Ideale inrij-leeftijd/sportleeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: Ideale inrij-leeftijd/sportleeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:32

Ik koop liever een 5-jarige die net zadelmak is, dan een 5-jarige die L/M loopt. Waarom? Omdat bij mij het paard toch nog altijd voor de sport gaat. En omdat er veel te veel paarden met blessures zijn. Van een 2.5-3 jarige zou ik sowieso weinig vragen, omdat het geestelijk ook nog belastend kan zijn. In mijn ogen hoort een paard de eerste 3-4 jaar van zijn leven te spelen, net als een kind.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:57

De mijne wordt deze maand 4 en is in december/januari zadelmak gemaakt.
Is al echt 'paard' om te zien en ik heb het idee dat ze het allemaal veel makkelijker
oppakt dan de meeste net 3 jarigen. Je moet het natuurlijk per paard bekijken.
Maar over het algemeen vind ik ze er pas rijp voor nadat ze 3,5 zijn. En dan ook rustig aan. Dus niet gelijk elke dag hard trainen, elk weekend wedstrijd, hele parcouren springen etc.

Iwan_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:12

3! mooie leeftijd!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:07

Ik was ook altijd van "met 3 jaar inrijden en op 6-jarige leeftijd zo'n beetje Z lopen". Niet dat ik ooit Z ben geweest, maar een beetje knap paard moest op die leeftijd wel Z lopen dacht ik.

Mijn eigen merrie is zadelmak gemaakt met 4,5 jaar, half jaartje gewerkt, daarna kreeg ze een veulen, met 6 jaar weer opgepakt, en in 1,5 jaar tijd werd ze M2. Vorig jaar heeft ze stilgestaan ivm blessure/zwangerschap en nu is ze 9 en gaan we verder. Ik dacht altijd dat ze met een jaar of tien wel wat oud werden (heb altijd alleen maar jonge paarden gereden) maar die van mij is nog helemaal piekfijn in orde en kan volgens mij nog jaren mee! Voor de handel misschien niet zo interessant, maar daar hoeft ze dan ook niet in Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:38

superwoman schreef:
Ik denk dat het probleem idd ligt bij de mode wanneer het paard als "oud"wordt gezien.
Een 10 jarige is tegenwoordig al oud en brengt minder op. Terwijl IK dát juist de leeftijd vind dat je er veel aan heb.
Wanneer deze ervoor relatief weinig heeft gedaan.

Dus als een paard oud is met een leeftijd van 10, dan zul je idd vroeg moeten beginnen met inrijden en wedstrijden.

IK heb liever een paard waar niks mee is gedaan, dan een paard die op 4 jarige leeftijd al wedtrijden heeft gelopen (met een amarteur)
Helaas zie je in de handel/verkoop dat een paard meer waard is met die ervaring.

Persoonlijk zie ik veel paarden die "stuk" gereden worden, dus IK vind die (wedstrijd) ervaring niet positief.

Het verschil met een goede ruiter is dat deze weinig kilometers hoeft te maken voor een nette proef en waar ik dus minder/geen problemen mee heb, als het paard "vroeg" gestart is/wordt.
Maar voor die paarden betaal wel wat meer Knipoog

Ik ben het idd met Tulandro en SW eens, inrijden hoeft niet zo vroeg te gebeuren. Ik vind 4,5 een nette leeftijd voor een KWPN, met Friezen begin ik nog liever iets later. Een paard is pas lichamelijk en geestelijk volwassen als hij 8 jaar is. Ik vind het verschil tussen een 6- jarige en een 3-jarige al enorm. Als je die naast elkaar zet, zie je echt wel dat een 3-jarige nog lang zo sterk niet is.
Maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een paard van 10 niet oud. Dan zou een mens van 25 ook oud zijn. Paarden kunnen 40 jaar worden. Dat het gemiddelde paard die leeftijd niet haalt, is eerder te wijten aan het ongeduld, de onkunde en de geldzucht van de ruiter, dan aan het paard.
Om een voorbeeld te geven: ik ken een paard van 15 dat nu al volledig kapotgereden is, dat paard kan nu al met pensioen. Terwijl als hij goed gereden zou zijn, en er rekening met hem gehouden was, hij door had kunnen gaan tot zijn 30e.
Ik ken ook een paard wat, naar wat ik gehoord heb, pas met 6 jaar ingereden is, altijd bijgereden is door goede ruiters. Ze staat in een ruime stal en komt iedere dag op de wei. Ze is nu 36 en loopt nog altijd 2 uur per dag (niet iedere dag meer) mee in de les, en gaat regelmatig mee op een buitenrit. Ze is nog altijd kerngezond en vertoont volgens de DA slechts lichte tekenen van slijtage.

Ik vermoed dat het vroege inrijden veel heeft te maken met het ongeduld van de ruiter, en met geld. Voor de paarden is het beter om nog te wachten. Maar voor de sport: als je een paard in zou rijden als hij 5 jaar is, kan hij op zijn 8e in het Z lopen (dat lukt alleen niet met een amateur, maar met een prof moet dat kunnen zonder het paard te overbelasten) dan zou hij theoretisch op zijn 10e , 11e, Grand prix kunnen lopen. Ook voor de sport zie ik er geen bezwaren in wat langer te wachten.
Voor het paard is het heilzaam, want een paard goed laten uitgroeien, goed rijden en verzorgen kan zijn sportcarrière met 5, 6 jaar verlengen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:36

Wat mij betreft is inrijden met de 3 jaar prima. Ze zijn nog te jong, en fysiek te onvolwassen om echt getraint te worden. Maar de meesten zijn er in hun koppie al wel aan toe om iets te gaan doen.

Ik ben nu bezig met mijn 3-jarige, die rijd ik 2 keer per week. Meestal 1 keer een half uurtje in de bak en 1 keer een buitenritje oid. Op die manier maakt ze rustig aan kennis met werken, krijgt ze alvast een goede opvoeding, maar kan ze verder nog lekker kleuteren. Bovendien gaat ze straks nog een jaar het land op, daarna ga ik haar pas weer oppakken.

Ik heb wel negatieve ervaringen met lang laten staan. Ik heb mijn pony ingereden op 6-jarige leeftijd. Die heeft daarvoor te weinig geleerd dat ie soms dingen moet doen, dat het niet altijd vrijblijvend is. Hij blijft lastig met werken, niet gemeen, maar lui en dwars. Ik ben ervan overtuigd dat ik hem beter op jonge leeftijd al wat had kunnen laten doen, dan was hij nu veel fijner te bewerken geweest. Tot de 4-5 jaar in het land sturen vind ik dan ook geen goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:29

Daar ben ik ook geen fan van. Met 3 jaar kun je al wel grondwerk doen, netjes leren meelopen aan aan halstertje, trailer mak maken, verkeersmak maken, werken aan de lange lijnen... niet te vaak en niet te lang achter elkaar, maar op die manier leren ze wel gehoorzaamheid, ze leren dat ze moeten werken, en het leven niet alleen spelen is. VD is ook leuk met jonge dieren, ze worden er lenig van, leren goed luisteren.