Matador's join-up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Re: Matador's join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:35

Ziet er super uit zeg! Wil dit ook al een tijdje gaan proberen met m'n pony, maar heb er de ruimte niet voor.. Hoop dat 't voortaan beter gaat tussen jullie!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:42

Dat ziet er goed uit! Lachen Een join - up die op de goede manier word gebruikt!
Nog veel plezier met je paard Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:23

Ziet er goed uit! De opmerking van de drijvende hand is al gemaakt, mooi Lachen Qua positie is het allemaal niet heel anders dan longeren.

Niet te vaak doen idd, je zou nu eens aan de slag kunnen met grondwerk om het verkregen respect te behouden! Succes met je mooie paard!

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:36

Dit vind ik een super fin beeld geven! heb het wel eens anders gezien! ij weet wat je doet echt geweldig hoe je met je paard omgaat.! DAT zouden meer mensen moeten doen Tong uitsteken

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:33

Bedankt allemaal Bloos

Zit hier met tranen in mn ogen van ontroering van zoveel mooie complimenten......

Ik was werkelijk ten einde raad met Matador, had geen vertrouwen, niks meer in hem. Was er ook enorm verdrietig over want ondanks alles ben ik knettergek op hem.

Vandaag heb ik grondwerk gedaan met hem (ik kan toch niet rijden nu Tong uitsteken ) en ik had natuurlijk wel wat kriebels - zou het nog steeds "goed" zitten tussen ons na gisteren?

En oh, wat was mijn knappe kerel vandaag fijn te bewerken! Ik ben hem om de hals gevlogen van blijdschap!

Hij kwam zonder trekken, duwen of rennen de weide uit, wachtte keurig tot ik hem losmaakte in de kraal en volgde mij als een hondje op de voet. Met terugzetten idem dito.

Ik ben tien minuten bezig geweest, dat vind ik voorlopig voldoende, ik merk aan Matador dat hij het zelf ook nauwelijks kan bevatten, en uiteraard heeft hij een veel fijnere baas gekregen nu, niet steeds een schreeuwende, trekkende en vloekende tante die nooit meer een goed woord voor hem over had omdat hij steeds op tenen stond, omver duwde of - het hoogtepunt - in keiharde galop in zn eentje door ons dorp denderde!

Hij heeft respect voor mijn "personal space" en doet zonder morren wat ik hem vraag - hij wijkt voor druk en volgt weer als ik dat wens.

We hebben allebei veel te leren maar ik ben zo gelukkig dat dit het begin is van hopenlijk een beter band Ja

En echt waar... dat had ik als "anti" NH-er nooit verwacht dat het uit mijn mond zou komen Bloos

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:36

Oh ja..... Voor de duidelijkheid - Ik ben mij er van bewust dat de join-up geen dagelijkse kost moet zijn c.q. te vaak gebruikt moet worden... Wat mij betreft is het een eenmalig iets, als startpunt voor een mooi traject Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:39

Wat zie dat er goed uit zeg!
Goed dat je band zo verbeterd is met je paard, en ik zie dat terug op de foto's. Wel letten op de drijvende hand, die moet richting achterhand, maar dat was al gezegd dacht ik.
Echt waar, je doet dat goed! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:43

Wat super zeg!

Heel toevallig ben ik vorige week bij een demonstratie geweest over grondwerk van iemand die hier om de hoek woont.
Lijkt me best leuk om te doen met Zanda
Niet omdat hij dominant is, in tegendeel juist.
Maar omdat hij bang is, hij kruipt zo wel achter me aan als er wat engs is en loopt dan mee, maar dan gaat het misschien toch met minder angst

En als ik zie wat jij zo doet vind ik het erg gaaf! Ja

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:49

Veel succes samen. Je hebt de join-up erg goed gedaan, kan niet anders zeggen! Knipoog

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:53

runningkawa schreef:
Maar omdat hij bang is, hij kruipt zo wel achter me aan als er wat engs is en loopt dan mee, maar dan gaat het misschien toch met minder angst

En als ik zie wat jij zo doet vind ik het erg gaaf! Ja

Ik ben er jaren gelden ook mee begonnen ivm bangelijk paard(weinig zelfvertrouwenen daardoor gevaarlijk gedrag).

