3 jarige Widona eerste keer @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: 3 jarige Widona eerste keer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:59

ik ben het met de gehele rijstijl niet eens.

tiedeman?
Hoezo in gods naam een tiedeman om een 3 jarig paard
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 09-05-07 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:59

Ja, maar ook ik moet nog veel leren, en verwacht ook zeker niet dat alles meteen vanzelf gaat. We krijgen nu les, dus ben druk bezig met het verbeteren van mijn rijvaardigheid.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:00

Dancie schreef:
ik ben het met de gehele rijstijl niet eens.

martingaal ?
Hoezo in gods naam een martongaal om een 3 jarig paard

Ik heb in de eeerste post gezegd, dat dit de keuze is van eigenaar. Hier zijn al
zoveel discussies over gekomen, maar dat is nu hier niet de bedoeling. Tips
over het rijden hoor ik graag, zodat ik eraan kan werken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:02

Jij moet ook nog veel leren, dit zou je dus eigenlijk niet moeten doen op een paard wat veel moet leren, want dan leer je haar alleen maar verkeerde dingen. Maar je krijgt les, dus het komt vast helemaal goed, maar zoek alsjeblieft eerst de dingen bij jezelf. Ik ben net als jij zo begonnen met een jong paard na mijn pony, en mijn paard werd slomer en dwarser en vervelend (nouja van kwaad naar erger) en toen heb ik is kritisch naar mezelf gekeken en een heleboel verandert, nu gaat het goed, maar het lag dus niet aan het paard.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:04

Het is inderdaad niet eerlijk om meteen te zeggen dat het aan het paard ligt. Ben ik helemaal met je eens. Maar ik weet zeker, dat het met les erbij zeker wel gaat lukken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:04

ik heb ook een tijd een lastige jongen gehad 3 jaar maar als je les volgt enzo komt het goed maar gooi die tiederman deraf

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:05

Dancie, ik zal het met de eigenaar overleggen, maar is die het er niet mee eens, dan heb ik verder niets te zeggen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:06

Een foto is moeilijk te beoordelen maar ik vind dit paard een beetje slap ogen nog, een beetje "darmerig" zoals ik dat altijd noem.
Met die Thiedemann is niks mis in mijn ogen, hij zit vrij los en werkt alleen in als ze haar hoofd veel te hoog brengt.
Vooral merries zijn nog weleens moeilijk aan eht been te krijgen. Bij die van mij gebruik ik daar toch wel het zweepje bij. ik drijf aan, geen reactie is nogeens aandrijven en dan tegelijkertijd een tikje met de zweep. Ik geef een tikje op de achterhand, als ze erop bokken is een tikje op de schouder ook een aanrader, dan hebben ze het vrij snel door.
Er staat 3-jarige, maar de w-tjes zijn al 4 ondertussen of staan op het punt dit te worden.
Longeren is trouwens ook een goede tip om het voorwaartse te oefenen. Altijd goed door laten lopen aan de longe, lekker tempo erop zodat ze weten dat ze altijd en eeuwig door moeten lopen. Terugrijden kan altijd nog.
Succes ermee hoor! Met goede les gaat het vast wel lukken.
Het is nou eenmaal geen eenheidsworst, ieder paard is anders en heeft een andere benadering nodig.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:07

Longeren, heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Ga ik vandaag dan ook meteen mee beginnen. Ik denk nu
ik zo van jullie hoor hoe en wat dat het al gauw een stuk beter moet gaan. Ik blijf in ieder geval goed
oefenen en krijg elke week les.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:09

Ja, en dan zou ik met longeren in eerste instantie haar niet bijzetten oid, gewoon goed voorwaarts laten lopen op eigen benen. En dit dan een week of 2 zo volhouden , een keer of 3a4 per week en dan er weer op. Longeer je ook nog voor het rijden?
Laatst bijgewerkt door Vala op 09-05-07 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:10

Daar ben ik ook van overtuigd. Is bij mij ook zo gegaan, maar zeg dan ook niet dat t aan t paard ligt.

Wat is de afstamming eigenlijk ind het namelijk wel een leuk paardje

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:12

@Tiessie: Als het een kwpn-er is moet ze idd 4 jaar zijn ipv 3 jaar de 3 jarige beginnen namelijk met een Z. Dus hoe oud is ze nou??

