paard blijft kreupel, kan het aan het rijden liggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard blijft kreupel, kan het aan het rijden liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:31

_sjors_ schreef:
Dat het nu beter gaat met pijnstillers, is een teken dat het dus niet door het rijden komt

Allereerst even een comment hierop: Wat jij hierboven suggereerd, klopt niet.
BIJV: Als een paard scheef gereden wordt (lees: zijn natuurlijke scheefheid nog niet eens meegerekend) en deze gaat kreupelen... Eigenaar zoekt naar een verklaring voor het kreupelen, maar kan deze niet vinden. Vervolgens spuit de da er een pijnstilling in en voila kreupelen is minder tot over... Dit betekend dus NIET dat het niet door het rijden kan komen...

Kreupelheid bij een paard is meerendeels het gevolg van een verstoring in de bovenlijn. Wisselende kreupelheid in beiden voorbenen kan vele betekenissen hebben. Zoals:
- compensatie diagonaal (even makkelijk gezegd: achter pijn = voor opvangen = voor kreupel lopen)
- dmv slijtage kan zijn "goede" been het gewicht niet aan (atrose oid)
- Peesblessure (hierbij is meestal wel constant 1 been dik *vochtophoping)
- vastzittende spier (in de bovenlijn ergens)
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik zou persoolijk eerst zoeken in de bovenlijn. Omdat Gallant niet de allerjongste meer is en de kans groot is dat hij ergens vast zit daar.
Succes!

P.s. even een tip: ook de beste zadelmaker maakt wel eens een foutje, dus pin je niet vast op zijn/haar advies. Maar dit is nu niet van toepassing, want Galland kreupelde al voordat je het zadel had.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:07

_Dniesjj_ schreef:
het zadel past zowieso, en ligt ook goed, zadelmaker bijgeweest, dus die moet goedliggen! bedankt voor de tips Knipoog Lachen

Ik moet zeggen, dit is helaas niet altijd een garantie! Je zou er wel op moeten kunnen vertrouwen, maar helaas gaat dat niet altijd op (ik ken ook een paar zeer bekende zeer slechte zadelmakers...)

Verder sluit ik me volledig aan bij [***] Haha!
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 24-04-07 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:12

Een mogelijkheid is inderdaad ook vastzittende spieren, alleen ik ben het niet helemaal eens dat het perse uit de bovenlijn moet komen. Kan ook van andere plaatsen komen.

Kreupel voor, kan ook komen door vast zittende spieren in de schouder / hals.

Verder sluit ik me wel helemaal bij haar aan Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:19

Het paard is 19!!! En oude paarden hebben nu eenmaal meer last van spiertjes, peesjes en weet ik wat nog meer. Dat is allemaal niet zo soepel meer, dus als je daar aan gaat rijden dan krijgen ze spierpijn en kunnen ze dus kreupel gaan lopen. Nogmaals, bij een 19 jarig paard foto's laten maken?? Ik zou het geld in mijn zak houden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:27

aerdenhout1 schreef:
Het paard is 19!!! En oude paarden hebben nu eenmaal meer last van spiertjes, peesjes en weet ik wat nog meer. Dat is allemaal niet zo soepel meer, dus als je daar aan gaat rijden dan krijgen ze spierpijn en kunnen ze dus kreupel gaan lopen. Nogmaals, bij een 19 jarig paard foto's laten maken?? Ik zou het geld in mijn zak houden.

Daar is iedereen toch vrij in Verward

En ik ken ook genoeg paarden van 19 die van de spieren en pezen nog helemaal geen last hebben, dus hoeft ook hier niet perse op te gaan. Verschilt enorm van paard tot paard.

En van rijden spierpijn krijgen en meteen kreupel lopen, dat is wel heel erge spierpijn niet?
Het zal dan eerder een blokkade zijn, die ook bij paard van die leeftijd prima weggemasseerd kan worden waardoor hij er geen last meer van heeft ergo niet meer kreupel loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:42

aerdenhout1 schreef:
Nogmaals, bij een 19 jarig paard foto's laten maken?? Ik zou het geld in mijn zak houden.

Dit vind ik nogal cru zeg.
Mijn merrie is bijna 16. Over 3 jaar zou ze het niet meer waard zijn om foto's van te laten maken wanneer ze iets mankeert? Ik dacht 't niet! Boos!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:01

Jullie begrijpen het verkeerd. Ten eerste moet natuurlijk iedereen zelf weten of ze er een dierenarts bij halen, alleen IK zou het in dit geval NOG niet doen en zekere geen foto's laten maken. Dat wil helemaal niet zeggen dat bij mijn oude paarden geen dierenarts meer komt....was het maar waar, dat zou heel veel geld schelen. En ik heb er een paar van in de 30 lopen!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:50

Misschien is het een goed idee een keer een ostheopaat er bij te halen. Die kan goed zien of en waar je paard scheef is, of er eventueel gewrichten scheef staan (bekken, rug enz.), blokkades in spieren, en dat ook oplossen. Soms is je paard er met een paar behandelingen vanaf.

Maar ik vind idd ook dat Galant er verder SUPER uit ziet! Mijn complimenten wat je tot nu van dit paard hebt kunnen maken!