Loopt aan de teugel nu nog voorwaarts tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imitador

Re: Loopt aan de teugel nu nog voorwaarts tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:10

Jullie hebben zeker gelijk over eerst voorwaarts, dán neerwaarts, maar ze geeft aan dat hij wel lekker voorwaarts is, tótdat hij zijn hals ontspant, hij wordt dan nageeflijk maar loopt ook wat rustiger/langzamer. Als je dan been geeft wordtie als het ware weer wakker uit die ontspanning en doet een sprintje naar voren. Heb er zelf wat dingen bij verzonnen, die ik zelf wel herken. Maar ik zou ook zeggen, anders ga je nu eerst constant voorwaarts rijden en laat je zijn hoofd totaaaaal zitten, dan komt dat op een gegeven moment óók wel als je voorwaarts rijdt, en niet alleen als je in je tempo zakt.

Als zegt dat je paard in een verende bak lekker loopt met doorzitten, en datie op hardere grond (gras) dat minder doet, dan zou dat in zijn rug kunnen zitten (zadel? spieren?) of in zijn gewrichten, want op harde ondergrond komt dat 'harder aan' in die gewrichten...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:13

Voorwaarts neerwaarts rij je normaal gesproken toch echt niet in een dressuurproef! Voorwaarts en nagevelijk is n.l heel wat anders! Zag het een paar keer voorbij komen en dacht, ik reageer even.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:15

Maar voorwaarts neerwaarts is wel de basis en vanuit de basis ga je langzaamaan meer oprichten. Maar dit alles lukt alleen als je paard aan de hulpen staat en zich niet onttrekt door langzamer te gaan lopen zoals paard van de TS duidelijk doet.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:16

Ow, hihi, dat is idd niet zo mooi gezegd. Hoor het mijn instructrice soms zeggen en las het hier, dus heb het zonder na te denken overgenomen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:27

Het is inderdaad de basis van alles maikeltje, het is alleen zo ontzettend jammer dat het gros van de dressuur ruiters dit onderdeel in de hele africhting overslaan. Niet aanvallend bedoeld naar iedereen die hier heeft gereageerd! Als je weet wat vw nw is dan kan je het meestal ook wel rijden n.l. Een hoop ruiters kijken je aan alsof ze water zien branden als je het over vw nw hebt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:34

aerdenhout1 schreef:
Het is inderdaad de basis van alles maikeltje, het is alleen zo ontzettend jammer dat het gros van de dressuur ruiters dit onderdeel in de hele africhting overslaan. Niet aanvallend bedoeld naar iedereen die hier heeft gereageerd! Als je weet wat vw nw is dan kan je het meestal ook wel rijden n.l. Een hoop ruiters kijken je aan alsof ze water zien branden als je het over vw nw hebt

Ja, da's idd jammer. Als het goed is begin je daarmee op het moment dat je opstapt. Van B tot Z in alle disciplines van de paardensport en het stoort mij ook enorm dat veel mensen alleen maar gefixeerd zijn op dat 'aan de teugel' verhaal. Je ziet zo vaak paarden met een wat ik het dan noem 'afgebroken halsspier'. Die loopt dan niet mooi door in een dikke bundel naar de rug, maar stopt ergens een 20-tal cm achter de nek Clown