Fjord Rantal en ik @ Wedstrijd + Training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

Re: Fjord Rantal en ik @ Wedstrijd + Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:13

wat een leuke fjord zeg,

ik vraag me alleen af waarom je een proef rijdt waar je in moet wijken (of je wijkt bij de training) terwijl je hem nog niet de basis kan laten lopen (niet negatief bedoeld)

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:57

Irene2 schreef:
wat een leuke fjord zeg,

ik vraag me alleen af waarom je een proef rijdt waar je in moet wijken (of je wijkt bij de training) terwijl je hem nog niet de basis kan laten lopen (niet negatief bedoeld)

Hoe bedoel je ?

Ik kan de basis dingen heus wel, ik zit in een gevorderde groep, waar ik mee les en in onze lessen moet je ook wijken etc.
Moet ik toch ook oefenen ? Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:15

Chann schreef:
Leuke foto's Manon! Lachen

Commentaar:
Maak je benen lang. Op het moment dat je je lang maakt voor het halthouden, zit je zoals je op z'n minst moet zitten met je benen als je normaal rijdt. Knipoog
Hakken uitdrukken.
Proberen niet voorover te 'vallen', probeer wat relaxer te gaan zitten. Het is te zien dat je bij het vrijrijden veel meer ontspannen bent dan bij de wedstrijd. Logisch natuurlijk, maar dat moet natuurlijk niet. Clown

ik vind dat je de teugels ook erg kort heb... vind het er verder ook neit ontspannen uit zien..

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:50

x_manon_x schreef:
Irene2 schreef:
wat een leuke fjord zeg,

Hoe bedoel je ?

Ik kan de basis dingen heus wel, ik zit in een gevorderde groep, waar ik mee les en in onze lessen moet je ook wijken etc.
Moet ik toch ook oefenen ? Knipoog

als je nou eerst eens oefend met door de rug rijden? je paard loopt stijl in de lucht Lachen

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:29

Irene2: Het is een manegepony, daarvan kan je niet altijd verwachten dat ze over de rug gereden worden, en als ze in de les altijd wijken terwijl ze dan hetzelfde rijdt, waarom kan ze dat niet doen tijdens vrijrijden/oefenen? Dat ligt dus niet aan haar, maar aan de manege/instructrice...

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:34

ja,dat is zo,maar ze is z'elf ook van mening dat der paard goed genoeg loopt om te wijken, ik vind hem ronduit flut lopen.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:36

En zoals je aan haar reactie ook kan zien, kent ze de 'basisdingen' zoals die haar geleerd zijn. Aan de manege/instructrice te danken dus. Overigens wijken manegepaarden vrijwel altijd zonder dat ze de verdere basis lopen zegmaar.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:37

dat betekend niet dat ze het niet kan veranderen, toch? Lachen
en als ze de basisdingen kende zou ze niet zo aan zn teugels hangen.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:39

Dat betekent wel dat ze het niet kan veranderen als ze op deze manier les krijgt. Knipoog

flower54

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:53

hej leuke pony!!!

Alleen mss is het verstandig om je beugels wat korter te doen... zodat je je hakken ook uitdrukt Knipoog

en bij sommige foto's zijn je teugels wel wat kort!!
Verder toppie!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:56

probeer je handen soms iets meer te dragen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:57

Volgens mij zit je zadel erg ver naar voren...

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:09

Ik snap wel wat irene probeert uit te leggen en jou punt snap ik ook wel chann en manon.
Maar ze kan indd nog niet de basisoefeningen
maar beetje logisch met een manege pony,
Trouwens nu ik terug kijk is dat geen wijken hoor ?
volgens mij heb je je vergist manoennn.!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 15:20

Als jullie met de basisdingen, nagevelijk bedoelen enso.
Okee dat kan ik inderdaad Niet met Rantal.