Ik heb zelf een cursus bij Voest gedaan.....ben daar erg over te spreken.
Het komt nml. best nauw hoe je lichaamshouding is en een buitenstaander is dan erg prettig om je hiermee om te leren gaan.
En met goed resultaat overigens Haha!

Enne dressuurmuts.....Emiel voest is regelmatig te vinden op Academy Bartles Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:03

wauw dat ziet er wel erg gaaf uit!
ik ga t ook ooit nog leren hoop ik Tong uitsteken

veel succes met je paardje! ik hoop dat alles goed gaat komen tussen jullie twee!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:11

Een prachtige start voor een mooi traject inderdaad! Ik kan je vertellen... het kan prachtig worden! Een merrie die niemand uit de wei kon halen, (hoewel deze niet zo zeer extreem dominant zal zijn geweest maar op zoek naar respect en steun) was met een stevige join-up ook goed te helpen. Ze heeft het nog een keer gewaagd om niet te komen, een week of 2 later was dat, nogmaals een join-up gedaan en inmiddels komt ze in vólle galop als hinnikend naar het hek gestormt als ze mij op erf op hoort komen fietsen en struikelt nog net niet over haar eigen benen in alle haast. Echt geweldig om te zien! Tja... om mensentaal kunnen paarden heen, dan kunnen ze zeggen "ik snap je niet", maar om hun eigen taal kunnen ze niet heen! (daarbovenop schijn ik een duidelijke en sterke lichaamstaal te hebben, ik gok dat mede daardoor het aanhoudende succes ook komt, want je moet toch ten allen tijde duidelijk blijven en je bewust zijn van wat je uitstraalt)

Veel succes en geluk met het verdere traject, en als je weer eens 2 stappen terug moet doen ga je vanzelf ook weer 1 vooruit! OK dan!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:16

Ziet er goed uit ! Ja Kon je hem nadat hij naar je was toegekomen ook overal aanraken? Ook een belangrijk onderdeel van de join-up!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 20:26

Inge_ schreef:
Ziet er goed uit ! Ja Kon je hem nadat hij naar je was toegekomen ook overal aanraken? Ook een belangrijk onderdeel van de join-up!

Ja, dat kon ik Ja

En hij vond het heerlijk, hij gaf zich echt over en genoot er zelfs van, de schat....

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:47

Nou Barmat, misschien ten overvloede, maar nogmaals complimentjes voor jou en je paard. Fijn dat de band versterkt is en dat op een moment waarop je eigenlijk ten einde raad was, zo te lezen Lachen

Join-up staat hier op bokt niet echt in een goed boekje, laat dit een voorbeeld zijn voor hoe het WEL moet!

Succes en veel plezier nog samen Ja

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:27

Ik heb dus absoluut géén verstand van NH maar word wel erg nieuwsgierig nou ik dit zo allemaal lees!

Ik snap dat door hem zo vrij te laten dat je hem de keuze laat naar je toe te komen en dat hij niet gedwongen wordt en dat dus zo hij zich werkwilliger opsteld...maar hoezo kan er misbruik van gemaakt worden? En hoe werkt het precies?

ben benieuwd Haha!

Suusel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:27

Wat leuk om dit te zien!
Ik wil het ook zeker een keertje gaan uitproberen.
Ik heb nét het boek van Monty Roberts weer gelezen, dus ik herken het echt precies zo uit het boek!
Succes ermee en hopen dat het nu beter gaat!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:31

Chrisssy schreef:
Ik heb dus absoluut géén verstand van NH maar word wel erg nieuwsgierig nou ik dit zo allemaal lees!

