Instructeurs die geen zin hebben in een goede uitleg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Re: Instructeurs die geen zin hebben in een goede uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:04

PeruaansePas schreef:
Bij paardrijden gaat het er juist om dat de ruiterverbetert, dan kan het paard tot zijn recht komen. Knipoog

Dat is natuurlijk ook echt niet altijd waar. Er zijn maar zat paarden die je moet verbeteren zodat een ruiter tot zijn recht komt.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:15

talented schreef:
PeruaansePas schreef:
Bij paardrijden gaat het er juist om dat de ruiterverbetert, dan kan het paard tot zijn recht komen. Knipoog

Dat is natuurlijk ook echt niet altijd waar. Er zijn maar zat paarden die je moet verbeteren zodat een ruiter tot zijn recht komt.

Ben het met Peruaanse pas eens. Je kan een paard alleen verbeteren / trainen als je zelf een goede ruiter bent. Dus de aandacht van de instructrice moet gaan naar het beter leren rijden van de ruiter.
Leert de ruiter beter rijden dan kan hij het paard ook beter laten lopen.

Daarom is het ook zo belangrijk dat een instructrice uitlegt waarom je iets op een bepaalde manier moet doen. Als je weet waarom je iets doet kan je dat op verschillende paarden toepassen.
Wordt je alleen maar verteld wat je moet doen dan loop je de kans dat je elk paard op dezelfde manier gaat rijden terwijl voor een ander paard een heel andere aanpak nodig kan zijn.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:57

Ik denk dat het het idd een combinatie van beide is. In sommige gevallen is de ruiter te onervaren om met bepaalde situaties om te gaan wanneer de paarden zo verprutst zijn dat de ruiter er niet meer mee overweg komt. Dan zul je toch echt het paard even op gang moeten helpen om met de ruiter aan de slag te gaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:33

Het belqangrijkste is dat de ruiter in het begn leert onafhankelijk te zitten pas daarna kun je verder gaan. Als je niet goed kunt zitten kun je ook de hulpen niet correct geven en kun je neit verder.
Maar hopeveel ruiters hebben nu leren rijden aan de longeerlijn, hoeveel laten zich nog regelmatig corrigeren aan de longeerlijn zonder stijgbeugels.

Verder ben ik het er mee eens dat sommige ruiters onervaren zijn om voorbij bepaalde situaties te komen soms moet je daarin begeleiden of voor doen. En soms tref je een instructeur wiens wijze van rijden eerste perfect bij je past maar waarin je meot bekennen dat je eigenlijk bezig bent je paard te verpesten hoe mooi zijn papieren ook zijn en hoe geweldig die uitlegt.

Je moet een ruiter gewoon leren voelen kijk voel en beleef en leer je paard begeleiden je kunt niet telkens zeggen beetje meer binnenbeen ja nog een tikje erbij iets meer toestaan nu opvangen het is de ruiter die het moet voelen en moet leren begrijpen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:36

Je kan in een rijles toespitsen op de praktijk. In de les kan je ankerpunten leggen. Dus een stopwoord of een kreet gebruiken die je je als ruiter en instructeur later gemakkelijk voor de geest kan halen in de situatie waarin die werd gegeven. Een ankerpunt is dus niets meer dan een punt van eenvoudige herkenning. Na de les of in een theorieles kan je via ankerpunten zaken met elkaar in verband brengen en uitleggen. Uitgebreid iets uitleggen in een les, werkt in de meeste gevallen niet. Je kan je dan richten op de praktijk, op de uitvoering van een oefening of beweging, waarbij de leerling doet of probeert te doen wat de instructeur aangeeft.

Een instructeur die iets niet uitlegt, beheerst zijn of haar vak niet, heeft een keer een "off-day" of draait routine matig rondjes om de kas te spekken. Je wordt er als ruiter niet beter van. Het is bezigheidstherapie.

Als je talent voor rijden hebt, doe je meestal vrij gemakkelijk wat de instructeur of trainer vraagt. Er is vaak dan ook geen of weinig uitleg nodig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:42

De instructeur legt uit maar het uiteindelijke sleutelen, verfijnen en perfectioneren moet je zelf doen. Er zijn talloze boeken die exact beschrijven hoe oefeningen gaan, hoe je meot zitten, hoe je de hulpen moet geven. En je leert het alleen door het te doen, door het heel vaak te doen.

