beleren: vinden jullie dit goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IkbenLeen

Re: beleren: vinden jullie dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:43

Cassidy schreef:
Als een prof in de beginjaren begeleiding heeft, de tijd krijgt en de nodige paarden kan doen, zal hij idd gaandeweg leren. Een prof die in zijn leven duizenden paarden gaat beleren zal er misschien aan het begin een aantal "verknallen". Hoe groot is de kans dat een paard wordt verknald als er 1000 personen zijn die allemaal 1 paard gaan beleren? Hoe groot is de kans dat die 1000 personen net dat beetje talent en gevoel missen wat die prof wel heeft?

Je hebt weer helemaal gelijk; de kansen zijn groot! Maar in mijn ogen worden er juist door het te proberen (met wel een ervaringsdeskundige erbij en helaas soms door schade en schande) de nieuwe profs geboren! MAAR dan bedoel ik niet de manegeruiter die 3 jaar rijdt of een 10jarig kind die 1 jaar een shetlander heeft gehad. Helaas zie ik dat zelf wel regelmatig gebeuren en in mijn ogen is dat vragen om moeilijkheden.

Zelf denk ik dat TS het goed aanpakt! Misschien wordt TS in de toekomst wel een prof? Ze heeft in ieder geval een ervaringsdeskundige erbij, ze is nog jong dus who knows?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 00:30

het is (nog) niet mijn bedoeling om later specifiek in te gaan rijden, of om prof te worden Clown
ik denk ook niet dat je daar voor moet gaan, maar er ook lol in moet hebben. natuurlijk met oog voor veiligheid en paard vriendelijkheid Knipoog

@ Zitake: ik heb inderdaad meerdere soorten en maten paarden gereden, in het begin allemaal goed getrainde paarden maar ook daar leer je van.

@IkBenLeen: ik heb altijd eigen paarden gehad en ben eigenlijk tussen ze opgeroeid, mijn hele familie zit erin. dan heb je vanaf jongs af aan al gevoel voor paarden, zo ben ik bijvoorbeeld nooit bang geweest voor ze, zoals sommige andere jonge kinderen. ik denk dat het een heel verschil is als je eigen of een aantal verzorgpaarden hebt gehad omdat je dan echt de verantwoordelijkheid voelt voor een paard, en ook veel meer weet dan alleen op en af zadelen en wat rondjes rijden. dus dat van een manege ruiter heb je helemaal gelijk in.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:01

Ik ga dit jaar samen met een vriendin een 2-jarige paard kopen en dus ook zelf inrijden als hij 3 is..Nu heb ik in de 16 jaar dat ik rij al heel wat verschillende paarden onder mn kont gehad, maar dit wordt de eerste die ik zelf ga inrijden(en die ook nog eens van mezelf is :p)...Gelukkig hebben wij een hele goeie/fijne instructeur die wel veel ervaring hiermee heeft (hij heeft ons ook aangeraden om een 2jarige te kopen) en die gaat ons zeker begeleiden!!! Zonder hem denk ik ook niet dat ik er aan zou beginnen...

Maar ik denk dat onze ervaringen samen met die van hem een goeie combinatie maken! En dat het helemaal goed gaat komen!! Haha!

(en natuurlijk zijn tips altijd welkom!!)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:10

ik heb een tip voor je: ga nooit alleen bezig, vooral in de eerste 3-4 weken na de eerste keer erop zitten moet je er echt iemand bij hebben. iemand die er verstand van heeft Knipoog
je weet nooit wat er kan gebeuren
verder is het ook wel handig denk ik om met je vriendin af te spreken wie er eerst op gaat, het is voor een paard namelijk al heel indrukwekkend om iemand op z'n rug te hebben laat staan dat je al met z'n tweeen bezig gaat. dus spreek af wie er op zit en wie op de grond onder steunt.
als het paard wat verder is en er een rem en stuur op zit kun je overwegen om ook de tweede persoon erop te zetten maar dat hangt heel erg van het paard af Lachen

verder: veel plezier want het is leuk om met een jong paardje bezig te zijn Ja