Ik en mijn nieuwe bijrijpony Marcus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Re: Ik en mijn nieuwe bijrijpony Marcus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 17:53

Ok. Ligt contact/verbinding bedoel je zoals bijv. op foto 6 & 7 Jytte? Lachen

Ilsemarie

Re: Ik en mijn nieuwe bijrijpony Marcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:55

esmir schreef:
Pattypaard schreef:
Iedereen bedankt! Lachen
Ilsemarie; Dat ik hem vanuit mezelf ontspannen (en naar beneden) probeer te rijden. En niet via de teugels. En zo loopt hij ook direct meer op eigen benen en krijg niet echt de kans op mijn handen te gaan steunen/hangen.
Daarbij wil hij zich erg snel opkroppen. En van wat ik gemerkt heb juist vooral als je aan zijn mond zit en iets meer druk uitoefend daarop. Dus eigenlijk zodra hij mijn hand echt voelt achter te teugel gaat. Zo geef ik hem mijn hand niet en maakt hij zich net wat sneller iets langer in zijn hals. Lachen

ik denk dat dit een van de moeilijkste stukjes is van het rijden, maar dit los je niet op door alles los te laten, hij moet leren jou hand te accepteren, dat wil niet zeggen dat je eraan moet gaan trekken, maar wel dat je een zachte verbinding moet houden.. zodra je alles los laat maak je het voor hem veel moeilijker, door een ligte verbinding te houden die je aanvult met je been, rijd je hem eruit, hij moet leren jou hand op te zoeken en te volgen,je hebt dus en ligte verbinding, je rijd eraan met je kuit, en staat iets toe in je hand, op het moment dat hij dat volgt, sta je weer iets toe enz. dat je als het ware twee stokjes in je hand hebt die het neusje van je af kunnen duwen, dat heeft niets met dwingerig rijden te maken, maar je maakt het voor jou paard mogelijk zich lang te maken en op deze manier kan hij wel op zijn eigen benen leren lopen.. het samenspel tussen jou handen en benen (en zit)is heel belangrijk, je kan niet goed rijden op alleen je teugels, en ook niet op alleen je been of zit.
en als je hem nu zo rijd, heb je daar later alleen maar profijt van als je hem aan de "zwaardere arbeid" zet, meer opgericht,en met meer ritme..

ik hoop dat je er wat aan hebt.. succes!

Dat bedoel ik dus ook... want als je gewoon een mooie lichte verbinding hebt volgt je paard ook de hand op het moment dat je loslaat Ja En bij een lichte verbinding heb je ook niks in handen, maar wel contact. En als je dan iets toestaat volgt je paard als het goed is de hand naar voren en je kan hem er ook zo weer ietsje meer bij pakken in sommige situaties. Maar om het contact te verbreken heeft weinig zin.
Op het moment zoals bij jou nu laat jij ineens los en theoretish als hij niet in halshouding veranderd betekent dat niets meer of minder dan dat hij in zijn eigen houding loopt en niet eens nagevelijk... Hij zou dus theoretisch naar buiten moeten kijken omdat dat de enige teugel is waar je druk op hebt dus zal hij die kant op volgen. Op het moment dat er in zo'n situatie niets aan zijn houding veranderd gaat hij én op de buitenhand hangen én is hij niet nagevelijk omdat hij anders de hand zou volgen. Zelfs als je het maar heel kort doet moeten ze wel íets meegaan. En daarbij kan je dan met je zit goed achter erbij pakken en van voor mooi lengte erin houden. Zodat ze ook vanuit de achterhand de kracht vinden om actief te lopen en toch mooi halslengte te creeëren...