Sizzle@Amalia Concours (Z1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re: Sizzle@Amalia Concours (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:00

Wat een prachtig paard...!!!!
Ben gek op schimmels. Tong uitsteken

Mooie foto's, !
Leuk paardje gewoon..!

En nog veel succes ermee. ! Gaat vast wel lukken Knipoog

Foto 2 is idd erg mooi !

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:17

Sizzle schreef:
Ik vind het belangrijk om uitgestrekte gangen duidelijk en maximaal te rijden. De hoofd/hals houding komt bij mij op de 2e plaats en zal gaandeweg verbeteren als het achterbeen tot dragen komt. Ik zou nooit half gaan rijden zodat ze 'mooier' in de krul loopt want dan kom je uiteindelijk niet verder. Dus ja, mijn paard valt af en toe uit elkaar maar leert wel op haar eigen benen te lopen.

Maar hoe kun je nou goede uitgestrekte gangen rijden als je paard niet goed ontspant/zijn spieren aanspant?

merith_ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:21

heey

leuke foto's!!
zie je wel eens rijden in de bak(manege lansbergen:P)
ook dan ziet het er goed uit en ik vind het ook altijd leuk om er naar te kijken!!!:P
mooi wit ook!

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:39

ziet er echt heel erg leuk uit,
en je moet echt die foto opsturen:D
veel succes samen!!! op naar de Z2!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:11

Marriiel_ schreef:
Sizzle schreef:
Ik vind het belangrijk om uitgestrekte gangen duidelijk en maximaal te rijden. De hoofd/hals houding komt bij mij op de 2e plaats en zal gaandeweg verbeteren als het achterbeen tot dragen komt. Ik zou nooit half gaan rijden zodat ze 'mooier' in de krul loopt want dan kom je uiteindelijk niet verder. Dus ja, mijn paard valt af en toe uit elkaar maar leert wel op haar eigen benen te lopen.

Maar hoe kun je nou goede uitgestrekte gangen rijden als je paard niet goed ontspant/zijn spieren aanspant?

Een paard kan ook ontspannen zijn als ie niet met zijn kin op zijn borst loopt hoor!
Niet in de krul betekend niet gelijk dat ze haar rug wegdrukt. Ik heb een paard waarbij de halsvorm, kaakbreedte en neklengte niet optimaal zijn voor een goede aanleuning. Ze kan dan wel los bewegen in het lijf. Juist als ik haar nageeflijk zou 'dwingen' (wat nooit de bedoeling is uiteraard) dan houd ze vast in de lendenen omdat de buiging dan te moeilijk is (zeg maar je tenen aanraken) en zal ze juist op de vh vallen.
Ze kan erg goed schakelen en is dus ontspannen, recht en soepel genoeg, maar kan dat nog niet altijd met een mooie opgerichte boog, zeker niet vlak voor de hengstigheid (zoals maandag het geval was). Ze komt na veruimingen echter altijd terug op mijn been en zit met minimale handinwerking en nog belangrijker: ze blijft daarbij kaarsrecht. Ik heb dan ook vrijwel altijd een 7 voor uitgestekte galop. Uitgestrekte draf gaat al wel bijna volgens het boekje en dat is meestal een 7 of een 8.
Omdat ze neerwaards gebouwd is kost het veel meer kracht om met oprichting te lopen dan voor een paard met een mooie vertikale halsaanzet en een opwaardse welving. Daarbij ziet het er al snel makkelijker uit, maar uiteindelijk hoeft dat niet te betekenen dat ze ook goed op het achterbeen zijn. Bij minder gunstig gebouwde paarden kunnen ze alleen maar oprichting hebben als ze op het achterbeen zijn en moeten dus al een stuk verder zijn in krachtontwikkeling.
Om te zorgen dat ze vanachteren blijft ontwikkelen heeft het dus weinig zin om ze aan de voorkant omlaag te houden, dat komt vanzelf wel naarmate ze sterker en leniger wordt.
Ik krijg daar trouwens nooit commentaar op hoor, op de hoofd/hals houding. Het enige waar punten op verlies is dat ze slecht stapt (dribbelt en kort), ik heb standaard 7ens voor zijgangen en 7ens of hoger voor verruimingen. Die zevens gebruik ik om de stap 4en te compenseren, net als de 4 voor keihard aw duiken en 'piafferen' bij het groeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:19

merith_ezra schreef:
heey

leuke foto's!!
zie je wel eens rijden in de bak(manege lansbergen:P)
ook dan ziet het er goed uit en ik vind het ook altijd leuk om er naar te kijken!!!:P
mooi wit ook!

Dank je en gefeliciteerd met Ezra vandaag!! Go jij! Go jij!