Als je je lot in de handen legt van de instructeur ben je ook verkeerd bezig. Zij zijn voor de controle van onderaf.Maar de belangrijkste controle ben je als ruiter zelf. Je moet zelf weten waarom iets niet ging, de goede instructeurs weten je wel feilloos te vertellen waar het hulpen pakket verkeerd ging hoor dat niet maar je meot zelf wel tijdens de uitleg het o ja moment hebben en het vervolgens kunnen verbeteren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:54

Je moet inderdaad heel vaak oefenen. Je moet regelmatig met niet te lange tussenpozen gecontroleerd worden door iemand met kennis en praktijk ervaring. Als je op jezelf de ontdekkingsreis aangaat, heb je geen referentie. Je weet niet of dat wat je voelt goed is. Dat is een kwaliteit die zich heel langzaam en door veel ervaring ontwikkeld. Dat geldt waarschijnlijk voor de meeste bokkers. Degene waartegen je rijdt, ben je over het algemeen zelf. Als je niet steeds op het goede moment er op gewezen wordt hoe het wel moet en zelf aanmoddert, dan weet het paard en de ruiter niet waar en waardoor het schip strandt, dus misgaat. Dat is wat je over het algemeen het meeste ziet. Een paard met heel veel ervaring dat goed gereden is, daarop kan je als ruiter met minder ervaring experimenteren en proberen uit te vinden hoe het beter gaat. Zo een paard koppelt het juiste gevoel terug dat je nodig hebt als referentie gevoel. Als je geen referentie hebt, weet je niet wat je wel en niet zou moeten voelen/ervaren. Op zich is dat voor een ruiter geen probleem, omdat je een ruiter dat aan z'n verstand kan brengen. Een onervaren paard wordt echter geleid door een onervaren ruiter en tegen een paard wat je zaken verkeerd aanleert zonder dat te beseffen, kan je niet zeggen, sorry boy of girl, maar het moet anders. Het paard conditioneert, programmeert zichzelf door de ervaringen die het onder de ruiter opdoet. Het paard is meestal van goede wil, probeert mee te werken. In een rijles kan je wel uitleggen hoe je een buitenteugel tegen de hals brengt, hoe je stelling vraagt, hoe je een paard om het binnenbeen kan buigen, hoe je een paard aktiver maakt. Maar dat zijn slecht uitlegzaken die betrekking hebben op hoe je stuurt, remt en gasgeeft. Het is geen uitleg van waarom stelling zo belangrijk is, waarom de buitenteugel tegen de hals van het paard ligt, waarom het paard om de binnenkuit moet buigen en wat daarvan het uiteindelijke effect is.
De stuur, gasgeef en rem uitleg is simpel. De echte uitleg bij het rijden wordt gemakshalve over het algemeen vergeten of niet behandeld. Als het moeilijk wordt, is er als je geluk hebt een PR verhaaltje wat altijd goed valt, maar dat is om het simpel te houden, niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Over die uitleg heb ik het. Daar schort het bij het lesgeven bij de meeste instructeurs aan, maar ook in de opleiding tot instructeur is dat wat je leert uitermate beperkt. Ik beperk me dan slechts tot de breedtesport, niet tot mensen die top-sport bedrijven. Hoe meer talent je hebt, hoe minder uitleg en ander theoretisch gezever je nodig zult hebben. Daaruit kan je niet concluderen dat iemand met minder aanleg, zonder kan. Die heeft uitleg en veel oefenen nodig. Het aanmodderen resulteert in wat we maar al te vaak, helaas onnodig, zien.

