beginnen jullie meteen met het echte werk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:02

Ik vind het altijd zo raar dat mensen wel altijd 10/15 minuten stappen, maar in die stapminuutjes toch een hoop oefeningen meenemen. Het lijkt mij eerder logisch (weet eigenlijik niet eens of het echt zo is Bloos ) om na een paar rondjes stap te gaan draven en dan vrij snel te gaan gaan galoperen (worden veel normale rijpaarden vaak losser van) en ze daarna pas aan het werk te gaan zetten in de oefeningen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens zo heel veel oefeningen rijd, als ik de meeste van jullie hoor pakken ze elke keer een hoop oefeningen mee, ik ben meestal bezig om aan de basis te werken, en daarbij pak ik af en toe een oefeningetje. De oefeningen kennen sommige paarden wel, een goede basis erop zetten kan een volgende ruiter veel meer mee, (en heb je zelf als ruiter ook meer aan)

Ik pak meestal ook de paarden meteen op, als ik ze aan een lange teugel laat stappen en ze gaan een beetje raar doen dan heb je veel minder controle dan als je ze meteen opgepakt hebt. Daarom draaf ik ook vaak snel aan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:25

Altijd even los stappen, hoe lang is afhankelijk van het paard en of hij van stal of uit de wei komt.
Ik rijd alleen ook een jong paard, daar draaf ik eerst een rondje mee. Heeft hij gewoon nodig, die loopt zich vreselijk druk te maken en is bijna niet te houden. Alsik haar even een rondje laat draven kan ik daarna rustig verder los stappen (komt wel net uit de wei dan).

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:57

Ik stap zo goed mogelijk los, om blessures te verkomen.
Eerst even een tijdje aan een los teugeltje, maar wel actief stappen.
Dan wat kortere teugels en even wat figuren, wat bochten enz.
Dan ga ik best al snel draven, lekker figuurtjes ook weer.
Dan een galopje, linker en rechterhand, lekker even met speed Knipoog.
Weer even draven, even stappen. En dan met het echte werk beginnen.
Ook rijd ik veel overgangen.
En lekker met lang teugeltje uit stappen en draven

Het ligt ook aan wat voor paard je onder je kont hebt denk ik. Maar in en uitstappen moet altijd, vind ik persoonlijk wel zo slim..

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:33

Ik stap eerst ongeveer 10 minuten los en dan allemaal figuren en schoudervoor en wijken. Daarna in draf vwnw, en ook veel figuren rijden. Ik zorg ook dat ze lekker voorwaarts is voor mijn been. Pas als ze helemaal los en ontspannen is ga ik meer vragen.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 09:56

ik stap hem eerst 5 minuutjes los, en dan ga ik een beetje draven met mijn teugels halflang. Ik let dan nog voornamelijk op activiteit (been=weg) en niet zo op waar zijn hoofd zich bevindt, maar hij Grassie actief doorloopt zoekt hij vanzelf mijn hand op en krijg je een vwnv idee.
Als hij goed aan de beenhulpen staat en zijn spieren een beetje los heeft gelopen, pak ik hem iets meer op en gaan we naar het diepe en ronde toe. Hoelang ik dat volhoud hangt af van hoe het gaat, hij los hij is en hoe oplettend. En natuurlijk hoe actief hij daarbij blijft. Ik rij zo dan gewoon veel voltes, tempowisselingen, schakelen ed.

Pas daarna pak ik hem echt op, komt hij hogerin te lopen en ga ik (afhankelijk van hoe hij loopt) wat oefeningen doen. Maar stel je bij die 'oefeningen' niet te veel voor hoor , omdat we pas L1 zijn en dat nog niet eens bevestigd is doe ik nog eigenlijk geen dingen als sb etc, dat komt onder goede begeleiding nog wel. We wijken een pasje, voltes 10 meter, réchte lijnen rijden (oei, moeilijk Tong uitsteken ) ed.

Het viel mij ook op hoeveel oefeningen mensen toch rijden in de training. Ik let zelf eerst op steling/buiging, activiteit , constantheid ed, ik rij dus veel overgangen en voltes en tempowisselingen. Alhoewel ik de laatste tijd wel wat meer oefeningen mee probeer te pakken, is toch wel handig als je op wedstrijd je figuren netjes af kan werken Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 01:21

In het begin stel ik mijn paard vrij rond in, lekker voorwaarts neerwaarts. Eerst een poosje stappen op beide handen, dan poosje draven, wat tempowisselingen rijden op beide handen en dan galopeer ik al vrij vlot aan. (na ca. 10 a 15 minuten) In galop ook in eerste instantie lekker voorwaarts neerwaarts rijden en wat tempowisselingen om het paard goed aan het been te krijgen. Daarna ga ik terug naar draf en stel ik mijn paard wat hoger in. Nu komen pas de wat zwaardere oefeningen aan het bod. (schouderbinnenwaarts, travers etc.) Ik vind deze volgorde het fijnst omdat na een poosje loswerken in galop mijn paard veel taktmatiger gaat draven. Hij is dan echt losgewerkt zegmaar... Overigens verschilt het van dag tot dag hoelang ik erop zit. Ligt er aan hoe het voelt. Als het goed gaat ga ik niet lopen klooien met oefeningen eindeloos herhalen, daar word ik zelf al gestoord van dus lijkt me voor een paard helemaal geen pretje..