nieuwe instructeur, nieuwe methode ( nageeflijkheid).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

Re: nieuwe instructeur, nieuwe methode ( nageeflijkheid).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 14:06

Nog even een opmerking :
Ik wil wel blijven bij lessen, maar bij beide instructeurs eigenlijk liever niet omdat dit een dure zaak word. Ik "moet" dus een van de twee kiezen,... Mijn voorkeur gaat wel uit naar de man ( instructeur B) wat denken jullie?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:20

zo op het filmpje te zien ben je niet echt aan het zagen. wel zou ik je handen véél hoger houden, dwz bóven het zadel en dus niet naast zn hals. wanneer je je handen daar hebt heeft is het voor je paard makkelijker zijn hoofd-hals houding te bepalen en op zn plaats te houden.

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:45

als ik jou was zou ik voor de man als lesgever gaan, je geeft zelf al vaak aan hoe fijn het rijden wel niet is geworden.
K heb in n dergelijke situatie gezeten denk k,
Ik ben onnngelloooflijk snel bang dat ik teveel met mn handen doe, en heb ook heel lang dan zonder enige druk gereden. K wou van niemand aannemen dat je ook je teugels voor iéts mag gebruiken.
Nu heb ik een klein jaartje les van mijn huidige lesgever, en na heel erg lang durf k wat meer druk vanvoor te houden, (met mijn benen er nog meer aan) en t rijdt ongelooooflijk fijn, veel gecontroleerder, veel meer ontspannen en ronder,
dus ja, k geloof best dat je wel wat meer druk vanvoor mag zetten, zolang het maar niet té veel is en in verhouding met je beenwerk(bij mij is veel nog altijd redelijk weinig als ik mn lesgever zo hoor)
benen erbij en vanvoor begrenzen dus!:) die kneepjes, zo zegt mijn lesgever het ook te doen, bij mij werkt begrenzen en handen stilhouden echter net iets beter, omdat je dan meer 'voeling' hebt met de paardenmond, terwijl kneepjes meer afleiden en je je moeilijker kunt concentreren op het feit waar je paard zn mond nu eigenlijk mee bezig is

je filmpje ziet er over het algemeen goed uit volgens mij, het enige wat me een beetje "stoort" is het feit dat je sporen aan hebt (als ik het goed zie)
je zegt dat je paard niet erg voorwaarts is, maar k zou hem eerst leren vooruit gaan op louter beenhulpen, zo licht mogelijk, en dan een spoortje eraan om telkens meer te kunnen verfijnen,
de kans bestaat er mss uit dat je te veel met je sporen gaat inwerken om hem voorwaarts te maken, terwijl dat volgens mij toch niet helemaal de bedoeling is,
maarja, als je er op een goede, consequente manier mee kunt omgaan zal het wellicht wel geen probleem vormen Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:50

Je moet les nemen bij die waar je je het best bij voelt en niet die die goedkoop of gemakkelijk of wat dan ook is.
Foto 2 ziet er idd wel beter uit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:10

Als je na een jaar je paard nog steeds niet nagevelijk kan rijden bij de instructrice en na een les bij de instructeur wel, lijkt de keus mij niet zo moeilijk! Op het filmpje zie je dat het allemaal nog even wennen is om op een paard te rijden dat ineens heel anders aanvoeld. Maar het is een hartstikke leuk paard en je zit er verder keurig op. Ik denk dat er vanaf nu een wereld voor je open gaat! Een opmerking heb ik wel....doe in godsnaam geen loshangende das meer om je nek!!! Levensgevaarlijk! Laat over een paar weken nog eens nieuwe foto's zien,ik denk dat je dan met sprongen vooruit bent gegaan.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:14

Bedankt voor de reacties.
Idd ik heb sporen aan : niet om ze te gebruiken maar om mijn hielen laag te houden ,anders trek ik mijn benen ontzettend op!! Ik heb de sporen ook heel erg naar beneden gedrukt om mijn paard zo weinig mogelijk te raken. Maar misschien dat ik dit onbewust alsnog doe en dat ik beter ze kan uitdoen volgende keer!