Als je een bepaald niveau hebt bereikt, ben je pas in staat om aan te voelen of dingen goed of verkeerd gaan. Daarom is die spiegel op de grond, de instructeur of iemand waarmee je samen veel rijdt zo belangrijk. Die moeten dan wel kunnen zeggen, waar het op staat. Daar wordt iedereen beter van.

antjendjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:00

tis idd wel ernstig kwa instructie en vooral op grote manege's met grote groepen.. en weetje waarom ze zijn bang als je veel weet je dan oprot en een eigenpaard koopt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:19

antjendjo schreef:
tis idd wel ernstig kwa instructie en vooral op grote manege's met grote groepen.. en weetje waarom ze zijn bang als je veel weet je dan oprot en een eigenpaard koopt

Dit slaat dus echt helemaal nergens op. Haha!

klukkie 1 schreef:
Citaat:
Ja allemaal leuk en aardig, maar vandaag de dag denkt het gros van de ruiters er zelf ook veel te makkelijk over!!
We zetten een' goeie' instucteur in het midden en we kunnen rijden. En als dat niet werkt zo snel mogelijk naar de volgende instructeur.
Zodra je gaat uitleggen vinden ze het al snel te moeilijk en als een slofteugel niet mag dan maar naar die andere instuctie waarvan het wel mag!!
Ook denkt men dat paardrijden iets is dat je zo even uit je mouw schut ,terwijl het jaren duurt voordat je er een beetje over mee kan praten.
Maar goed de kennis van vandaag de dag word opgedaan uit 'het Bit' en niet meer uit doorzettings vermogen en jaren training.

En hier ben ik het helemaal mee eens. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:56

Inderdaad goofy daarom is het belangrijk dat je instructie neemt. Belangrijk ook dat je kunt overleggen met de instructeur dat je je gevoel kenbaar kunt maken en dat er dan een dat klopt antwoord komt of een nee dat zou je eigenlijk zo en zo moeten doen.
Ik laat mezelf regelmatig controleren moet nog veel leren want ik ben ook als groene ruiter op het groene paard gestapt. Vele verkeerde instructeurs getroffen en hopelijk nu een goed tijd zal het leren. Maar met bijvoorbeeld de theorieinprent van de boeken en het oefenen met het paard heb ik bijvoorbeeld mijn zit geschoold dus het rijden met het kruis dat heeft nog geen enkele instructeur me weten te vertellen, verteld of uitgelegd, Maar aan de hand van het boek, het inprenten van de theorie dus vraag en antwoord ben ik al een heel eind gekomen. Ik laat me dan checken door of mijn vriendin gelukkig altijd aanwezig bij mijn rijden of de instructrice en het gaat goed maar het is telkens weer herhalen, nadenken, herhalen dat maakt het ook leuk. Ik zou niet zoals een ex stalgenootje van me 7 jaar zonder instructie kunnen en altijd hetzelfde rondje draaien ik wil die attentie die verbetering die mogelijkheid om me te bekwamen en dat wil ik ook van lesklanten en ik wil dat ook van de instructie die moet me bekwamer maken. Helaas is dat wat zei wil zegt en doet ietwat ouderwetser waardoor me dit niet altijd de punten opleverd op de wedstrijden maar ook daar moet je boven kunnen staan en als je gevoel goed zegt ook vertrouwen op.

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:01

ik vind dat een instructeur/instructrice het goed moet kunnen uitleggen !!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:50

sterker nog, ik vind dat indien noodzakelijk hij/zij het net zo vaak uitlegt als nodig is. 't lijkt me ook niet meer dan normaal dat je na iedere les afstapt met een enorme tevreden grijns op je gezicht Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:18

Ik ga mee met solvej.

Daarnaast vind ik dat je als instruckteur dingen moet kunnen onderbouwen. Waarom de desbetreffende ruiter dit en dat moet ondernemen, en wat je daarmee bereikt. Als instruckteur moet je samen met je klant, een doel uitvissen, waar je naartoe gaat werken, en alles onderbouwen waarom jij als instruckteur de ruiter bijvoorbeeld steeds overnieuw het paard recht laat stellen. En ga zo maar door. Vanuit dat doel, kan je uit gaan bereiden.