En als jullie wat te zeggen hebben over dat Rantal in de lucht loopt enso.
Noujaa dan mogen jullie uitleggen hoe ik dat moet aanpakken dan, want
ik hoor er niets over op de manege en ik weet hoe ik dat moet aanpakken, zonder hulp.

Edit : wat ik even wel zou willen zeggen.
Ik kan dat nagevelijke wel op een andere pony/paard.
Ligt er wel aan welke paard,pony.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:35

tuurlijk valt het ook aan de manege te wijden hoor Lachen

misschien kun je het aan je intructrice vragen! of priveles als het financieel mogelijk is Lachen

Alison__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:22

Rantal is een pony die zeker veel meer dressuur ambitie heeft en ook heel graag wil werken voor je. ik heb een tijdje terug in de les en vrij gereden op haar en dit ging goed, wellicht was sloom door het weer... het is een pony met pit maar als je dr eenmaal hebt waar ze moet zijn, is het een leuke pony om leuke oefeningen mee te rijden.

hier een foto.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=WYJQEJQU
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QWZVVQU3
http://www.mijnalbum.nl/Foto=K4B3N6X3

Verder.. een leuke combinatie en blijven oefenen, want ze kan het allemaal!

Alison__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:25

Chann schreef:
En zoals je aan haar reactie ook kan zien, kent ze de 'basisdingen' zoals die haar geleerd zijn. Aan de manege/instructrice te danken dus. Overigens wijken manegepaarden vrijwel altijd zonder dat ze de verdere basis lopen zegmaar.

ik heb in de les met Rantal gewijkt, en ze liep erg goed soms de achterhand er wat minder bij, maar idd als de ervaring ontbreekt lukt het niet zo gemakkelijk

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:25

zo dat geeft idd een heel ander beeld.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:26

wow wat een mooie fjord.
vind het zonde dat die beestjes elke dag dezelfde rondjes moeten lopen maar dat is met alle manegepony's. (maar dat is mijn mening)

Alison__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:26

Alison__ schreef:
Rantal is een pony die zeker veel meer dressuur ambitie heeft en ook heel graag wil werken voor je. ik heb een tijdje terug in de les en vrij gereden op haar en dit ging goed, wellicht was sloom door het weer... het is een pony met pit maar als je dr eenmaal hebt waar ze moet zijn, is het een leuke pony om leuke oefeningen mee te rijden.

hier een foto.

met dank aan Les-Fjal Haha! Bloos

haha hier ging even iets niet goed.

Alison__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:34

thissi schreef:
Ziet er wel lekker uit Lachen alleen kan je je hakken soms wat meer uitdrukken & je tenen naar binnen..Lachen

En je teugels wat langer en handen wat lager is ook beter voor de pony. hoemeer druk zij in haar mond krijgt hoe hoger zei haar hoofd gooit, (heb het ervaren) en geloof me, met een beetje speling van de teugels en het maken van kleine ophoudingen, heb je haar als vrij snel wat lager. ik wil niet zeggen dat je haar meteen in de "krul" moet rijden, maar wat meer ontspannen is goed voor beide. ze is erg snel gestrest aan het lopen.

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:45

Alison__ schreef:

hier een foto.

ik vind hem hier ook niet nagefelijk lopen hoor... Bloos

manon, ik vind dat je het super doet! er zit veel vooruitgang in, in die korte tijd. super!
nog even doortrainen, en je bent zo de A uit!
niet iedereen houd er rekening mee dat manege paarden elke dag door verschillende mensen worden gereden. Knipoog

Alison__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:07

ik heb hem ook helemaal niet nagefelijk gereden. maar meer recreatief en lekker relaxed gehouden, maar op de momenten war ze wel nagefelijk liep, was de fotografe er niet meer, en dat was dan ook al na een half uur rijden hoor. goed inlopen is belangrijk

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:35

xxjamiexx schreef:
Ik snap wel wat irene probeert uit te leggen en jou punt snap ik ook wel chann en manon.
Maar ze kan indd nog niet de basisoefeningen
maar beetje logisch met een manege pony,
Trouwens nu ik terug kijk is dat geen wijken hoor ?
volgens mij heb je je vergist manoennn.!