Nou instructeur 2 , de man dus, is diegene waar ik me echt heel goed bij voel. Moest hij me niet zo bevallen zou ik geen les meer van hem nemen. Dus een kwestie van geld is het niet, al is dit wel goed meegenomen!!

aerdenhout1 schreef:
Als je na een jaar je paard nog steeds niet nagevelijk kan rijden bij de instructrice en na een les bij de instructeur wel, lijkt de keus mij niet zo moeilijk! Op het filmpje zie je dat het allemaal nog even wennen is om op een paard te rijden dat ineens heel anders aanvoeld. Maar het is een hartstikke leuk paard en je zit er verder keurig op. Ik denk dat er vanaf nu een wereld voor je open gaat! Een opmerking heb ik wel....doe in godsnaam geen loshangende das meer om je nek!!! Levensgevaarlijk! Laat over een paar weken nog eens nieuwe foto's zien,ik denk dat je dan met sprongen vooruit bent gegaan.

Loshangende das?? Dat noem ik dus een sjaal Haha!
Ik raak heel snel verkouden en vandaar dat ik vaak een sjaal draag bij het rijden. Is het echt gevaarlijk dan? Bloos Ik doe het namelijk altijd. (behalve in de zomer of bij lekker weer)

Het is inderdaad heel erg wennen : hij loopt zo vlot en ook heel fijn in de rug. Ik moet mn zit nu ook wat aanpassen.
Goed ik maak binnen een paar weken nog wel n aantal foto's!

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:15

Hey, het filmpje doet het niet.
Ik heb afgelopen zomer ook zo'n situatie gehad. Ik ben 3 weken in Zeeland geweest.. Was geweldig. Mijn paardje liep op lichte druk gelijk naar beneden en vervolgens liep ze geweldig. Rug is stuk vooruit gegaan en helemaal los. Totdat ik weer thuis kwam bij oorspronkelijke instructie. Die vond dat ik water bij de wijn gooide.. gevolg: een strak en stijf paardje... Ja, als ik les krijg doe ik wel wat me gezegd wordt.. anders kan ik net zo goed geen les nemen.
Uit eindelijk hier een instructrice gevonden die de middenweg hanteerd, en dan ging ook wel lekker.. Nu heeft ze een veulen maar binnenkort gaan we op clubles proberen (oude instructeur die miji niet aansprak is vervangen, en schijnt erg goede instructrice te zijn)

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:18

Sanneh14 schreef:
Hey, het filmpje doet het niet.
Ik heb afgelopen zomer ook zo'n situatie gehad. Ik ben 3 weken in Zeeland geweest.. Was geweldig. Mijn paardje liep op lichte druk gelijk naar beneden en vervolgens liep ze geweldig. Rug is stuk vooruit gegaan en helemaal los. Totdat ik weer thuis kwam bij oorspronkelijke instructie. Die vond dat ik water bij de wijn gooide.. gevolg: een strak en stijf paardje... Ja, als ik les krijg doe ik wel wat me gezegd wordt.. anders kan ik net zo goed geen les nemen.
Uit eindelijk hier een instructrice gevonden die de middenweg hanteerd, en dan ging ook wel lekker.. Nu heeft ze een veulen maar binnenkort gaan we op clubles proberen (oude instructeur die miji niet aansprak is vervangen, en schijnt erg goede instructrice te zijn)

Heb nog net even gekeken en bij mij doet ie het hoor!
Ja ik weet ook nog niet hoe de oorspronkelijke instructrice zal reageren. Zij is nu met vakantie en ik heb haar nog niet gesproken. Maar ik vermoed ook dat zij dit niet geweldig zal vinden daar haar methode zo verschrikkelijk van die man verschilt.
Hopelijk lukken de lessen voor jou binnekort! Veel succes!!

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:05

hm, wat de sporen betreft, je klinkt verstandig, dus geen verdere commentaar Lachen
en wat je instructrice betreft, ben k ook wel nieuwsgierig hoe ze zal reageren!
k vraag me altijd af hoe mensen dat aanpakken, van lesgever veranderen, en hoe ze het overbrengen aan hun vorige Lachen
nuja, heel erg veel succes nog,t ziet er tot nu toe goed uit
en k wil zeker binnenkort meer foto's zien! Lachen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:33

Heb het filmpje niet bekeken, maar de 'kneepjes' waar jij het over hebt, klinken als ophoudingen en op zich is dat prima. Als ik jou verhalen zo lees kies ik voor de man, want een paard wat ontspannen nageeflijk (zonder dat met heel veel druk te moeten bereiken) loopt is eigenlijk altijd beter dan een paard wat met het hoofd in de lucht loopt (jonge paarden ih begin uitgezonderd). Zo lang je maar probeert het paard op eigen benen te laten lopen.
Daarbij ben ik het ook niet eens met sommige mensen hier die suggereren (althans, zo lees ik hun posts) dat een Z amazone meer kennis zou hebben. Z rijden betekent niet per defenitie goed lesgeven.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 08:07

Ik heb dus gisteren gereden zonder de sporen en ook dat lukt zonder problemen.
Ik moet alleen mijn benen stilhouden.