Ik snap dat door hem zo vrij te laten dat je hem de keuze laat naar je toe te komen en dat hij niet gedwongen wordt en dat dus zo hij zich werkwilliger opsteld...maar hoezo kan er misbruik van gemaakt worden? En hoe werkt het precies?

ben benieuwd Haha!

Hoe bedoel je dat met het misbruik? Een join-up wordt ook wel is door wilde paarden gebruikt. De alfa-merrie stoot dan een ongehoorzame jonge hengst uit de kudde. Voor paarden is het helemaal niet fijn om uit de kudde te zijn want de kudde is hun bescherming tegen roofdieren. Dmv een join-up verstoot je het paard uit jullie 'kudde' en pas als hij onderdanig wordt en erkend dat jij de leider bent (dat toont hij dmv oor naar binnen, smakken/kauwen, hals laag) keer je je van hem af. Komt hij dan naar je toe; dan heb je een join-up bereikt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:34

misbruik van de join up kan gebeuren als de drijfpersoon niet let op de lichaamstaal en tekens van het paard, en het om ter langst en hardt rondjes laat rennen, maar eigenlijk niet snapt waarover het gaat.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 08-05-07 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:43

Wouw, echt goed dat je join-up succes heeft! Ja Ik hoop dat er helemaal een klik in komt zodat je 'm niet hoeft te verkopen, ik kan me voorstellen dat je daar nachten over wakker hebt gelegen! Ik denk dat ik het zelf ook maar eens ga gebruiken met het paardje die ik binnenkort ga bijrijden, die is ook nogal dominant.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:50

Buitengewoon netjes gedaan.

Een goed voorbeeld van: verder kijken dan je neus lang is, en eerst denken voor je iets doet. Lachen

Prima aangepakt en netjes uitgevoerd. Gaat wel goedkomen met jullietwee.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:12

Dit vind ik nou leuk om te zien, iemand die wéét waarom ze een join-up wil doen, met een goede reden.
Ziet er super uit!

Het gaat vast en zeker goedkomen met jullie.
Veel succes verder. Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 19:30

Hartstikke bedankt voor de mooie woorden weer Ja

Ik moet nog wel wennen aan deze "nieuwe Matador" want de dagelijkse strijd die we hadden, is er niet meer!
Natuurlijk, hij blijft de grenzen van wat kan en mag aftasten, dat is alleen maar goed, hij is een dier Knipoog

Grondwerk verloopt ondanks mijn onervarenheid ook heel goed. Vandaag wat geprobeerd om met "enge dingen" te werken, in dit geval een dresuurzweep. Uiteindelijk kon ik het hem over het gehele lichaam heen wrijven en ondanks dat het nog steeds eng was, bleef hij bij mij staan en áls hij al even wegsprong, reageerde hij gelijk op mijn "kom Matje" en kwam vervolgens weer direct naar me toe.

Manlief heeft staan kijken en vindt het zo leuk om ons samen te zien, zo rustig en relaxed, zonder gesjor, geduw etc etc. Ook hij vindt dat Matje in zijn voordeel veranderd is.

Ik doe het rustig aan, ik heb zelf ook nog een lange weg te gaan en in de tussentijd blijf ik mij verdiepen in grondwerk e.d. Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:44

OK dan!
Ziet er hartstikke fijn uit.

Geweldig dat jullie op deze manier weer verder kunnen, en hopelijk het vorige hoofdstuk kunnen gaan afsloten (als jullie dat nog niet gedaan hebben).
Top!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:51

Berdien schreef:
OK dan!
Ziet er hartstikke fijn uit.

Geweldig dat jullie op deze manier weer verder kunnen, en hopelijk het vorige hoofdstuk kunnen gaan afsloten (als jullie dat nog niet gedaan hebben).
Top!

Bedoel je niet afsluiten? Tong uitsteken

Ziet er zeker goed uit, fijn dat jullie een oplossing hebben gevonden, beter dan verkopen. Ik vind echt dat het eruit ziet alsof je echt weet wat je aan het doen was Knipoog