen, zou er dan niet misschien een kern van waarheid in zitten?
Nou ja, aangezien je je toch niks aantrekt van het commentaar zeg ik:'veel succes nog met je paard'

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:49

Heleen1988 schreef:
x_Marr schreef:

Dit blijft altijd en eeuwig het laatste redmiddel als geen excuses meer verzonnen kunnen worden om de genoemde opbouwende kritiek onderuit te halen. Waarom plaats je foto's als je geen ander commentaar wil, dan "wow wat een mooi paard en wat kunnen jullie goed rijden!" het gegeven commentaar is stuk voor stuk opbouwend bedoeld, als tips waarover je misschien eens over na zou kunnen denken. Natuurlijk bestaan er verschillen van mening, maar als zo veel mensen hetzelfde zeggen, zou er dan niet misschien een kern van waarheid in zitten?
Nou ja, aangezien je je toch niks aantrekt van het commentaar zeg ik:'veel succes nog met je paard'

Zij kent mijn paard ook niet. (ze kent mij)

Verder zou ik je willen verwijzen naar mijn verhaal boven jouw laatste antwoord.

Het is niet zo dat ik jullie commentaar niet lees. Sterker nog als ik er niet bij zou zijn geweest zou ik hetzelfde zeggen Bloos .

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:14

Zo'n paard is toch gewoon uit balans als je er voor de eerste keer op zit? Kan me geen enkel tegenargument bedenken...
Rondjes rechtoe rechtaan in een bak is dan al lastig genoeg voor zo'n dier. Ik kan me voorstellen dat het voor het paard makkelijker is om rechuit te gaan i.p.v. steeds te moeten afgewend.
Je hadden je nek wel kunnen breken bij het 'ontwijken' van het hindernismateriaal, of over de kop kunnen vliegen met een balk tussen z'n benen.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:57

Nou TS, je paard gaat ontzettend netjes, gingen maar meer paarden zo braaf rond als deze! Zo te zien zet hij geen pas verkeerd. En als hij braaf is, waarom mag ie in godsnaam dan niet rondlopen zonder longe? En dat gezeur over dat balkje, er staat toch geen hindernis van 1.30m wel?!

Wat een gezever om niks zeg. Je kunt zien dat jullie met verstand bezig zijn: rust, ontspannenheid, een kwartiertje bezig zijn en er wordt gekeken naar wat het paard al kan. Ik zou je niks aantrekken van dat commentaar, is zoeken om ruzie.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:12

Liselot11 schreef:
Nou TS, je paard gaat ontzettend netjes, gingen maar meer paarden zo braaf rond als deze! Zo te zien zet hij geen pas verkeerd. En als hij braaf is, waarom mag ie in godsnaam dan niet rondlopen zonder longe? En dat gezeur over dat balkje, er staat toch geen hindernis van 1.30m wel?!

Wat een gezever om niks zeg. Je kunt zien dat jullie met verstand bezig zijn: rust, ontspannenheid, een kwartiertje bezig zijn en er wordt gekeken naar wat het paard al kan. Ik zou je niks aantrekken van dat commentaar, is zoeken om ruzie.

Zoeken om ruzie? Volgens mij wil iedereen hier alleen maar het beste voor dat paard hoor.
Scheve mond

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:17

eldango schreef:
Huilen van het lachen

Verder had ik het over ronder in de hals:
Wat ik daarbij bedoel is het volgende.
Wanneer hij wat zakt met zijn hoofd (ronder wordt in de hals) zijn paarden over het algemeen ontspannender. Wat natuurlijk het doel is. Ik verwacht echt niet van mijn paard dat hij rond moet lopen. Sterker nog hij mag het niet. De eerste maanden en misschien wel het eerste jaar hoeft/mag hij niet meer zakken met zijn achterhand (maximaal horizontaal) . Hij is nog te jong/slap/overbouwd om dat te kunnen.

Dit is niet om jullie aan te vallen maar geef je mening maar. (anders had ik geen topic aan moeten maken Vork )

oooke ik het had gewoon verkeerd begrepen.. zeg niks meer daarover Lachen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:17

ben ik nou de enigste die (denkt te zien ) een mexicaans hoofdstel ..??
wat mijn ergste punt eigenlijk was zoveel druk meteen op die neus van zo'n jong ding .. dat vind ik nog erger dan het balkje .. kan hij straks als je daar mee door gaat niet eens meer op een normaal hoofdstel lopen ... Knipoog pas daar mee op zou ik zeggen ...

nogmaals ik denk een mexicaan te zien kan het fout hebben wie ziet het nog meer ..?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:21

doom schreef:
ben ik nou de enigste die (denkt te zien ) een mexicaans hoofdstel ..??
wat mijn ergste punt eigenlijk was zoveel druk meteen op die neus van zo'n jong ding .. dat vind ik nog erger dan het balkje .. kan hij straks als je daar mee door gaat niet eens meer op een normaal hoofdstel lopen ... Knipoog pas daar mee op zou ik zeggen ...

nogmaals ik denk een mexicaan te zien kan het fout hebben wie ziet het nog meer ..?

Volgens mij is het inderdaad een mexicaans hoofdstel. Het is niet zo duidelijk.

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:28

ja, het is een mexicaans hoofdstel idd. missn had je beter met een normaal gecombineerde neusriem kunnen beginnen...