@ lisa : goh veranderen van lesgever had ik mezelf pakweg 3 maand geleden nooit zien doen. Ik dacht dat we er wel zouden komen ( na een jaar proberen) en ik was ook 100% tevreden. Maar als je dan toevallig les krijgt van een ander en daar lukt het vanaf poging 1 bij, dan denk je wel ns na!
Ik weet dus alleen nog niet hoe het tegen de originele instructrice te zeggen...

Hij pakt het ook heel zorgvuldig aan, normaal alleen maar stappen en af en toe n keertje halthouden. Dan vorige keer zijn we ook me de overgangen stap - draf begonnen. En gisteren liep hij al een heel stuk nageeflijk en ontspannen in draf.
Vanavond weer les, ik ben benieuwd!!! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:57

Wij ook....dus laat morgen even weten hoe het ging!

merlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 04:35

Leuk dat het zo goed gaat. Ik ben idd ook heel benieuwd hoe het verder gaat.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:02

Ik zou voor de man gaan.
Ook nog is veel goedkoper.
Ookal rijdt de instructrice Z.

Bij hem voelt de pony zich meer op zijn gemak.

Eerst ontspannen lopen , dan nageeflijkheid.
Bij jou instructrice moest ze eerst vlotter lopen.
Maar het is belangrijk dat jou paard op zijn eigen tempo blijft lopen.

Ik zou echt les gaan nemen bij de man!

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 08:19

Ik heb dus donderdag & zaterdag telkens 1u les gehad van deze man.
Ging wederom SUPER!!

Het lijkt wel een volledig ander paard.
Bij de les doen we nu het volgende : eerst instappen aan een vlotte stap ( terwijl hij vroeger al meteen begon te sloffen, het is ongeloofelijk dat hij al meteen vlot en voorwaarts is!!), dan teugels opnemen en heel wat voltes maken. En dan maken we overgangen : stap - halthouden - stap en nadien stap- draf- stap. Dit allemaal proberen zonder protest ( lees neus in de lucht steken) proberen te doen en de overgangen zo vlot mogelijk te maken... Dan in draf nog wat voltes maken. En nu hebben we ook doorzitten geoefend : vroeger vloog ik een halve meter uit het zadel en nu zit ik precies in een makkelijke zetel.
We doen het heel rustig aan met de lessen maar proberen dus wel om alles ontspannen en heel vlot te doen.
Het gaat echt elke keer beter!!
Mijn paard blijft ook mooi vlot en gaat niet meer zo lopen slapen zoals daarvoor. Ook de schuim vliegt echt uit zijn mond, wat een goed teken zou zijn!?

Ik rij ook zonder sporen omdat ik misschien ( onbewust) hem er nog wat mee raak.
Bij de volgende les op woensdag ga ik proberen nog wat te filmen.

Ik heb ook mijn instructrice laten weten voorlopig geen les meer van haar te nemen.
Bij haar reden we dus wel veel meer oefeningen : dus instappen, dan losrijden in draf, heel wat galop,... maar eigenlijk allemaal el met de neus de lucht in en helemaal niet ontspannen.

Als ik hem ook nu zie heeft hij een enorme nek gekregen!! Tong uitsteken

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:19

Filmpje doet het niet, maar op basis van stills eruit en de foto's vind ik het ook er een heel pak beter uit zien.
En mja...als je dit verkrijgt door van instructeur te moeten veranderen, dan is het zo hé Knipoog Je maakt een enorme vooruitgang en bij sommige paarden kan je blijven wachten op nageeflijkheid door alleen maar voorwaarts te rijden. Bij mijn pony moet ik ook kordater zijn met mijn teugelhulpen want anders geeft hij niet na.Ik zelf heb les van twee verschillende instructeurs om de eenvoudige reden dat de ene instructeur me niet echt kan helpen met mijn net ingereden paard en de andere niet met mijn pony. Dat klikt eenvoudigweg niet.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:58

Fijn dat 't zo goed gaat, ik ben benieuwd naar een filmpje!
Instructie heeft 'n hoop invloed op je rijden, en als 't op deze manier goed gaat, is dat inderdaad de beste oplossing! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:10

jammer dat je zo snel steeds van beeld wisselt, waardoor ik niet goed alles kon zien.

Wat mij wel opviel is dat je met lichtrijden erg je rug hol trekt en lijkt het of je met stijve armen rijdt, waardoor het lijkt of je stijf, gespannen op je paard zit.