Als een instruckteur niks onderbouwd, heb je er ook weinig aan. een instruckteur moet de ruiter kunde geven, Waarom, en wat voorn uitwerking het zou moeten hebben op het paard.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:21

Als een instructeur niets onderbouwd, dan kom je als ruiter toch nooit verder. Iemand kan wel zeggen, meer binnenbeen, of draai je bekken naar voren, maar als je niet weet waarom je dat moet doen, dan kan je het thuis nooit zelf goed herhalen?
Ik ben overigens dolblij met mijn instructrice van de oude stempel, die tijdens de les soms meer tijd besteed aan uitleggen dan aan rijden, en me dwingt mijn zithulpen op de keukenstoel te gaan oefenen. Mijn tere zieltje heeft ondertussen wel eens wat deuken opgelopen, maar ik snap nu tenminste hoe weinig ik nog van paardrijden afweet Haha!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:44

Mijn instrucktrice is zelf een "militair" Onderbouwd alles, is zeer streng, En houd na het rijden van een geintje, Gewoon een super instucktrice, Die alles blijft onderbouwen, Die je gewoon alles leert, klaarstoomt voor bepaalde niveau's. En kijkt naar de kwaliteiten van ruiter en paard, wat er uit te halen valt, en wat er ook uit moet komen.

Heel doelgericht, heel strevend, veel onderbouwen. Heb vaak zat gehad dat ik denk, gaat goed! En dat ze gelijk weer wat op te merken heeft, waar je op dat moment even geen rekening mee heb gehouden, en je daarop weer afblaft. Daar leer ik persoonlijk het meeste van, kop derbij houden en ervoor gaan. Zo niet, kan je beter afstappen en gaan breien. haha.

Hou daar wel van, leer zo onwijs veel van haar, en kan dat ook weer overbrengen op andere mensen. Dat is het fijnste er allemaal van.

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:55

Ik ken het wel dat ze geen zin hebben om uit te leggen en dat je later de dingen weer heel anderes hoort

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:59

@ TS: wat is nu je doel met dit topic?

Wat wil je nu weten? Of wil je alleen maar een bevestiging dat het stom is dat er slechte instructeurs zijn? Hoe kan iemand over jou instructeur oordelen als diegene jou instructeur nog nooit ontmoet heeft en/of er nog nooit les van heeft gehad???

Dat er veel slechte instructeurs zijn is een feit. Daar zijn verschillende redenen voor. Maar de allerbelangerijkste is dat zij instructeur zijn omdat mensen nog altijd bij hen blijven lessen. Waarom? Misschien omdat het lekker goedkoop is? Men zich laat lijmen door mooie praatjes? Niet tegen kritiek kan en daarom maar naar een instructeur gaat die gewoon heel vaak zegt hoe goed het wel niet gaat? Of omdat pietje puk ook bij diegene lest? Of omdat in het land der blinde eenoog koning is??

Het is nog altijd je eigen keuze om bij een instructeur te gaan lessen. Je hoeft geen topruiter te zijn om een goede instructeur te selecteren. Kijk hoe de instructeur zelf rijdt, wat diegene heeft gepresteerd in de sport (met hangen en wurgen een keer Z worden in een heel ander verhaal dan keer op keer een paard opleiden en daarmee goed presteren in de Z). Kijk hoe de leerlingen van die instructeur het doen in de sport. Neem eerst eens 3 proeflessen etc. Kijk of de stijl van lesgeven bij je past, of je het snapt en nog belangerijker of je vooruitgang boekt. Een goede instructeur kan in de eerste les al voor een eye-opener zorgen.

En daarbij: aan de houding van ruiters tegenwoordig mag ook wel wat veranderen. Als je dan een goede instructeur hebt gevonden hou dan eens op met 'ja-maar' en doe gewoon wat er gezegd wordt tijdens de les. Pas als je de aanwijzigingen van je instructeur zonder morren opvolgt kun je ervaren wat je instructeur bedoelt. Als je alles zelf beter weet moet je geen les nemen.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:05

slik....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:19

jasmijn78 schreef:
En daarbij: aan de houding van ruiters tegenwoordig mag ook wel wat veranderen. Als je dan een goede instructeur hebt gevonden hou dan eens op met 'ja-maar' en doe gewoon wat er gezegd wordt tijdens de les. Pas als je de aanwijzigingen van je instructeur zonder morren opvolgt kun je ervaren wat je instructeur bedoelt. Als je alles zelf beter weet moet je geen les nemen.