Lieve schat, dat is ook een inzet voor het wijken. + een momentopname, waardoor het al een verkeerd beeld kan geven.
en het is niet persé "logisch met een manegepony", dat is weer een vooroordeel, want met veel manegepony's gaat het hardstikke goed en ik ken als 'manegeruiter' ook de basis heus wel. Ik heb 8 jaar op manegepaarden gereden, 1x per week, en krijg eigenlijk alle manegepaarden laag, nageeflijk en ontspannen. Dat is gewoon een kwestie van oefening, ervaring, en natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit van je lessen.
Overigens, het kennen van de basisoefeningen is iets heel anders dan het kennen van de basis. Ik snap dan ook niet helemaal wat jij bedoelt met oefeningen?

Okee, misschien kan Rantal wel heel goed nageeflijk rijden, maar dat betekent toch niet dat dat bij iedereen lukt? Manon rijdt nog niet zo ontzettend lang, en zoals ze zegt, op sommige paarden lukt het haar wel en sommige niet, ligt eraan welk paard/pony of het lukt. Dat is gewoon een kwestie van oefenen. Als ze op deze pony in de les wijkt terwijl hij niet nageeflijk/goed ontspannen loopt, waarom mag ze dat dan ineens niet bij het oefenen doen? Het komt vanzelf wel, maar met deze negatieve reacties schiet ze niet veel op (al zeg ik niet dat die niet gegeven mogen worden, tuurlijk wel, want ze moet ook weten wat ze fout doet precies fout doet).
Geef eerder commentaar met tips hoe ze het wel kan doen, zoals net gezegd is, bijvoorbeeld teugels wat langer en een beetje spelen/halve ophoudingen geven.
Ik ken de fjord niet en aangezien veel manegepaarden een eigen 'gebruiksaanwijzing' hebben voor het ontspannen, aan de teugel of weet ik veel hoe rijden, kan ik ook niet vertellen hoe je deze laag etc krijgt.
En daarom ben ik blij dat Alison nu uitlegt hoe het wel kan, dan kan Manon daar nu op oefenen. Hopelijk in het vervolg nuttigere reacties, waar ze wat meer aan heeft. (En hier mee zeg ik niet dat alle reacties ineens alleen negatief waren hoor, of dat ze nergens wat aan had, maar commentaar zonder tips heeft niet veel nut.)

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:23

Manon Lachen Ik vind echt dat je erg vooruit bent gegaan, meis! Echt toppie! Echt zonde dat je weer net geen winst had. Volgende keer gewoon opnieuw proberen en lekker blijven oefenen en zo door blijven leren.
Wat ik vind is dat Rantal denk ik niet het juiste paardje voor je is. Ik zat te denken aan Patricia/Ilonka of Poca ofzo Knipoog

Ohww ja.. het commentaar wat hier allemaal gegeven word. Ik vind het onzin. Laat Manon lekker rijden, oefenen en leren. Ze zegt dat ze de basis kent, nou mooi toch. Komt jullie mening bij dat die niet goed is. Zo vind ik dat over komen. Nou, ze leert rijden op een manege. Als ze daar geen commentaar op krijgt, wat kan je er dan aan doen? Ja, TIPS van hier proberen te gebruiken, maar zijn er nuttige tips? Beugels korter, teugels wat langer. En het van het is een manege pony dus hij/zij kan het niet, vind ik een zwak argument. Manege pony's zullen net zoveel kunnen als een normaal paard. Alleen er rijden dagelijks andere mensen op. De een kan goed rijden en laat het paard de sterre van de hemel lopen en de ander die laat hem gewoon lopen. Nouja, dat hoort er ook bij.