Rijden met een slof........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen slof

Ja als het jou zelf niet lukt vanwege die ontsteking
9 (21%)
Hmm eerst even de meningen bekijken
15 (36%)
Ja het is het proberen waar
17 (41%)

Totaal aantal stemmen: 41

DON___RUBIN

Re: Rijden met een slof........

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:39

MissVanna schreef:
Kijk en sommige gebruiken hem nog erger. En dan zeg ik okey jullie hebben gelijk.

ik snap wat je bedoelt Knipoog ik ken een meid die rijd haar pony die al te diep loopt met de neus op de borst...maar als dat paard nu gaat buigen he dan zijn de (teugels) niet mere los...
maar okee wat ik zij kijken voor een ander paard was mijn fout want het is maar iets tijdelijks...
volgens mij had ik wat te snel gelezen am sorry ! Bloos

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 11:41

In iedergeval bedank nog een keer voor jullie berichtjes.

Ik wil het zo en zo gaan proberen onder begeleiding.
Vind ik het niks dan gaan we daar ook niet mee verder en moetten we een andere oplossing verzinnen.

Maak niej uit. Knipoog Iedere mening en ideen kan ik weer van opsteken toch Knipoog.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:49

Ik zou je instructrice vragen er een aantal keren voor je op te rijden. Zij is waarschijnlijk toch een stuk handiger en moet hem dan ook zonder slof erdoor kunnen krijgen. Ik vind het niet eerlijk tegenover het paard dat je hem met slof wilt rijden, omdat je zelf last hebt van je arm. Als je instructrice hem rijdt en het kwartje is gevallen, dan kun je het zelf weer proberen. Wellicht is dan die ontsteking ook over. Succes! OK dan!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:39

Een slof kan een hulpmiddel zijn om je paard er doorheen te rijden.
Wat ik mis in het verhaal wat je aan been geeft als het paard gaat hangen. Een paard gaat nl. hangen als ze er van achter niet genoeg bij is, een keer goed bijdrijven op het moment dat ze gaat hangen moet genoeg zijn om haar daar vanaf te krijgen. Dan ben je haar waarschijnlijk vooral in het begin van voor even kwijt, het is zaak om dan weer naar de ontspanning toe te rijden. Zorg wel dat je paard daar dan voldoende actief blijft vanuit de achterhand.
Is aan de voorwaarden van actief in de achterhand en ontspanning voldaan dan pas kun je gaan denken aan rijden met de slof, voor die tijd trek je het paard alleen maar in de krul met de slof.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:30

Mee eens met Esther,de kunst is juist om de druk weg te halen,dus gaat ze hangen,geef been en steek je hand naar voren. Als je dat iedere keer doet als ze dat probeert dan weet ik zeker dat ze snel als een trein loopt en daar heb je en niks voor nodig.En je paard word licht in je hand waardoor je ook geen last heb van je schouder waarschijnlijk.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:34

ik heb ongeveer hetzelfde met mijn rechterarm.
kan daar niet echt veel kracht mee zetten of vragen...

en mijn paard maakt daar dankbaar misbruik van....
heb een keer met slof gereden, omdat het ECHT niet meer ging, en gewoon niet leuk meer was..
ging wel beter, maargoed, straks ben je afhankelijk van zo'n ding en dat is ook niet alles Knipoog

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:33

ik zelf hou er ook niet van maar als je er begeleiding mee krijgt is het ok.. maar in mijn ogen gaat een paard alleen maar meer hangen als je hem met slof rijdt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:30

Elisa2 schreef:
Mee eens met Esther,de kunst is juist om de druk weg te halen,dus gaat ze hangen,geef been en steek je hand naar voren. Als je dat iedere keer doet als ze dat probeert dan weet ik zeker dat ze snel als een trein loopt en daar heb je en niks voor nodig.En je paard word licht in je hand waardoor je ook geen last heb van je schouder waarschijnlijk.
Ik ben het met Elisa2 eens. Ik denk idd dat je het op een andere manier op moet lossen.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:45

