'Trixen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Re: 'Trixen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:12

Fleurtje100 schreef:
Heeft trixen met dressuur ook niets iets te maken met dat paarden met schoenen worden getraind. Om de benen hoger op te laten tillen? Je hoort toch geregeld dat, dat ook gebeurt. Ook bij GP-ruiters zodat een piaffe/passage een stuk spectaculairder wordt.

Dit dacht ik ook, volgens mij vorige week nog zo verteld gekregen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:14

mistral19 schreef:
Bedoel je niet 'trickriden' of zoiets? Dat is allerlei stunts uitvoeren op je paard. Er langs vanachter of in galop afspringen, er in galop naast gaan hangen, verwisselen naar de andere kant, enz...

dat denk ik niet Ach gut

Hp..als in hans peter (minderhoud oid)?
Of harry potter Clown

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:22

Trixen is naar mijn weten truucjes bedenken zodat een paard beter loopt/springt. Voorbeelden zijn idd: De schoenen, lood in de peesbeschermers. Ken nog wel veel meer voorbeelden. Je kan trouwens aan een paard goed zien of hij in de schoenen geweest is of dat piaffe/passage zn natuurlijke aanleg is. Op handelsstallen gebeurd veel getrix. Dit om een paard beter voor te laten komen dan het eigenlijk is. Een goede ruiter ziet het verschil. Een amateur "meestal" niet. Dus denken mensen een waanzinnig paard te kopen voor veel geld terwijl het eigenlijk een heel "gewoontjes" paard is.

Edit: Ik ben er overigens wel van overtuigd dat trixen bij sommige mensen erg bruut gebeurd. Ik raad ook aan je hier ver verwijderd van te houden dit je paard niet aan te doen!!! Ik ken nog genoeg voorbeelden. Dit zijn overigens de echt meest walgelijke manieren.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:26

Wat ik me nog af vroeg..
Is trixen blijvend?

Mijn gevoel zegt van niet..het is immers een truc..die je imo moet blijven herhalen, omdat het paard die truc niet van nature kan..
Blond

Ook blijvende schade?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:29

Zover ik begreep moet je een paard idd blijven trixen. Of het schade aanricht? De schoenen en het lood in de peeskappen misschien weinig. Maar de andere manieren die ik gehoord heb lijkt mij wel. Ik ben geen DA. En wil me ver buiten deze methodes houden. Dus ik ga me er niet in verdiepen of het nou echt kwaad kan. Dit omdat ik het mijn eigen paard of een ander paard nooit zou willen aandoen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:36

Rissjuh17 schreef:
Zover ik begreep moet je een paard idd blijven trixen. Of het schade aanricht? De schoenen en het lood in de peeskappen misschien weinig. Maar de andere manieren die ik gehoord heb lijkt mij wel. Ik ben geen DA. En wil me ver buiten deze methodes houden. Dus ik ga me er niet in verdiepen of het nou echt kwaad kan. Dit omdat ik het mijn eigen paard of een ander paard nooit zou willen aandoen.

Begrijp me niet verkeerd..
ik ben alleen nieuwsgierig..
wil het niet gaan uitvoeren hoor!!! Nagelbijten / Gniffelen Misselijk

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:38

Ik heb dus weleens gehoord van iemand die ooggetuige was geweest van longeren met schoenen op een dressuurstal. Ging er gewoon rustig aan toe, en er was volgens haar niet echt iets zieligs aan. En ik vond haar zelf altijd erg paardvriendelijk, dus ik heb van op zo'n manier met schoenen trainen ook niet zo'n slecht beeld. Er kwam blijkbaar speciaal eens per week iemand daarheen om de paarden met schoenen te trainen. Vraag me af of het duidelijk te zien is aan de manier van bewegen. Ik weet niet of het op die stal met alle paarden werd gedaan maar ik zie niet duidelijk iets anders aan de manier waarop hun paarden piaffe/passage doen, dan bv bij Salinero.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:40

Tuigpaarden worden ook in schoenen getraint. De beweging is veel abrubter. Een paard met natuurlijke aanleg doet dit in vloeiende bewegingen. Ik zie het verschil zelf ook niet, maar ik heb vaak mensen gehoord die het dus wel zagen. Mij is dit altijd uitgelegt. Maar waarom de schoenen als je het er zelf niet kan uitrijden?