Hier ga ik dus ook in mee. Als ik les geef hoef ik het ja maar dus ook allemaal niet te horen. Heb daar een schurft hekel aan. en hoef dit zelf al helemaal niet te proberen bij mijn eigen instrucktrice. Koffie uurtje, en vragen vuur kan daarna wel. maar les is les, daarbij hoor je je aan de regels van de instruckteur of instrucktrice te houden, en opvolgen wat deze zegt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:23

Als je niet klikt met je intructeur om wat voor reden dan
ook... of dat zijn/haar manier van lesgeven niet past bij
jou of je paard.. Huilen
Dan staat je toch niets in de weg om daar met de
instructie over te praten, dan wel om een andere instructeur
te zoeken? Vork

En als je les hebt niet lopen zeiken over dat kan ik niet, dat
wil ik niet, dat durf ik niet.. zo leer je nooit wat.... Knipoog

Ik heb de afgelopen jaren van verschillende instructeurs les
gehad, van allemaal iets geleerd, van de een meer dan van
de ander, en soms juist wat ik niet moet doen (al moest dat
volgens de instructie wel, maar werkte niet op mijn paard..)
Dan zoek je weer eens naar een andere instructeur..

Een instructeur is ook maar een mens, en de een zal de
aandacht in zijn lessen op iets anders leggen dan dan ander...

Als ik meer uitleg wil vraag ik het gewoon.
Ben nu van instructeur verandert om beetje knullige reden!
Gaf super les!! Maar......... (prive... Duivel )

(overigens helpt het niet als je een atypisch paard hebt en
je wilt serieus goed les.. meeste instructie ziet dat niet zitten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:38

jasmijn78 schreef:
@ TS: wat is nu je doel met dit topic?

Wat wil je nu weten? Of wil je alleen maar een bevestiging dat het stom is dat er slechte instructeurs zijn? Hoe kan iemand over jou instructeur oordelen als diegene jou instructeur nog nooit ontmoet heeft en/of er nog nooit les van heeft gehad???

Dat er veel slechte instructeurs zijn is een feit. Daar zijn verschillende redenen voor. Maar de allerbelangerijkste is dat zij instructeur zijn omdat mensen nog altijd bij hen blijven lessen. Waarom? Misschien omdat het lekker goedkoop is? Men zich laat lijmen door mooie praatjes? Niet tegen kritiek kan en daarom maar naar een instructeur gaat die gewoon heel vaak zegt hoe goed het wel niet gaat? Of omdat pietje puk ook bij diegene lest? Of omdat in het land der blinde eenoog koning is??

Dat zie je idd wel vaak. De meeste ruiters willen vooral "lol met je knol" maar geen kritiek, niet horen dat het aan henzelf ligt. En daardoor blijven slechte instructeurs hun baan houden. De meeste mensen willen bepaalde dingen horen, alleen horen hoe goed ze het allemaal wel niet doen. En krijgen ze kritiek, dan zoeken ze wel een ander... en alles willen ze vooral snel oplossen.
Paard goed aan het been maken duurt lang, dus dan maar scherpe sporen. Paard wil niet aan de teugel, dus een slof eraan en een scherp bit. Geduld is moeilijk voor veel mensen.

Alleen als je les neemt, is de klant geen koning. De klant is slechts een leerling, en leerlingen krijgen kritiek, commentaar. Het is aan de ruiter wat je daarmee doet. Maar kritiek is imo positief. Je kunt ervan leren, je kunt er verder mee. Maar dat moet je dus wel zien.
Ik denk als ruiters beseffen dat het beter is voor hun paard om correct te rijden, er misschien wat verandert. Maar goed, daarvoor moet je paardenmens zijn, je paard belangrijk vinden, en er zijn er een hoop die hun eigen ego stukken belangrijker vinden als het welzijn van hun paard.

Ik heb al een hele tijd niet meer gereden, ik kan me zo voorstellen dat als ik weer les zou gaan nemen, mijn ego ook wel wat deukjes zou krijgen. Maar daar kan ik mee leven, zeker als dat tot gevolg zou hebben dat ik beter zou gaan rijden, paard losser zou worden, en het rijden makkelijker zou worden... en paard wordt mooier en gespierder op de goeie plekken... dan wil ik best met die paard deukjes leven, hoor. Maar dat is imo een keus die je maakt. Of je kiest voor de lol of voor goede les. En bij goede les hoort de lol ook wel, maar krijg je ook commentaar.