Ik vind het een hulpteugel die je alleen moet gebruiken als je echt goed kan rijden. ik ben daar nog niet aan toe en me paard zeker niet die is nog te jong Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:09

Ik vind dat ook. Het is een hulpteugel die je heel snel verkeerd gebruikt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:04

Jouw paard had snel door dat je met je arm minder kon doen. Het is dus een intelligent paard. Ik denk dat als je die met slof gaat rijden dat hij heel snel ontdekt wanneer de slof er wel en niet aan hangt. Kan er zelfs in resulteren dat je hem wanneer je arm beter is helemaal niet meer kunt rijden zonder dat hij hangt en dramt en trekt, omdat hij weet dat je zonder slof nergens bent. Ik zou hem in dit geval niet gebruiken maar zoeken naar een andere manier om je probleem op te lossen (bijv. terugnemen naar lager tempo op een klein voltetje, nageeflijk rijden zolang hij gebogen is.. niet voor altijd want het moet op de rechte lijn ook kunnen natuurlijk maar voor de duur van je blessure).
Sowieso zou ik nu je zelf geblesseerd bent je eisen even verlagen en ambities even op een lager pitje zetten en gewoon weer echt oppakken als je arm genezen is.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:06

en tiedemanteugel dan?
vind het fijner dan slof.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:14

Je moet het oplossen zonder slof, dat zou je lesgeefster moeten kunnen, maar zo klinkt het niet uit je verhaal. Het zou namelijk niet zo veel kracht moeten kosten. Alles wat je er achter niet in rijd komt er van voren niet uit. Dan los je nooit op met een hulpteugel. Ookal heb je een zwakkere arm, het moet nooit kracht kostten om je paard er door heen te rijden.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:16

Het is verstandig om, afgezien van het rijden met of zonder slof, ook te zorgen dat je schouder sterker wordt. Zo'n ontsteking in je schouder komt niet vanzelf en als je er niets aan doet heb je kans dat het weer terug komt, vooral als je zo'n sterk paard rijdt. Meestal is zo'n ontsteking het gevolg van een verkeerd gebruik van je schouderspieren en je houding. Je kunt tegenwoordig zonder verwijzing naar de fysio, die weet precies welke spieren je moet trainen.

Groetjes Hester 2 (fysio en manueeltherapeut i.o.)

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:30

Ik denk wanneer je de slof een keer eraan hangt om te proberen, (welliswaar onder begeleiding) dat het geen kwaad kan. Zolang je er maar geen gewoonte van maakt.
Ik denk dat de meeste het wel met me eens zullen zijn dan eenmalig ermee rijden of een enkele keer het geen schade aanricht.
Ach gut

Enige wat ik niet snap, als je paardje inderdaad zo gaat hangen weet ik niet of zo'n slof daaraan gaat helpen.. Ben het wel eens met de rest, misschien je instructrice er eens op laten rijden dat dat niet zo'n slecht idee is. Waarschijnlijk is hij dan daarna voor jou ook makkelijker te rijden. Pling

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:46

Lastig hoor...
Mijn antwoord zit er niet bij Knipoog

De kunst is om kracht niet met kracht op te lossen. Maar dat is echt moeilijk. En ik hoor ook veel mensen zeggen dat je er soms gewoon doorheen moet rijden, en ken het gevoel van lamme armen en schouders en dan moe zijn en gewoon het niet kunnen...
Dan had ik ook wel eens zin om er een slof aan te hangen.
Ik heb het zelden gedaan, en geprobeerd om het anders op te lossen. Dus proberen te voorkomen dat het paard sterk wordt.

Met rijden dat een paard gaat hangen komt altijd van achteruit. Dat zegt mijn instructrice elke keer als een paard sterk of zwaar wordt. Het probleem zit achter. Dus daar zit ook de oplossing. En dat is niet altijd in "sneller" rijden, maar soms ook juist zover terug rijden dat hij op je zit onder je blijft, op het achterbeen gaat lopen en dan voorzichtig weer meer voorwaarts rijden zonder dat hij weer uit elkaar valt.