Als je wat meer op je zit gaat letten, gaat het ook steeds makkelijker, gaat je paard meer ontpannen, ziet er wel goed uit zo als je al een tijdje bezig bent.

Sommige paarden moet je iets meer vragen in het begin anders nemen ze een loopje met je. Ik denk dat die man veel ervaring heeft met paarden, zodat hij snel ziet hoe de aanpak is bij verschillende paarden.

Zeldzaam zulke types, leuk en idd fijn dat hij niet zo duur is, kan je wat vaker les nemen.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:13

russel schreef:
jammer dat je zo snel steeds van beeld wisselt, waardoor ik niet goed alles kon zien.

Wat mij wel opviel is dat je met lichtrijden erg je rug hol trekt en lijkt het of je met stijve armen rijdt, waardoor het lijkt of je stijf, gespannen op je paard zit.

Als je wat meer op je zit gaat letten, gaat het ook steeds makkelijker, gaat je paard meer ontpannen, ziet er wel goed uit zo als je al een tijdje bezig bent.

Sommige paarden moet je iets meer vragen in het begin anders nemen ze een loopje met je. Ik denk dat die man veel ervaring heeft met paarden, zodat hij snel ziet hoe de aanpak is bij verschillende paarden.

Zeldzaam zulke types, leuk en idd fijn dat hij niet zo duur is, kan je wat vaker les nemen.

Mijn armen zijn inderdaad 1 ( van de vele) problemen : ik houd ze vaak te gestrekt en ook te laag. Ik ben uiteraard nu volop bezig daar op te letten.
Ik heb ondertussen ook terug mijn dressuurzadel en daar zit ik wel meer ontspannen op dan op deze te grote VZH.

Deze man maakt jonge paarden zadelmak en beleerd ze ook voor de kar.
Hij heeft een groot respect voor dieren en kent er ook heel veel van!!

Vandaag weer les om 16h.
Mijn beste vriendin gaat mee gewapend met...videocamera en fototoestel!! Dus de kans is groot datk morgen met n nieuw filmpje aankom!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:46

Leuk he dat het nu goed gaat, daar wordt het steeds leuker van, jij zit prettig op je paard, je paard voelt dat weer als een beloning aan en dan wordt je een leuk team dat steeds beter gaat.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:28

Oeh, Foto's! Ik ben erg benieuwd Lachen Hoe ging de les? Schijnheilig

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 08:44

Nou... de les ging weer GEWELDIG!!! Haha! Haha!
Ik ben zoooooooooo blij met die man!!! Ik kom elke keer glunderend van mn paard af!!

Een stalgenootje heeft een filmpje van een kwartier gedraaid en daar heb ik een paar stills uit genomen gisteren.
Het filmpje ga ik in "stukjes" knippen en er een HAW van maken denk ik.
Alleen zit ik wel met een probleem, ik kan namelijk het filmpje niet openen op deze computer....

Nou hier zijn al wat stills die ik gisteren genomen heb :
Afbeelding

Afbeelding
(volte)

Afbeelding
Halthouden.
Weer TE gestrekte armen.
Let niet op zijn dikke buik...hij staat op dieet.

Nou ik vind het al zo'n pak vooruit gegaan!! Als ik het filmpje bekeek kon ik mijn ogen niet geloven. Het leek wel een van die paarden die ik zelf met veel bewondering ( en soms jaloezie) op wedstrijden ed zie voorbijkomen. Zooooo netjes!!
Alleen aan mezelf is best wel nog veel werk ,maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Ik vind het heerlijk lessen bij die man : hij legt alles heel duidelijk uit, zegt het wanneer je het fout doet en wanneer je iets goed doet,...

Als ik het filmpje bewerkt heb, plaats ik hier ook nog wel n stukje.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje van een jaar geleden kan vinden.. Bloos

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:52

hihih, je enthousiasme slaat helemaal over op mij Clown
k ben superblij voor je, dat is idd een héééél fijn gevoel als je eindelijk zoiets bereikt!!
k vind ook dat het er echt goed uitziet!
ben toch wel klein beetje benieuwd naar t filmpje!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:08

Meid ik snap niet waarom je twijfelde, heb alles doorgelezen, en je enthousiaste berichtje maakte mij gewoon enthousiast.

Ga zo door, ik vind het er super uitzien voor iemand die het nageverlijk rijden net onder de knie heeft.

Echt toppie Haha! Knipoog

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:09

Ziet er lekker uit! Lachen

*Ik ga vanavond de clubles proberen.. ben benieuwd hoe dat gaat met mijn paardje Knipoog *