Edit: er is mij net verteld dat je dit niet hoeft te zien. Mijn excuuses als ik het verkeerd had.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:42

Dus..
hoe zie je het verschil? Blond

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:44

Alleen een kenner kan dit zien. Die zelf tuigpaarden traint/ dressuurpaarden in de schoenen heeft gezet.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:48

oke..val dus niet onder die categorie Knipoog

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:53

Tis ook een beetje jammer dat trixen. Vooral als je hoort dat t op zo'n niveau gewoon gedaan wordt. Dan worden die topprestaties van topruiters wel een beetje nep natuurlijk. Al zou ik het ze mét schoenen nog niet nadoen.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:20

Rissjuh17 schreef:
Edit: Ik ben er overigens wel van overtuigd dat trixen bij sommige mensen erg bruut gebeurd. Ik raad ook aan je hier ver verwijderd van te houden dit je paard niet aan te doen!!! Ik ken nog genoeg voorbeelden. Dit zijn overigens de echt meest walgelijke manieren.

Trixen gebeurde 'vroeger' met grote regelmaat, en dat het er heel bruut aan toe kan gaan klopte toen wel degelijk... de trainingen gebeurde vaak ook achter gesloten deuren...
Bv als een paard op een hindernis aanrijdt ten tijde van de sprong de balk ineens 20 cm omhoog tillen zodat hij er behoorlijk tegenaan klapt en dus de volgende keren het wel gaat laten om uberhaupt het hout aan te raken, spijkertjes in de balken tikken etc etc.... vaak dus nare manieren om een paard af te leren om het hout te raken..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:22

met de zweep ernaast staan en als ie dan de balk raakt..auw..

Vind het echt not done

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:24

in mijn tijd werd bareren of trixen wat je het wilt noemen vaak gedaan

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 08:34

Zoals ik het nu begrijp komen er hulpmiddelen aan te pas. Schoenen/zweep/spijkertjes....Zonder hulpmiddelen trixen, bestaat dat? B.v. je paard zo opjutten in het rijden dattie niet weet waar die z'n benen moet laten. of (voor de springers) zo aanrijden op de hindernis dattie hele capriolen moet uithalen om niks te raken.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:57

Born2BCrazy schreef:
mistral19 schreef:
Bedoel je niet 'trickriden' of zoiets? Dat is allerlei stunts uitvoeren op je paard. Er langs vanachter of in galop afspringen, er in galop naast gaan hangen, verwisselen naar de andere kant, enz...

dat denk ik niet Ach gut

Hp..als in hans peter (minderhoud oid)?
Of harry potter Clown

De eerste optie Haha! al denk ik dat de tweede zeker goed kan trixe Clown Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:05

ROFL ROFL

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:08

Zijn er geen filmpjes van? Tong uitsteken
Ben nml. wel benieuwd hoe dat er dan uitziet (niet dat ik het zelf ga doen want geen haar op mn hoofd die daar aan denkt)
Maar voor dit topic had ik er zelf nog nooit van gehoord?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:28

ik neem aan dat je met enkele voorbeelden uit dit topic toch wel weet hoe het er ongeveer uit zult zien?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 09:43

Urielle schreef:
Ik heb de term trixen in relatie tot dressuur vooral gehoord mbt bijv. de pavocup: paarden die bijv. de voorbenen richting oren laten wapperen maar niets doen met de achterhand.
Een hele hoop show en poeha maar rijtechnisch niet correct, versta ik eronder.

Precies, maar ik meende dat het altijd Triggeren genoemd werd ipv Trixen Bloos

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:41

Ik kende het helemaal niet? Snap nu het trixen met springen wel (heeft tijd geleden nog een stuk in de Paard&Sport gestaan, over een hindernis balk waar bierdopje op gesprijkerd waren.)

Maar snap nog niet echt hoe je een paard kan 'trixen' in de dressuur? Snap het geloof ik niet helemaal. Niet dat ik het van plan ben! Wil met mijn paard samen werken dus truucjes horen daar niet bij denk ik. Maar ben toch wel benieuwd wat hier eigenlijk mee bedoeld wordt?

Kan bij dressuur een slof er aan, heel strak pakken en dan met sporen of zweep vooruit jagen? Onder trixen vallen, dan snap ik het denk ik wel?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:57

Ik had hier eigelijk ook nooit van gehoord, maar nou ik er zo over denk.. ooit stond in de penny (jaja 10jaar geleden ofzo) een verhaal waarbij een persoon ook allerlei truukjes deed om paard hoger te laten springen (iets als spijkers aan balken), maar goed dat was een stripverhaal! Knipoog
Maar ik vraag me echt af hoe ze dat met dressuur doen?
en wat ze bedoelen met die schoenen?
want ik heb een tuigpaard en wil wel weten of er vroeger wat gedaan is met hem. Hoe zien die 'schoenen' er uit?
Ik woon nu waar ik m'n paarden vandaan heb (geerft) en alle oude spullen van vroeger 10jaar terug liggen hier nog, dus wie weet vind ik wel iets wat er op kan duiden.