Maar ik wil ook snappen waarom. Wat ik dan doe, waarom moet het paard over de rug lopen, waarom moet hij buigen om het been. Sommige instructeurs werden gek van mijn gevraag, wanneer ik ze na de les nog aanschoot.
Maar de laatste instructrice die ik had, kon me daar van alles over uitleggen, het hoe en waarom. Dat is leuk leskrijgen, motiveert ook erg.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:58

als je les heb gehad en je heb geen goed gevoel na de les en de andere lessen dan moet je verder zoeken naar iemand die je dat gevoel wel geeft.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:05

Zo wist er vorige zomer een instructeur te zeggen dat ik mijn bekken meer moet kantelen, meer "op mijn kotzakken zitten". Kon er nu niemand dat 17 jaar geleden zeggen??

Heb voor mijn gevoel opnieuw moeten leren rijden daardoor, heel mijn evenwicht was kwijt door mijn bekken juist te zetten. Maar het rijden is er wel een stuk minder pijnlijk van geworden Bloos

En zo inderdaad ook met stelling, zo simpel, maar had het graag 17 jaar eerder geweten...

Laatst een klant van mij, werd compleet overhoop gelopen door haar paard. Paar oefeningen laten doen en haar reactie: "dat vertellen ze niet op de manege"... Tja...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:39

ik wil tussendoor ook vragen kunnen stellen, ik ben visueel ingesteld en moet dingen dus echt 'voor me zien' wil ik het kunnen uitvoeren. Daar hoort op dat moment dus ook een goede uitleg bij. Een 'militair' type zou dus bij mij totaal niet werken Lachen
Snuffelhues, dat bekken kantelen verhaal kreeg ik afgelopen woensdag te horen, met daarbij de uitleg: alsof je een te strakke broek probeert dicht te ritsen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:33

montyjansen schreef:
als je les heb gehad en je heb geen goed gevoel na de les en de andere lessen dan moet je verder zoeken naar iemand die je dat gevoel wel geeft.

Maar wat is een goed gevoel dan?
Is dat een gevoel dat je weer een hoop hebt geleerd? Is dat dat je te horen krijgt hoe goed je het allemaal wel niet doet? Ik vind dat een vaag begrip.

Iemand die onnodig met slof rijdt en het paard de kin op de borst trekt, en die te horen krijgt dat de slof er beter af kan, dat het voor het paard beter is zonder slof, en dat je er met goede les en zachte handen ook wel komt, zal daar geen goed gevoel aan over houden. Tenzij het iemand is die goed om kan gaan met kritiek, maar daar zijn de meeste mensen nu juist niet erg goed in.
Toch ga ik zo iemand niet aanraden een andere instructeur te zoeken. Want de gegeven kritiek lijkt me in dat geval zeer terecht, en heel constructief voor de combinatie.

Een goed gevoel lijkt me geen referentiepunt. Tenzij je een hoop verschillende lessen hebt bijgewoond en vergelijkingsmateriaal hebt, en weet wat goed is en wat niet.
Ik ben dat dus niet met je eens, althans niet op de manier waarop het hier staat.

Ik geloof wel dat het een heel goed gevoel geeft, als je eindelijk die moeilijke oefening kunt rijden op de goede manier, door dat je goede les hebt gekregen. En het geeft een erg goed gevoel wanneer het paard "dürchlassig" is, alle hulpen zonder weerstand doorlaat.

Maar dat goede gevoel komt soms pas aan het eind van de rit, tot die tijd is het soms ploeteren en afzien, een hoop commentaar krijgen en er van leren. Je hand soms een halve cm meer naar voren zetten, je been íets meer naar achteren leggen. Van die kleine dingetjes. En die kunnen soms hopeloos frustrerend zijn.
En ja, als je dan eindelijk het resultaat ziet van al dat harde gewerk, dan geeft dat een goed gevoel. Maar goede les geeft niet direct ook een goed gevoel.