Probeer je paard scherper op je been te maken en lichter in je hand, dus zelf vooral niet vasthouden.
Je kunt het altijd proberen met een slof, maar zou het alleen op de ergste momenten doen en daarna ook gelijk weer zonder proberen.

Met een slof rijden is een kunst. Ze gaan er makkelijk op hangen en leunen en dus op de voorhand lopen.
Dus juist met een slof moet je steeds los laten en je paard los van die slof op het achterbeen houden. Zodra je hem in een houdinkje met strakke slof laat lopen kan hij daarop gaan leunen.

Als hij zich zo sterk maakt dat hij de bijzet kapot trekt, zal hij ook zeker door elastiek heen trekken.

Longeren met stevigere bijzet of touwtjes zou je kunnen proberen om je schouder te ontlasten. dan moet hij het zelf uitzoeken. Dan kun je het afwisselen en krijgt je schouder rust. Als je hiermee doorgaat ben je straks veel langer uit de running met je schouder.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:04

Als het voor jou de beste oplossing is om met een slof te rijden dan moet je het gewoon doen alleen doe het wel onder begeleiding maaar dat had je al gezegd toch? Haha! veel succes verder

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:18

Ik vind rijden met slof niet nodig tenzij je instructeur je hierbij helpt. Toch geloof ik niet de werking ervan.
Eerst is het van belang dat je paard zijn achterbenen onder de massa brengt. Zonder een actief achterbeen gebruik zal nagevelijk rijden niet gaan. Als de achterbenen onder de massa zitten heeft de rug de kans om te gaan ontspannen..met een slofteugel dwing je dit af. Je zet namelijk druk op die slofteugel zodat zijn hoofd omlaag gedwongen wordt door de slofteugel.

Ik vind slofteugel gebruik een kwestie van luidheid. Nu wordt het tijd dat het paard maar eens aan de teugel gaat lopen. Dit soort mensen controleren hun tempo niet en schakelen niet met hun paard. Ze foccussen zich enkel maar op aan de teugel! En het probleem is, straks heb je je paard daar vast gereden met de slofteugel..ga je zonder slofteugel rijden krijg hem maar weer naar boven! Dat is het gevaar je rijdt paarden vast als je een slofteugel niet goed/onder begeleiding gebruikt.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 00:17

Als je met een slof rijd spant je paard toch ook zijn onderhalsspier? Met name als het eenmaal doorheeft dat het ding er hang ook met een "losse" hangende slof? Of ben ik nou gek.
Als je met je instructeur nou eens probeert om je paard beter aan het been te maken wordt hij lichter op de hand! voor jou beter toch? En kijk eens naar de paralimpics! Mensen ZONDER arm kunnen het ook. Das toch te gek. Lekker aan je been maken ben je je armen niet meer nodig. Alleen nog je polsen en vingers... veel ontspannener...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:48

Een slof heeft ook niet de functie om een paard naar beneden te krijgen, een slof is er alleen maar voor om te voorkomen dat je paard zijn hoofd heel hoog doet. Bij een normale hoofdhouding van het paard hoort de slof los te hangen. Ik begrijp dus ook niet goed waarom je hem wilt gebruiken, want in jouw geval zou je de slof alleen maar gebruiken om je paard in de krul te trekken. En dat is niet de bedoeling.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 08:15

in je poll zou eigenlijk ook moeten staan "Nee" o.i.d
Een slof is een hulpteugel, als je er mee kan rijden oke. Maar dan alsnog, als je met een slof gaat rijden omdat je paard anders niet naar beneden loopt, vind ik fout. Wil je hem helpen leren ontspannen, dan kun je dan ook aan je longe doen met een pessoa. ik rijd zelf nooit met een slof, omdat ik zelf graag op wil lossen.

succes nog