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:13

Er zijn al veel goede tips gegeven door een aantal mensen. Maar doe die sporen eraf en als het mag van die eigenaar ook de bijzet, anders heb je later echt een lomp paard die niet meer op je been en hand reageerd. Verder wel super goed dat je lessen heb het is een leuk paard om te zien. Ik denk dat het wel goed gaat komen met jullie Knipoog Succes met dr Haha!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:13

Afstamming weet ik zo gauw niet. Zal ik wel eens vragen.
Ik deed alleen longeren voor het rijden als ze niet buiten geweest is. Dan was ze nogal druk in het begin.

@ mywayzidane: Dan zal ze inderdaad 4 zijn,

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:20

Nou ben ik jaloers: ik kan niet op die W van mij zonder longeren!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:29

Dat komt toch ook wel goed Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:34

O vast wel!!

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:03

Tiessie schreef:

Uh, ik heb een V en daar kan ik soms nog niet eens zonder te longeren op! (Now or Never M x Saros xx)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:50

Dyyy schreef:
Tiessie schreef:

Uh, ik heb een V en daar kan ik soms nog niet eens zonder te longeren op! (Now or Never M x Saros xx)

Haha ik heb een N(12 jaar!) en daar kan ik s'winters nog niet eens op zonder te longeren!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:51

probeer je handen Rechtop iets oboven de schoft te houden;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:36

Als ik enkel op een 3 jarige mag rijdn met thiedeman... ga ik er niet eens op.
Ik doe geen dingen met rijden waar ik het niet mee eens ben, dan rij ik niet Knipoog

Ze is niet goed aan het been... tsja dat is logisch, een peuter kan ook nog niet lezen en schrijven.
Ik vind persoonlijk dat je rijtechnisch nog echt niet ver genoeg bent om op zo'n jong paard te rijden... maar dat is mijn ongezouten mening Haha!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:51

Oei, chantjuh, ik vind dat wat makkelijk en kort door de bocht geoordeeld zo vanachter de computer vandaan.....
Ik vind het vreemd dat jullie allemaal over die Thiedeman vallen, maar hulpteugelallergie hoort bij Bokt he Knipoog !
Een Thiedeman is een zacht hulpmiddel, daarbij heeft ze hem ook nog eens hardstikke los zodat ie alleen inwerkt als de merrie met het hoofd gaat slaan.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 08:47

Ach Tiessie, ik ben niet anders gewend hier, ga dr verder ook niet teveel op in.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:23

Tiessie schreef:
Oei, chantjuh, ik vind dat wat makkelijk en kort door de bocht geoordeeld zo vanachter de computer vandaan.....
Ik vind het vreemd dat jullie allemaal over die Thiedeman vallen, maar hulpteugelallergie hoort bij Bokt he Knipoog !
Een Thiedeman is een zacht hulpmiddel, daarbij heeft ze hem ook nog eens hardstikke los zodat ie alleen inwerkt als de merrie met het hoofd gaat slaan.

Ik ben niet kort door de bocht... ik geef mijn mening. En achter bokt hou ik me over het algemeen nog netjes hoor... als ik een driejarige met een thiedeman irl zie lopen krijgen ze ook wat te horen.
En waarschijnlijk met een andere tonage, want met typen denk ik nog een beetje na wat ik wil zeggen, irl flap ik het er meteen uit Clown

Een thiedeman is helemaal geen zachte hulpteugel... hij is best dwingend wanneer het paard te hoog loopt. En een 3 jarige MAG fouten maken, zij mag best te hoog lopen wanneer zij haar evenwicht aan het zoeken is. Niet zo'n jong dier al dwingen naar beneden te gaan... dat is echt5 onzin en zonde van de rug
En dwang is het laatste wat je nodig hebt bij een 3 jarige.
Het is juist aan het begin van hun leerfase zo belangrijk enkel naar ontspanning toe te rijden, met een thiedeman en naar beneden gedrukte handen zal je dit imo niet bereiken.
Los het ajb gewoon rijtechnisch op... niet met een hulpteugel.
Ook al wil de eigenaar het, ik zou het er nooit aan hangen bij een groen paard. Ach gut

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:26

hij loopt al aardig goed ofniejj..
lekker ontspannen momenten zie ik !!