Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marjo_x schreef:Ik heb es gehoort dat je schouders niet boven de schoft van je pony/paard mag komen. Dan heb je goede/passende lengte
Omdat ik eerst altijd op paarden van boven de 1.60 meter reed was het wel even wennen (zowel voor mij als voor de mensen die mij altijd zien rijden), maar te groot/te zwaar/te lang ben ik niet voor hem in elk geval.
En ja, mijn schouders komen net iets boven zijn schoft uit.
) en gewicht is moeilijk te bepalen, maar weet wel wat ik zelf mooi vind en wat niet
nou dat vind ik dan wel een reden om er op te gaan. En zolang de oren nog naar voren waren was het voor mij nog een goed teken.
ikke20 schreef:ik ben 1,83 en rij op een pony van 1,48. de reden dat ik erop rij is omdat niemand anders het doet(behalve de verzorgster 1x per week) en als ik haar stil zet wordt ze mager en óud'ziet ze het leven niet meer zitten. ik doe voornamelijk buitenritten en af en toe nog wat dresuur dingen
sneeuwpop schreef:Ik vind het egoistisch om op een te kleine pony te gaan rijden.
Paardrij-liefhebbers en geen paarden-liefhebbers
Lengte geeft zeker problemen voor de pony om in evenwicht te lopen.
Neem nou een ladder bijv. Als je die recht omhoog houdt, is hij veel zwaarder, dan wanneer je 'm onder je arm draagt.
En hetzelfde gewicht is nog makkelijker te dragen in je rugzak of verdeeld over 2 tassen.
Je zal door je lengte toch onevenredige belasting krijgen, wat meer risico's geeft voor blessures.
)
. Iets kort, niet te intensief kan meestal wel nog. Tenzij de ruiters echt bijna kunnen meewandelen.
Silenkai schreef:Ik ben van mening dat als het nog goed voelt je er rustig op kunt rijden.
Als je met je shet door het bos crosst en (okj dat gebeurt natuurlijk best snel en nog wel vaak ook) dat je benen blijven hangen of je door de bak aan het tuffen bent je door de bocht gaat en je raakt grond of de zijkant van de hoefslag het niet leuk meer wordt om te rijden.
Daarbij komt dat de kleinere kinderen minder ervaring en 'kracht' hebben om zo'n eigenwijs bolletje te houden. Ik merk het zelf aan mn buurmeisjes.
Citaat:Ik heb es gehoort dat je schouders niet boven de schoft van je pony/paard mag komen. Dan heb je goede/passende lengte
casanova schreef:netjes rijden en kunnen stilzitten en je pony dus niet storen vind ik wel belangrijk.
waar ik wel rekening mee houd is dat de grotere meiden wel in het zadel moeten passen,te groot voor het zade?,dan is het tijd voor een andere pony.
dus meiden van 14 in een 15 inch zadel?
dat vind ik niet kunnen.